Synergie PPC a SEO: Klíč k digitálnímu úspěchu?
17. 11. 2023 Autor
Každý, kdo někdy začínal podnikat v online světě, si určitě kladl otázku, jak na svůj web nebo e-shop dostat uživatele a v ideálním případě zvyšovat jejich počet. A pokud jste si tuto otázku kladli i vy, určitě jste při hledání a zjišťování na Googlu zahlédli pojmy jako PPC a SEO. Jak tyto aktivity propojit v…
Obě tyto činnosti vám skutečně mohou přinést ty správné uživatele, kteří u vás nakoupí nebo poptají službu. Často jsou ale SEO a PPC stavěny proti sobě. My to ale dnes vezmeme z opačného konce a ukážeme vám, jak se mohou SEO a PPC navzájem doplňovat a proč byste při tvorbě marketingové strategie neměli zapomenout ani na jednu z těchto aktivit. Dozvíte se ale i to, jak postupovat, pokud máte omezený rozpočet na marketing.
Obsah
- Co je to SEO a PPC?
- Rozdíly mezi SEO a PPC
- SEO a PPC synergie
- Omezený rozpočet na marketing aneb Co když obojí finančně nezvládnu?
- Suma sumárum
Co je to SEO a PPC?
Nejdříve si řekneme, co to vlastně SEO a PPC je. SEO (Search Engine Optimization) neboli česky optimalizace pro vyhledávače je soubor činností, které vám pomohou dostat váš web na přední pozice ve vyhledávání a zvýšit jeho návštěvnost. Čím lepší pozici získáte, tím větší je šance, že se uživatel proklikne na váš web. Návštěvnosti získané ze SEO se často říká organická (přirozená) nebo neplacená, protože za prokliky na web nic neplatíte kromě nákladu za práci SEO specialisty nebo webaře. To je zásadní rozdíl oproti PPC.
PPC (Pay-Per-Click) je v online světě zkratka znamenající online reklamu, kde platíte za prokliky. Takovou reklamu spatříte např. v Google vyhledávání v prvních dvou až čtyřech výsledcích označených jako „Sponzorováno“. Za každý přístup na web z reklamy (proklik) platíte určitou částku. Proto se návštěvnosti z PPC reklam říká placená návštěvnost. Pokud uvažujete o PPC, musíte počítat s nákladem jak za správu PPC reklam, tak i za kredity do systémů.
Rozdíly mezi SEO a PPC
Pro úplnost se podíváme na konkrétní rozdíly mezi SEO a PPC. I když je tento článek primárně o synergii těchto dvou nástrojů, rozdíly mezi nimi jsou značné a je potřeba je znát.
PPC | SEO |
Platí se za prokliky na web i za správu. | Prokliky na web jsou zdarma a platí se pouze práce specialisty. |
Rychleji viditelné výsledky. První návštěvnost vidíte prakticky v den spuštění. | Zabere čas, než se výsledky pravidelné optimalizace dostaví. |
Investice do kreditů pro PPC systémy se s časem zvyšuje. | Dlouhodobě víceméně stejná výše investice. |
Vypnutí PPC = okamžitá ztráta návštěvnosti a tržeb z tohoto zdroje. | Pokud utnete práci SEO specialisty, budete ze SEO nadále těžit. |
Dominantní pozice v SERPu – reklamy se zobrazují nad organickými výsledky. | Chvíli trvá, než se v organiku dostanete na první pozice, obzvlášť pokud je ve vašem odvětví vysoká konkurence. |
PPC specialista by vám měl poskytnout zpětnou vazbu na web a říci, co by se dalo vylepšit k optimálnímu fungování reklam. Není to však jeho specializace. | Se SEO dokážete udělat změny na webu, které mohou zlepšit konverzní poměr i v jiných kanálech. |
Synergie SEO a PPC
Jak už určitě víte z úvodu výše, SEO i PPC vám na web přivedou uživatele, kteří pro vás znamenají tržby navíc. Jak se ale tyto dvě činnosti doplňují?
Obsahové SEO + publika z PPC
V placených reklamách se často pracuje s publiky, tedy se skupinou lidí, kteří sdílejí nějaký společný faktor. Zajímají je stejná témata, čtou stejné články na internetu nebo nakupují podobné produkty. Z dat z PPC se tedy dá po určitém čase zjistit, jaké publikum přináší zrovna vašemu webu nejvíce objednávek.
Na to pak můžete zareagovat prostřednictvím SEO ve své obsahové strategii a pro tuto skupinu lidí vytvořit na webu relevantní obsah. SEO pomáhá například tvorbou zajímavých článků zvýšit návštěvnost webu, a tím rozšířit publikum pro remarketingové kampaně v PPC. Bez dostatku uživatelů, kteří web navštívili, nebude remarketing fungovat.
Technická stránka webu
Mít web v dnešní době ještě neznamená mít objednávky. Web musí splňovat určité technické náležitosti, jako je například rychlost jeho načítání. Pokud technická stránka webu pokulhává, reklamy vaše tržby nespasí. Vše jde ruku v ruce.
SEO vám s tím ale může zásadně pomoci. Technické SEO se zabývá právě těmito aspekty webu. SEO specialista může podchytit zásadní technické nedostatky webu a společně s webařem je vyřešit. To zásadně ovlivní výkon kampaní, protože jakmile se uživatel z PPC reklam dostane na web, je to už právě práce webu, aby u vás uživatel objednal.
Tip ťop výkon jednoho z kanálů nemusí být napořád
Představte si, že vám většina objednávek chodí z placené návštěvnosti. Najednou vám ale Google v reklamním systému zamítne všechny reklamy a návštěvnost je pryč. A s tím i většina vašich tržeb.
Nebo naopak nejvíce tržeb přichází z organické návštěvnosti a přijde Google Update, kvůli kterému ztratíte přední pozice v organickém vyhledávání.
Jak se vyvarovat toho, aby pro vás výpadek jednoho z těchto zdrojů návštěvnosti nebyl existenčním problémem? Ideálně pracujte na obou zdrojích tak, abyste měli jistotu, že při takových výpadcích to pro vás sice bude znamenat pokles tržeb, ale takový, který dokážete byznysově ustát.
Víc dat víc ví aneb Jak data využít v praxi?
Součástí SEO a PPC je analýza dat. Tato data se (i když se jedná o stejný web) liší nebo mohou mít něco navíc. Při spolupráci SEO a PPC si jednotliví specialisté mohou data navzájem sdílet a využít je pro svoje aktivity.
Jaké analýzy je dobré si navzájem nasdílet?
- analýza klíčových slov
- analýza konkurence
- analýza konverzních klíčových slov
- UX analýza
- analýza vstupní stránky
PPC specialista může poskytnout SEO specialistovi klíčová slova, která konvertovala v reklamních systémech. SEO na to pak může navázat relevantním obsahem. SEO specialista může poskytnout trendovost klíčových slov, čemuž může PPCčkař přizpůsobit reklamní kampaně. PPC specialisté často v rámci správy provádějí A/B testy obsahu reklam, na jejich data mohou navázat SEO specialisté úpravou metatitulků na webu. Pokud PPC specialista zaznamená špatný výkon a data z reklamního systému naznačují, že se jedná o problém se vstupní stránkou, může SEO specialista pomoci s identifikací problému a nápravou obsahu nebo technické stránky.
Omezený rozpočet na marketing aneb Co když obojí finančně nezvládnu?
Pak si zkuste odpovědět na následující otázky:
- Mám unikátní produkt, který se příliš nehledá?
V tomto případě bychom doporučili začít s PPC. Pokud se váš produkt nehledá, SEO fungovat nebude. Naopak díky tomu, že pod PPC nespadá pouze reklama, která se zobrazí ve vyhledávání, ale i např. bannerová reklama nebo reklama na sociálních sítích, PPC dokáže dostat nové produkty do povědomí uživatelů i bez hledanosti. Jakmile už se vaše produkty začnou hledat, může přijít na řadu i SEO.
- Je v mém odvětví vysoká konkurence?
Pokud ano, určitě si před rozhodnutím mezi PPC a SEO zkuste orientačně zjistit ceny za proklik. Zjistíte to např. pomocí nástrojů, jako je Marketing Miner nebo Keyword Planner v Google Ads. Pokud zjistíte, že se ceny za proklik pohybují opravdu vysoko (v některých odvětvích to může být např. až 200 Kč za proklik), pravděpodobně vás vyjde SEO levněji a je tedy lepší zprvu investovat do něj. U PPC byste v tomto případě potřebovali nejen rozpočet na správu, ale také tučný rozpočet pouze do reklamního systému.
- V jakém stavu je můj web?
Sami na první pohled vidíte, že na webu je potřeba zapracovat? Pomalu se načítá a není zrovna uživatelsky přívětivý? Pokud ano, pak bude lepší investovat do SEO, které s úpravou těchto faktorů pracuje. Pokud byste v tomto případě zvolili PPC a web se např. pomalu načítal, příchozí uživatel by z webu pravděpodobně zase hezky rychle odešel. A to nechcete, pokud za jeho přístup na web platíte.
- Jsem ochoten na výsledky čekat, nebo je potřebuji ihned?
Pokud na zvýšení návštěvnosti vašeho webu už včera bylo pozdě, doporučujeme jít spíše cestou PPC. Získání relativně stabilních výsledků u PPC může také chvíli trvat, ale návštěvnost z reklam uvidíte prakticky hned. Přínos SEO v podobě návštěvnosti pár měsíců trvá.
Suma sumárum
Vždy je nejlepší a pro váš byznys nejméně rizikové soustředit se na různé zdroje návštěvnosti. Tak zajistíte, že se v případě poklesu nebo výpadku jednoho z nich nebudete bát o svůj byznys jako celek. Navíc díky sdílení informací a analýz dat může spolupráce SEO a PPC přinést lepší výsledky pro obě strany. Pokud máte omezený rozpočet, vyberte si pro začátek jednu z aktivit. V rámci dlouhodobé marketingové kampaně ale počítejte s obojím.
Komentáře