Menu

Tipy na užitečné technické vychytávky pro copywritery

Autor Dana Grófová Dana Grófová

Jejich revírem je textový editor, jejich tempo je vražedné, jejich protivníky jsou vyhledávače a čtenáři. Copywriteři pracují ve dne v noci, mají za úkol srazit vás svým textem na kolena. A taky se procpat do výsledků vyhledávání.

Dneska už dobře víme, že práce copywritera není jen o psaní, ale taky o dlouhých hodinách rešerší, přepisování, mazání, analýz a snahy vměstnat do textu všechna důležitá klíčová slova tak, aby to nevypadalo blbě a celý text byl čtivý pro člověka a čitelný pro robota. 

Naštěstí máme nástroje, které nám s přípravou textů pomůžou. Jaké technické vychytávky a nástroje by měl mít copywriter po ruce?

Prostě to napiš

Program na psaní textu je základ, bez toho se nepohnete. Ať už se rozhodnete pro Microsoft Word, Open Office, Pages, Google Dokumenty nebo něco jiného, důležité je, abyste používali ten, který vám vyhovuje a nepřidělává vám další práci.

Microsoft Word je klasika nad klasiku. Psaní v něm je jednoduché, snadno si nastavíte potřebné úrovně nadpisů, citace, číslování nebo odrážky. Navíc se neustále zlepšuje i jeho kontrola pravopisu a gramatiky, a i když nevychytá vše a asi nikdy neporozumí kontextu věty, dokáže zachytit spoustu překlepů a chyb. Zkrátka, Word je nástroj, který znají všichni. A téměř všichni ho mají také v dovednostech ve svém CVčku. Ale opravdu s ním umíte? Co takhle číslování stránek, hromadné úpravy nebo formátování hlavičky?

Jak na číslování nadpisů ve Wordu?

Občas budete v textu potřebovat víceúrovňové nadpisy a ty mít ještě správně očíslované. Ač se to zdá jednoduché, dokáže nás tenhle jednoduchý úkon i pěkně potrápit. Důležité je neztrácet nervy, když se vám nedaří srovnat nadpisy podle úrovně a mít ve Wordu číslování nadpisů správně. Jak na to?

  1. V seznamu stylů vyberte nadpis, který chcete číslovat. Může to být nadpis H1, ale použít můžete také víceúrovňové číslování pro nadpisy H2 a H3.

2. Jednotlivé styly přiřaďte k požadovaným nadpisům.

3. Víceúrovňové číslování vytvoříte pomocí výběru Víceúrovňový seznam na kartě Domů, kde dole kliknete na Definovat nový víceúrovňový seznam.

4. Pak už jen v okně přiřadíte jednotlivým nadpisům úrovně číslování a máte hotovo.

Jak na číslování stránek ve Wordu?

Číslování nadpisů je snadné, oříškem bývá číslování stránek. Zejména pak v případech, kdy potřebujete číslovat od určité stránky a od určitého čísla stránky, například chcete vynechat první 3 stránky v dokumentu a číslování začít na straně 4 číslem 4 nebo klidně i číslem 1. Jak na to?

  1. Zapněte si netisknutelné znaky, které vám umožní lépe se orientovat v dokumentu.

2. Vložte číslování stránek a v záložce Návrh zvolíte Číslo stránky.

3. Teď máte stránky očíslované, na kartě Rozložení vložíte do dokumentu konec oddílu na konec stránky, po které chcete začít číslovat.

4. V dalším kroku je nutné vypnout propojení oddílu s předchozím a tím docílíte oddělení jednotlivých stránek. K vypnutí propojení se dostanete přes poklepání na konec stránky (tedy skočíte do zápatí) a v kartě Návrhkliknete na Propojit s předchozím, čímž ho vypnete.

5. Nakonec už jen v předchozím oddílu skočíte do zápatí a smažete číslo stránek, které nechcete číslovat.

Jak citovat webovou stránku v textu?

Citace v textech jsou za trest. Formát citace z knih i internetových zdrojů uvádí citační norma ČSN ISO 690. Ve webových textech, zejména pak v blogových článcích, ale mnoho citací nevidíte nebo jen ve formě odkazu na stránku na konci textu, kterou uvedete jako zdroj informací. Takhle to ale opravdu není správně. Jak by měla vypadat internetová citace?

PŘÍJMENÍ, Jméno autora stránky/textu. Název stránky [online]. Datum publikace stránky/textu, datum poslední revize [citováno dne]. Dostupné z:

Například citace z našeho článku o SEO nástrojích by vypadala takto:

FORŠT, Marek. SEO nástroje + 7 rozšíření, která vám usnadní práci. eVisionsAdvertising [online]. 29. 10. 2020. [cit. 2020-11-11]. Dostupné z: https://www.evisions.cz/blog-2020-10-29-seo-nastroje-7-rozsireni-ktera-vam-usnadni-praci/

Abyste si ale nemuseli pokaždé lámat hlavu nad tím, jak že to přesně ta citace má vypadat, usnadní vám práci generátor citací, do kterého stačí vložit příslušné informace a citaci vám vyplivne za pár vteřin. 

Když se chcete soustředit pouze na text

Jsou chvíle, kdy se potřebujete soustředit pouze na samotný text nebo si chcete rychle zapsat myšlenku, rozehřát se před psaním nebo se prostě dostat do flow a jet. V takových chvílích vám přijdou vhod nástroje, které rádi využívají i spisovatelé. Oblíbený je například Paragraphs – minimalistický pomocník pro všechny jablíčkáře nebo Focused, který umožňuje text různě poznámkovat. Abyste měli vždy všechno po ruce, ať už jste na notebooku, mobilu, nebo tabletu, zkuste appku Ulysses, která se hodí i pro poznámky a organizaci. Pro ty z vás, kteří používají Windows, je perfektní aplikace FocusWriter – super appka pro chvíle, kdy se potřebujete soustředit, schová totiž všechno, co vás může rozptylovat, a navíc si v ní můžete nastavit časovače nebo budíčky a taky cíle. Zvuk psacího stroje je pak už jen třešničkou na dortu. Pro autorské projekty je tu i aplikace iA Writer, kterou si užijí jak uživatelé iOS, tak i Windows a Androidu.

Fun tip: Jestli se při psaní neumíš soustředit, zkus Write or Die. Tahle appka tě zaručeně dokope k práci. Když budeš zahálet a prokrastinovat, tak tě zkrátka „potrestá“ a přivede zpět k psaní 🙂

Ať se češtinářce neježí chlupy

Psát naprosto bezchybně snad ani nejde a každý z nás udělá chybu, pravopisnou, gramatickou, stylistickou nebo prostě jen obyčejný překlep. A taky všichni víme, že autorská slepota jednoduše funguje až moc dobře a chyby ve svém textu po několikátém přečtení prostě nevidíme. Proto by měl mít každý copík po ruce nejen dobrého korektora nebo člověka, kterému bude dávat své texty číst, ale taky jazykovou příručku.

Já osobně nedám dopustit na Internetovou jazykovou příručku Ústavu pro jazyk český AV ČR. Vždycky v ní najdu, co potřebuju, ať už je to psaní malých a velkých písmen, skloňování, nebo psaní číslovek. Opravdu je to nástroj k nezaplacení, uložte si ho a používejte ho. Obsahuje slovníkovou i výkladovou část, takže tam opravdu najdete vše a můžete se spolehnout, že to bude vždy správně.

Řekněte to jinak

Synonyma jsou copywriterovým denním chlebem. Občas víte přesně, co chcete říct, ale nepřicházejí vám na jazyk žádná vhodná slova. V takové chvíli si vezměte k ruce slovník synonym, online ho najdete třeba na Nechybujte.cz, což je web od Lingea, známého vydavatelství slovníků a jazykových knih.

Inspiraci zdar

Znáte to, vzniká čím dál více obsahu a najít opravdu originální téma, které byste mohli zpracovat, je čím dál těžší. Svěží vítr do plachet vám přinese BuzzSumo, legendární copywriterský nástroj. Funguje na principu, že vám zobrazí nejúspěšnější obsah na zadané téma, pracuje s počty sdílení nebo i zpětnými odkazy. Plusem určitě je, že ho můžete využít zdarma, i když pouze v omezené verzi. I ta ale umožňuje filtrovat výsledky podle jazyka, data publikace, počtu slov a dalších a taky můžete obsah analyzovat třeba podle aktuálních trendů. Pro pravidelné používání je ale lepší placená verze.

SEO, kam se podíváš

Kromě toho, že copywriter musí napsat poutavý text pro čtenáře, musí ho napsat i pro vyhledávače. Proto by měl mít alespoň nějaké základy z oblasti SEO a pracovat s klíčovými slovy. K tomu slouží například Collabim, který je u nás asi jedním z těch nejpoužívanějších. Dokáže měřit pozice klíčových slov, analyzovat weby, kontrolovat zpětné odkazy, ale taky si pomocí něj můžete klíčová slova třídit podle potřeby. To všechno vám umožní psát skvělé texty pro lidi i roboty.

Trochu to graficky okořeňte

Aby nebyly texty suché, používejte v nich obrázky a různou grafiku. Ne každý z nás má ale po ruce grafika, který mu obrázky připraví. Jednoduché grafické počiny zmáknete v nástroji Canva. Je zdarma, obsahuje spoustu šablon, ikonek, pozadí, fotek a dalších věcí, které se vám při tvorbě grafiky hodí. Navíc už v něm máte předpřipravené formáty například pro posty na sociální sítě nebo třeba i pro hlavičku blogu. Práce v Canvě je velmi snadná a intuitivní, takže ji zvládne i naprostý začátečník. Díky obrázkům dodáte článkům šmrnc, text graficky rozdělíte, takže se bude lépe číst a taky bude na oko působit přívětivěji. 

Ale nezapomínejte, že obrázky by se měly vztahovat k tématu, o kterém píšete. Pokud je to možné, vyplňujte ALT text obrázku a klidně pište i popisek pod obrázek. Pokud obrázky či fotky nejsou vaše, uvádějte k nim vždy také zdroj, ať už je jím fotobanka, nebo jiný web (tady ale vždy požádejte autora o souhlas s použitím jeho obrázku).

Nezapomínejte na meta data

Na meta data, jako je titulek nebo meta description, se často zapomíná, přitom jsou ale důležitou součástí práce s textem. Meta data jsou totiž to první, co ve vyhledávači čtenář uvidí, proto byste si na nich měli dát záležet. Oříškem ale může být vejít se do omezeného počtu znaků, aby se nám titulek i popisek zobrazoval celý. Ale nebojte, nemusíte si sami počítat 60 znaků v titulku a 150 znaků v popisku, mimochodem i s mezerami, stačí využít šikovný nástroj. Dobře funguje například SEOmofo.com, stačí do příslušných políček napsat titulek a popisek a hned vidíte, jestli není příliš dlouhý nebo naopak příliš krátký. Ale fungovat bude i jiný meta data checker, který najdete, jako třeba totheweb.com.

Bacha na normostrany

Copywriter často pracuje s normostranou, tedy pevně daným rozsahem textu, co se počtu znaků týče. Jedna normostrana má 1 800 znaků včetně mezer, to ale může být pro kvalitní text málo. Nicméně s normostranou budete operovat téměř denně, ať už to bude kvůli nacenění, nebo z jiného důvodu. Počet znaků textu zobrazuje i Word nebo jiný textový editor, málokomu se ale chce přepočítávat znaky na počet normostran, proto existují počítadla, jako je normostrana.cz. Stačí do nich vložit text a hned se vám zobrazí počet normostran a znaků.

O normostraně jsme napsali vyčerpávající článek, tak na něj mrkněte: Vše o normostraně: Kolik má znaků a proč je tak důležitá?

Šoupněte tam rým

Taky se vám už někdy stalo, že jste potřebovali vymyslet slogan, claim nebo jen krátkou básničku k narozkám? Najít na některá slova dobrý rým je sakra složitá věc, ale internet naštěstí myslí na všechno. I na tvorbu rýmů existuje online nástroj  Rýmy.cz představuje snadnou pomůcku na tvorbu rýmů, stačí zadat slovo a hned před sebou máte tunu slov, která můžete použít. Teď už jen stačí vymyslet něco vtipně chytrého a máte to.

A které nástroje používáte při práci vy?

SHARING IS CARING!

02.12.2020

Komentáře