Menu

Proč Google ruší pravý sloupec v Adwords a co to znamená pro SEO?

Autor Lukáš Palkovič Lukáš Palkovič

Google o víkendu zásadně překopal svůj vyhledávač - zrušil pravý sloupec v AdWords a začal zobrazovat 4. inzerát nad přirozenými výsledky vyhledávání.

Pravý sloupec nyní bude sloužit jenom pro Shopping Ads. Jak tato změna zamíchá s CTR první stránky vyhledávání a jak ovlivní organické výsledky?

3 důvody, které mluví pro zrušení inzerátů v pravém sloupci


Zrušení pravého sloupce bylo vlastně jenom otázkou času. Jejich proklikovost byla nízká, SERP byl přesycený inzeráty a mobilní výsledky pravý sloupec rovněž neobsahovaly. Čtvrtou pozici testoval Google poměrně dlouho, ale až teď ji nasadil do ostrého provozu. Podle zahraničních testů se zobrazuje již téměř na 20 % výsledků.

914

Organické výsledky vs. 4. inzerát


Pro organické výsledky vyhledávání představuje zásadnější změnu zobrazování čtvrtého inzerátu. První organický výsledek bude tím pádem až na 5. pozici, v některých případech až na 6. (v případě knowledge graphu) nebo až 8. (v případě výpisů z Google Maps) pozici. Nad ohyb obrazovky se ve většině případů dostanou pouze jeden nebo dva organické výsledky.

Jak mohou vypadat výsledky vyhledávání?


915

 

Kde jsou organické výsledky?


916

4 inzeráty a Shopping Ads

A jak to dopadne s CTR?


Při pohledu do inovovaného SERPu se každý slušný SEO konzultant zděsí a začne si rvát vlasy na hlavě. Je to ale opravdu tak strašné?

  • 4. inzerát a zrušení pravého sloupce změní rozložení CTR pro první stránku SERPu.
  • Do PPC se pravděpodobně přelije část organické návštěvnosti.
  • TOP 2 pozice získají ještě větší pozornost (CTR) uživatelů, i klientů.
  • Proklikovost na první pozici značně poroste a s tím rostou i obavy z návratu k "optimalizaci na pozice".
  • Proklikovost třetího organického výsledku se sníží, protože bude ve většině případů pod ohybem stránky a ztratí tím pádem svoji dosavadní výhodnou pozici.
  • Nicméně 4 inzeráty se budou zobrazovat jenom na vysoce konkurenční fráze, což znamená, že naprostá většina vyhledávacích dotazů nebude mít 4 AdWords inzeráty.
  • Horší situace může nastat v oborech, kde jsou obecné a konkurenční fráze velmi důležité a mají vysoký konverzní poměr. 
  • Změna podoby SERPu ovlivní minimálně v prvním období malou část výsledků a pouze ve velmi konkurenčním oborech, jakými jsou například finance, pojišťovnictví nebo cestovní ruch.

Pokud děláte svou práci SEO konzultanta dobře, pak při optimalizaci cílíte na celou řadu klíčových slov. AdWords inzeráty se až na 50 % klíčových slov nezobrazují nebo se generují pouze 1-2 inzeráty. Proto vám stále zůstane k dispozici hromada možností, jak získat relevantní organickou návštěvnost. Naopak ve zrušení pravého sloupce vidím další příležitosti pro SEO. Z vyhledávání zmizelo 6 inzerátů, cena na prokliky se dostává do silně nerentabilní situace a vzniká další prostor pro SEO.

2 tipy závěrem

  • Změnu ve vyhledávání si pro zpětné vyhodnocení zaevidujte do Google Analytics .
  • Přečtěte si také článek od Petry Větrovské, která se nad změnou zamyslela z pohledu PPCčkaře.

A co nás čeká v budoucnosti? Přibude 5. nebo 6. placený inzerát nad organické výsledky? Bude první stránka postavená jenom z inzerátů? A jak zareaguje Seznam? Půjde ve šlépějích svého konkurenta? Sám jsem zvědavý na další vývoj, nestavím se nicméně k změnám negativně, protože každá z nich přináší nové příležitosti a výzvy. A na ty se vždy těším! 

26. února. 2016