Menu

AI marketing – 3 zásady, jak úspěšně využít umělou inteligenci

Autor Mikuláš Mačas Mikuláš Mačas

Analýza konzumentů pomocí umělé inteligence (AI) slibuje větší přesnost, výkonnost a efektivitu. K jakým změnám na poli marketingu díky tomu dojde? Bude vaše pozice nahrazena stroji? Nebo je investice do AI příležitostí století?

AI marketing 101

Podstatou marketingu je dostat správný produkt/službu k části populace, která má dostatek peněz a motivace si ho koupit. V praxi to znamená analýzu obrovského množství dat týkajících se ekonomického vývoje, politiky, společenské nálady nebo konzumentských preferencí. A právě zde přichází na scénu umělá inteligence.

Cílem AI je celý proces zautomatizovat. Díky tomu bude odhad trhu jednodušší, rychlejší, efektivnější, a navíc bez rizika lidského pochybení.

TIP: Přečtěte si, jak jsme pomocí automatizace SEO ušetřili více než 100 hodin práce během 20 dní.

Do roku 2022 mají specializované programy zastoupit až třetinu lidské analytické síly. Jen Facebook či Google za jejich vývoj utrácí až 30 miliard dolarů ročně. Celý kolotoč zkoumání, kdy/kde/co letí a jakou kampaní na to nejlépe odpovědět, se tak brzy promění ve výstup jediné výpočetní jednotky.

No nezní to hezky?

1. Hrát si na ludditu není cool

Ačkoliv většinu populace roboti děsí, využití umělé inteligence v marketingu přináší neocenitelné výhody.

Chatboti

Podle průzkumů až 52 % zákazníků změní značku, protože ta stávající neposkytuje dostatečně kvalitní zákaznickou podporu a komunikaci. Většina moderních firem, jako například Facebook, proto svoji online pomoc předala do rukou AI.

Umělá inteligence nejprve zanalyzuje nejčastější problémy a následně vytvoří modelové odpovědi, kterými je vyřeší. Firmy jsou díky tomu schopné v krátkém čase vyřídit většinu dotazů a stížností, čímž budují image značky, které záleží na kvalitě svých služeb.

Vysoce granulární personalizace

Personalizované reklamy jsou až o 45 % efektivnější než jejich obecné protějšky.

Ať už používáte Spotify, nebo HBO, víte, že se obě platformy mohou přetrhnout v doporučování nového obsahu. A co si budeme povídat, jsou v tom opravdu dobří. Že by v tom zase měla prsty AI?

Automatizovaná analýza vašeho chování na webu a následná dedukce, co si asi budete chtít koupit, je aktuálně základem většiny na míru šité inzerce. V některých případech bývá umělá inteligence tak chytrá, že nabídne konzumentce dětské oblečky dříve, než dotyčná vůbec zjistí, že je těhotná (podrobnosti o tomto kuriózním případu najdete zde). 

AI pomáhá nejen s propagací, ale i se samotným provedením reklam. Netflix to krásně demonstruje na příkladu s filmem Pulp Fiction:

Fanoušek drsné Umy Thurman bude na Pulp Fiction pravděpodobně nalákán její fotkou. To stejné platí pro fanynky Johna Travolty. Foto: Printscreen Netflix Technology Blog

Pokud nakupujete na Amazonu, už jste se zřejmě setkali s magickou větou „Lidé jako vy také nakoupili“.

Hmm, že bych si nakonec vzal jinou? Tahle je asi hezčí. Nebo tahle… Foto: Printscreen Amazon

Amazon, Netflix, Instagram a většina ostatních firem díky AI vědí, co se zákazníkům líbí, kde nakupují, jaké přednosti u produktů oceňují, a následně jim doporučí to správné ze svého sortimentu.

Prediktivní analytika

Umělá inteligence dokáže u konzumentů rychle projít stovky dat, čímž vytvoří poměrně přesnou konzumentskou personu. Díky ní je návštěvnost stránek až devětkrát delší, což zvyšuje marketing-generated revenue o 171 %.

TIP: Pokud si s odhadem cílové skupiny nevíte rady, zkuste nejprve hledat inspiraci v našem článku.

Na AI narazíte i u dynamické regulace cen. Díky ní v zimě zaplatíte za kabát tu nejvyšší možnou cenu. Umělá inteligence si nejprve vypočte, jak moc daný produkt potřebujete, zhodnotí existující alternativy a na základě toho případně určí výši slevy.

Na její obranu – až na Booking.com „náhodou“ narazíte na luxusní hotel za hubičku, tak za to také může ona.

2. Ověřte si, že se vám umělá inteligence vyplatí

V minulosti si umělou inteligenci mohla dovolit jen naprostá špička. To už ale dávno neplatí. Díky neustálé technologické evoluci ji dnes využívají i ty nejmenší podniky.

Nicméně při nesprávné aplikaci se AI snadno stane promrhanou investicí. Pro maximální využití všech nabízených benefitů se proto nejdříve zaměřte na následující rizika.

Kvalita dat a pečlivý trénink

AI je ze začátku jako malé dítě. Než bude schopná dělat efektivní a rychlá rozhodnutí, musíte ji nejdříve dostatečně dlouho krmit daty o vámi zkoumaném trhu.

Vysoce kvalitní informace jsou pro správnou funkci umělé inteligence klíčové. Získat se dají pouze skrze přísně definované regule, které při jejich měření zajistí maximální přesnost a konzistenci.

Než tedy investujete do AI, ověřte si, že vaše analytické oddělení pracuje na 100 %.

IT specialisté

Umělá inteligence je jednou z nejnovějších technologií. Každá úspěšná aplikace tak musí být jištěna výkonným technickým zázemím, které vyžaduje profesionální obsluhu.

Vždy se proto přesvědčte, že je vaše IT oddělení dostatečně kvalifikované. Pokud objevíte nedostatky, bude třeba se rozhodnout, zda investujete do zvýšení kvality oddělení, nebo zda si na obsluhu AI najmete pomoc třetí strany.

Nedůvěra zainteresovaných stran

Stakeholders jsou ve firmě často brzdou všech převratných inovací. A jelikož je umělá inteligence mladou disciplínou, potýká se někdy se značným skepticismem.

90 % organizací předpokládá, že během implementace AI narazí na zatím nepřekonatelné překážky. Před návrhem využití umělé inteligence ve vaší marketingové strategii proto nejdříve zajistěte, že jste schopni regulovat a měřit její účinnost po celé období kampaně.

3. Soukromí zákazníka nadevše

Jakkoliv je umělá inteligence pro firmy výhodná, zákazníci s nimi často nejsou na stejné vlně.

Důvěrou veřejnosti nedávno otřásl skandál společnosti Cambridge Analytica. Ta ve spolupráci s Facebookem využila osobní informace svých uživatelů v rámci volebních kampaní.

Převážně kvůli tomu slovní spojení, jako je sběr soukromých dat, soubory cookies nebo personalizované kampaně, v současnosti vyvolávají nepříjemný opar nedůvěry.

TIP: O tom, jak si udržet či znovu získat důvěru zákazníků, se dočtete zde.

Při aplikaci umělé inteligence v marketingové kampani se proto řiďte platnými regulemi a buďte vždy maximálně transparentní. Vyplatí se svým zákazníkům otevřeně říct, která data sbíráte, proč a jak jim díky tomu usnadňujete nakupování.

AI a budoucnost marketingu

Boom sociálních sítí vytvořil z 3,5 miliard aktivních uživatelů zlatý důl pro marketingové agentury. Nicméně orientace v trhu o velikosti poloviny světové populace vyžaduje znalost a integraci rozdílných kultur, politických režimů, hospodářství, zvyklostí a chování.

Umělá inteligence se proto v analýze dat stane nepostradatelným pomocníkem. Asi 85 % firem ji už implementuje do svých strategií. U 75 % z nich zvýší spokojenost kupujících až o 10 %. Výdaje za výzkum AI v roce 2023 přesáhnou hranici sto miliard dolarů.

Před investicí si nejprve promyslete, k čemu ji hodláte využít a zda na ni bude vaše IT oddělení stačit. Zachování maximálního soukromí zákazníků by mělo být samozřejmostí.

Jako každá nová technologie i tato přinese výrazné změny. Svoji pozici pravděpodobně ztratí 99 % lidí v telemarketingu a až třetina datových analytiků. Nové pracovní příležitosti se naopak otevřou ve sféře technické podpory a softwarovém inženýrství.

Podle některých expertů umělá inteligence předčí tu lidskou zhruba do padesáti let.

Otázkou proto zůstává – budete připraveni?

12.05.2021

Komentáře