Menu

Jak na zahraniční linkbuilding

Autor Ladislav Kos Ladislav Kos

Stále častěji u nás klienti poptávají zahraniční linkbuilding. Ať už je to klientovým vstupem na nový trh, nebo již klient web v zahraničí má a chce zvýšit jeho výkon. Rozhodli jsme se proto sepsat naše zkušenosti se zahraničním linkbuildingem do následujícího článku.

Nebudeme se zdržovat úvodem o tom, proč je linkbuilding důležitou činností pro podporu webu. Na našem blogu jsme již k tématu linkbuildingu napsali mnoho článků, ten hlavní o základech linkbuildingu rozhodně doporučujeme přečíst.

Rešerše konkurence na trhu

V úvodu potřebujeme získat přehled o trhu, na který se chystáme vstoupit. To, co nás zajímá jako první, je konkurence v oblasti, ve které se konkrétní web nachází. Ani tady se nebudeme zdržovat popisováním již popsaného, skvělou prezentaci o analýze konkurence připravil náš kolega Milan Fiala.

Nelze jednoznačně říci, že čím menší konkurenci máte, tím rychleji se na trhu “chytnete” a brzy dohoníte konkurenci. Naopak, větší konkurence na trhu může být přínosem. Pomůže vám najít směr, kterým se vydat. Pokud identifikujete tu správnou, dostanete se při její podrobnější analýze k doménám, které na ni odkazují a které je třeba získat i pro váš web. Této metodě linkbuildingu se říká stínování konkurence. K určení domén, které potřebujete získat, vám pomůže jeden z běžně dostupných nástrojů, například Ahrefs či Semrush pomocí tzv. link intersect analýzy.

Zdroje pro zahraniční linkbuilding

Následujícím krokem pro získání odkazu je rešerše zdrojů linkbuildingu v konkrétní zemi, ve které chceme s webem působit. Jedná se o nalezení zdrojů, které vám zajistí trvalý a dlouhodobý zdroj odkazů v požadované kvalitě

Tato fáze je z hlediska významu nejdůležitější a v procesu zahraničního linkbuildingu zabere nejvíce času.  Databázi, kterou aktuálně v agentuře používáme, jsme budovali více než rok. Svou databázi tvořte postupně a udržujte ji co nejvíce aktuální. Z vlastní zkušenosti víme, že odkazy, které byly v nabídce našeho zdroje jeden měsíc, už druhý měsíc nemusí být dostupné. Se všemi svými zdroji proto udržujte neustálý kontakt a poptávejte od nich vždy aktuální nabídku.

Námi využívané zdroje pro získání odkazů jsou: 

  • online platformy nabízející prodej domén
  • lokální agentury
  • freelanceři
  • přímé oslovení webu
  • linkbuildingové skupiny (facebook, diskuzní fóra)

Každý ze zdrojů má své výhody a nevýhody týkající se množství, kvality a ceny za nabízené odkazy.

#1 Online platforma nabízející prodej domén

Výhody:

  • větší výběr, často zaměření na více jazyků a zemí
  • možnost nákupu domén průběžně (po jedné) a kdykoliv
  • přehlednost, možnost seřazení podle vybraných parametrů, možnost filtrace
  • uživatelsky příjemné prostředí pro zadání doplňujících údajů (anchor text, cílová URL)

Nevýhody

  • o žádných podstatných nevíme 🙂

#2 Lokální agentury

Agentury mají poměrně obsáhlé databáze odkazů v zemi, ve které působí, mnoho z nich i mimo tyto země.

Výhody:

  • znalost místního prostředí
  • stabilita, trvalá dodávka odkazů v požadované kvalitě
  • ve většině případů zajistí i copywriting v daném jazyce

Nevýhody

  • vyšší cena za jeden odkaz, vyšší provize
  • zdlouhavější komunikace, především v počátku spolupráce
  • dodání odkazů většinou na konci měsíce a najednou

#3 Freelanceři

Výhody:

  • časová flexibilita, snaží se maximálně vyhovět a být lepší než konkurence
  • poměrně velká nabídka freelancerů

Nevýhody:

  • menší databáze, většinou jim dochází zdroje dříve a je třeba hledat jinde
  • často neposkytují copywriting => zvýšení nákladů 

#4 Oslovení konkrétního webu

U většiny webů neuspějete s přímým oslovením. Důvodem je především jazyková bariéra a z ní vyplývající nedůvěra. Oslovit web napřímo a získat odkaz přímo od něj je v zahraničí mnohem složitější, než jsme tomu zvyklí v Česku. 

Výhody:

  • přímý kontakt s webem
  • nižší cena díky absenci třetí strany 

Nevýhody:

  • nízká míra úspěšnosti (jsme pro ně nedůvěryhodní, nezajímaví, často jim padáme rovnou do spamu)

K získání větší důvěryhodnosti pomůže:

  • jazyk, kterém bude příjemce rozumět (rodný jazyk nebo anglický)
  • doména e-mailové schránky, ideálně ze země, kde odkaz poptáváte
  • znalost místního prostředí – každá země má svá specifika

#5 Linkbuildingové skupiny (facebook, diskuzní fóra)

Facebook a odborné diskuzní skupiny nabízí mnoho zajímavých zdrojů na lokální linkbuildingové zdroje. Při jejich hledání to chce trochu trpělivosti, která se ale vyplatí a přinese vám nové kontakty, především na freelancery se znalostí konkrétního trhu.

#5 Ostatní metody

Vedle výše zmíněných zdrojů, které využíváme nejčastěji, lze vhodně kombinovat i ostatní metody linkbuildingu, mezi které patří především: expirované domény, tiskové zprávy, rozhovory, infografiky, mikrostránky, guest blogging, mediální partnerství a další způsoby.

Kontrola dodaných odkazů

Jakmile vám zdroj oznámí, že je odkaz připraven k publikaci, je potřeba provést kontrolu. Soustředíme se především na:

  • anchor text, který jsme zadali
  • cílovou URL našeho klienta
  • je odkaz follow/nofollow
  • článek
    • je článek (v případě že jsme jej dodávali) publikován v původním znění?
    • je externě napsaný článek (v případě, že jsme jej nechali napsat) relevantní k webu, na který odkazujeme, jsou v něm obsažena námi dodaná klíčová slova?
    • je článek umístěný v námi požadované kategorii webu?
    • jsou v článku další odkazy na jiné weby? Byli jsme o tom dopředu informováni? 

Pamatujte, že vaše požadavky na dodanou práci je třeba zdůraznit ihned na začátku spolupráce, a to co nejpodrobněji. Ušetříte si mnoho času na případné budoucí reklamace.

Dostupnost domén v zahraničí

Počet, kvalita a cena nabízených domén se v každé zemi liší. Největší nabídka je přirozeně na velkých trzích, tj. v anglicky mluvících zemí a ve španělsky mluvících zemích. Menší výběr je u zemí, které jsou malé co do počtu obyvatel a které mají svůj jedinečný jazyk – Finsko, Maďarsko, balkánské země, pobaltské země a další. 

Následující graf ukazuje průměrné ceny za odkaz v dané zemi, kde aktivně jako agentura působíme. Upozorňujeme, že ceny jsou průměrem cen z naší interní databáze. Ta čítá jednotky tisíc domén. Grafem se snažíme spíše porovnat cenovou úroveň jednotlivých zemí.

Závěr

Nebojte se linkbuildingu v zahraničí. Pokud nemáte problém s komunikací v cizím jazyce, máte v sobě špetku obchodního ducha a velkou trpělivost při budování vlastní databáze, nemáte se čeho bát.  

Pokud byste potřebovali pomocnou ruku, rádi vám v linkbuildingem v zahraničí pomůžeme.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

29.10.2019

Komentáře