Menu

CTR

CTR (click-throught rate neboli míra prokliku), je poměr mezi počtem kliknutí na reklamu/odkaz a počtem jejich celkového zobrazení. Vyjadřuje se v procentech a udává úspěšnost reklamního inzerátu/reklamy. Při vysokém % CTR se skrze reklamu proklikne hodně lidí.

Výpočet CTR je velmi jednoduchý, a sice:

CTR = (Počet kliknutí / Celkový počet zobrazení) * 100 

CTR je metrikou běžně užívanou v PPC reklamě, kde kromě klasické míry prokliku narazíte také na relativní CTR.

Relativní CTR ukazuje výkon vaší rekamy ve vztahu ke konkurenčním reklamám, které se zobrazují na stejném místě. Jedná se o metriku užívanou v obsahové síti a její výpočet je následovný:

Relativní CTR = CTR vlastní / CTR konkurence

V případě relativního CTR platí, že čím je výsledné číslo vyšší, tím lépe. Obecně pokud se pohybujete kolem čísla 1 (100%) jsou Vaše reklamy srovnatelné s konkurencí.

CTR, kdy je opravdu potřeba ho řešit?

  • máte kampaně, ale neměříte konverze – v takovém případě je CTR klíčovou metriku a je třeba jej zlepšovat
  • pokud konverze měříte, tak lepší CTR nikdy neškodí, ale jedná se spíš o metriku, která je pomocná

A jak efektivně zvyšovat CTR?

  • Testujte – A/B testování textových i obsahových reklam je základ. Pro jednu sestavu vždy vytvořte alespoň dvě až tři varianty inzerátů s různým obsahem, jen tak poznáte, na co uživatelé slyší, a můžete s tím dále pracovat. A jak se říká v online vodách: „Není na světě inzerát ten, který by se líbil uživatelům všem“.
  • S optimalizací počkejte. Nemá cenu měnit reklamy, které mají jednotky prokliků, takové nebudou mít vypovídající hodnotu. Počkejte si na stovky prokliků a tisícovky zobrazení.
  • Zaměřte se na klíčové slovo – relevantní klíčové slovo zvyšuje CTR inzerátu. Logicky, na požadavek klienta totiž odpovídáte relevantním sdělením.
  • Geolokace
  • Koukejte na CTR na počítači vs. mobilních telefonech – neměňte inzerát hned, nejdříve se pořádně podívejte, zda vám na PC nefunguje jeden a na mobilním telefonu jiný
  • Otestujte publika – vložte si do kampaní publika na pozorování a sledujte jak jednotlivé skupiny reagují na Vaše reklamy. Pomůže Vám to najít relevatní publika, která Vám přinesou vyšší CTR
  • Zapojte relativní CTR – pokud pracujete v obsahové síti, začněte sledovat tuto metriku. Jste na tom hůř než konkurence? Posviťte si na ni, podívejte se, jaké používá argumenty.