Jak gramatika ovlivňuje důvěryhodnost vašeho obsahu?
10. 08. 2017 Autor Dominik HlubinaAčkoliv se to na první pohled nemusí zdát až tak důležité, správná gramatika a pravopis jsou jedním ze základních předpokladů dobrého obsahu. Chtít někoho přesvědčit, aby využil vaše služby, a nemít přitom vlastní texty v bezvadném stavu, se nemusí vyplatit.
Určitě to znáte. V internetové diskusi nebo v komentářích na sociální síti je někdo suverénně (o suverenitě se ještě zmíním) nejmoudřejší, ale jeho písemný projev je k pláči. Ihned se ve vás ozve červík pochybnosti: „Když jsi tak chytrý, proč ses nenaučil pořádně psát, ha?“ Samozřejmě, chytat někoho za slovo v internetové diskusi kvůli překlepu je hloupost, sem tam se to stane každému. Pokud ale jen s obtížemi luštíte, v jakém jazyce se dotyčná osoba vyjadřuje, obsahu její výpovědi budete věnovat pozornost už jen těžko.
Platí to i v případě, že jde o oficiální text, kterým se prezentuje firma nebo jednotlivec, ať už na webové stránce, nebo na sociálních sítích. Gramatické chyby a nesprávný pravopis dokáží zákazníka znechutit nebo dokonce odradit. Je to logické – svědčí to o vaší neprofesionalitě.
Zákazníci chtějí bezchybný obsah
Můžete být sice nejlepší klempíř v okolí, nebo vařit nejlepší kávu ve městě, ale šanci udělat první dojem máte přesto stále jen jednu. Pokud zákazník projde několik webů, aby se rozhodl, kdo mu udělá střechu, vybere si nejen na základě doporučení, ale i dojmu, jakým na něj zapůsobíte. Bezchybný a profesionálně napsaný text je důležitá součást vaší prezentace. Netřeba zdůrazňovat, že chyba v textovém PPC inzerátu nebo v meta popisku může znamenat absolutní záhubu vaší snahy.
Podle průzkumu by téměř 60 % Britů odmítlo nakoupit v e-shopu, který se na svých stránkách dopustil pravopisné chyby. V online marketingu jsou tato čísla určitě ještě mnohem vyšší. Pokud vám chce někdo svěřit péči o svou značku, webovou stránku a její prezentaci, chyby nebo překlepy na vašem vlastním webu ho od toho zaručeně odradí. Pokud někdo nemá v tip top stavu vlastní obsah, jaké pak mohou být jeho služby?
Tip: Chcete-li zjistit, jak funguje online marketing, proč je kvalitní obsah důležitý a jakých chyb byste se měli určitě vyvarovat, absolvujte kurzy Digitální garáže. Budou se vám hodit zejména v případě, že se do tajů online marketingu teprve noříte, ovšem šikovné shrnutí znalostí poslouží i ostříleným profesionálům.
I vyhledávač chce bezchybný obsah
Úroveň gramatiky a stylistiky vašeho obsahu působí také na čtenářovu schopnost text snadno a plynule dešifrovat. Stylisticky slabý text, ve kterém čtenáře neustále něco vyrušuje (nemám na mysli souseda se sekačkou, ale spíše kostrbatou syntaxi, zmatená souvětí, pravopisné chyby a nepřiměřený výskyt jednotlivých výrazů), nakonec každého odradí. Návštěvník a potenciální zákazník ze stránky prostě odejde. Uživatelská zkušenost? Nula bodů. Efektivita obsahu? Nic moc. Vliv na hodnocení webu vyhledávači? Zkuste hádat.
Překlepy nejsou chyby, ale jsou stejně špatné
Překlepy jsou samostatná kapitola v případné knize s názvem Jak zkazit potenciál webového obsahu. Neusvědčují vás z neznalosti, ale z nedbalosti. Vyberte si, co je horší. Kontrola obsahu připraveného na zveřejnění by měla být samozřejmostí, a to i v případě, že obchodujete například v zahradnickém segmentu. Zákazník by byl přinejmenším zmatený, kdyby na obrázku viděl semena mrkve, ale v nadpise by četl o wemenách mrkve. Na překlepy opravdu obzvlášť pozor – klávesnicí můžete velmi snadno udělat z ceny Xenu, nebo ze psa les.
Kdysi jsem viděl v zanícené internetové diskusi, jak jedna diskutující vyčítá názorovému oponentovi: „Ty si myslíš, že jsi nějaký suterén, nebo co?“ Amen, úroveň zmíněné diskuse byla na úrovni nejhlubšího suterénu. Z kontextu ale jasně vyplývalo, že dotyčná osoba chtěla napsat slovo suverén. Bohužel, nebyl to překlep. Cizí slova používejte pouze tehdy, jste-li si jejich správností naprosto jistí. Aby to nedopadlo „fiatem“:)
Velké značky, velké chyby?
Trampoty s pravopisem se nevyhnuly ani velkým značkám, které na reklamu vynakládají šestimístné částky. Někdy si chyby nebo překlepu nikdo nevšimne, jindy se jejich odhalení lze vyhnout jen těžko. To druhé je pravděpodobné, pokud je reklama vysílána během Super Bowlu.
Tesco svou chybou možná někomu pomohlo ke kariéře. Sice se shodilo, ale 15letý chlapec si může napsat do životopisu, že je všímavý a jde si za svým. Ne za každou chybou je ale takový příběh. Obvykle je to prostě jen neprofesionální práce. A pokud bychom to velmi zveličili, jeden překlep možná stál Mitta Romneyho prezidentské křeslo.
Slovo závěrem
Texty stále tvoří drtivou většinu webového obsahu. Dobře napsaný článek, ať už žurnalistický, zábavný nebo komerční, jde svému čtenáři vstříc. Usnadňuje mu čtení a orientaci v textu. Pravopisné a stylistické chyby čtenáře odradí. Ale nejen to. Vysílají do světa zprávu o vás samotných – váš byznys asi nestojí za mnoho, pokud si neumíte zařídit ani to, aby váš obsah tvořil někdo kompetentní.
Komentáře