Menu

9 prezidentských kandidátů: Kdo je vítězem na Twitteru?

Autor Milan Fiala Milan Fiala

Po roce, který byl naplněn tvrdou kampaní, a po posledních týdnech, ve kterých jsme měli pocit, že na nás prezidentští kandidáti musí vykouknout i z lednice, konečně nadešel volební víkend. Už tento pátek a sobotu rozhodnou občané České republiky o tom, kdo bude naši zemi příštích pět let reprezentovat.

Jelikož je průběh celé kampaně zajímavý nejen z politologického, ale také marketingového hlediska, přinášíme vám přehledný vhled do toho, jak jednotliví kandidáti pracují s Twitterem, k čemu tuto komunikační síť nejčastěji využívají, co sdílejí i jaký mají jejich tweety úspěch. Zde je naše pořadí dle počtu followerů, tipnete si, jaké bude to skutečné?

Na začátek jsme připravili tabulku, ve které jsme kandidáty seřadili podle toho, kolik lidí je na Twitteru sleduje. Na první pohled je jasné, že se značným náskokem fanoušků i v počtu impresí vede Jiří Drahoš, podle předvolebních průzkumů aktuálně druhý favorit na prezidentské křeslo. Za Drahošem s téměř stejným počtem fanoušků následují Michal Horáček a Mirek Topolánek, ale s tím rozdílem, že Topolánek si Twitter založil přesně o čtyři roky později než Horáček, a přesto ho během krátkých 4 měsíců s množstvím followerů skoro předběhl. Zajímavá je také statistika Miloše Zemana, který má i přes naprosté minimum 13 tweetů jen o něco málo nižší počet průměrných impresí než aktivní Michal Horáček. Dokonce jich má dvakrát tolik než Marek Hilšer, který ale za téměř stejné období napsal 50x víc tweetů. Nejaktivnější v reakcích je Mirek Topolánek, naopak jediný, kdo komentáře naprosto přehlíží, je opět Miloš Zeman.

Hodnocení kandidátů: kdo by vyhrál na Twitteru?

Vítězi v počtu oslovených voličů jsou pánové Jiří Drahoš a Michal Horáček, a to v tomto pořadí. Oba dva pánové, stejně jako Marek Hilšer a Pavel Fischer, vedou své profily na Twitteru velmi profesionálně. Chtěl bych ocenit Twitterový profil Mirka Topolánka, který svůj profil praticky jistotně spravuje sám. Nechybí na něm jeho osobitý humor či jistá dávka sarkasmu. Topolánkův Twitter bychom mohli velmi snadno přirovnat k účtu Miroslava Kalouska na stejné síti – jak obsahem, tak formou (téměř polovinu příspěvků tvoří odpovědi).

Jiří Drahoš


Od února 2017 na Twitteru napsal celkem 187 tweetů, které měly téměř dvojnásobný počet impresí (12 000) než ty od dalšího kandidáta v pořadí, Michala Horáčka (Horáčkovy tweety mají v průměru necelých 7 000). Ze všech Drahošových příspěvků bylo jen 27 odpovědí a pouhých 6 retweetů, zbytek je Drahošův originální obsah, navíc praticky ze 40 % odesílaný z iPhonu. Jeho nejúspěšnějším tweetem je ten, ve kterém oznamuje svou kandidaturu – byl 213x retweetnut a obdržel bezmála 1 000 lajků. Mezi jeho nejpoužívanější hashtagy patří #volby, #nato, #eu a #vláda.

Zajímavým faktem je, že jeho nejúspěšnějším tweetem je oficiální vyhlášení kandidatury na prezidenta. Jedná se o dobu, kdy Jiřího Drahoše ještě prakticky nikdo neznal.

Michal Horáček


Druhý nejoblíbenější kandidát na Twitteru s 10 000 fanoušky napsal v období 4 let 471 tweetů. Celý jeho profil koresponduje s tím, jak se reprezentuje i na jiných sociálních sítích, na úvodní fotce je se svou mladou partnerkou, kterou také poměrně často zmiňuje. Horáčkovým nejsdílenějším a nejlajkovanějším tweetem je ten, kde se vyjadřuje k událostem listopadu 1989 – na bázi demokratického bojovníka za hodnoty 17. listopadu ostatně staví většinu své kampaně. Jeho nejčastěji používaným slovem je „jsem“ a hashtag #mh89.

Mirek Topolánek


Mirek Topolánek vstoupil do prezidentské kampaně jako úplně poslední a svým rozhodnutím, jak už to má ve zvyku, překvapil úplně všechny. Na to, jak málo času na celou kampaň měl, je skutečně úspěšný. Za 4 měsíce twitterové existence napsal 379 tweetů (takřka stejně jako Horáček za 4 roky), získal přes 9 000 followerů a jeho příspěvky dohromady potenciálně nasbíraly přes milion zobrazení. Má rozhodně nejméně formální profil ze všech kandidátů (jeho popisek v profilu zní „kandidát na prezidenta a sebevražedný optimista“).

Celkem 93 % jeho příspěvků je přidáno z iPhonu a rozhodně si Twitter spravuje sám. Obsah jeho tweetů je z poloviny tvořen vlastními tweety a z celých 40 % odpověďmi, ve srovnání s ostatními kandidáty tedy na Twitteru s dalšími uživateli maximálně komunikuje. Jeho nejčastěji používaným slovem je, stejně jako u Michala Horáčka, „jsem“, a nejpoužívanějším hashtagem #jdudotoho.

Miloš Zeman


Současný prezident, který se dušuje, že nevede žádnou kampaň, napsal poslední tweet v říjnu roku 2013. Na Twitteru se opravdu žádná kampaň současného prezidenta (na rozdíl od offline světa) nekoná. Na jeho twitterovém profilu chybí popis, úvodní fotka a celý je zoufale neaktuální. I přes všechny tyto nešvary nasbíral na svých příspěvcích v průměru přes 6000 impresí, čímž přeskočil i mnohem aktivnější uživatele ucházející se o úřad prezidenta. Hashtagy na Hrad ještě zjevně nedorazily, protože Zeman (či ten, kdo Twitter rádoby spravuje) nikdy žádný nepoužil.

Marek Hilšer


Za rok a půl napsal nejvíce tweetů ze všech kandidátů – přesně 713, na nichž nasbíral v průměru přes 4000 impresí. Při prvním pohledu na Hilšerův twitterový profil upoutá nepříliš povedený vizuál, kdy má na profilové i úvodní fotce použitou tutéž fotografii obličeje. Občanský kandidát pyšnící se titulem nejmladšího potenciálního budoucího prezidenta nejčastěji používá hashtag #marek2018 a jeho nejčastěji zmiňované slovo v příspěvcích je „pro.“

Pavel Fischer


Pavel Fischer disponuje skutečně ukázkovým twitterovým profilem. Založil si jej (a aktivně používal) dávno před prezidentskou volbou a za období 4 let napsal 412 tweetů. Jeho příspěvky jsou psané vybraným a uhlazeným jazykem a než aby vyzýval k volbě své osoby, spíše burcuje k účasti ve volbách obecně. Jeho nejpoužívanější slova jsou „jsem,“ „pro“ a „děkuji.“ Zkrátka diplomat, jak se patří.

Jiří Hynek


Má úplně nejmladší Twitter, založil si jej až v říjnu 2017 a za tu dobu napsal 35 tweetů s průměrným počtem 200 impresí na příspěvek (což je desetkrát méně, než má Pavel Fischer). 97 % příspěvků napsal z iPhonu, ale 57 % jeho obsahu tvoří retweety, vlastní příspěvky pouze něco přes 30 %. Jeho nejpoužívanějším hashtagem je #hynek2018 a slovem „pro.“

Petr Hannig


Obsah Twitteru si pravděpodobně tvoří sám, ale v celém profilu nemá jedinou zmínku o své kandidatuře. Za rok napsal 135 tweetů a jeho nejpopulárnější tweet se týká Tomio Okamury. #Okamura rovněž patří spolu s #rozumní mezi Hannigovy nejčastěji používané hashtagy.

Vratislav Kulhánek


Na Twitter se připojil v srpnu 2017 a vytvořil 65 tweetů. Hned po Miloši Zemanovi nejméně odpovídá a reaguje a jeho nejpoužívanějším hashtagem je poměrně obyčejné #prezident2018.

SHARING IS CARING!

10.01.2018

Komentáře