Inspirujte se příběhy českých firem, které uspěly na zahraničních trzích
10. 11. 2022 Autor Iveta NečesalováMáte rozjetý e-shop, v tuzemsku se vám daří a přemýšlíte, že to zkusíte i za hranicemi? Není to nereálné. Inspirujte se příběhy českých firem, kterým se vstup na zahraniční trh povedl. Dozvíte se, s čím byste měli počítat a co rozhodně nepodcenit, abyste nezplakali nad výdělkem, nýbrž odšpuntovali šampaňské na oslavu.
Expanzi mohou provázet úspěchy i pády aneb Na výběru trhu záleží
Na výběru zahraničního trhu pro expanzi vašeho e-shopu opravdu záleží. V některé zemi se vám může zadařit, jinde to může jít ztěžka. Své o tom vědí i zakladatelé firmy Mixit – Tomáš a Martin.
Příběh značky Mixit
Jako příklad úspěchu i neúspěchu v jednom si uveďme firmu Mixit, kterou v roce 2010 založil Tomáš Huber a Martin Wallner. V Mixit si můžete namíchat müsli podle svého a e-shop, který zakladatelé v začátku řídili ze sklepa, se úspěšně rozrostl za hranice Česka – na Slovensko, do Polska a Maďarska. Jak pánové sami uvedli v rozhovoru pro Forbes, Polsko bylo ze začátku trochu oříšek a teprve po vybudování týmu rodilých mluvčích se v Polsku uchytili. Po nějakém čase přišel nápad na expanzi do Kanady. Rozjezd byl velmi těžký, a i když se nakonec našlo dost zákazníků, kteří nakupovali, náklady na logistiku, neschopnost natrvalo zlomit návyk Kanaďanů snídat toust s arašídovým máslem a další potíže se ukázaly jako fatální a firma Mixit se z kanadského trhu stáhla.
Co je tedy těmi správnými ingrediencemi na úspěšnou expanzi?
Firmy, které úspěšně prorazily na zahraniční trhy a jimž se podařilo získat věrné zákazníky, mají (věřte nebo ne) něco společného.
- Věnovaly dostatek času perfektnímu zmapování nového trhu.
- Důkladně nastudovaly legislativu dané země.
- Nepodcenily analýzu konkurence. Dobře poslouží například SWOT analýza.
- Precizně prozkoumaly chování potenciálních zákazníků v dané zemi.
- Vyřešily logistiku. Nejde jen o cenu, ale i o rychlost a spolehlivost doručení.
- Využily překlady a pomoc rodilých mluvčích.
Myslet globálně, jednat lokálně
Jsme sice součástí Evropské unie, je ale třeba si uvědomit, že i v rámci EU platí ono pověstné „jiný kraj, jiný mrav“. To, na co slyší český zákazník, vám v zahraničí fungovat nemusí. Zatímco Němci jsou známí svým fokusem na vysokou kvalitu, zákazníci z východu ocení spíš nižší cenu. Pro úspěšné expandování do zahraničí je třeba si dokonale zmapovat trh, potenciální zákazníky a jejich online nákupní chování.
Příběh značky Notino
Příkladem úspěšné firmy je brněnské Notino, které nabízí sortiment z oblasti kosmetiky a parfémů. V současné době působí už ve 24 zemích Evropy. Jak se jim podařil takový úspěch? Mimo jiné pochopili, že je velký rozdíl mezi západní a východní Evropou, zejména pak co se způsobu vyzvednutí zboží a možností platby týče. Ve střední a východní Evropě je velmi populární osobní vyzvednutí zboží a možnost platit dobírkou. Je třeba se zákazníkům přizpůsobit. Notino rovněž sází na vysokou míru personalizace, protože zákazník často zadává do vyhledávače jeden konkrétní produkt a ostatní ho jednoduše nezajímají. Velkou měrou tak k úspěchu Notina přispělo i dobře zvládnuté SEO.
Příběh značky Sanitino
Výborně zvládla vstup na zahraniční trhy i firma Sanitino, která na e-shopu prodává sortiment sanitární techniky. Před vstupem na trh si detailně sestavili strategii, což byl poměrně náročný proces, protože cílová skupina byla v každé zemi trochu jiná. V současné době působí v Nizozemsku a Belgii a do budoucna má Sanitino ambici stát se v oblasti sanitární techniky evropským lídrem.
Zapomeňte na překladač, potřebujete rodilého mluvčího
Uvědomte si, že v zahraničí budete úplnými nováčky. Nejprve si musíte získat důvěru zákazníků. Vaším silným nástrojem je dobrá komunikace, a to jak na zákaznické lince (kde by měli být rodilí mluvčí), tak na e-shopu. Jakýkoli polovičatý překlad textů vám může sebrat důvěryhodnost a zákazníka ztratíte jednou provždy. Je nanejvýš rozumné investovat do služeb rodilého mluvčího, který vystihne nuance a velmi dobře ví, jaká slovní spojení fungují v jeho rodné zemi.
Důvěryhodnost souvisí i s možnostmi platby. Pokud zákazníkovi nenabídnete, aby zaplatil v lokální měně a do lokální banky, může se vám snadno stát, že zboží zůstane viset v košíku a zákazník nákup nikdy nedokončí.
Neznalost zákonů neomlouvá
Některé firmy skvěle zvládnou marketingovou strategii, logistiku a mnoho dalších věcí, a přitom zapomenou na to nejpodstatnější – mít v malíčku legislativu. Co platí u nás, nemusí platit jinde. V červenci 2021 se například změnily některé povinnosti odvodu DPH v zemích EU. Daňové a účetní povinnosti mohou být leckdy oříškem a je dobré svěřit je odborníkům. Chyba z nevědomosti by vás mohla přijít velmi draho.
Příběh značky Lentiamo
Uveďme si další českou značku Lentiamo, která byla dříve známá jako VašeČočky. Jedná se o e-shop s kontaktními čočkami a příslušenstvím. V sortimentu Lentiama najdete i sluneční brýle světových značek. Lentiamo úspěšně působí v 17 evropských zemích a zvládlo ustát i nejistou dobu brexitu nebo dumpingovou cenotvorbu velkých optických řetězců v Německu.
Věřte si, ale přípravu nepodceňujte
K českým firmám, které byly úspěšné, nebály se a nepodcenily přípravu, se dále řadí například značky Productboard, Kytary, Bellinda nebo ROI Hunter. Pokud se rozhodnete expandovat do zahraničí, pak počítejte s tím, že se jedná o časově i finančně náročný proces. Dobře zvládnutá expanze vám ale přinese nové zákazníky a zajímavé výdělky.
Jak vám s expanzí pomůžeme my v eVisions?
Náš tým tvoří rodilí mluvčí a odborníci z oblasti online marketingu, kteří jsou připraveni vám pomoci prorazit s e-shopem v zahraničí.
- Poskytneme vám detailní přehled o konkurenci a potenciálu v daném segmentu.
- Váš web přizpůsobíme danému trhu a jeho potřebám.
- Poskytneme rozsáhlou analýzu nejhledanějších frází, která je klíčová pro strategii e-shopu.
- Podpoříme organickou návštěvnost vašeho webu pomocí SEO.
- Zajistíme zalistování produktů a lepší pozici ve vyhledávačích.
- Kvalitním marketingem na populárních sociálních sítích poskytneme konkurenční výhodu.
Co díky expanzi získáte?
- Vstupem na zahraniční trh(y) posílíte důvěryhodnost i reputaci své značky.
- Větší trh znamená víc zákazníků a vyšší příjmy.
- Diverzifikací trhu si zajistíte stabilnější tržby a eliminujete rizika spojená s ekonomikou jedné země.
- Zahraniční zaměstnanci obohatí vaši firmu o nové know-how.
Sejděte se s námi na bezplatné konzultační schůzce, kde si společně popovídáme o vašich vizích a cílech. Najdeme pro vás ideální řešení a pomůžeme vám překročit hranice.
Komentáře