Menu

Mluvené slovo je zase sexy. Dejte šanci marketingovým podcastům

Autor Klára Kučerová Klára Kučerová

Poslouchání pořadů v rádiu za dlouhých zimních večerů už sice odzvonilo, mluvené slovo se však znovu dostává do popředí zájmu. Pokud hledáte efektivní způsob, jak nasávat nejnovější poznatky z oblasti marketingu, dejte šanci podcastům.

Určitě se shodneme, že sebevzdělávání je jednou z nejmocnějších zbraní, kterou máme, a čas zase tou nejvzácnější komoditou, s níž se nevyplatí plýtvat. A teď si představte nástroj umožňující efektivně využívat obojí. Podcasty zažily v Česku za poslední roky boom a dá se očekávat, že jejich obliba bude nejen v tuzemsku stále růst.

Být v obraze se vyplatí

Podcasty využijete jako dobrý zdroj informací, pokud toužíte po pravidelném přísunu novinek téměř z jakéhokoliv oboru, který vás zajímá. Vytvořené audio příspěvky si můžete pustit na vybrané platformě a poslouchat je, kdykoliv budete mít chuť. O hudbě a jejích terapeutických účincích toho bylo napsáno hodně, věděli jste ale, že i mluvené slovo má blahodárný vliv na naši psychiku a účinně tiší mysl? Ti, kteří si mluvené slovo pouští pravidelně do uší, hovoří o tomto formátu jen a pouze v superlativech. Tak co je na nich tak úžasného?

Co je to podcast?

Jedná se o pravidelně vydávaný audio formát zaměřený na určité téma. Obvykle je vytváří zapálený nadšenec nebo odborník (v českém prostředí působí i novináři specializující se na podcastový obsah). Pevná pravidla pro tvorbu podcastů neexistují, kreativitě se proto meze nekladou. Obvyklá délka pořadu je něco mezi 30 až 60 minutami. Výhodou tohoto formátu je, že umožňuje jít opravdu do hloubky dané problematiky.

Produktivitě zdar

Během dne vykonáváte mnoho činností, které by se daly označit za neproduktivní. Čekáte u lékaře, ve frontě na nákup, cestujete, žehlíte prádlo a tak dále. Jednou z nesporných výhod podcastů je, že ve chvíli, kdy si z jejich poslechu vytvoříte rutinu (stejně jako z poslechu muziky), můžete jimi zaplnit všechna tato „hluchá“ místa. Stanete se tak produktivnějšími, jelikož začnete s časem nakládat efektivněji. Zároveň si ale prohlubujete odborné znalosti a tím zvyšujete svou kvalifikaci na pracovním trhu.

Věděli jste, že… když každé ráno cestujete alespoň 30 minut do školy či do práce a poslouchání podcastu zařadíte mezi svou každodenní rutinu, můžete za 3 roky naposlouchat stejné množství informací, jako kdybyste studovali bakalářský obor nebo za měsíc přečetli desítky (i odborně zaměřených) knih.

Zadarmo ani kuře nehrabe?

Efektivní využití času, mnoho nových informací a spousta zábavy. Podcasty v sobě snoubí hned několik výhod, díky kterým se velmi rychle staly oblíbeným formátem. Další jejich nespornou výhodou je, že jsou zdarma. Tedy alespoň prozatím. Navíc si buďte jisti, že ať už vás napadne jakékoliv téma, někdo před vámi už o něm nejspíš pověděl něco pěkného do podcastu.

Dopřejte si (nejen) marketingový průvan

Velkou rozmanitost podcastů i nabitou škálu různorodých témat umožňuje také skutečnost, že jejich tvorba i následná distribuce není nijak složitá. Existují podcasty týkající se zahradničení, vaření, sportu, knih, ale i obsahy zaměřené na vztahy a sex. Člověk je zkrátka tvor zvídavý a v tomto případě platí podobné pravidlo jako u knih, že svého čtenáře lomeno posluchače si dobrý podcast vždycky najde. Vzrůstající oblibu tohoto formátu v tuzemsku dokládá i soutěž Podcast roku. Jejím cílem je ukázat ty nejzajímavější české formáty. Víte, kdo vyhrál v loňském ročníku?

Výherci soutěže Podcast roku:

Autorský podcast: Vyhonit ďábla

Veřejnoprávní podcast: Vinohradská 12 (ČRo)

Cena odborné poroty: Vinohradská 12

Co si pustit do uší?

Jestliže lačníte po novinkách z oblasti marketingu, může být fuška udržovat se neustále v obraze. Ti, kteří podcasty tvoří, ale udělali tu největší práci za vás. Věnovali hodiny rešerším, sháněním zajímavých informací i hostů, aby vám předali to nejdůležitější a nejzajímavější. Své oblíbené podcasty si můžete přehrát prostřednictvím různých aplikací, jako je Overcast a Pocket Casts. Jablíčkáři mají všechny nahrávky dostupné v rámci aplikace Podcasty, poslouchat však můžete třeba i na Spotify. Až si vyberete takový obsah, který je vašemu srdci nejblíže, stiskněte tlačítko Odebírat. Automaticky se vám stáhne každá nová epizoda, budete tak mít jistotu, že vám nic zajímavého neunikne.

Ti, kdo vlastní iPhone, mají na svých mobilních zařízeních k dispozici již nainstalovanou aplikaci.

Technologické vychytávky jsou super, ale bez pořádného obsahu jsou k ničemu stejně jako sáňky na kopci bez sněhu. Každý vytvořený podcast je specifický, stejně jako jeho autor. Jaké pořady se tedy v českých marketingových kruzích pouští nejvíce?

#1 Vaše jméno je vaše značka

Jak píše autor podcastů Tomáš Sobel na svých stejnojmenných webových stránkách, cílem projektu je nashromáždit co nejzajímavější náměty, které by mohly inspirovat ostatní podnikatele. Čeká na vás tak několik lekcí z oblasti marketingu a komunikace. Přidanou hodnotou pořadu jsou sdílené pracovní i osobní zkušenosti.

Stopáž: v průměru 2025 minut

Momentálně dostupných epizod: 16

#2 Kafe a marketing

Podcasty (audio i video) z dílny marketingové agentury Včeliště se zaměřují převážně na internetový marketing. Poslechnout si můžete díly se zajímavými hosty, kteří se podělí o své tipy a triky. V poslední epizodě se například dozvíte, jak navýšit objednávky o 200 % s minimálními náklady na marketing, a to navzdory pandemické krizi.

Stopáž: přibližně 90 minut

Momentálně dostupných epizod: 49

Na stejnojmenných stránkách podcastu Vaše jméno je vaše značka jsou k dispozici všechny díly i povídání o podcastech.

#3 Demarketing

Podtitul podcastu zní: „Nejlepší čeští marketéři prozrazují své postupy a byznys modely.“ Jeho autor Pavel Šíma, marketér a vystudovaný žurnalista, si bere na paškál hosty, které nepustí od mikrofonu, dokud téma nedosáhne řádné hloubky. Za půl roku od vysílání prvního dílu se z Demarketingu stal jeden z nejposlouchanějších podcastů v tuzemsku. Časopisem Forbes je také doporučován jako kvalitní český podcast o marketingu. V roce 2017 se jeho produkce trochu zasekla, Šíma ale už v září loňského roku ohlásil comeback.

Stopáž: od 30 minut až po 4 hodiny

Momentálně dostupných epizod: 11

#4 Kreativní kreatury

Tohle pánské duo vytváří kreativní videa, která si můžete stáhnout i jako audio verzi záznamu. Na jejich webu máte k dispozici všechny epizody seřazené vzestupně, jak šel čas s Michaelem Petrusem a (opět) Tomášem Sobelem. Kluci radí v rámci nejrůznějších marketingových i podnikatelských témat. Dozvíte se třeba, jak na osobní značku. Poslední dostupné epizody jsou však z roku 2018.

Stopáž podcastu: průměrně 15 minut

Momentálně dostupných epizod: 31

#5 PeckaDesign Podcast

To nejzajímavější ze světa marketingu najdete v dílech, které vznikají v agenturní dílně PeckaDesign. Seriál není primárně zaměřen na selfpromo, ale specializuje se na obsah týkající se e-commerce. Pokud zabloudíte na jejich stránky, zjistíte, že každý díl má krátké uvítání, v němž vám Jakub Rejnuš prozradí, na co všechno se můžete v následujících minutách těšit.

Stopáž: průměrně 60 minut

Momentálně dostupných epizod: 29

#6 MladýPodnikatel

Na svých stránkách se pyšní označením „Největší český podcast o podnikání, marketingu a osobním rozvoji“. Seriál funguje pod záštitou Jirky Rosteckého od roku 2015 a pustit si můžete stovky rozhovorů se zajímavými lidmi nejen z byznysu. Během povídání padnou informace, za které byste na odborných přednáškách platili zlatem.

Stopáž: v průměru mezi 3060 minutami

Momentálně dostupných epizod: stovky

Důkaz místo slibů. Do uší si můžete naladit stovky rozhovorů se zajímavými lidmi v podcastu Mladý podnikatel.

#7 Modrá krev

Jak vtipně glosují na svých stránkách: „Jejich revírem je Facebook a Instagram, jejich zbraní správce reklam, pixel a algoritmus.“ David Lörincz ve svých podcastech učí, jak na pořádnou reklamu na Facebooku.

Stopáž: v průměru mezi 2030 minutami

Momentálně dostupných epizod: 28

Až se vrhnete do světa podcastů, nezapomeňte, že vytvoření nového návyku chce trochu času a trpělivosti. Strýček Google napovídá, že osvojit si nový zvyk trvá 21 dní, vědci ale kroutí skepticky hlavou a říkají, že problematika je o něco složitější. Podle jejich výzkumů trvalo dobrovolníkům osvojení nového návyku zhruba 66 dní. Ať už je pravda kdekoliv, myslete na to, že i malé kroky se počítají. Ze začátku zkuste poslouchat kratší podcasty nebo jen jejich části a svou náročnost pomalu zvyšujte.

A jak jste na tom s posloucháním podcastů vy? Máte tip na nějaký zajímavý ze světa marketingu?

31.03.2021

Komentáře