Menu

Rozhovor: Novinky ze Zboží.cz

Autor Miroslav Budiš Miroslav Budiš

V březnu jsme navštívili Zboží.cz a máme boží informace - více se dočtete v rozhovoru s Milanem Šmídem, manažerem služby Zboží.cz a jeho kolegou Honzou Roháčkem.

V roce 2015 makali jak šrouby a nyní připravují vypuštění nového formátu XML feedu a lepší měření dat. Zjistili jsme také, že jen 8 % návštěvníků si filtruje data podle nejnižší ceny a že se velký potenciál skrývá v produktových inzerátech.

1110

Kluci, jak byste zhodnotili rok 2015?

Milan: Ve Zboží.cz sleduji tři ukazatele:

  1. Jak jsou e-shopy spokojené s propagací na Zboží.cz.
  2. Kolik návštěvnosti dokážeme e-shopům přivést a jaká je její kvalita.
  3. Čím je Zboží.cz pro lidi zajímavé.

A ve všech bodech hodnotím rok 2015 dobře. Navíc mě zajímá, jak Zboží.cz vnímají naši zaměstnanci a zejména pak našich 450 obchodníků v terénu. Snažím se o to, aby byla služba srozumitelná a dobře se ke všem klientům komunikovala. A podle mě se nám to daří.

Jinak koncem roku 2014 jsme spustili nový obchodní model Zboží.cz, takže koncem roku 2015 jsme už mohli porovnávat meziroční data a s výsledky jsme spokojení.

Honza: Implementace nového obchodního modelu byla náročná zejména v komunikaci s e-shopy. Samozřejmě, zvýšení ceny prokliku z 20 haléřů na korunové položky majitelé e-shopů ze začátku nepřijímali dobře, ale ti, co přestoupili na nový obchodní model, začali být více konkurenceschopní, což byl cíl.

Pozn: Nový obchodní model znamená například to, že všechny položky v e-shopu lze propagovat skrze biding, a to jak v detailu produktu, tak i nově přímo ve výsledcích fulltextového vyhledávání v nabídkách na Zboží.cz. Důraz je také více kladen na srovnání nejen podle ceny, ale i dalších podmínek, které ovlivňují nákup.

Minulý rok jste informovali o technických novinkách, jak je na tom např. váš slibovaný nový XML feed? 

Milan: Ano, rok 2015 pro nás byl hodně technologický. Pracovali jsme na celkovém vylepšení backendu a myslím si, že tak 70 % se nám povedlo a jsem s tím spokojený. Zbylých 30 % je hlavně nový XML feed, jehož spuštění před Vánoci nám nepřipadalo logické, takže počkalo do tohoto roku.

Pozn.: Nový formát XML feedu od Zboží.cz přinese přesnější a trvalejší párování (díky možnosti uvedení identifikátoru k produktu). Dále přinese jednodušší tvorbu produktových variant, podrobnější informace o skladové dostupnosti a zpracování všech typů EAN kódů.

Vylepšili jsme například produktové inzeráty a celkové propojení s kampaněmi v Skliku. Nyní při vyhledávání konkrétního produktu na Seznam.cz vyjedou i výsledky ze Zboží.cz a co je důležité, přímo z výsledků vyhledávání se můžeš prokliknout rovnou na e-shop.

Honza: Další, na čem jsme pracovali, je kompletně překopané UI. Hodně jsme pracovali s AB testováním a celkový vzhled Zboží.cz jsme udělali více vzdušný a přehledný. A když se podíváš například na domovskou stránku Zboží.cz, zobrazujeme zde předvybrané produkty, které jsou v danou dobu trendové a atraktivní. Do tohoto předvýběru se mohou se svou nabídkou zapojit i e-shopy. 

Ještě k novému formátu XML feedu - na kdy vidíte jeho spuštění?

Milan: Minulý rok jsme to odložili a nechali jsme si více času na ladění. Pokud mám říct termín, tak rádi bychom spouštěli do konce března, nebo nejpozději v dubnu tohoto roku.

Dodatečně pozn. red.: A nový formát XML feedu je venku viz: http://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/specifikace-xml-pro-obchody/specifikace-xml-feedu/

Jak hodnotíte zimní sezónu? Heuréka například prezentuje zajímavá a dost konkrétní data, má Zboží.cz něco podobného?

Milan: Ano, víme o tom, Zboží.cz tak konkrétní statistiky nemá. Ono je to hodně o tvrdých datech, které má Heuréka jako podmínku spolupráce. Zboží.cz taková konkrétní data od klientů nesbírá. 

To si uvědomujeme, a abychom vyšli e-shopům vstříc, připravujeme nový konverzní kód, který dokáže přinést více dat (PNO a další informace). Každopádně e-shop si bude moci sám vybrat, jestli tento kód zaimplementuje nebo ne.

Honza: V posledních dvou měsících se projevily vánoční hity, které jasně dominovaly. Šlo o mobilní telefony, dámské parfémy a stavebnice Lego. Po Novém roce vidíme, že se popularita proměnila. Vedle mobilů se v lednu prosadily televizory a přírodní produkty, v únoru pak přichází čas stálice v podobě letních pneumatik.

Zeptám se ještě k tomu konverznímu kódu - na kdy vidíte jeho ostré spuštění?

Milan: Hned po novém formátu XML feedů.

Dodatečně pozn. red.: A nový způsob měření konverzí je venku viz: Server Zboží.cz nově umožňuje e-shopům lépe měřit konverze svých zákazníků

Prozraďte nám nějaká čísla jak je na tom Zboží.cz? Počet inzerujících e-shopů, nabízených produktů, návštěvnost?

Milan: Pro objektivní posouzení návštěvnosti bych určitě vycházel z čísel NetMonitoru, která jsou veřejná. Zboží.cz má cca 130 až 150 tisíc RU měsíčně a samozřejmě vidíme velký prostor pro zlepšení, máme například v plánu maximálně využít propojení služeb společnosti Seznam.cz.

Honza: A k těm dalším číslům co by tě mohli zajímat, tak:

  • Registrujeme cca 17 000 aktivních e-shopů (to znamená, že se jim točí kredit v peněžence). 
  • V nabídce máme okolo 80 mil. položek.
  • Co se týče CTR, tak prvních 5 nabídek shrne cca 70 % prokliků.
  • A důležité je, že jen přibližně 8 % návštěvníků vyhledává podle ceny (v roce 2014 to bylo 11 %).
  • Naopak hodně nám návštěvníci vyhledávají podle lokace (cca 30 %).

A co se týče zájmu návštěvníků o konkrétní kategorie za rok 2015, tak to ti pošlu do mailu:

1107

1105

Jak vnímáte řazení podle ceny? Nemáte obavu, že návštěvníci zbožových srovnávačů známí pro svou cenovou senzitivitu, nezvolí raději Heuréku, kde mají řazení podle ceny ve výchozím zobrazení?

Honza: Toto jsme hodně zvažovali. Ptali jsme se na to pomocí Seznam.cz Výzkumníka lidí, kteří Zboží.cz využívají a posléze jsme si zjištění ověřili v AB testování. Přišli jsme na to, že cena je sice důležitá, ale v hodnocení priorit figuruje často až na druhém až třetím místě. Mezi hlavní parametry patří také dostupnost obchodu, výdejní místa, možnosti platby a doručení. Zajímavé je, že priority se mění podle charakteru nákupu, například při nákupu elektroniky či počítačů nás zajímají vedle ceny parametry výrobku a jeho recenze. Při nákupu oblečení či sportovních pomůcek je důležitý vzhled a vlastnosti produktu. Proto raději podpoříme e-shopy, které kladou důraz na „full služby“ a ne jen na nízkou cenu.

Jak predikujete vývoj zbožových srovnávačů a jaké výzvy ve Zboží.cz máte před sebou?

Milan: Internetová populace roste a na internetu hledá čím dál tím více informací. Jak už jsme říkali, nákupy přestávají být jen o ceně. Mnohem častěji zákazník chce zboží co nejdříve, aby bylo spolehlivě doručeno atd. atd.

My máme v plánu v tomto roce rozjet nový formát XML feedů a lepší měření pomocí nového konverzního kódu. Dále chceme více pracovat s produktovými inzeráty a celkovým propojením s dalšími službami Seznam.cz

V blízké budoucnosti se chceme také zaměřit na uživatelské rozhraní Zboží.cz pro majitele e-shopů, kde víme, že nás tlačí bota. A budeme samozřejmě nadále pracovat s backendem a vytvářet nové kategorie a produkty. 

Honza: Se všemi novinkami se chceme také zaměřit i na edukaci inzerujících e-shopů, zejména u nového formátu XML feedu bychom byli rádi, aby na něj přešli co nejdříve.

Otázka trochu na tělo, jak chcete konkurovat svému největšímu rivalovi Heuréce? Heuréka má mnoho služeb a akcí jak pro e-shopy, tak pro zákazníky, plánuje něco Zboží.cz?

Milan: Určitě ano, víc ale prozradíme, až přijde čas :-). My přidanou hodnotu vidíme v našem silném obchodním oddělení. S e-shopy a s agenturami komunikujeme individuálně, osobně a zdarma. Naopak si všímáme, že čím dál tím víc e-shopů nebere na lehkou váhu akvizici Mall a Heuréky, uvidíme, jak se tato záležitost bude vyvíjet v budoucnu.

Otázka od majitelů e-shopů – proč by se měli propagovat právě na Zboží.cz?

Milan: Pokud se potenciální zákazníci e-shopu vyskytují na Seznam.cz, tak určitě má smysl e-shop i na Zboží.cz. A to nejen kvůli našim vylepšeným produktovým inzerátům v Seznam.cz Vyhledávání.

Naším primárním cílem je přivést návštěvníka na detail produktu inzerujícího e-shopu. Nejdeme a nepůjdeme cestou vlastního košíku nebo nějaké silné propagace vlastního brandu na úkor e-shopu. Chceme být prostředníkem k získání více zákazníků a partnerem e-shopu. Jak už jsme říkali, řazení produktů na Zboží.cz není jen podle ceny, ale vyrovnaně podle dalších důležitých kritérií. A aktivita našich e-shopů roste, takže rosteme i my.

A na závěr, prozradíte nám nějaké zlaté rady od Zboží.cz pro majitele e-shopů?

  • Mějte validní XML feed a až to přijde, brzy přejděte na náš nový formát XML feedu, bude ještě lepší.
  • Oddělujte, resp. vyplňujte pro lepší párování názvy v elementech <PRODUCT> a <PRODUCTNAME>.
  • Pokud chcete více dat ze Zboží.cz, implementujte nový konverzní kód.
  • Vyhodnocujte své kampaně a vyhodnocujte i podle PNO.
  • Nebojte se bidingu a to v nabídkách i v produktovém detailu.
  • Využívejte produktové inzeráty v Skliku díky nabídkám ze Zboží.cz – je to novinka a je tam velký potenciál.
  • Přidejte si na HP Seznam.cz Zboží.cz boxík ať víte, co frčí:https://www.seznam.cz/#pridat-boxik/110537
1106

Děkujeme za rozhovor Milanovi Šmídovi (twitter: @milansmid) a Honzovi Roháčkovi (twitter: @janrohacek) ze Zboží.cz a těšíme se na slibované novinky v tomto roce :-).

10. dubna. 2016