Menu

Jak začít s online marketingem: Recenze semestrálního studia digitálního marketingu Digisemestr

Autor Markéta Mikšovská Markéta Mikšovská

Samostudium online marketingu už se tak trochu blíží samostudiu programování. Člověk, který se do toho chce se zájmem vrhnout, zjišťuje, že vůbec netuší, ze které strany to má vlastně vzít, na co se zaměřit, kde začít. Vydala jsem se proto vyzkoušet jednu cestu, která slibuje o něco větší potenciál.

Co si budeme povídat, digitální marketing je o něco sociálnější prostředí než obor IT. Kromě studia a praxe je dobré, když se v „onlinu“ člověk orientuje a rozšiřuje své kontakty. Studium online kurzů doma za stolem je proto fajn, ale neposkytne člověku komplexní přehled o tom, co se v oboru děje. Důležité je začít se především zúčastňovat meetingů, sešlostí, konferencí, workshopů a dalších digitálně marketingových akcí, které nazírají danou problematiku různě a díky tomu vám rozšíří obzory a inspirují ke konkrétní akci.

Dozvědět se něco víc

Dlouhou dobu tady ale nebyl žádný projekt, který by podporoval začátečníky nebo „přeběhlíky“. Projekt, který by propojoval více odvětví online marketingu a formátů sdílení informací. Mnoho konferencí je navíc zčásti tak trochu o tom vytáhnout se, na čem firmy i freelanceři přes rok „zamakali“, ale k přiblížení konkrétních postupů a know-how to má daleko. Online marketing byla zčásti uzavřená skupina lidí–samouků, a tak zde pro začátečníky nebylo nic koncepčního, čeho by se dalo chytit.

Jindřich Fáborský pak před třemi lety přišel s nápadem samostatného studijního programu, který by tuto mezeru zaplnil a digitální marketing otevřel zájemcům nejrůznějšího zaměření.

Teorie i praxe

Loňský Digisemestr, kterého jsem se zúčastnila, čítal celkem 13 sobot plných přednášek, 2 praktické workshopy, přístup do 4 online marketingových nástrojů a praktické úkoly v nich, možnost vyjet na stáž do zahraničí a zapojit se do dobrovolného projektu pro neziskovku. Nabídnul nespočet doporučení, odkazů, videí, rad i pravidelný networking.

Jasně, na internetu je dostupné docela velké množství online, a především free, kurzů a člověk si dnes dvakrát promyslí, jestli vloží peníze do projektu, který má za sebou jen pár (v mém případě doslova) ročníků.

Vychytat mouchy

V případě Digisemestru však chyby v detailech, jako občasné zpožděné dodávání výsledků a ne zcela vyhovující přednášková místnost, vyvažuje všudypřítomná přátelskost a ochota podělit se o jakékoli know-how. Každou sobotu přednášeli lídři z jednotlivých oblastí z digitálního marketingu: a ať už to bylo SEO, PPCčka, obsahový marketing, pokročilá práce s daty, UX nebo práce s influencery, vždycky se jednalo o propracovanou a hodnotnou prezentaci. Je pravda, že kvůli snaze pokrýt všechny oblasti online marketingu není prostor pro detailnější výuku v jednotlivých částech. Na druhou stranu se Digisemestr svým zaměřením snaží vyjít vstříc převážně začátečníkům, případně podnikatelům, kterým jde o zlepšení svého obchodu v oblasti online reklamy, a proto se mi takový formát zdá adekvátní. Každý si v něm našel to své, a především si odnášel přesah do dalších odvětví a kontext, který je (nejen) v online marketingu nezbytností.

Díky nově zařazeným a systematicky strukturovaným workshopům se pak semestr zbavil příliš teoretického rámce a nabídnul možnost vytvořit si vlastní kampaně pod dohledem zkušenějších a v komornějším kolektivu. Poslední ročník provázely poprvé také pravidelné úkoly, na jejichž plnění záviselo i získání závěrečného certifikátu. To bylo bez jakéhokoli zevrubnější popisu o něco složitější, ale možná i o to přínosnější. Neboť jak Marketing Miner, tak Google Tag Manager, ale i Keboola Connection a PPC Bee jsou nástroje, se kterými se většina markeťáků setkává poměrně často. Navíc to byla jedna z dalších příležitostí, jak sdílet zkušenosti a znalosti s ostatními účastníky Digisemestru, a získat tak nejen přátelské, ale i profesní kontakty.

Takže?

Z Digisemestru nebudete odcházet jako profesionální online marketéři, ale hodně vás toho naučí a poskytne relevantní a užitečné zdroje, od kterých už je to jen krok k tomu, ponořit se do reálného světa marketingu.

Co získáte?

  • Přehled v oboru
  • Nové přátele a profesní kontakty
  • Velkou zásobu materiálů a zdrojů, ze kterých budete čerpat ještě dlouho potom
  • Reálné znalosti a dovednosti v rámci marketingových nástrojů a jednotlivých oblastí
  • Feedback na svůj vlastní projekt od odborníků
  • Důkaz o své iniciativě v podobě povedeného certifikátu a odkazu v CVčku

Ale nečekejte:

  • Individuální přístup – kurz pro několik desítek lidí takto není koncipovaný (výjimku tvoří workshopy)
  • Vodění za ručičku – práci na domácích úkolech je třeba si „oddřít“ hlavně sám
  • Konferenční koláčky ani dobrou kávu – areál ČVUT, kde se Digisemestr letos konal, oplývá pouze kávomaty a v této oblasti nevyvíjel inciativu ani tým Digisemestru. Situaci však zachraňovaly dejvické farmářské trhy
  • Certifikát bez práce – 13 plných sobot je znát a body nenaskakují zadarmo

Máte nějaké tipy na užitečné kurzy nebo školení, které vás profesně posunuly? Zúčastnili jste se zajímavých vzdělávacích projektů, které nás minuly? Dejte nám o tom vědět!

 

06.12.2018

Komentáře