Menu

Banner

Banner je druh grafického internetového inzerátu na webových stránkách, který se využívá v PPC reklamách, ale i RTB a přímém nákupu.

Bannery mívají většinou podobu čtvercového či obdélníkového obrazce, v němž se vyskytuje grafický objekt, animace či interaktivní grafika s reklamním účelem. Bannery se běžně využívají v tzv. obsahové reklamě (také Display reklama). Bannerové inzeráty se zobrazují na různých internetových stránkách na základě jejich obsahu. Inzerent si tedy v rámci display kampaně může vybrat, na jakých webech chce své reklamy zobrazovat, například podle tématu obsahu nebo zvolit konkrétní weby.

Bannery dokáží mít velmi široký zásah a mohou zvýšit povědomí o značce a přivést nové zákazníky. Stejně tak ale mohou precizně zacílit na vaši cílovou skupinu či v rámci remarketingu na uživatele, kteří již navštívili vaše stránky. Na druhou stranu bannerová reklama bývá méně efektivní na reálné nákupy na e-shopu a je lepší ji využívat s cílem budování povědomí o značce nežli s očekáváním velkých obratů. Bannerová reklama také mívá nižší CTR, kterému nepřispívá stále rostoucí bannerová slepota – tedy podmíněné ignorování reklamy ze strany uživatelů.

V jakých PPC systémech si nastavím bannerovou reklamu?

  • v běžných PPC systémech jako je Google Ads a Sklik
  • v rámci Facebook Ads
  • v RTB (jedná se o pokročilý a velmi precizní způsob zobrazování bannerových reklam. Tento způsob je vhodný hlavně pro větší inzerenty)

Bannerovou reklamu lze také zajistit tzv. přímým nákupem, který nabízí například Seznam v rámci své obsahové sítě. Jedná se ale o koupi velkých objemů reklamních ploch.

Běžně užívané typy bannerů:

Klasický statický banner vytvořený v grafickém nástroji je dnes již nutným ale občas nudným základem bannerové reklamy. V dnešním online světě se inzerenti snaží co nejvíce odlišit a prolomit bannerovou slepotu. Inzertní systémy proto povolují i pokročilejší typy obsahové reklamy:

  • responzivní obsahová reklama – nejedná se přímo o banner, ale spíše o kombinaci obrázků a textu. Tento druh obsahové reklamy je doporučený pro veškeré obsahové kampaně v systému Google Ads. Zajistí vám vizibilitu i na webech, kde vám bude chybět správný rozměr klasického banneru.
  • animovaná reklama ve formátu GIF
  • reklama Lightbox – reklama, která reaguje na kliknutí či najetí myši a následně se rozbalí či přehraje video. Dostupné jsou ve formátech IAB.
  • HTML5 bannery, tedy animovaný banner tvořený kombinací HTML, CSS a JS jazyků. Má velmi dobrou vizibilitu a narozdíl od GIF formátů nedochází ke kostrbatému přechodu animací
  • reklamy AMP HTML, tedy formát určený hlavně pro rychlé načítání bannerů na mobilních telefonech (HTML5 i AMP HTML bannery lze vytvořit v nástroji Google Web Designer)

 

Nejbězněji užívané formáty bannerů:

  • banner 300×600
  • 120×240
  • 300×250
  • 728×90
  • 160×600
  • 300×600
  • 970×250
  • 336×380
  • 120×600
  • 200×200
  • 480×480

 

Obecná pravidla pro tvorbu bannerů:

  • všechny systémy vyžadují jasně čitelné, relevantní a srozumitelné bannery
  • klasické grafické reklamy nesmí překročit maximální velikost 150kB
  • nesmí zobrazovat zakázaný obsah (zde se pravidla Google Ads a Sklik liší a je třeba si nastudovat nápovědu Skliku a Googlu)
  • další specifická pravidla pro jednotlivé formáty či PPC systémy

 

Facebook Ads bannery:

V Facebook Ads jsou požadavky na rozměry i vzhled bannerů o dost jednodušší. V zásadě si vystačíte s rozměrem 1080×1080. Pozor si dávejte na to, abyste neměli více 20 % banneru zaplněných textem.

Dříve bylo 20% pravidlo kontrolované a jeho nedodržení znamenalo zamítnutí reklamy. Dnes již toto omezení není, ale i tak lze říci, že bannery s maximálně 20 % textu si vedou lépe. Do bannerů v Facebook Ads také graficky nevkládáte žádný CTA (call-to-action) prvek. Ten je tvořen přímo v systému.

Základní rozměr bannerů vám postačí ve většině případů. Pokud ale chcete zvyšovat CTR a efektivitu reklam, přidejte také rozměr 1080×1920. Ten vám zajistí viditelnost reklamy v tzv. Stories Ads.