Menu

5 úhlavních nepřátel každého copywritera a jak na ně

Autor Martina Habartová Martina Habartová

Copywriter je hrdina. Každý den neohroženě pozvedá Pravidla českého pravopisu, povolává do zbraně armády mozkových buněk a znovu a znovu poráží své protivníky, aby světlo světa spatřily ty nejbáječnější texty. Co jsou ti odporní zloduši zač a co na ně platí?

1. Zákeřní SEO konzultanti

Sedíte za počítačem, soustředíte se na svůj nejnovější článek roku a v tom se vám něco mihne na periferii zorného pole. Je tam. SEO konzultant! Tiše se k vám plíží, aby na vás o pět vteřin později vybafl požadavek. Předmět do e-mailu, korekturu titulků, odstaveček k produktu, probrat zadání… A než se vymáčkne a domluvíte se, je vaše koncentrace v čudu.

Co s tím: Buď se i s noťasem zašijte někam za roh, kam nikdo nechodí, nebo si do kanceláře naplánujte takovou pracovní činnost, u které vám při vyrušení neomdlí klávesnice. Parádní jsou na to třeba meta descriptiony.

1129

2. Mnoho pečlivosti, copywriterova smrt

To si takhle děláte rešerši k tématu, o kterém má článek být, čtete, čtete, studujete… a najednou máte informací, že by z toho iDnes vyžil minimálně týden. Ovšem vy z toho musíte udělat výtah o jedné normostraně. Proces scucávání vám zabere hromadu času, a výsledný povrchní blábol nezaujme ani podprůměrně inteligentního lemura.

Co s tím: Vytvořte si hned po zapnutí Wordu osnovu k danému článku a pevně se jí držte. Pokud potkáte při shánění podkladů pro psaní další pozoruhodné náměty, udělejte si bokem poznámku a navrhněte klientovi téma pro další článek.

3. Informací jako šafránu

„Byli jsme na veletrhu v Berlíně – napiš nám o tom článek.“ I tak může znít zadání. Až se přestanete smát a zjistíte, že to klient myslí vážně, pochopíte, proč se copywriteři řadí mezi kreativce. Vymyslet, jak nápaditě pojmout a napsat text, pro který vám jaksi chybí podklady, tak, aby byl klient spokojený, nezvládne každý.

Co s tím: Pátrejte po chybějících indíciích. Když bude klient zatvrzele mlčet, ptejte se člověka, který má projekt na starosti. A pokud třeba o tom veletrhu v Berlíně psali v zahraničí a vy umíte anglicky či německy, máte vyhráno.

4. Vakuum… prostě vakuum

Nedá se svítit. V životě každého copywritera nastane chvíle, kdy zírá do monitoru a není schopen. Ničeho. Natož tak vymáčknout ze sebe neotřelý reklamní text, za který by klienti platili zlatem. Psaní se dá sice nacvičit, ale nejste roboti, abyste chrlili texty jako Baťa cvičky. I když se přemůžete, stejně vyplodíte cosi pochybné kvality a ještě vám to zabere neúměrně času.

Co s tím: Dejte si oraz. Pokud vás tlačí deadline a vy se do práce dokopat musíte, zkuste nakrmit mozek inpirací. Tu najdete třeba v zábavném generátoru témat pro blog od Hubspotu nebo v generátoru nadpisů.

5. Všemi oblíbené: deadliny

Deadline je záležitost veskrze praktická. Zadavatel i vykonavatel úkolu se domluví, ke kterému datu bude úkol vyřešen a obě dvě strany (tedy minimálně zadavatel) počítají, že tomu tak skutečně bude. Jenomže pak vás začne stíhat katastrofa za katastrofou – zapomenete si nabíječku k počítači v práci, zrovna se vám nechce psát, potřebujete nakoupit, pes se dožaduje venčení, pak byste taky mohli něco uvařit… A v den deadlinu se vzbudíte s vytřeštěnýma očima, že nemáte ani čárku.

Co s tím: Řešení vás bude bolet. Fakt. Protože tady nejsou vaším nepřítelem deadliny, ale jste to vy. A budete nad sebou muset stát s bičem a hlídat se. Když se má psát, pište a neprokrastinujte.

12.05.2016

Komentáře