Agentura vs. freelancer: Koho vybrat na PPC kampaně?
17. 06. 2019 Autor Adam DvořákPokud zvažujete pro svou firmu zavedení PPC kampaní, pravděpodobně přemýšlíte nad tím, zda si pro spolupráci vybrat freelancera nebo agenturu. Připravili jsme proto několik bodů, které stojí za to zvážit ještě předtím, než kohokoliv pro správu PPC reklam poptáte.
Zároveň malý disclaimer úvodem: Nechceme házet všechny freelancery ani agentury do jednoho pytle. Na obou stranách se můžeme setkat jak s pozitivními, tak i s negativními výjimkami.
Komplexita: Které kanály plánuji řešit?
Jednou z věcí, ve které byste měli mít jasno, je míra komplexity, s níž budete nyní nebo v budoucnu řešit marketing na internetu. Měli byste vědět, jestli vám jde pouze o správu PPC kampaní, anebo budete v budoucnu chtít řešit i SEO, spolupráci s influencery, správu sociálních sítí apod. V případě spolupráce s agenturou je totiž daleko pravděpodobnější, že pro vás bude moct zajistit kompletní servis včetně výše zmíněných činností. Je to logické, jelikož agentury mají obvykle několik specializovaných oddělení, které spolu na komplexních projektech spolupracují, a mají tak své know-how rozšířené do několika oblastí a zkušenosti se širokou škálou nástrojů. Samozřejmě můžeme najít i pár freelancerů, kteří mají velmi široký záběr, případně spolupracují s několika dalšími freelancery. U agentur je ale komplexita téměř jistotou.
Tvorba podkladů: Budu mít vlastní bannery?
Dalším bodem, který byste měli mít ujasněný dříve, než se pustíte do spolupráce na PPC kampaních, je tvorba a schvalování podkladů. Myslíme tím především grafické podklady. Agentury většinou mají na tvorbu bannerů interní grafiky, u freelancera bychom doporučili ověřit předem, zda je schopný tvorbu bannerů zajistit, nebo zda budete muset pro obsahovou síť dodávat vlastní bannery.
To samé platí v případě zájmů o video kampaně. Zde ovšem není pravidlem tvorba videí ani u agentur, videa jsou totiž mnohem náročnější. A pokud budete chtít kvůli přehledu nad vnější prezentací firmy kontrolovat i textové inzeráty, doporučujeme si to s agenturou nebo freelancerem také předem ujasnit.
Zodpovědnost: Kdo bude za co zodpovídat?
Velký rozdíl mezi agenturou a freelancerem nastává ve zodpovědnosti za kampaně. U freelancera máte jasně danou osobu, která nese veškerou zodpovědnost a nemá možnost cokoliv k řešení přehodit na někoho dalšího a zodpovědnosti se tak zříci. Zároveň přehledně komunikujete pouze s jednou osobou. U agentury je běžné, že část práce má na starost account manager a část třeba specialista. Během spolupráce s agenturou tedy může být nutné komunikovat s více osobami. Záleží ale vždy na domluvě a na tom, jak si spolupráci od začátku nastavíte.
Závislost na lidech: Vsadím vše na jednu kartu?
S výše zmíněným bodem je spojené i to, do jaké míry jste závislí na jedné osobě. U freelancera je jednoznačné, že jste závislí pouze na této jedné osobě a když z jakéhokoliv důvodu nebude najednou k dispozici (dovolená, nemoc, hospitalizace, …), čekají vás nepříjemné komplikace. V případě spolupráce s agenturou máte téměř jistotu, že se vždy najde osoba, která se bude o vaše kampaně schopna postarat, a vy nebudete muset komplikovaně měnit subjekt, který správu kampaní převezme. Takový proces totiž rozhodně není žádná legrace. V agentuře se projekt interně převezme velmi snadno se všemi náležitostmi a máte po starostech.
Časová dotace: Kolik času bude na správu kampaní potřeba?
Dalším důležitým bodem může být i časová vytíženost freelancera nebo agentury. Je jasné, že 1 osoba je časem velmi limitována a pokud má freelancer dalších 10 větších projektů, stojí za zvážení, zda nemůže být taková spolupráce do budoucna riziková. Velkou roli ale samozřejmě budou hrát také ohlasy na daného freelancera.
U agentury záleží především na počtu lidí v daném oddělení. Velký počet specialistů v agentuře může svědčit o určité odbornosti, menší agenturní týmy mohou být naopak zase více obratné a rychleji se přizpůsobovat potřebným změnám.
Odbornost: Jak poznám, že PPC specialista své práci rozumí?
Důležitým faktorem je výše zmíněná odbornost. Zde není možné poskytnout objektivní srovnání, zda se vyšší odbornost vyskytuje spíše u freelancerů nebo u agentur. Škála odbornosti je široká u obou stran, záleží spíš na výběru daného subjektu.
Pokud jste laici, tak samozřejmě nejste příliš schopni před startem spolupráce odbornost poznat. Pomůže vám jít opravdu po detailech a po důvodech daných doporučení. V momentě, kdy se budete ptát, proč vám agentura nebo freelancer doporučují určité aktivity, jaký je jejich smysl a jaký pro vás budou mít přínos, získáte alespoň orientační představu o tom, jestli je pro vás nabídka smysluplná a opírá se o odborné znalosti. Dalším znakem odbornosti mohou být i činnosti, které vám PPC specialista navrhne pro typ vaší firmy a nejsou aplikovatelné plošně pro jakékoliv další typy společností.
Cena: Na kolik mě PPC kampaně vyjdou?
Jedno z nejdůležitějších témat, cenu, uvádíme záměrně až na konci článku. Zde je totiž opravdu těžké srovnávat. Obecně lze říci, že u většiny agentur je hodinová sazba vyšší než u většiny freelancerů. Určitě je ale možné narazit i na agentury, které budou mít hodinovou sazbu do 1 000 Kč, a zároveň i na několik špičkových odborníků na volné noze, kteří budou mít hodinovou sazbu naopak daleko vyšší.
Pomohly vám výše uvedené body s rozhodováním? Chybí vám ve výčtu jiné zásadní kritérium výběru partnera pro budoucí spolupráci na PPC kampaních? Podělte se o svých zkušenostech v komentářích nebo na Facebooku.
Komentáře