Menu

Největší internetové kauzy roku 2020, které vám nemohly uniknout

Autor Diana Zadáková Diana Zadáková

Rok se s rokem sešel a my jsme si pro vás opět připravili shrnutí největších kauz, které otřásly internetem v roce 2020. Které z nich vám uvízly v paměti?

Dříve než se vrhneme na kauzy letošní, doporučuji si udělat meziroční srovnání. Osvěžte si největší online kauzy loňského roku v článku Největší internetové kauzy roku 2019.

Ačkoliv byl rok 2020 byl (doslova) zamořený koronavirem, kreativita (a bohužel i lidská blbost) nezná mezí. Jedno našemu národu nemůžeme upřít – český humor si vždy najde své místečko.

Pojďte si s námi připomenout největší internetové kauzy tohoto roku. Do kterých jste se zapojily a které vám uvízly v paměti nejvíce?

Největší internetové kauzy roku 2020

Že byl celý rok zamořený koronavirem? Nebojte, první část seznamu vás přesvědčí, že jsme byli svědky mnoha kauz, které s covid-19 nemají nic společného.

Non-covid témata

#1 Šaty z polštáře aneb světová #PillowChallenge (duben)

S jarní karanténou rozjely na Instagramu světové influencerky bláznivou výzvu #PillowChallenge (,,polštářovou výzvu“). Zapojit jste se mohli i vy! Stačilo si ,,obléknout“ svůj polštář coby mini šaty a přepásat jej páskem. Během pár dní se výzva stala fenoménem, do kterého se zapojily i české celebrity jako moderátorka Zorka Hejdová nebo misska Jitka Nováčková.

#2 Bageta plná hejtu od Pavlíny z MAsterChefa (květen)

Žádná bageta na sebe doposud nestrhla tolik pozornosti jako limitka Kuře & salsa z Bageterie Boulevard. Stojí za ní nepopulární soutěžící Pavlína Lubojatzky z populární kulinářské show MasterChef Česko.

Příspěvek na facebookovém profilu Bageterie Boulevard, ve kterém oznámili zařazení Pavlíniny vítězné bagety do své nabídky, nasbíral za několik dní šest tisíc komentářů. Převážně negativních.

Řetěz bageterií si (na rozdíl od většiny lidí na FB) nestěžoval. O kontroverzní bagetu byl velký zájem a tržby řetězce rostly.

Ano, trocha kontroverze není na škodu. Velká poklona správkyni FB stránky za učebnicovou ukázku krizové komunikace!

 

#3 Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch jako hvězda SuperStar (jaro)

Vaše osobní historie se s vámi táhne jako žvýkačka na botě. Své o tom ví bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Když v roce 2005 přišel na casting Česko hledá SuperStar, asi neměl tušení, jakým směrem se bude jeho kariéra později ubírat.

Finále pěvecké soutěže neklaplo, tak to zřejmě zkusil ve zdravotnictví. Vzhledem k jeho rezignaci to patrně nebyla ta nejlepší volba. Do třetice to určitě vyjde.

Tip: Raději si zkuste vygooglit, co všechno o vás internet ví.

#4 Projekt ,,In Czechia we don’t say“, který obletěl Česko

Jaroslav Salon se po maturitě neúspěšně ucházel o práci v reklamní agentuře. Mohl se jít litovat, anebo vymyslet projekt, díky kterému se o něj budou HRisté přetahovat.

Přišel s nápadem anglicko-české fráze se satirickou pointou. V různých obměnách ji sdílel na stejnojmenném twitterovém (později i instagramovaném) profilu In czech we don´t say. Během pouhé hodiny začaly účet sledovat tisíce uživatelů, následující ráno už to byly desítky tisíc a na Instagramu se počet fanoušků rozrostl až na aktuálních 150 tisíc.

Slogan „In Czechia we don’t say…“ záhy převzaly velké brandy jako Alza, Rohlík.cz, MALL.cz nebo Jägermeister.

Pokud chcete něco dokázat, nemusíte mít praxi ani kontakty, stačí nápad a chuť!

#5 Oblíbený retailový řetězec Lidl uvedl vlastní merch (červen)

Lidl uvedl v České republice tzv. merchandise, tedy produkty opatřené nepřehlédnutelným logem. Oblíbený retailový řetězec evidentně testoval, jak velkým lovebrandem je.

To, zda jsou pantofle a ponožky s logem Lidlu správnou volbou, ukáže čas! Nicméně první vlastní kolekce Lidlu z letošního června byla natolik úspěšná, že v září řetězec přišel s další limitovanou edicí.

Ponaučení: I vaše (osobní) značka se může stát lovebrandem. Když to dokázal Lidl, tak proč ne vy?

#6 Česko hledá zakopaného range rovera s ,,melounem“ v kufru (říjen)

Kazma zakopal svůj vlastní Range Rover Evoque a vytvořil tak zábavnou hru pro český národ. Vůz ukryl do lodního kontejneru a tento kontejner někde na území České republiky zakopal. Kdo ho najde první, toho bude. Aby byla celá hra ještě zajímavější, do kufru auta přibalil 1 000 000 Kč.

V důsledku vládních opatření souvisejících s pandemií covid-19 byl však začátek hry pozastaven. Sledujte web www.zakopaljsemauto.cz!

#7 Zažijte #světovéČesko aneb celý svět nám leží u nosu

V reakci na dopady celosvětové pandemie na cestovní ruch připravila agentura CzechTourism kampaň #světovéČesko na podporu domácího turismu. Za nejkrásnějšími a nejzajímavějšími místy planety nemusíme cestovat za hranice.

Inspiraci najdete na webu www.kudyznudy.cz/svetovecesko , ale také na mém osobním blogu v článku Světové Česko: 40 míst kam na výlet v ČR, kde si budete připadat jako v zahraničí.

Ponaučení? Světové divy a nejoblíbenější turistické cíle se vejdou do hranic naší vlasti!

#8 „Místo Srí Lanky letos Mariánky“  aneb kampaň Českých drah bavila internet (červen)

Kampaň Českých drah, která se snažila nalákat Čechy k cestování po rodné zemi, prostřednictvím rýmů porovnává světové destinace s těmi českými. Ano, Češi zkrátka milují slovní hříčky, básničky a říkanky.

Tato kampaň však spíše překvapila a především pobavila – na internetu se rozjela nepsaná výzva, ve které se uživatelé snaží složit své vlastní verše, –  a čím jsou „ujetější“, tím lepší.

Kdepak, Češi mají básnické střevo. Přesvědčte se sami v této facebookové diskuzi. Pár povedených veršů pro nalákání uvedu i zde:

  • K čemu Waikiki pláž, když na Lipně je dráž! (Tomáš)
  • Místo Kanárů chata plná komárů. (Eva)
  • Mlsat mušle na rovníku? Dej si kaťák v Rakovníku! (Ondřej)

#9 Jaromír Jágr představil (na sociálních sítích) novou přítelkyni (červen)

Navzdory ubíhajícím létům se na hokejovou legendu ženy lepí stále jako vosy na bonbon. Když se Jágr na sociálních sítích pochlubil novým objevem, spousta žen si posteskla. Dvě oči však zůstaly suché, štěstí udělala mladá modelka Dominika Branišová.

Zda Jarda Jágr konečně našel ženu, kvůli které by poslal hokej k ledu a brusle pověsil na hřebík, ukáže až čas.

Covid-témata

Co nám epidemie vzala a naopak dala? Omezení svobody a cestování, některým roky budovanou firmu nebo zaměstnání. Pro účely tohoto článku můžeme říct, že nám covid-19 přinesl také spousty kauz. Některé jsou úsměvné, jiné spíše k pláči. Posuďte sami.

#10 České video o účinnosti roušek vzdělává svět (březen)

Moje rouška chrání tebe, tvoje rouška chrání mě. Takové bylo hlavní sdělení osvětového videa, které natočila Češka se svými přáteli. Jeho cílem bylo rozšířit do světa povědomí o důležitosti nošení roušek v době pandemie covidu-19.

S nápadem osvětového konceptu přišel jako první Petr Ludwig, který publikoval video, ve kterém vysvětloval, proč roušky fungují. Stojí také za vznikem hashtagu #rouskyvsem a #Masks4All.

#11 Jak sociální média pomáhala v době pandemie aneb ,,Rouška is the new black“ (duben)

Příchod celosvětové pandemie naši vládu jak jinak než…. překvapil. Když to nejde od vedení státu, třeba to půjde tzv. „odspodu“.

Šicí roušková mánie ukázala, že sociální média mohou hrát i v Česku pozitivní roli s masovým dosahem. Na úspěšnou epizodu lednového pořadu Peče celé Česko tak navázala plynně (social media) mánie Šije celé Česko.

#12 Promyšlené PR restaurace Kuchyň, nebo gastronomický zázrak? (duben)

Ekonomické důsledky pandemie covidu-19 pocítily zejména gastro podniky. Na vině nebyla ztráta čichu a chuti, ale nařízení restaurace zavřít, případně provozovat v režimu výdejních okének.

Důsledky postihly i vyhlášenou restauraci Kuchyň ze sítě Ambiente. Článek minoritního investora o příčinách zavření podniku byl pro mnohé (restauratéry) inspirací.

Je třeba mít plán B a dát si pozor na sezónnost, aroganci a idealismus. Takové byly stěžejní nemoci, které vedly k uzavření restaurace Kuchyň.

Bylo to promyšlené PR, nebo jsme byli svědky zázraku? Restaurace totiž pár týdnů po vydání článku otevřela pivní terasu.

#13 Ani s koronavirem Čechy humor neopustil (duben)

Češi si umí udělat legraci snad ze všeho a hrozící virus není výjimkou. Podívejte se na nejpovedenější vtipy, které Češi v těžkých časech sdíleli.

#14 Krásná a svůdná alespoň ke kontejneru aneb zábavná videa českých celebrit (duben)

České celebrity prožívaly karanténu s námi. Palec nahoru za všechny pokusy pobavit a povzbudit své publikum! Jedničku s hvězdičkou udílíme Evě Perkausové a Lence Vacvalové.

Moderátorka Eva ukázala, že i s košem se chodí stylově! V době karantény bylo vynášení odpadků jednou z mála činností, kvůli kterým jsme mohli jít ven. A Eva se rozhodla, že se na to pořádně vytuní. Podívejte sami, jak moc to Evičce slušelo.

Pozadu nezůstala ani slovenská moderátorka Lenka, která předvedla hned několik rób. Ty vynesla například k pračce nebo kuchyňské lince.

#15 Prymula spatřen bez roušky v hospodě, která měla být zavřena! (říjen)

Někdejší ministr zdravotnictví Roman Prymula jedné říjnové noci navštívil restauraci na pražském Vyšehradě, která však měla být v rámci jeho vlastních opatření proti šíření koronaviru zavřená.

Setkat se tam měl se šéfem poslaneckého klubu ANO Jaroslavem Faltýnkem. Příště trochu chytřeji, pánové. Dejte si pivko u sebe doma…                       

Toto je náš výčet největších (internetových) kauz roku 2020. Která je vaše ,,oblíbená“? Unikla nám nějaká větší kauza?

Podělte se s námi o to na sociálních sítích, nebo napište e-mail na zadakova@evisions.cz. Rádi výčet doplníme. 😊

27.12.2020

Komentáře