Menu

Často kladené otázky v SEO

Autor Petr Hlaváč Petr Hlaváč

Na co se ohledně SEO ptáte nejčastěji? Pokusili jsme se najít ty nejpalčivější dotazy a odpovědět na ně. Zdrojem nám byla facebooková skupina SEOloger: veřejná diskuse o SEO čítající 1920 členů. Níže najdete 15 otázek, které možná zrovna řešíte i vy.

1) Konkurence z mého webu zkopírovala produktové texty i s odkazy. Jaký to má vliv na SEO nebo linkbuilding?

Odpověď: Pokud jsou vaše texty starší a měli jste je uveřejněné dříve, nemusíte se negativního vlivu na SEO bát. Stejně tak pokud konkurence okopíruje text i s odkazy, začne vám „nedobrovolně“ rozšiřovat váš odkazový profil.

 

2) Převádíme web s e-shopem na nový systém a řešíme URL. Na starém webu je URL ve tvaru DOMÉNA/KATEGORIE/PRODUKT. Na novém webu se tato URL tvoří jako DOMÉNA/PRODUKT. Jaký toto má vliv na SEO?

Odpověď: U URL platí vždy pravidlo, že pokud to je jen trochu možné, je lepší zachovat URL adresy tak, jak jsou. Pokud měníte jednu URL na druhou na trvalo, používejte vždy přesměrování 301.

 

3) Vlastním 2 weby, na kterých mám blogy. Oba weby jsou tematicky podobné. Články na blog jsou pro oba weby stejné. Co mám udělat, aby článek na druhém blogu nebyl brán jako duplicita. Je řešením použití meta tagu „noindex“?

Odpověď: Na toto neexistuje univerzální odpověď. Duplicita nemusí být vždy problém. V případě, že máte 2 naprosto totožné texty na dvou webech, měli byste si říci, co vám to přinese z pohledu SEO? Pokud chcete, aby byl článek zaindexován na webu A, stačí na webu B použít meta tag “noindex, follow“. Tím zabráníte indexaci, ale vyhledávač bude brát v potaz zpětné odkazy na web.

 

4) Spravuji foodblog a rád bych aby se mi ve výsledku vyhledávání zobrazoval obrázek. Má zobrazení obrázku vliv na pozice? Jak obrázek do SERPu dostanu?

Odpověď: K tomuto účelu slouží strukturovaná data. Ty obecně pomáhají vyhledávači pochopit vaši stránku, resp. co na stránce přesně je. Mezi data, která zobrazují obrázek ve výsledcích vyhledávání v Googlu, patří např. právě recepty. Doporučujeme si projít schema.org/recipe. Zobrazení obrázků, nebo obecně některých prvků ze strukturovaných dat, nemá vliv na pozice, ale pomáhá zvyšovat CTR na web z výsledků vyhledávání.

 

5) Mám více webů na vlastní doméně a nyní chci vytvořit web zastřešující všechny weby pod novou další doménou. Je lepší z hlediska SEO pokračovat dál s každým webem samostatně, nebo sloučit vše na jeden web pomocí aliasů?

Odpověď: Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Z pohledu SEO, resp. linkbuildingu, je vždy lepší budovat jeden kvalitní odkazový profil než X odkazových profilů. Ovšem disponujete-li finančními a časovými kapacitami, mohou vám další weby pomoci k „tapetování výsledků vyhledávání“ (např. na danou frázi budou hned 3 výsledky vyhledávání v TOP10 vaše ). Můžete tedy bez problémů a úspěšně provozovat hlavní web a další síť menších webů, příkladem může být třeba vivantis.cz. Na druhou stranu s sebou toto řešení nese daleko vyšší náročnost na správu jednotlivých e-shopů i řízení brandu. Sledujte také, jaký vliv bude mít vaše rozhodnutí na uživatele. Každá změna v sobě zahrnuje potenciální problémy a možnost, že se uživatel v novém prostředí nebude umět orientovat.

 

6) Na e-shopu mám několik desítek přesměrování z důvodu vyprodání produktu. Když je produkt vyprodán přesměruji ho na SHOP/VYPRODANO tak, aby zůstal pro vyhledávače aktivní, ale nezobrazoval se v kategorii, kde byl. Dělám to v rámci SEO správně?

Odpověď: Jestliže máte v e-shopu vyprodaný produkt, a zároveň to je stránka, která vám vodila návštěvnost, je vždy dobré ji zachovat (i kvůli zpětným odkazům), ačkoliv již produkt již v nabídce není. Uživatel by měl ale na první pohled zjistit, že se již produkt neprodává. Ideálně mu rovnou nabídněte jinou službu, např. servis nebo podobný produkt.

 

7) Je pro SEO z hlediska struktury URL rozdíl, pokud požíváme „/“ nebo „-„?

Odpověď: Správně navržená struktura URL se neprojeví na výsledcích vyhledávaní, ale důležitá je. Oba dva znaky – jak lomítko, tak pomlčka – jsou platnými oddělovači slov. Je dobré mít na paměti, že lomítko se používá k rozeznání struktury webu a pomlčka slouží pro oddělování slov ve větě. Stále, ale platí, že URL je lepší neměnit, přestože používáte pomlčky nebo lomítka špatně.

 

8) Jak zjistím, zdali Google zobrazuje obrázky na mém webu?

Odpověď: Zda Google obrázky zobrazuje, zjistíte v Google Search Console. S indexací stránek by měl ale Google obrázky indexovat. Pro případné zlepšení jejich pozic v rámci výsledků vyhledávání je nutné dodržet následující pravidla:

  • Obrázek by měl být umístěný na stránce, na kterou cílíme hledanou frázi.
  • Mít správně vyplněný “alt“ popisek, tzn. obsahuje hledanou frázi.
  • Okolní text by měl také obsahovat hledanou frázi.
  • Vytvořit samostatnou sitemap pro obrázky.
  • Větší váhu obrázku dáte také např. tím, že na něj budete odkazovat.

 

9) Řeším problém s indexací stránek. Google indexuje mnohonásobně více stránek než Seznam. V čem může být problém?

Odpověď: Obecně platí, že Seznam indexuje méně stránek než Google. Záleží na poměru. Pokud je poměr Google vs. Seznam opravdu dramatický, může být problém na webu. Nejčastější problémy jsou:

  • Vyhledávač nezaindexuje stránku (možné důvody: duplicity, absence unikátního obsahu).
  • Vyhledávač se nedostane na všechny stránky webu (možné důvody: míra prolinkování, struktura webu, část webu je za formulářem).
  • Technický problém na webu (možné důvody: špatné přesměrování).
  • Soubor sitemap.xml je příliš velký (řešení: rozdělit soubor na více částí).

 

10) Jak je to s výměnou zpětných odkazů, pokud jeden z webů působí na jiném trhu. Např. pokud web A je CZ a web B je SK? Má to z hlediska SEO smysl, pokud jsou weby tematické?

Odpověď: Nejde-li o výměnu velkého množství odkazů, za kterou hrozí penalizace od Googlu, není to pro SEO špatně. Měli byste se ovšem zamyslet, co vám takový odkaz přinese. Jde o tematický web? Může z něj přijít potencionální zákazník? Pokud ano, tak to smysl má, přestože jde o jiný trh.

 

11) Podle čeho se řadí výsledky v SERPu po zadání operátoru site:? Je to podle „síly“ stránky, podle data zaindexování nebo něčeho jiného?

Odpověď: Operátor site: většinou řadí stránky podle jejich síly. Proto vám nejčastěji ukáže jako první stránku ve vyhledávání home page a nejlépe prolinkované stránky.

 

12) Jak často používáte stránku: http://search.seznam.cz/pridej-stranku a v jakých případech?

Odpovědět: Pokud mám nový web a chci ho co nejrychleji na Seznamu zaindexovat, případně pokud mám obecně problém s indexací.

 

13) Na webu mám problém s interními duplicitami, které plynou například z výpisu příspěvků na blogu. V některých případech se takřka stejný obsah zobrazuje na více URL. Jak tomu předejít?

Odpověď: Nejlepším řešením je se do takové situace vůbec nedostat a opravit chybu, která toto zapříčinila. Vyřešit se ale dá problém následovně:

  • Na stránky, které mají duplicitní nebo velmi podobný obsah, vložte tag canonical na hlavní stránku, kterou si sami určíte.
  • Zákazem indexace s použitím meta tagu noindex.

14) Přecházím z HTTP na HTTPS verzi webu. Na co bych neměl zapomenout?

Odpověď:

  • Přesměrovat pomocí 301 všechny URL 1:1 z HTTP na HTTPS adresy.
  • Přesměrovat veškeré soubory obrázky, CSS, média, widgety, pdf nebo Word dokumenty z HTTP na HTTPS.
  • Přesměrovat z HTTP na HTTPS musí fungovat i na subdoménách.
  • Změnit všechny interní odkazy na webu tak, aby vedly na HTTPS verzi.
  • Změnit URL v canonical tagu na na HTTPS verzi.
  • Nezapomenout přepsat i „hardcoded“ odkazy, tj. odkazy natvrdo napsané v kódu.
  • Změnit URL v sitemap.xml na HTTPS.
  • Přemístit soubor robots.txt na HTTPS verzi a přidat do něho odkaz na HTTPS verzi sitemapy.
  • Přesměrovat URL s _escaped_fragment_= na jejich alternativy 1:1
  • Zachovat redirect chain. Needitovat aktuální přesměrování, ale přidat nová pravidla pro přesměrování z HTTP na HTTPS. Nezkracovat řetězení přesměrování.

Úprava externích odkazů:

  • Upravit odkazy na sociálních sítich na HTTPS.
  • Upravit URL v PPC systémech na HTTPS.
  • Upravit URL v affiliate odkazech.
  • Upravit odkazy v e-maillingových kampaních.

Postup po přechodu:

  • Finálně zkontrolovat přesměrování přes Screaming Frog.
  • Pro Google vytvořit samostatnou Search Consoli s HTTPS a přidat web na indexaci.
  • Zkontrolovat nasazení Google Analytics a správné měření.
  • Nahrát soubor s distancovanými odkazy do nové Search Console.

15) Je potřeba převádět externí odkazy z HTTP verze na HTTPS verzi?
Odpověď: Se starými externími odkazy si jak Seznam, tak Google poradí. U nových odkazů převádějte odkazy již na HTTPS verzi.

 

Dotazy jsme čerpali ze skupiny Seologer: Veřejná diskuse o SEO, kterou spravuje SEO konzultant Pavel Ungr.

18.04.2017

Komentáře