Analýza konkurence
Analýza konkurence je komplexní soubor činností nezbytných pro zajištění konkurenceschopnosti webu. Cílem analýzy je získaní detailního přehledu o konkurentech a jejich online aktivitách, aktuální situaci na trhu, potenciálu daného segmentu a zejména nalezení nových příležitostí pro růst vašeho byznysu.
Na základě analýzy lze stanovit KPI (klíčové ukazatele výkonnosti) a odhadnout finanční náročnost jednotlivých kroků. Analýza konkurence je vhodná prakticky pro kohokoli, i ten nejlepší má vždy co zlepšovat. Především ji však využijí začínající weby a nedominantní značky, kteří chtějí zlepšit svoji situaci na trhu a dosáhnout větších zisků.
Analýza konkurence zahrnuje následující činnosti:
1. Situační analýza
Smyslem situační analýzy je specifikace velikosti a potenciálu trhu pomocí analýzy klíčových slov, definice konkurence dle obchodních i SEO priorit, odhad tržního podílu jednotlivých konkurentů, ale i podílu vlastního.
Je důležité si uvědomit, že v online světě se v některých situacích vašimi konkurenty stávají i weby jako jsou oborové magazíny, online slovníky či recenzní weby. Ne vždy jsou tedy vašimi produktovými konkurenty, ale často vás okrádají o důležité pozice ve vyhledávání, a proto musíme v online prostředí počítat i s nimi.
Díky kalkulaci potenciálu a velikosti trhu na základě hledanosti klíčových slov důležitých pro váš byznys dokážeme odvodit orientační poptávku po vašich produktech či službách a při porovnání konkurenceschopnosti jednotlivých produktových segmentů či služeb určíme ty, u kterých má váš byznys největší potenciál zisku.
2. Technická analýza
Součástí technické analýzy je:
- Analýza indexace konkurenčních webů, díky které získáme představu o počtu vstupních stránek webů u konkurentů a stanovíme tak přibližný počet stránek potřebný k dosažení podílu na trhu.
- Rychlost načtení webových stránek konkurentů, jakožto jednoho ze signifikantních faktorů pro algoritmy vyhledávačů.
- Responzivita webů na jednotlivých zařízení (PC, mobil, tablet)
- Nasazení strukturovaných dat na konkurenčních webech, které přispívají ke zvýšení CTR – proklikovosti
3. Content gap & keyword ideas
Cílem této analýzy je objevit klíčové fráze, na které se konkurence zobrazuje ve vyhledávání a váš web prozatím ne. Získáme tak řadu nových slov, na která můžeme cílit obsahem na webu a zároveň podněty pro rozšíření blogu nebo jiných stránek založených na rozsáhlejším obsahu o nová témata. Jednou z fází je také analýza stránek, které přivádí na konkurenční weby největší návštěvnost.
4. Inspirační analýza (bez nástrojů)
Konkurence není jen protihráč, ale zároveň i někdo, kdo to často dělá lépe než my a od koho bychom se měli učit. Smyslem této analýzy je podívat se na projekty konkurentů s odstupem a objevit nové možnosti pro vylepšení vašeho webu. Inspirovat se můžeme například designem webu, řešením nákupního procesu, filtrace či strukturou webu.
Je dobré se podívat, jak vypadají weby konkurence i v zahraničí. Ne vždy je však vhodné vylepšení implementovat. Například UX se v rámci zemí liší, proto je nezbytné případné změny na webu vypozorované od zahraniční konkurence konzultovat s odborníkem.
5. Analýza odkazového profilu
Hlavním účelem této analýzy je přehled o odkazových profilech konkurenčních webů, tedy počtu referenčních domén, kvalitě a původu odkazů, poměru dofollow a nofollow odkazů, struktuře anchor textů a obecně o vývoji odkazového profilu konkurenta, tedy jak aktivně a kde konkurent nové odkazy sbírá. Na základě toho lze odhadnout počet nových domén potřebných ke zlepšení pozic ve vyhledávání. Kvalitní linkbuilding je totiž jedním ze základních hodnotících faktorů jak Googlu, tak i Seznamu a dalších vyhledávačů.
Výstupem je také seznam referenčních domén odkazujících na konkurenci ale ne na váš web, tzn. seznam příležitostí pro získání nových odkazů.
6. Alerting
Alerting není tak úplně o analyzování, jako spíš o monitoringu aktivit konkurence. Nastavením alertingu můžeme dostávat upozornění na nově nabyté odkazy konkurence, zmínky o konkurenci na internetu či klíčová slova, na která se konkurence nově zobrazuje ve vyhledávání nebo v nichž zaznamenala konkurence ve vyhledávání největší posuny.
Monitoringem nově nabytých klíčových slov konkurence tedy získáte nové fráze a zajímavé long-tailové výrazy, které rozšíří vaši analýzu klíčových slov a jsou příležitostí pro získání nových návštěv webu.
Alertingem zmínek monitorujeme nejen konkurentův brand ale i specifické fráze týkajících se vašeho oboru či SEO konkurenta. Alerting tak pomůže nalézt nové weby, na kterých se o konkrétním oboru či konkurentech píše nebo se inspirovat tématy, o kterých se v souvislosti s vaším oborem mluví, a zařadit je do nových článků. Tyto weby pak můžete využít pro další získávání odkazů na váš web.
Analýza konkurence na zahraničním trhu
V týmu máme i rodilé německé a slovenské mluvčí. Kromě Rakouska, Německa, Slovenska a Švýcarska operujeme ale také v Polsku, Maďarsku či v USA. Není pro nás problém pomoct vám s analýzou zahraničního trhu či se zahraniční expanzí.
Proč si vybrat ke spolupráci eVisions
- Iniciativa a know-how – vstupujeme do návrhu a řešení aplikace s vlastními názory a dlouhodobými zkušenostmi
- Flexibilita – nenutíme klientovi svá řešení za každou cenu, nasloucháme mu, konzultujeme s ním další postupy a své vstupy přinášíme do diskuze jako nezávazná expertní doporučení
- Samostatnost – veškeré úpravy provádíme sami bez nutnosti zásahu třetí strany
- Komplexnost – na všech projektech spolupracují konzultanti z oblasti SEO, PPC, sociálních sítí, obchodní účinnosti, UX a dalších odvětví internetového marketingu
- Uživatelský pohled – veškeré aktivity směřujeme na lidi, proto zohledňujeme použitelnost, obchodní účinnost, konverzní mechanismy a nároky pro SEO
- Koncept – při návrhu aplikace myslíme dopředu a v aplikaci necháváme prostor pro budoucí rozvoj
- Univerzálnost – naše řešení jsou postavená čistě a čitelně, takže se dobře udržují a jsou srozumitelná všechny strany
- Testování – vše důsledně testujeme (provádíme ruční i automatické testy)
- Odbornost – jsme odbornou špičkou v oboru a všichni naši zaměstnanci mají zkušenosti s projekty různýh typů i velikostí
Vzděláváme veřejnost
Víme, o čem mluvíme. O problematice analýzy konkurence jsme přednášeli na SEO restartu 2018, největší SEO konferenci v České republice. Prezentaci si připravil náš SEO specialista Milan Fiala a v online podobě si jí můžete prohlédnout zde. Kromě prezentace jsme vytvořili i kompletní e-book k analýze konkurence a přehledný checklist pro zaznamenávání jednotlivých kroků analýzy.
Naši spokojení klienti (SEO reference)
Náš SEO tým:
Jaroslav VidimExecutive Manager
Petr HlaváčHead of SEO
Milan FialaCountry Manager for Germany
Iveta NečesalováCopywriter
Jana BrücknerováHead of Content
Diana ZadákováSocial Media Strategist
-
Inspirujte se příběhy českých firem, které uspěly na zahraničních trzích
10.11.2022Máte rozjetý e-shop, v tuzemsku se vám daří a přemýšlíte,…
-
Naordinovali jsme klinice SEO proceduru. A jaký je výsledek? Přeplněné KPI o 768 % (Case Study)
06.10.2021Před časem nás oslovila síť klinik, lékáren a laboratoří s…
-
Úspěšný blog potřebuje top publikační plán. Jak na něj?
29.09.2021Stojíte o to, mít fungující blog, který budou lidé skutečně…
-
Share of Voice (SOV): K čemu je a jak metriku spočítat?
24.03.2021Chcete mít přehled o viditelnosti svého webu? V tomto článku…
-
Case study: Jak jsme okořenili blog Dáme jídlo a přivedli na něj 126 000 čtenářů
24.11.2020Společnost Dáme jídlo asi netřeba široce představovat. V roce 2012…
-
Automatizace SEO – ušetřili jsme více než 100 hodin práce během 20 dní
02.09.2020Jak zavést automatizaci, která bude přirozenou součástí procesů a bude…
-
Jak na audit interního prolinkování?
22.07.2020Správně nastavená strategie interního prolinkování může snadno ovlivnit chování návštěvníků…
-
Optimalizace v PPC: Díl 1. – Vyhledávací kampaně
24.06.2020Úvodním nastavením kampaní práce PPCčkaře nekončí, právě naopak. V momentě,…
-
Rizika mezinárodního SEO: Příprava, plánování & průzkum
25.03.2020Thea připravila článek pro všechny, kteří přemýšlí o expanzi do…
-
Jak oddělit zrno od plev u SEO konzultantů
04.03.2020Jak poznáte dobrého SEO konzultanta, jak si správně nastavit cíle…
-
Jak na PPC analýzu konkurence? Naše přednáška na PPC Restartu 2019
07.10.2019Společně s Lenkou jsme letos na PPC Restartu přednášeli o…
-
Efektivní analýza webu v 6 krocích
10.06.2019V eVisions jsem se naučil, že tlak na kvalitní výsledky…
-
Marketingové čtrnáctero pro německý trh
25.06.2018Důvěryhodnost, právní čistota, kvalitní produkt/služba či respektování marketingových odlišností na…
-
Optimalizace hlasového vyhledávání pro začátečníky
16.10.2017Vyhledávání pomocí hlasu je dnes již pro mnoho z nás…
-
10 (+1) e-booků, s kterými proniknete do světa online marketingu
24.04.2017Potřebujete se vzdělat v online marketingu a hladovíte po informacích?…
-
100 nejlepších online agentur v Rusku
29.11.2016Pro našince může být velmi obtížné zorientovat se na ruském…
-
Jak na sledování konkurence
02.09.2016Víte, jak je na tom vaše konkurence a kdo patří…
-
Analýza konkurence – checklist a e-book ke stažení
13.06.2012Ještě jednou bych vám rád poděkoval za vaši pozornost během…