Největší zabijáci webového obsahu (a konverzí). Čeho se vyvarovat?
01. 04. 2020 Autor Dana GrófováZase vás někdo někde vítá? Z popisu produktu jste tak mimo, že už ani sami nevíte, co jste to vlastně chtěli? Narazili jste na další, mladou a dynamicky se rozvíjející firmu? Tak takhle by to opravdu nešlo. Obsah je král, to všichni víme. My jsme připravili pár tipů, jak zlepšíte ten svůj.
Home Page aneb Vítejte, děkujeme, že jste přišli
Buďme k sobě upřímní, opravdu je nutné zákazníky na vašich stránkách vítat? A nemusíte jim ani děkovat, že zavítali na váš e-shop, který nabízí obrovský výběr všeho možného. Je sice hezké, že mě vítáte na webu, ale když přijdu na kamennou prodejnu, nemusím se dočkat ani jednoduchého „Dobrý den“.
Zbavte se celého uvítání i děkování za návštěvu. Zákazník přece ví, že je na vašich stránkách i bez toho. Raději prostor využijte smysluplněji. Neplýtvejte prostorem a jděte rovnou k věci. Co u vás zákazník dostane? Co mu nabízíte? Jestli vyrábíte postele nebo prodáváte matrace, co takhle namísto „Vítejte na našich stránkách. Nabízíme XY matrací,“ radši napsat: „Nejlepší spánek široko daleko.“
Výstižný claim nebo pár slov o tom, co jste zač, které zákazníka navnadí na další brouzdání po vašem webu, jsou mnohem lepší než bezobsažné a neosobní uvítání.
O nás aneb Jsme mladí, dynamičtí a rychle rosteme
Jasně, ale co to vlastně znamená? Dneska je mladý a dynamický každý druhý. Na stránce „O nás“ byste si měli dát záležet. Když k vám na stránky přijdu jako nový zákazník, chci vědět, kdo jste, co děláte, jak to děláte a proč to děláte. A to, že jste mladá a dynamická firma nikomu nic neřekne.
Než se pustíte do psaní, zkontrolujte si, že víte, kdo je vaší cílovou skupinou, tedy, že znáte svého zákazníka, víte, co od vás bude očekávat, po čem touží a jaké má problémy. Že to ale přece není o vás? Bingo. Stránka „O nás“ je vlastně o zákazníkovi. Právě ten musí zjistit, proč by měl u vás nakoupit. Řekněte mu o výhodách, které u vás získá. Buďte ale upřímní a nelžete.
Můžete do toho zapojit příběh psaný svým jazykem nebo klidně historii firmy a její milníky. Vždy ale buďte struční. Slohovou práci o desetitisících znacích nikdo číst nebude. Nebojte se využít grafiku, timeline, infografiku a fotky.
Máte příběhy spokojených zákazníků? Sem s nimi. Já osobně si je vždy přečtu ráda, protože mi toho řeknou nejvíc. Sympatie si získáte i představením sebe sama. Ukažte lidem, kdo za tím vším stojí. Jen prosím vynechte superlativy typu: „Jsme lídři na trhu“, „Jsme špička“ a podobně.
Vás, nebo vás, či dokonce tebe?
Taky máte osypky z toho, když na vás na e-shopu hned na první stránce kouká věta: „Vítáme Vás na našich stránkách. Máme pro Vás vše, po čem Vaše srdce touží.“?To už je přece jen trochu moc.
Velké V používejte jen ve formální komunikaci. Na webu to skutečně není zapotřebí.
Výběr mezi tykáním a vykáním záleží na tom, jaká je vaše cílová skupina. Jestli jsou to teenageři, klidně tykejte. V opačném případě vykáním nic nepokazíte. Avšak vykání s velkým V si nechejte spíše do komunikace v e-mailu, ve zprávách na Facebooku nebo v personalizovaných newsletterech, kdy bude fungovat jako vyjádření úcty. U použití velkého V i ve webových textech je tak rovněž jakýmsi vyjádřením úcty ke klientovi (často ho využívají banky nebo právnické společnosti).
Kdy tedy psát Vy a kdy vy?
- V dopisech a e-mailech se držte velkého V, tedy Vy / Vás / Váš atd.
- Blogové články, produktové popisky a další texty na webu pište s malým v (vy / vás / váš atd.).
Použití velkého V sice není chybou, ale dneska už se to z internetového světa vytrácí a někteří lidé jsou schopni vás kvůli použití Vy v textech na webu ukamenovat. Ať si ale zvolíte jedno, nebo druhé, své rozhodnutí aplikujte všude, ať nemáte v jednom textu velké V a v dalším malé.
Prodejte to aneb Produktové popisky
Stručné popisky produktu v odrážkách, které vám nic neřeknou, od nákupu spíše odradí než naopak. Neříkám, že byste měli psát dlouhé texty o tom, jak je ten či onen produkt skvělý, ale trocha koření tomu neuškodí.
Na internetu si produkt nemůžete vzít do rukou a prohlédnout si ho, právě proto tu je popisek. Pokud bude stručný a nic neříkající, moc to zákazníkovi nepomůže. Nedej bože, pokud chybí úplně. Když si vybíráte oblečení, chcete vědět, z jakého je materiálu, jaké jsou jeho rozměry či jak ho máte prát. Atraktivní popisky jsou důležité, často k vám totiž zákazníci přijdou z vyhledávače právě přes nějaký produkt. Když v popisu najdou odpověď na to, co hledají, pravděpodobně u vás nakoupí.
V popisku prodávejte řešení, vypíchněte výhody a nebojte se emocí. Nezapomínejte ani na CTA (tzv. Call to Action je výzva k akci, kterou chcete, aby zákazník na vašem webu udělal, například aby nakoupil přes tlačítko „Vložit do košíku“ nebo aby vám zavolal). Takhle dělá popisky například Mixit.cz.
Na základní parametry ale myslete také. Uveďte je na konci popisu v odrážkách. Nezapomínejte, že vaším cílem je přesvědčit zákazníka ke koupi. Vyprávějte příběh a přimějte zákazníka uvěřit, že se bez vašeho produktu neobejde.
Popis produktu by měl být stručný, ale určitě ne nudný. Nebojte se použít humor nebo vlastní zkušenost. Ať je vidět, že za textem nestojí žádný robot, ale člověk z masa a kostí. Ke každému produktu se snažte tvořit originální texty, nikdo nemá rád robotické kopírování. Originalitu navíc ocení i vyhledávače.
Pište pro své zákazníky
Obsah píšete pro širokou veřejnost. Proto se i v případě, že máte odborný web, snažte vyhýbat zbytečně složitým a vysoce odborným popisům služeb nebo produktů, které nabízíte. Myslete na to, že na váš web může zabloudit i někdo z řad obyčejných smrtelníků a když na něj budete mluvit jazykem, kterému nerozumí, dlouho se nezdrží.
Vždy se vše snažte vysvětlit co nejsrozumitelněji. Když budete popisovat, co děláte nebo co nabízíte a proč je to tak super, používejte jednoduchý jazyk. Ano, jde to i v případě odborných služeb či technologicky složitého produktu. Jednoduše řečeno, pište jazykem zákazníka.
Ach, ta čeština
Máte na webu vymazlené popisky produktů, vyšperkovanou stránku „O nás“ i blog, ze kterého se všichni posadí na zadek? To je skvělé. Tedy pokud v textech nemáte chyby. Stát se to může, nikdo není neomylný, ale pokud zákazník uvidí chybu v každé druhé větě, mnoho důvěry k vám to v něm určitě nevyvolá.
Na gramatiku i pravopis si dávejte opravdu pozor. Pokud nemáte korektora, dejte text alespoň přečíst více lidem. Ne nadarmo se říká „víc očí víc vidí“.
Nejen gramatika a pravopis ale dělají z dobrého textu text skvělý. Měl by být dobře zpracovaný i graficky. Používejte odrážky, nadpisy, tučné texty i kratší odstavce. Nikdo nechce číst dlouhý nudný text, který je navíc ve formě jednoho bloku. Myslete na to, že lidé ze všeho nejdřív skenují stránku a text očima. Pokud je nic nezaujme, odejdou. Díky správné grafické úpravě ale zákazník na první pohled pozná, co mu daný text přinese a jestli má pro něj smysl obětovat mu dalších pár minut svého času.
Zvolte si styl, kterým budete texty psát, a držte se ho. Pokud je web nejednotný – jeden článek je odborný a další příliš uvolněný –, potenciálního zákazníka to může odradit.
A co byste si z toho všeho měli vzít?
- Zákazník je zkrátka náš pán a pokud ho neznáte, těžko ho svými texty zaujmete. Než se pustíte do psaní, snažte se ho proto co nejvíce poznat – kdo to je, co hledá, jak mluví. K tomu nejlépe slouží staré dobré persony – imaginární zákazníci –, pro které budete psát.
- Není potřeba zákazníka na svém webu vítat, raději mu hned řeknete, co nabízíte a jak mu můžete zlepšit život. Mluvte jazykem své cílové skupiny avyhněte se příliš odborným popisům a dlouhým textům. Buďte struční a držte se jednoduchosti. I složitý produkt jde popsat tak jednoduše, aby každý pochopil, co mu přinese.
- Nezapomínejte, že stránka „O nás“ vlastně vůbec není o vás. Využijte prostor na to, abyste zákazníkovi řekli, proč by si měl vybrat právě vás, co mu váš produkt přinese, jak mu zlepší život. Nebojte se zapojit příběhy, grafiku, obrázky a nezapomeňte při tom všem být upřímní.
- Produktové popisky jsou samostatnou kategorií a mnoho e-shopů je odbyde strohým a nicneříkajícím textem nebo jen zkopíruje text od dodavatele. Tohle ale zákazníky nenaláká. Raději se snažte tvořit originální krátké popisky, v nichž jasně a třeba i vtipně popíšete výhody daného produktu a to, jak zákazníkovi pomohou.
- A v žádném textu nezapomeňte na kontrolu gramatických a pravopisných chyb. Nebojte se v textech používat obrázky a fotky, čleňte ho na odstavce a používejte odrážky a nadpisy. Texty musí vypadat hezky i vizuálně a musí být přehledné. Jestli se rozhodnete e-shop doplnit o blog, zamyslete se, jestli máte jeho prostřednictvím zákazníkovi co nabídnout, v opačném případě to bude jen ztráta času.
Potřebujete pomoct s obsahem? Rádi vám poradíme, jaký obsah je pro vaše účely vhodný. Zpracujeme vám obsahovou strategii nebo napíšeme konkrétní texty.
Komentáře