Menu

SMS marketing, geofencing a beaconing. Jak to funguje?

Autor Marek Foršt Marek Foršt

Také vás již překvapily SMS zprávy od společnosti, kterou jste právě navštívili nebo jste se pohybovali v jejím okolí? Například od společnosti Sephora, nebo třeba při příjezdu na Letiště Václava Havla? Pak jste se setkali s určitou formou SMS marketingu či geofecingu. Přečtěte si jak tyto systémy fungují.

SMS marketing je tu s námi již od počátku tohoto století, ale popularity nabyl až v posledních letech, kdy se výrazně zvýšil počet lidí vlastnících smartphone. Mobily doprovází lidi na každém kroku a leckdy se bez nich už téměř neobejdou. V České republice má v dnešní době chytrý telefon 60 % lidí, a to včetně dětí a seniorů. Zároveň má člověk po ruce telefon v průměru 13 hodin denně (zdroj: iDnes.cz). To už jsou pořádná čísla, že?

V porovnání s email marketingem je SMS marketing mnohem rychlejší, údernější a osobnější forma reklamy. Výhodou je také například to, že nepadá do spamu. Dle údajů z webů Gartner.com a Forbes.com si SMS přečte 98 % lidí, z toho 95 % během prvních tří minut. Člověk se na telefon podívá v průměru až 85x za den (zdroj: Dailymail.com.uk). SMS marketing využívají především větší společnosti, e-commerce obchody a cestovní agentury. Dle studií může marketing formou SMS zvýšit konverze až o 100 % (zdroj: Velocify.com).

SMS marketing se posunul ještě na vyšší úroveň s příchodem geofencingu.

Jak geofencing funguje?

Geofencing je ve volném překladu zónové monitorování, které funguje na základě GPS. Jeho smyslem je cílit reklamu na lidi v určité lokaci. Společnost si nastaví nějakou oblast (okolí obchodu, nákupního centra nebo třeba celé město), kterou pak sleduje, a když zákazník vstoupí do této oblasti se svým mobilním telefonem, přijde mu SMS. O geofencingu kolují mýty, že stačí pouze nastavit danou oblast. Aby však mohla společnost zákazníkům takové SMS zprávy posílat, je k tomu zapotřebí zákazníkův souhlas.

Ukažme si to na příkladu:

Pokud by KFC chtělo poslat SMS všem lidem v okolí 20 km ve 12:00, aby jim řeklo o svém speciálním obědovém menu, muselo by od každého z těchto lidí nejprve obdržet souhlas. Lidem, kteří souhlas neudělili, tyto zprávy nedorazí. Souhlas se uděluje také skrz SMS zprávu. Když má společnost o provoz geofencingu zájem, rozešle hromadnou zprávu svým zákazníkům s nabídkou, která zpravidla končí ve stylu „…V případě zájmu zašlete text PŘIHLÁSIT na číslo 123456“. Zákazník poté musí udělit ještě i souhlas se sdílením polohy, aby společnost věděla, až se telefonní číslo v oblasti objeví.

Udělením povolení dáváte sice společnosti teoretickou pravomoc sledovat neustále vaši polohu, ale podobné funkce mají i jiné aplikace, jako například Google Maps a další. Společnosti geofencing využívá v průměru jednou až dvakrát denně. Když se vrátíme k příkladu s KFC, je to například před obědem a před večeří. Je tomu tak hlavně z důvodu, že provoz geofencingu je drahá záležitost. Každé jedno sledování polohy vyjde firmu mnohem dráž než samotné poslání SMS zprávy.

Z toho důvodu se také nevyplatí nastavit sledovací oblast co největší, ale opravdu jen okolí obchodu, aby bylo zónové monitorování co nejefektivnější. Marketing formou geofencingu nemusí fungovat jen pomocí SMS zpráv, ale také skrz aplikaci společnosti, kterou si stáhnete a udělíte jí povolení ke sledování své polohy. Aplikace vám pak zasílá upozornění, když se objevíte v blízkosti obchodu.

Beaconing

Na závěr předchozího odstavce jsem zmínil zasílání zpráv skrz aplikaci. Přesně na takovém principu funguje i beaconing. Tato technologie je známá od roku 2013, kdy Apple představil svůj Bluetooth iBeacon. Na výsluní se ale dostal až od roku 2015, kdy začal aktivně beacon technologii podporovat i Google skrz svůj Eddystone formát. Takzvané beacons, které si společnost nainstaluje ve svém obchodě, jsou malá zařízení, která posílají Bluetooth LE (low energy) signály do blízkých mobilních zařízení, které mají staženou aplikaci společnosti a zapnutou funkci Bluetooth. Nejen že díky tomu získá obchodník informace o zákazníkovi (kolik času v obchodě stráví, ve které sekci se zdrží nejdéle, …), ale především může na zákazníky skvěle cílit – poslat jim doporučení, informace či nabídnout aktuální slevy. Dle portálu Medium.com byla u zákazníků, kteří obdrželi zprávu díky beacon technologii, 19x větší šance, že mezi nimi a produktem dojde k nějaké interakci.

Beacony a geofencing nemají potenciál jen v marketingu, ale aktivně se tyto technologie využívají například i na letištích, v městské hromadné dopravě nebo třeba ve školách. Některé vzdělávací instituce to již testují a studenti si díky beaconům mohou například stáhnout v určitě místnosti materiály k předmětu.

Mobilní marketing se do budoucna bude zcela jistě v rámci retail marketingu stále více orientovat tímto směrem. Cílit na zákazníky, kteří se zrovna nachází v okolí vašeho obchodu nebo přímo v něm, je mnohem efektivnější, než poslat hromadnou zprávu všem zákazníkům. Technologie beaconingu a geofencing v marketingu u nás zatím nejsou příliš rozšířené, ale je jen otázkou času, než se tak stane. Zahraniční statistiky totiž jasně ukazují, že to přináší své ovoce.

01.07.2019

Komentáře