Menu

Jak na high quality článek? Kvalitní obsah prodává

Autor Tereza Hruška Hášová Tereza Hruška Hášová

V čem se vlastně liší obyčejný PR článek a opravdu kvalitní obsah? Ne, není to jen o počtu znaků. Jak na high quality (HQ) content čili na obsah vysoké kvality a úspěšnosti, zjistíte v dnešním příspěvku.

Obsah článku

Kvalitní obsah není samozřejmost

Kvalitní článek má dost společného s tím obyčejným obchodním. I u něj je potřeba vymyslet chytlavý a originální titulek, dodržet přehledné formátování a samozřejmě se vyvarovat pravopisných chyb. Jeho přidaná hodnota by přitom měla spočívat v tom, že informace podává uceleně, jde pod povrch tématu a popisuje třeba i kompletní návod či poradenství.

Obsahu musíte už z principu rozumět. Může to být téma, kterému se dlouhodobě věnujete, a tak máte v malíku všechny možné katastrofy a jejich řešení. Pokud takové štěstí nemáte, budete si muset téma zevrubně nastudovat z kvalitních a ověřených zdrojů (knihy, autoritativní weby, statistické úřady, odborné servery, výzkumné ústavy, diplomové práce, osobní předání informací či citací odborníkem a další).

Co trvá na napsání článku nejdéle? Pořádná rešerše tématu. Foto: Dan Dimmock, Unsplash

Cílem není prodat, ale předat

Proč se vlastně kvalitní obsahový marketing tvoří? Díky originální textové náplni našlapané informacemi bude odkaz zobrazován výše ve výsledcích vyhledávání, na odkazovanou stránku se dostane více lidí a lze získat i sdílení na sociálních sítích. Obsahový čili content marketing je proto velmi důležitou součástí budování celé marketingové strategie.

Článek spadající do kvalitního obsahu má mnoho parametrů, mezi ty nejzásadnější pro čtenáře (a také pro copywritera a marketingového specialistu) patří:

  • Snadné nalezení = chytlavý, zapamatovatelný a jedinečný titulek s délkou 5–9 slov.
  • Stvořen ke sdílení = důležité a dobře strukturované informace / zvláštní podání tématu.
  • Použitelnost = pravdivé a relevantní informace.
  • Čtivost = článek byl napsán pro lidi, ne pro vyhledávače; má přehlednou strukturu.
  • Snadno zapamatovatelný = skvělý titulek, důležitá nosná myšlenka.
  • Publikum má touhu na něj reagovat = poděkování za článek / kontroverzní názory / humor.

Nezapomínejte ale, že kvalita obsahu nezáleží na výše zmíněných bodech, na Googlu ani na vašem pocitu. Záleží jen na čtenářích ochotných kliknout zrovna na váš článek. Taková veličina „rozkliknutelnosti“ a úspěchu se dá předvídat jen s velmi omezenou pravděpodobností a neexistuje na ní stoprocentní návod. Úspěch článku (a tedy i to, za jak moc kvalitní bude považován) bude vždy i trochu o štěstí a náhodě.

Možnou alternativou, jak zjistit, zda má článek opravdu domnělou kvalitu, je vcítění se do kůže potenciálního čtenáře. Uložili byste si odkaz na daný článek? Ukázali byste ho přátelům? Považujete sdělené informace za podstatné, kompletní, zábavné nebo jinak důležité? Jeden zásadní text může vést k dlouhodobému sledování webu – získáte tak nejen pozornost publika, ale i potenciální zákazníky, které váš produkt a informace o něm opravdu zajímají.

TIP: Díky kvalitnímu obsahu jsme přivedli na web Dáme jídlo více než 125 000 čtenářů.

Správné téma přitáhne čtenáře

Zamyslete se, komu, proč, kdy, kde a co chcete předat. Od toho (a případně i od vašeho zaměření či zaměření společnosti a analýz) se bude odvíjet téma článku. Najděte zajímavý námět, jenž něco důležitého přinese vaší cílové skupině, a detailně jej rozpracujte. Z analýzy klíčových slov získáte zásadní slovní spojení, která se v textu musejí objevit. Bohužel, internet je plný článků a i ten, na který si brousíte zuby, již nejspíš někdo napsal. Zkuste se na téma podívat z jiného úhlu (místo návodného „Jak udělat tohle a tamto“ zkuste napsat „Jak tohle a tamto určitě nedělat“, nabídněte čtenářům svůj vlastní náhled na věc, kontroverzní východisko či zábavnější formu – infografiku, přehlednější zpracování, obsah navíc ke stažení).

Jak vypadá článek s kvalitním obsahem

K vyšší návštěvnosti článku a vrchním příčkám ve výsledcích vyhledávání vám pomohou správná klíčová slova. Ta se odvíjejí od tématu a copywriter by je měl v textu používat hojně, zejména na začátku, ovšem nerušivě. Ideálně by se měla objevit už v titulku, který by měl být unikátní a chytlavý (hlavně pro cílovou skupinu – od ní se odvíjí i styl psaní).

Po kliknutí na skvělý titulek musí čtenář hned v perexu (v úvodním odstavci, často graficky odlišeném) najít zajímavou informaci, která ho naláká k dalšímu čtení. Kromě klíčových slov by měl obsahovat i výzvu k akci a shrnutí, co se v článku se dozví. Na základě titulku a perexu se lidé budou rozhodovat, zda věnují vašemu textu svůj čas, tak si dejte záležet.

Samotné tělo pojednání by mělo být přehledné (správné a jednotné formátování nadpisů, podnadpisů, odstavců, tipů, boxů atp.), text čtivý, s nejdůležitějšími informacemi co nejvýše k hlavnímu nadpisu. Důvěryhodnost zvýší odkazy na „silné“ webové stránky s vysokým hodnocením. Autoritativní weby (stránky institucí, státní správy, univerzit apod.) mají účelný a originální obsah, množství relevantních informací z oboru / o produktu a výbornou reputaci. Dejte si však pozor a počet externích odkazů nepřežeňte, ať své čtenáře z blogu neodvádíte na jiné weby. Další odkazy směrujte na starší články na vlastním webu. Provážete tak interní obsah na cílové stránce. Ale opět s mírou, ať odkazy nepůsobí rušivě na čtenáře ani vyhledávače.

Ukázka blogového článku z blog.aukro.cz – nechybí oddělený perex, lákavé obrázky, seznam, vytučnění důležitých frází, interní i externí prolinkování a button s výzvou k akci.

Citace zvýší důvěryhodnost

Punc odbornosti vašemu článku dodají citace odborníků. Najděte je, napište jim nebo zavolejte a získejte tak jednoduše nový vhled do problematiky. Zároveň posílíte důvěryhodnost článku jak v lidských očích, tak u robotích vyhledávačů.

Při všech těch informacích, odkazech, citacích a podtématech se nejspíš rozepíšete – zatímco u PR článků se doporučuje délka kolem 1 normostrany, u vysoce kvalitního obsahu budete potřebovat více prostoru. Žádné doporučení ohledně délky neexistuje, ale určitě si nemyslete, že čím delší, tím lepší. Snažte se v textu vyvarovat zbytečného balastu a udržte jej živým a čtivým. V případě článku delšího než 3 normostrany vytvořte hned pod perexem obsah, který čtenáři pomůže v orientaci.

Text není vše

Nezaměřujte se pouze na text – čtenáři milují pěkné zpracování, pochopitelnou infografiku, prezentace, videa, fotogalerie a další interaktivní záležitosti. Máte-li možnost, naveďte čtenáře k diskuzi pod článkem/příspěvkem na sociálních sítích. Zeptejte se, co si o tématu myslí oni a jestli mají další doporučení či zkušenosti. Poté s nimi můžete dále komunikovat a rozproudit další kanál týkající se článku. Nezapomeňte na call-to-action tlačítka („Zaregistrujte se zde“, „Koupit produkt nyní“, „Objednat si schůzku“ apod.).

Součástí HQ článku je také meta popisek (meta description), který se objevuje ve výsledcích vyhledávání. Měl by obsahovat shrnutí článku, výzvu k akci a klíčová slova – to vše na znakově velmi omezeném prostoru. Pokud jej administrátor webu při nasazování článku nevyplní, vyhledávač si jej doplní sám úryvkem z textu. Ucelený text se SEO zásadami však vždy vypadá a funguje lépe.

Článek sledujte a poučte se

Zveřejněním článku to nekončí, ale naopak začíná. Zajímejte se, jak si text vede. Porovnávejte dostupná data a zjistěte, co na čtenáře platí a co byste příště mohli zlepšit. Článek na blogu by měl jednotlivce zaujmout, nabídnout mu řešení nebo vhled do problematiky a nenásilnou formou ho přivést jako potenciálního zákazníka. Text vám usnadní i budoucí práci – na článek můžete odkazovat a vyhnete se tak kopírování odpovědí na stále stejné otázky.

Nejste si jisti, že dokážete vytvořit kvalitní obsah na svůj web? Svěřte se do našich rukou a získáte komplexní profesionální řešení.

SHARING IS CARING!

07.04.2021

Komentáře