Menu

Průvodce SEO pro začátečníky

Autor Marek Foršt Marek Foršt

Překvapila vás síla internetu a e-shopů v době koronakrize a chystáte se založit vlastní online podnikání? Nebo jen patříte mezi nadšence digitálního marketingu, oblast SEO si vás zaháčkovala nejvíc a rádi byste své znalosti prohloubili? Ať už jste se o tomto pro mnoho lidí neznámém oboru jménem SEO dozvěděli jakkoliv, jste na správném místě.

V článku vám mimo základních informací o SEO nabídneme zajímavé vzdělávací tipy a nastíníme význam ostatních činností, kterým byste se během svých prvních krůčků po SEO půdě měli věnovat.

Co je to vlastně SEO?

SEO neboli Search Engine Optimization (pozor, nikoli optimalization) je proces vedoucí ke zlepšení výsledků v neplaceném vyhledávání. Je SEO složité? Ano i ne. Není těžké pochopit základní principy, na kterých tento obor stojí. Pokud ale chcete dosahovat těch nejlepších výsledků, budete soupeřit s těmi nejlepšími. A pak vám základy stačit zdaleka nebudou a začnete pociťovat náročnost tohoto oboru. Rozdíl mezi běžným a špičkovým SEO specialistou tkví v pravidelném vzdělávání, testování a samozřejmě zkušenostech. Pokud se budete chtít dostat na vrchol, musíte se smířit s tím, že mnoho času strávíte právě vzděláváním.

Pokud jste na úplném začátku, pojďme se podívat na to hlavní, co SEO obnáší.

1)    Technické SEO

Technické SEO je činnost, kterou byste měli řešit na počátku každého projektu. Soustředí se především na to, aby na webu neexistovaly překážky bránící crawlování (procházení) a aby byl web správně indexovaný. Cílem tedy je:

  • Zabezpečit bezproblémové procházení webu
  • Zabezpečit správnou indexaci webu
  • Odstranit duplicity
  • Optimalizovat rychlost webu
  • Optimalizovat mobilní web
  • Implementovat SEO rozšíření jako například strukturovaná data

Technické SEO není činnost, která by primárně vedla ke zlepšení pozic, ale zároveň jen těžko dosáhnete dobrých výsledků bez správné technické optimalizace. Technické SEO lze tedy přirovnat k základům domu nebo ještě lépe k pravidlům šachu – musíte je mít zafixované, abyste mohli hrát, ale napřímo vám k výhře nepomohou.

2)    Obsah

Traduje se, že obsah je nejdůležitějším faktorem a oboru SEO kraluje. Já s tímto tvrzením souhlasím, ale je nutné mít na paměti, že jedno bez druhého nemůže v SEO fungovat. Bez technických základů vám obsah příliš ovoce nepřinese. Bez zpětných odkazů váš web zase nebude pro Google působit důvěryhodně a těžko s takovým obsahem obsadíte přední pozice vyhledávače. SEO je komplexní činnost, na kterou je potřeba nahlížet ze široka.

Při tvorbě obsahu je nutné si nejprve stanovit, o čem psát. Obsah samotný by měl vždy vycházet z analýzy klíčových slov a při jeho tvorbě nezapomínejte přihlížet hlavně k tematické relevantnosti. Neopomíjejte ani takzvaný „search intent“ neboli záměr hledání uživatele. V textu by měla být hlavní klíčová slova zmíněna vícekrát (pozor však na nepovolenou techniku zvanou keyword stuffing) a zjistěte si také, jaká by měla být ideální délka textu. Vždy záleží na oboru, ale v případě textů pro kategorické stránky lze jako ideální délku stanovit přibližně 300 slov. U článků na blog je naopak ideální délka alespoň 2 000 slov.

Mezi obsahové faktory nepatří jen samotná textace stránky, ale také titulky, nadpisy a meta popisky. Titulek je z výše zmíněných nejdůležitějším hodnoticím faktorem pro vyhledávače, nadpisy nezapomeňte především logicky správně strukturovat podle úrovní a meta popiskům se věnujte až v poslední řadě, nejsou totiž přímým hodnoticím faktorem, jen váš snippet (úryvek) ve výsledcích vyhledávání bude lépe vypadat.

3)    Zpětné odkazy

Budování zpětných odkazů, zvané také jako linkbuilding, je aktivní činnost a cesta ke zvýšení linků, které na vás napříč celým internetem odkazují. Bez linkbuildingu budete jen těžko dosahovat dobrých výsledků v neplaceném vyhledávání. Čím více odkazů z kvalitních stránek na váš web odkazuje, tím silnější je indikátor pro vyhledávače ohledně kvality vašeho obsahu. Existuje mnoho způsobů, jak odkazový profil budovat. Detailní výčet linkbuildingových metod naleznete v našem slovníku pojmů.

Mezi hlavní cíle linkbuildingu patří:

  • Přivedení nové návštěvnosti na web
  • Zvýšení viditelnosti webu
  • Zlepšení pozic ve vyhledávači
  • Zvýšení povědomí o značce
  • Budování nových partnerství
  • Budování autoritativnosti a důvěryhodnosti webu

Budování zpětných odkazů spočívá v kreativitě, dobře nastavené e-mailové komunikaci a především v notné dávce trpělivosti. Vaším cílem bude navázat nová partnerství, promovat svůj obsah a získat zmínku o svém webu na jiných webových stránkách. Často ale budete buď úplně ignorováni, nebo odmítnuti. Připravte se na to a nenechte se hned na počátku budování zpětných odkazů odradit.

Vzdělávat se je alfa omega

Ačkoliv lze SEO jednoduše charakterizovat jako činnost vedoucí ke zvýšení viditelnosti na internetu, jedná se o velmi komplexní, složitý a neustále se vyvíjející obor, kde to, co platilo před rokem, nemusí již nyní fungovat. Rád tento obor přirovnávám k právu, kde si také nelze dovolit zamrznout v čase. V oblasti práva je však alespoň částečně možné spoléhat na školní vzdělávací systém, zatímco do SEO rybníčku je člověk vhozen zpravidla jako taková „tabula rasa“ a musí se vše naučit sám. A věřte mi, prvních pár měsíců se budete topit, než získáte trochu sebevědomí a hlubší znalosti.

Vzdělávacích příležitostí je na internetu spousty, důležité je umět odfiltrovat nepraktické informace od relevantních zdrojů. Abychom vám usnadnili práci, připravili jsme pro vás několik základních vzdělávacích materiálů, které vás do světa SEO uvedou.

Pokud jste v digitálním světě úplnými nováčky, mohl by vás zajímat komplex kurzů přímo od Googlu v podobě Digitální garáže, po jehož splnění mimo jiné obdržíte certifikát. Mezi další základní vzdělávací kameny lze zařadit e-book se základy technického SEO a nově vydanou knihu SEO prakticky. Pakliže se specializujete konkrétně na e-commerce, oceníte nabídku kurzů od Digisemestru, kde mimo SEO zavítáte také do PPC, sociálních sítí, copywritingu a dalších oblastí. Za zmínku stojí také SEO akademie od ContentKingu a Collabimu. Kromě těchto zdrojů se určitě vyplatí sledovat blogy, které pravidelně informují o novinkách v SEO světě. Z těch zahraničních byste měli sledovat Search Engine Journal, blog webu Backlinko a blog nástroje Ahrefs. Z těch domácích pak doporučujeme blogy předních českých freelancerů a samozřejmě také náš eVisions blog a pravidelný seriál Novinky z onlajnu. 🙂

Další důležitou aktivitou kromě vzdělávání se je participace v SEO komunitě, ve které se neustále řeší aktuální SEO témata. Facebooková skupina, ve které byste rozhodně neměli chybět, je SEOloger. Nejen že se díky této skupině budete dozvídat nové informace, ale v případě, že sami ocitnete v nesnázích, můžete se na skupinu obrátit a s největší pravděpodobností se najde někdo, kdo vám pomůže. Pakliže nepoužíváte Twitter, doporučuji si ho kvůli SEO založit. Co se týče novinek v oboru, je Twitter nejvýznamnějším zdrojem. Sledujte zde jak přední zahraniční specialisty a odborníky přímo od Googlu a Seznam.cz, tak známé české freelancery a profesionály.  

Testujte a testujte

Testování je neodmyslitelnou součástí SEO. A to z důvodu, že Google ani Seznam.cz nikdy do detailu neřeknou, co v SEO přesně funguje. Opak je pravdou a vyhledávače se vám spíše budou snažit házet klacky pod nohy. Existují doporučení a ověřené techniky, které více či méně fungují, ale taková doporučení mohou být zároveň lehce zavádějící. Není totiž tajemstvím, že zrovna Google rád něco říká a něco jiného dělá. Hezkým příkladem je rel=next/prev, který Google oficiálně přestal sledovat minulý rok, ale reálně k němu nepřihlížel již delší dobu. Navíc se algoritmy vyhledávačů často mění a je potřeba se jim přizpůsobovat. Proto, pokud se chcete stát opravdovým SEO specialistou, se neobejdete bez vlastního testování.

Mimo výše zmíněného SEO testování je skvělé si pro začátek založit vlastní zkušební web. Registrace vlastní domény a zřízení webhostingu vás vyjde na maximálně pár stovek ročně. Přehledný postup k registraci vlastního webu naleznete například na stránce Web s úsměvem. Svoji stránku si poté sami můžete zkoušet editovat a prozkoumávat oblasti, které v editoru můžete upravovat. Získáte díky tomu lepší přehled a praxi. V případě, že do takového testování nechcete příliš investovat, můžete si založit alespoň vlastní blog s vytyčeným zaměřením. Následně si udělejte analýzu klíčových slov, zkuste sepsat pár článků a pokuste se získat na svůj obsah zpětné odkazy a nahlédnout tak mimo jiné do světa linkbuildingu.

A co SEO nástroje?

Jako budoucí SEO specialista se neobejdete bez potřebných nástrojů. Mezi naprosté základy patří Google Analytics a Google Search Console. Oba nástroje jsou však diametrálně odlišné. S Google Analytics budete primárně monitorovat uživatele, kteří navštěvují váš web. Nástroj vám poví informace o těchto uživatelích, skrz jaké kanály vás navštěvují a jestli plní vámi vytyčené cíle. O těchto a mnoho dalších funkcích se dozvíte v Akademii Analytics. Oproti tomu je nástroj Google Search Console zaměřen na vylepšení a optimalizaci vašeho webu. Podává informace o výkonnosti webu, klíčových slovech a technických faktorech.

Ve vašem repertoáru by neměl chybět Collabim, kde si můžete vytvořit účet zdarma a otestovat si jeho funkce. Budete moci monitorovat pozice 150 klíčových slov jednoho vašeho webu. Mezi další nezbytné nástroje pro český trh patří Marketing Miner. Máte s ním možnost nejen monitorovat svůj projekt, ale hlavně využívat řadu jednorázových analýz, které pomohou s analýzou klíčových slov, linkbuildingem nebo třeba s technickou optimalizací webu.

Výše zmíněné české nástroje vám však nebudou stačit. Mezi základní nástroje se skvělým poměrem cena/výkon spadá bezpochyby Screaming Frog, který oceníte především pro technickou a obsahovou analýzu webu. Tento crawler vám dodá informace o interním prolinkování, obrázcích, titulcích a podobně. Fajnšmekři ocení vizualizace, které nástroj nabízí. V podobném duchu funguje nástroj DeepCrawl, ale cenově vás vyjde mnohem dráž než Screaming Frog.

Další z nástrojů, bez kterého si SEO specialista jen těžko dokáže představit svoji práci, je Ahrefs. Nástroj, který byl ve svých počátcích využíván primárně pro linkbuilding, se postupně rozvinul do komplexního SEO nástroje. Pro potřebu rychlého porovnání s konkurencí v něm oceníte funkci Batch Analysis, při linkbuildingových rešerších pak funkce Keyword Explorer a Competing Domains. To ale není zdaleka vše, potenciál využití Ahrefsu je obrovský a sahá mimo SEO také třeba do oblasti PPC.

Mezi nástroje, které si v tomto výběru na závěr také zaslouží zmínku, patří SEMrush, Moz a SimilarWeb. SEMrush a Moz však nabízejí podobné funkce jako Ahrefs, zatímco Ahrefs nabízí na základě vlastních zkušeností přesnější data pro ČR. SimilarWeb je komplexní nástroj, jenže má opravdu drahý pricing. SimilarWeb je ale možné používat ve free verzi, se kterou budete mít přístup k řadě základních funkcí. I zadarmo se zde dozvíte například velmi zajímavé informace o návštěvnosti konkurence.

SEO je obor, ke kterému možná zpočátku budete skeptičtí, ale po krátké době zjistíte, jaký potenciál v sobě skrývá. Pokud na toto objevování nechcete být sami a neradi praktikujete neustálé samostudium, nechte se zaměstnat v agentuře na juniorní pozici. Získáte tak přístup k hlubším vzdělávacím materiálům a více se vám otevře možnost účastí na zajímavých konferencích. Sledujte naše volné pozice a také volné SEO pozice na StartupJobs.

05.08.2020

Komentáře

Marek Foršt
6. 8. 2020 17:11
Dobrý den, Tomáši, předně děkuji za pozitivní feedback. V agentuře dlouhodobě používáme Screaming Frog a Sitebulb jsme zatím nijak zásadně netestovali. Rozdíl je zejména v tom, že Sitebulb má hezčí vizualizace a dá SEO specialistovi jasnější vodítka, zatímco ve Screaming Frogu je potřeba více přemýšlet hlavou a analyzovat. Z celkového hlediska ale oba nástroje poskytují téměř totožné informace. Hezký zbytek dne, Marek Foršt
Tomáš Gregorovič
6. 8. 2020 14:27
Hezký den přeji, skvělý článek! Chci se zeptat, zda ze SEO nástrojů používáte i Sitebulb? Pokud ano jakou máte s ním zkušenost? Děkuji. S pozdravem, Tomáš Gregorovič