Menu

SEO 2018: Co nás čeká a nemine?

Autor Lukáš Palkovič Lukáš Palkovič

Ani v roce 2018 SEO neupadne v zapomnění. Naopak – řešit ho bude pro weby důležitější, než kdy dříve. Na co by SEO specialisté neměli příští rok zapomínat, jsme shrnuli ve speciálním článku.

SEO 2017 Recap

I loni touto dobou jsem se zamýšlel nad tím, co nám SEO další rok přinese. Proto, než se pustíme do trendů pro rok 2018, zrekapitulujme si, které mé předpovědi se vyplnily a v čem jsem vyhledávače s predikcemi předběhl.

Růst AMP – Technologie AMP byla spuštěna globálně, začala se více používat při optimalizaci webu a ukazovat se ve výsledcích vyhledávání, takže tady se má předpověď splnila.

Desktop umírá – Mobil stále roste a převyšuje desktopovou návštěvnost, ta si ale stále drží svůj významný podíl.

Voice search – Hlasové vyhledávání je sice na vzestupu, ale rok 2017 pro něj nebyl tak klíčový, jak jsem předpokládal.

AI – Umělá inteligence je zato na vzestupu zcela určitě a Google do ní šlape čím dál tím víc.

Konec otravných pop-upů – O penalizaci kvůli vyskakovacím oknům jsem toho moc nezaslechl, PR Googlu ale zafungovalo v tomto případě na jedničku, a tak pop-upům opravdu odzvonilo a weby se jich postupně zbavují.

Focus na lokální SEO – Letos žádná významná aktualizace neproběhla, v tomto bodě jsem se tedy loni netrefil.

Zmenšování prostoru pro organic v SERPu – Za SEOisty musím konstatovat, že v tomto bodě se bohužel oba dva vyhledávače snaží až až. Ale nevadí, aspoň si procvičíme mozkové závity při přemýšlení, jak web na první stránku vyhledávačů i přes omezený prostor dostat a konkurenci tím dát na frak.

Strukturovaná data – Ta se rozhodně rozmohla a Google přihodil i pár nových.

Na HTTPS bude více než 50 % webů – V tomto ohledu šlápl Google na plyn a weby prakticky nutí přejít na HTTPS. Přesné procento jsem sice nedohledal, ale trend je jasný.

SEO na nultou pozici – Kdo letos nezačal optimalizovat na nultou pozici, zaspal dobu.

A co oblíbený linkbuilding?
Ano, pořád je to TOP 3 faktor ovlivňující optimalizaci, ale ještě stále nefunguje real-time odezva na penalizaci. Ani u Seznamu jsme se nedočkali letos žádných změn co se aktualizací, penalizací nebo zodpovědnosti za odkazy týče.

S čím ještě přišel Google v roce 2017?

  • Proběhly jen 3 quality updaty (Fred a dva nepojmenované, poslední v březnu), protože updaty probíhají real-time a globálně.
  • Meta popisky mají až 320 znaků.
  • Strukturovaná data byla rozšířena o nová (například pro nabídky práce a pro „science dataset“).
  • V SERPu se objevily symboly a emotikony.
  • Google přestal doporučovat escape fragmenty a příští rok je přestane úplně používat.
  • Začaly se určitým způsobem regulovat fake news.
  • Udělují se penalizace za strukturovaná data.
  • Featured snippets odpovídají na další dotazy.
  • Došlo na penalizace odkazů z widgetů.
  • Bylo zavedeno nové filtrování v Google Images.
  • A vyšlo nové doporučení pro SEO magazíny se stránkou za placenou bránou.

A co zvládl za rok 2017 Seznam?

  • Freshbot stahuje zásluhou komponenty Dolores (Downloader Services) téměř 20x rychleji a tím se zkracuje i celý proces zpracování stránky.
  • Nový limit na velikost souboru sitemapy je 50 MB.
  • Nová relevance pro Obrázky.cz díky zpracování obrazových dat neuronovými sítěmi.
  • Vyhledávání je čistější, přehlednější a rychlejší (a bez screenshotů).
  • Začal zobrazovat medailonky politiků se skórem pravdivosti výroků.
  • A vydal nové Seznam Webmaster Tools.

Buzzwords aneb marketingový slovníček na rok 2018

Ani v příštím roce SEO nezemře. Připravte se na to, že opět uslyšíme tradiční buzzwords jako mobilní a lokální SEO, big data, content is king, site speed optimization a budete se muset zaměřit na uživatele. Na vzestupu je AI a voice search a zářnou budoucnost odborníci předpovídají novému buzzwordu visual search.
seo 2018

Trendy v SEO 2018, které by vám neměly uniknout

Protože se některé trendy staly tak trochu otřepanými a předpovídat na rok 2018 například rozmach content marketingu by příliš vizionářské nebylo, pokusil jsem se zaměřit na trendy, o kterých se zase tak často nemluví, ovšem v příštím roce by mohly patřit ke žhavým tématům SEO diskuzí.
  • SEO ovlivní hledání bez klikání, s čímž souvisí letošní nárůst featured snippetů (za tento rok jejich zobrazování vzrostlo ve výsledcích vyhledávání v průměru o 13 %, v některých segmentech i o 25 %). Bude potřeba změnit nejen mindset, ale i postupy, např. při definici potenciálu organické návštěvnosti.
  • Ve featured snippetech se budou častěji zobrazovat tzv. featured videa.
  • SERP bude ještě více personalizovaný, a to obzvláště ve spojení s mobilem.
  • Optimalizace obrázků (Image Search je údajně s 22-23 % druhým největším vyhledávačem, Image Pack je ve vyhledávání stále častěji a konzultanti začnou řešit i tuto opomíjenou část optimalizace).
  • Zpětné odkazy budou mít ještě vyšší hodnotu, než mívaly, protože se vytváří stále více obsahu.
  • Do popředí se stále více dostává visual search.
  • Vaše stránky by měly obsahovat i tzv. in-depth content.
  • Očekávejte spuštění mobile first indexu.
  • A když trochu popustíme uzdu fantazii, mohli by vyhledávání začít nahrazovat chatboti.
I nadále si samozřejmě musíte hlídat takové věci jako je page speed, AMP nebo HTTPS.

Co konkrétně znamená…?

Pojďme se společně podívat na některé trendy, které ještě nejsou tak známé, a u kterých možná ani netušíte, co si pod nimi představit.

In-depth Content

Měli jsme tu better content, pak great content, následoval epic content a příští rok se údajně ponese ve znamení in-depth contentu. O co se jedná, asi nejlépe vysvětlil Rand Fishkin na letošním Marketing Festivalu:
„Solve the searchers query better than anyone else on page 1.“
Zkrátka – abyste se dostali v Googlu nahoru, musíte mít obsah na webu lepší než všichni vaši konkurenti na první stránce. To znamená, že – abyste byli v SERPu vidět – musíte jít u tématu co nejvíce do hloubky a detailu. Jak takový obsah vypadá? Podívejte se třeba na náš článek o mezinárodním SEO. Skvělým příkladem je také komplexní průvodce meta descriptiony od Spotiba. Kromě in-depth contentu se zaměřte také na nestárnoucí obsah (tzv. evergreen content), unikátní témata (tzv. unicorn content), lokální obsah, trendový obsah, reoptimalizaci obsahu a na témata, která konkurence pokrývá a vy ještě ne (tzv. gap content). A nekvalitní obsah na webu prostě smažte.

Featured snippety

Že se významným tématem SEO stávají featured snippety, dokazuje následující koláčový diagram ze studie Ahrefs, ilustrující, že ze 112 milionů hledaných dotazů se už na 14 milionů z nich featured snippets zobrazují. Data pocházejí z května, v současnosti už půjde pravděpodobně o vyšší podíl:
ahrefs featured snippets
Co s tím?
Pokud tak ještě nečiníte, rozhodně byste měli začít přemýšlet o strategii pro featured snippety. Jakmile totiž nebudete ve featured snippets vidět, budou vaši klienti ztrácet na visibilitě i na návštěvnosti.
Ještě než se rozhodnete s featured snippets začít, zanalyzujte si SERP pomocí Ahrefs nebo SEMrushe, abyste věděli, nakolik se vašeho oboru tato problematika týká, na kolik % dotazů se zobrazují ve vašem oboru featured snippets a na kolik % dotazů se zobrazujete ve featured snippets vy. V dalších krocích byste si měli definovat otázky, na které se ve featured snippets chcete zobrazovat, nachystat pro ně obsah a optimalizovat jej.

Visual Search

Doposud fungovalo vyhledávání na bázi textu, proto představuje vizuální vyhledávání v této oblasti pomyslnou revoluci. Vizuální vyhledávání funguje především v aplikacích (například Pinterest, Google Lens), a to by mohlo znamenat hrozbu pro klasické vyhledávání. Část návštěvnosti chodící nyní z fulltextu by totiž mohla začít chodit přes obrázky v aplikacích. Pokud vás zajímá vizuální vyhledávání víc, doporučuji k přečtení článek mého kolegy Petra, který se na vizuální vyhledávání zaměřuje.

Jak s webem uspět v roce 2018?

Z výše namíchaného koktejlu jsem vybral několik kruciálních faktorů, které budou v příštím roce pro úspěšný web tzv. must-haves:
  • Tvořte lepší obsah, než kdokoliv jiný.
  • Pracujte aktivně na linkbuildingu a nespoléhejte jen na zmínky.
  • Uživatelská data budou hrát ve vyhledávání čím dál tím větší roli, myslete na to.
  • Zrychlete svůj web, co to jen půjde.
  • Počítejte s tím, že mobilní web bude hrát prim, optimalizujte proto obsah pro mobilní uživatele.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

18.12.2017

Komentáře