Menu

Sociální sítě, na kterých byste měli být vidět

Autor Dominik Hlubina Dominik Hlubina

Správný online marketing je pro firmy zlatým dolem. A dnes už si jen málokdo umí představit online marketing bez sociálních sítí. Je jich mnoho, liší se typem ideálního obsahu, každá je vhodná pro určitý druh byznysu a každá promlouvá ke své cílovce. Na které sociální sítě byste se měli soustředit?

Ne, odpověď opravdu nezní, že na všech. Zkoušet každou novou sociální síť, která zazáří jako kometa a následně zmizí v zapomnění, je mrhání časem, energií a finančními prostředky. Na českém a slovenském trhu má význam soustředit se zejména na ty největší – v čele s Facebookem. Nemusíte být všude.

Jedna síť vládne všem

Facebook, olbřímí sociální síť, jejíž skromné ​​začátky si už dnes pamatuje jen málokdo, je dnes stejnou samozřejmostí, jako byla pro generaci před námi televize. V červnu loňského roku překonal počet uživatelů Facebooku 2 miliardy. Mark Zuckerberg mohl kdysi dávno na Harvardu ve svůj projekt doufat, ale že se mu na něj podaří přilákat téměř třetinu obyvatel Země, o tom se mu pravděpodobně ani nezdálo.

As of this morning, the Facebook community is now officially 2 billion people!We're making progress connecting the…

Zveřejnil(a) Mark Zuckerberg dne 27. červen 2017

V České republice používá Facebook téměř 5 milionů lidí. S takovým počtem uživatelů má pro každého smysl být na této sociální síti – ať už jde o e-shopy, firmy v B2B segmentu, neziskové organizace, média, vládní instituce, politiky či celebrity. Díky širokému spektru různých typů příspěvků může každá facebooková stránka komunikovat to, v čem je opravdu dobrá. K dispozici má navíc gigantický inzertní systém s téměř nekonečnými možnostmi cílení a optimalizace.

Facebook je základ. Ať už podnikáte v jakémkoliv segmentu a vaše cíle jsou osvětového, komerčního nebo charitativního charakteru, buďte na Facebooku. Své fanoušky si tam určitě najdete.

Ukažte se světu

Vizuální sociální síť, na kterou můžete nahrávat fotografie a videa, rovněž učinila od svých začátků v roce 2010 obrovský progres. První dva roky byla aplikace dostupná pouze na iOS, až v roce 2012 ji bylo možné spustit i na Androidu. Dnes má Instagram 800 milionů uživatelů. A vlastní ho Facebook Marka Zuckerberga.

Instagram má největší smysl v B2C sektoru. Pro značky a firmy, které prodávají něco, co se dá perfektně vizuálně naaranžovat (jídlo, móda, doplňky, …), je Instagram povinností. Na budování značky a prezentaci firemní kultury se ale bude hodit i jinde. Nezapomínejte však na pravidlo č. 1 – na Instagramu musíte ukazovat, ne mluvit.

Lemarket je sice za námi, ale Nemléko Chai Spice najdete až do Vánoc téměř ve všech obchodech a taky na @rohlik.cz ❤️🎄🍼

A post shared by Nemléko (@nemleko) on

Stále populárnější možností (nejen) v prostředí Instagramu, je spolupráce s influencery. Většinou jde o blogery nebo jiné autority ve svém oboru, které mají vybudovanou relevantní a zejména loajální skupinu followerů. Na Instagramu takový způsob marketingu funguje skvěle. Populární jsou také Stories, které Instagram vykradl, kterými se Instagram nechal inspirovat od Snapchatu. Můžete jimi ukázat momentky z dění ve vaší firmě, teambuildingu, nebo navnadit lidi na novou akci nebo produkty. Tomu, jak být úspěšný na Instagramu, jsme se nedávno věnovali v samostatném článku.

Krátce, ale výstižně

Přesně tak se komunikuje na Twitteru. Po Facebooku druhá sociální síť, která dosáhla globálního úspěchu. Oblíbený komunikační kanál amerického prezidenta. Médium, kterému se podařilo výrazně změnit podobu aktuálního zpravodajství. Sociální síť, na níž má účet i papež. I to všechno je Twitter.

Přestože Twitter nedávno rozšířil maximální délku tweetu na 280 znaků, stále je to poměrně skromný prostor k informování o komplexních tématech. V úvahu je třeba brát i omezené používání Twitteru v našich končinách. Populární je zejména v prostředí novinářů, politiků a marketérů, celkově ho v České republice používá něco přes půl milionu lidí.

Twitter je však skvělý v případě, že máte obsah, který chcete rychle rozšířit do světa. Reklamní agentury, zpravodajské a publicistické redakce, instituce, celebrity nebo umělci, jednoduše, pokud jste někdo s názorem a informacemi, které zároveň svět alespoň trochu zajímají, Twitter je ideální platformou, jak je prezentovat. Je třeba si však uvědomit, že pravděpodobně nikdy neopustí mantinely vaší sociální nebo profesní bubliny.

Na spojování profíků

LinkedIn je sociální síť, jejíž hlavní devizou je zejména profesionální networking. Funguje primárně v B2B segmentu a pokud pracujete v personální agentuře, LinkedIn by měl být vaší homepage. Facebook se sice snaží LinkedInu dýchat na krk svou novou funkcí Jobs, postavení LI je však poměrně pevné. Uvidíme, jak moc se podaří Facebooku přetvořit HR prostředí.

Announcing LinkedIn’s Top 10 Company Pages of 2017 from LinkedIn

Firmy a agentury by měly využívat LinkedIn na sbírání leadů, prezentování vlastní firemní kultury, hledání a oslovování talentů, ale i vytváření nových kontaktů na B2B úrovni. LinkedIn je sice sociální síť, prostředí je však stále konzervativnější než jinde. Vystupujte na něm profesionálně.

Vykradený průkopník

Snapchat byla první sociální síť, která přišla s konceptem „mizejících“ příspěvků. Tím si získala oblibu široké základny uživatelů. Tento nápad však přebraly konkurenční sítě z impéria Marka Zuckerberga a dnes se Snapchat potýká s dlouhodobým zpomalováním růstu počtu uživatelů a klesajícími hodnotami akcií.

Instagram Stories už jsou v počtu uživatelů daleko před Snapchatem

Snapchat byl odjakživa médiem konzumovaným zejména teenagery. To platilo a platí v USA, stejně jako u nás. Tato nálepka je největším benefitem této sítě a zároveň jejím největším prokletím. Pokud cílíte na mladší ročníky, přítomnost na Snapchatu pro vás dává smysl. Můžete zde zábavným způsobem prezentovat svůj brand. Je třeba si však uvědomit omezenou kapacitu této sítě v našem prostředí, proto by Snapchat měl být spíše jen doplňkem vedle Instagramu a Facebooku, které Stories úspěšně implementovaly a dokáží je doručit daleko většímu počtu lidí.

Připněte si, co se vám líbí

Podobně jako Instagram, i Pinterest je orientovaný na vizuální obsah. Důležité je, aby tento obsah byl dostatečně atraktivní na to, aby si ho příjemci „připnuli“ na své nástěnky. Pro značky mohou být zajímavé tzv. Rich Pins, do kterých mohou přidávat i speciální informace jako například detaily o produktu.

Pinterest u nás neudělal tak obrovskou díru do světa jako Facebook nebo Instagram, přesto má své věrné fanoušky, kteří na něj nedají dopustit. Nabízí totiž kvanta skvělých DIY nápadů, receptů, módních tipů nebo designérských vychytávek. Pokud tedy působíte v segmentu, jako je gastronomie, móda, fotografie, cestovní ruch, zdraví nebo design, Pinterest pro vás může být zajímavou platformou. Berte v úvahu i to, že více než 70 % uživatelů Pinterestu tvoří ženy.

08.02.2018

Komentáře