Menu

SEO nástroje + 7 rozšíření, která vám usnadní práci

Autor Marek Foršt Marek Foršt

Žádný SEO konzultant se neobejde bez potřebných nástrojů, které mu umožňují dělat svou práci.

I se základním portfoliem SEO nástrojů je však možné doručit klientům skvělé výsledky. Rozdíl mezi dobrým a skvělým SEO specialistou není v počtu nástrojů, které ovládá, nýbrž v tom, jaké závěry a doporučení dokáže získat i z těch nejzákladnějších. Nezapomínejme používat hlavně selský rozum a základní marketingové principy.

Každá kapitola tohoto článku je obohacena o konkrétní tipy a v textu si navíc kromě nejdůležitějších SEO nástrojů popíšeme i několik užitečných rozšíření do prohlížeče, které vám dokážou ušetřit desítky minut týdně. Proto, pokud se vyznáte v základech, přejděte rovnou na vychytávky na závěr.

Základní nástroje, ve kterých se musíte orientovat 24/7

Jsou to nástroje, ke kterým máte přístup zdarma a podávají vám základní a zároveň nejdůležitější informace. Nepodceňujte přínos těchto nástrojů a naučte se s nimi pracovat opravdu do detailu. Pokud jste v SEO samouky, není na škodu založit si vlastní zkušební web a testovat a poznávat vlastnoručně zákoutí těchto nástrojů. O významu testování více informujeme v článku SEO pro začátečníky.

Google Search Console

Google Search Console je alfa omega každého SEO konzultanta a měli byste ji kontrolovat alespoň na týdenní bázi. V porovnání s některými ostatními nástroji není naštěstí Google Search Console tak složitá. Mějte zde nahrané soubory Sitemap, sledujte potenciální problémy s indexací, monitorujte výkon webu a hledejte nové příležitosti.

Google Search Console se podobně jako ostatní nástroje vyvíjí a v nedávné době se objevila nová funkce – takzvané Core Web Vitals, neboli nejdůležitější životní funkce, které souvisí s rychlostí webu (a celkově UX). Důležité je, že Google explicitně zmínil, že Core Web Vitals budou ze strany Googlu v budoucnu hodnoticím faktorem.

Pokud chcete z Google Search Console vytáhnout maximum, existuje API, pomocí kterého můžete z nástroje stáhnout více dat, než je v klasickém rozhraní (limit 1 000 dotazů). Google Search Console si nejlépe rozumí s Excelem a s pomocí různých vzorců můžete v datech nalézt mnoho informací o nových a ztracených klíčových slovech a hledat nové příležitosti.

Tip: Jednou z takových příležitostí a takzvaných quick-wins je optimalizace snippetů stránek, které už dosahují dobrých pozic, ale nevyužívají svého potenciálu. Vyfiltrujte si stránky s vysokými impresemi (například 1 000+) nebo s pozicemi v cca TOP7, ale zároveň s CTR nižším než 1 %. Pak se podívejte na podobu výsledků vyhledávaní těchto stránek a popřemýšlejte, jak by šlo snippet optimalizovat za účelem dosažení lepší míry prokliku (CTR).

Google Analytics

Google Analytics je základním nástrojem napříč všemi obory online marketingu, který byste měli používat na téměř denní bázi. Je to však zároveň nástroj velmi komplexní a troufám si říct, že spousta specialistů nezná zdaleka všechny jeho funkce a používá sotva polovinu. Mezi takové funkce patří například opravdu detailní přehled o konverzích, ze kterého lze získat velmi zajímavé informace třeba o asistovaných konverzích. Tím se však dnes zabývat nebudeme.

Jedním ze zcela základních reportů, který byste měli v Analytics pravidelně sledovat, je níže uvedená sekce.

V reportu vstupních stránek přidejte sekundární dimenzi obsahující médium a poté vpravo v rozšířený vyfiltrujte pouze organic. Filtrovat můžete také konkrétní stránky nebo kategorie webu. Následně se vám zobrazí seznam stránek s výkonnostními ukazateli v organickém vyhledávání. Tady už můžete sledovat vývoj v čase, porovnávat a hledat nové příležitosti.

Tip: V dnešní době je v SEO velkým tématem automatizace, kterou je možné zavést i do Google Analytics. V sekci Správce je možné si nastavit upozornění na změny v konkrétních metrikách. V první řadě si nastavte upozornění hlavně na náhlé změny v organické návštěvnosti. Čas vám během pravidelného sledování výkonnosti ušetří také správně nastavené segmenty, které je dobré mít připravené hlavně na prioritní kategorie, filtraci a brand/nonbrand.

Seznam Webmaster Tools

V českém internetovém rybníčku je potřeba nezapomínat na Seznam. V některých segmentech je stále zdrojem nezanedbatelné návštěvnosti. Naučte se proto pracovat také s nástrojem Seznam Webmaster Tools, který funguje na podobném principu jako Google Search Console. Neobsahuje sice zdaleka tolik funkcí, ale může vám pomoci odhalit zásadní problémy s indexací na Seznamu.

Tip: Data ze Seznam Webmaster Tools je možné přehledně vizualizovat do nástroje Google Data Studio. Detailní postup naleznete v článku od Digitálních architektů.

Jakými nástroji se vyzbrojit na analýzu klíčových slov?

Právě začínáte na SEO pracích pro nového klienta? Pak bude pravděpodobně jedním z vašich prvních výstupů analýza klíčových slov. Nezapomínejte ji ale na pravidelné bázi aktualizovat. Analýza klíčových slov je jedním ze základních výstupů SEO specialisty a každý z nich by měl mít alespoň její základy v malíčku. Ač je to analýza komplexní a s velkým množstvím dat, dá se zpracovat jen na základě informací dostupných z jednoho nástroje.

Marketing Miner

Marketing Miner od Filipa Podstavce patří osobně mezi mé oblíbené nástroje, a navíc se stále rozšiřuje. Kromě analýzy klíčových slov ho lze používat také na pravidelný monitoring, technické SEO i linkbuilding.

Pro účely analýzy klíčových slov vás budou nejvíce zajímat minery Našeptávače a Related Search a dále minery podávající informace o klíčových slovech.

Tip: Marketing Miner vám dokáže poskytnout spoustu údajů o klíčových slovech včetně měsíčních hledaností, ze kterých lze odhadovat trendovost. Pokud jste ale fanoušci grafů a potřebujete zjistit sezónnost rychle a jen pro pár jednotek klíčových slov, použijte Google Trends.

Excel a OpenRefine

V procesu tvorby analýzy klíčových slov se neobejdete bez Excelu, který ale snad umí používat každý z nás. Pokud však chcete být u tvorby analýzy klíčových slov maximálně efektivní, naučte se pracovat s nástrojem OpenRefine, jehož použití hezky vysvětluje Martin Žatkovič ve svém článku.

Crawler a nástroje na technický audit

Máte za sebou analýzu klíčových slov? Skvělé, vaše další kroky by měly směřovat k auditu celého webu.

Screaming Frog

Screaming Frog se řadí mezi crawlery. To jsou nástroje, které dokáží projít celý web a zkontrolovat především problémy s procházením a indexací webu. Pomáhá také s analýzou on-page faktorů jako jsou titulky, meta popisky, nadpisy, interní prolinkování a podobně. Hodí se také na analýzu obrázků. Proč doporučujeme právě Screaming Frog? Je nejvýhodnější, co se týče poměru cena/výkon. Pokud však máte rádi hezké vizualizace, stojí za zmínku crawler SiteBulb nebo Spotibo. Připlatíte si však za ně dost peněz.

Tip: Nenechte se uvést v omyl, že by Screaming Frog nedokázal data vizualizovat vůbec. Pomocí Force-Directed Crawl Diagram si můžete zobrazit vizualizaci struktury vašeho webu a odhalit nedostatky v hierarchii a interním prolinkování.

PageSpeed Insight

Nástroj přímo od Googlu, který poskytuje analýzu rychlosti webu na mobilních i desktopových zařízení. To je PageSpeed Insight. Na nástroji oceňujeme, že vám kromě zhodnocení stavu navrhne také konkrétní příležitosti, jak lze rychlost v případě vašeho webu optimalizovat.

Tip: Vyzkoušejte také nástroj web.dev, který podává velmi podobné informace, ale obohacuje je o další výkonnostní ukazatele a o informace o přístupnosti webu.

V neposlední řadě k technickému auditu využijete také nástroj Google Search Console, který poskytuje v sekci Pokrytí zásadní informace o indexaci vašeho webu. Google Search Console je zkrátka nástroj, který využijete pro technickou analýzu, analýzu výkonnosti webu a také pro správu odkazů díky sekci Links.

Linkbuilding, off-page faktory, konkurence…

Máte vyřešené základní nedostatky z oblasti technického SEO a přecházíte na kontinuální SEO správu? Pak byste měli mimo jiné investovat čas do linkbuildingu a také do monitoringu konkurence. A k tomu vám na českém trhu nejlépe poslouží Ahrefs.

Ahrefs

Ahrefs je nástroj sice vcelku drahý, ale k práci hlavně na linkbuildingu nezbytný. Za několik let své existence se Ahrefs vyvinul z primárně linkbuildingového nástroje na komplexní SEO nástroj, jehož všechny funkce by se slušelo popsat v samostatném článku.

V oblasti linkbuildingu vám pomůže především díky funkcím Keywords explorer a Competing domains, díky kterým budou linkbuildingové rešerše snazší. Poskytne vám také základní informace o doménách, ze kterých se budete snažit získat odkaz.

Nezapomeňte hlavně také na nastavení upozornění na zmínky vašeho brandu a na pravidelný monitoring ztracených a rozbitých odkazů. Práce SEO konzultanta nespočívá pouze v zisku nových odkazů, ale také v monitoringu a správě stávajícího odkazového profilu.

Tip: Ahrefs před pár týdny představil nový nástroj – svůj vlastní Ahrefs Webmaster Tools. Nástroj jsme již otestovali a první dojmy jsou více než skvělé. Rozšiřuje působnost nástroje Ahrefs do dalších oblastí a je zároveň uživatelsky velmi příjemný.

Evidence a monitoring

Nejen monitoring výkonnostních ukazatelů v Google Search Console a Google Analytics, ale i monitoring pozic a odkazů je neodmyslitelnou součástí práce SEO konzultanta.

Collabim

Collabim patří mezi nejpoužívanější nástroje v Česku a slouží především k monitoringu pozic a odkazů. Nabízí také možnost jednorázových analýz, které vám ale lépe zpracuje Marketing Miner. Co se ale týče monitoringu projektu, je Collabim stále ještě číslo 1.

Collabim není nutné dlouze popisovat. Na 14 dní si můžete všechny jeho funkce vyzkoušet zcela zdarma, a to bez nutnosti zadání údajů platební karty, jak tomu bývá zvykem.

Tip: S monitoringem projektu bezmezně souvisí správně nastavená upozornění. Kromě Google Analytics a Ahrefs si nastavte upozornění také v Collabimu. Ten vás pak bude e-mailem informovat například o změnách obsahu stránky nebo nefunkčních odkazech. Klient vás platí a očekává maximální efektivitu. Neztrácejte proto každý měsíc hodiny na činnostech, které lze automatizovat.

Reporting

Pravidelné reportování je další činnost, které se musí věnovat každý SEO konzultant. Který nástroj pro tento účel použít?

Google Data Studio

Existuje lepší nástroj k vizualizaci reportů než Google Data Studio? Jen těžko. Na několik libovolně rozsáhlých stránek můžete tahat data ze všech možných nástrojů jako Collabim, Google Analytics, Google Search Console a podobně. Nezapomínejte ale ukazatele a vývoj relevantně slovně popsat, aby se v reportu vyznal i váš klient.

Tip: Google Data Studio nemusí sloužit pouze jako reportovací nástroj. Může se vám hodit také pro pravidelný monitoring. Pokud vám nevyhovuje kontrolovat pořád dokola ukazatele z několika různých nástrojů, převeďte si to nejdůležitější napříč nástroji do přehledu v Google Data Studio a můžete vše pravidelně sledovat na jednom místě.

Vychytávky, které vám usnadní práci

Ahrefs SEO Toolbar

Perfektní SEO rozšíření, které využijete především pro linkbuildingové řešerše. Pokud si platíte jednu ze základních verzí Ahrefsu, tak se vám určitě už někdy stalo, že jste dosáhli týdenního limitu domén, které můžete zanalyzovat. S rozšířením Ahrefs SEO Toolbar se vám to již nestane, protože se díky němu dozvíte základní informace o URL stránce a doméně přímo na daném webu a není potřeba doménu analyzovat v nástroji Ahrefs.

Kromě toho vám tento nástroj rozšíří přehledně o stejné ukazatele také SERP.

Scraper

Rozšíření, které vám usnadní práci nejen při analýze klíčových slov. Jakmile si stáhnete rozšíření Scraper, stačí například na kategorii na webu kliknout pravým tlačítkem myši, vybrat Scrape similar… a následně vám vyjede přehled všech podobných odkazů. Hodí se při jakémkoliv sběru dat z webu.

Quick JavaScript switcher

JavaScript je téma, které budete řešit často například v souvislostí s filtrací, schovaným kategorickým textem pod tlačítkem zobrazit více a podobně. Dejte si vždy pozor, aby byl text pro vyhledávací roboty viditelný i s vypnutým JavaScriptem. To zjistíte díky rozšíření Quick JavaScript switcher, pomocí kterého jedním klikem měníte mezi zobrazením stránky s a bez JavaScriptu.

Redirect Path

Informace o přesměrováních můžete získat několika cestami. K hromadné analýze poslouží nejlépe crawlovací nástroj jako Screaming Frog, ale pokud chcete zjistit detail o přesměrování jen jednotek stránek, rozšíření Redirect Path je pro takové účely ideální. Poté, co na rozšíření kliknete, zobrazí se vám cesta přesměrování.

Jedná se o skvělé rozšíření k odhalení zacyklených a jinak problematických přesměrování.

SEMOR

Jak zjistit počet indexovaných stránek ve vyhledávači Google? Jednoduše. Zjistíte to přímo v SERPu. Jak na Seznamu? Pomocí rozšíření SEMOR. Jakmile na rozšíření kliknete, zobrazí se vám počet výsledků pro aktuální dotaz.

Counting Characters

Doposud jste text kopírovali do MS Word a zjišťovali počet znaků touto cestou? Ode dneška už ne. Stáhněte si rozšíření Counting Characters, pomocí kterého můžete zjistit počet znaků textu přímo v prohlížeči.

Grammarly

Pracujete i se zahraničními klienty? Pak je pro vás nezbytnou nutností rozšíření Grammarly, které si osobně velmi pochvaluji. Hned během psaní anglických textů vám toto rozšíření opravuje zásadní chyby a navíc navrhuje zlepšení textu podle toho, jaký styl psaní jste si na začátku zvolili (formální, informativní, kamarádský, …). Rozšíření si můžete stáhnout i do počítače a používat také pro MS Word.

Souhrn základních SEO nástrojů

A jak tedy vypadá seznam základních nástrojů, které by měl ovládat každý SEO specialista?

Neplacené nástroje

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Seznam Webmaster Tools
  • Excel a OpenRefine
  • Google Data Studio

Placené nástroje

  • Marketing Miner
  • Screaming Frog (nebo jiný crawler)
  • Ahrefs
  • Collabim

Na trhu je k dispozici mnoho dalších nástrojů a fajnšmekři, kterým nevadí si připlatit za další nástroje, ocení například Semrush nebo SimilarWeb. Bohatě byste si ale měli vystačit s nástroji a rozšířeními uvedenými v článku.

Používáte jiné nástroje? Nebo znáte některá další rozšíření, která jsme nezmínili a vy na ně nedáte dopustit? Podělte se o ně s námi v komentáři.

29.10.2020

Komentáře