Menu

Penguin 4.0 – měsíc poté

Autor Luděk Pulicar Luděk Pulicar

Je tomu více než měsíc, co Google po dlouhém vývoji a testování na svém blogu oznámil celosvětové vydání aktualizace algoritmu Penguin. Letošní Penguin je ale od těch předchozích dost odlišný. V čem? Pojďme se na to podívat pěkně od začátku.

Co je Google Penguin?

Google Penguin je algoritmus, a jeden z mnoha signálů, pomocí kterého Google hodnotí weby, resp. zpětné odkazy na ně směřující. První verzi tohoto algoritmu jsme zaznamenali již v dubnu 2012, kdy Google musel najít způsob, jak hodnotit kvalitu zpětných odkazů. Do té doby se totiž algoritmus Googlu zaměřoval především na kvantitu a ne už tolik na kvalitu odkazů. Čím více odkazů váš web měl, tím na tom byl lépe. A nezáleželo příliš na tom, jak kvalitní a relevantní tyto odkazy byly. A právě v dubnu 2012 nastal zlom – Google představil Penguin 1.0 a penalizoval všechny weby, jejichž odkazové porfolio bylo nepřirozené a nekvalitní. S pomocí Penguinu dokázal Google mnohem lépe hlídat podvodné praktiky s odkazy, které má popsané ve svých guidelines. V mnoha případech proto nastal skokový pokles pozic na Googlu a tím i pokles organické návštěvnosti postižených webů.

Od té doby Google pravidelně a dlouhodobě tento algoritmus vylepšoval. Celkem přišlo ještě dalších 6 oznámených aktualizací tohoto algoritmu s úmyslem vymýtit z prvních stran výsledků vyhledávání weby s nekvalitním odkazovým portfoliem.

Historie aktualizací algoritmu Google Penguin a jeho dopad na SERP

  1.  24. duben 2012 (Penguin 1.0) – ovlivnil okolo 3,1 % frází
  2.  26. květen 2012 – ovlivnil méně než 0,1 % frází
  3.  5. října 2012 – ovlivnil cca 0,3 % frází
  4.  22. května 2013 (Penguin 2.0) – ovlivnil cca 2,3 % frází
  5.  4. října 2013 (Penguin 2.1) – vliv na cca 1 % frází
  6.  17. října 2014 (Penguin 3.0) – ovlivnil minimálně 1 % frází a nasazování probíhalo několik týdnů.
  7.  23. září 2016 (Penguin 4.0)

Penguin v reálném čase

Achillovou patou algoritmu Penguin od počátku bylo, že weby poškozoval na velmi dlouhou dobu a web byl postižen celý. Pokud jste obdrželi algoritmickou penalizaci za to, že se na vašich odkazech Googlu něco nelíbilo, k přehodnocení docházelo až v momentě další aktualizace algoritmu. Např. na Penguin 4.0 se čekalo téměř 2 roky – čekání to tedy bylo často dlouhé a postižené weby tak utrpěly výrazné ztráty. Stačilo, aby nekvalitní odkazy vedly na pár podstránek webu, a hned celý web zmizel z vyhledávání na dlouhé měsíce.

 

Google si toho byl vědom, a proto Penguin 4.0 řeší oba výše zmíněné neduhy:

  1. Penguin 4.0 je v reálném čase. Vývojáři zapracovali Penguina přímo do hlavního algoritmu Googlu pro hodnocení webů a změny ve výsledcích vyhledávání jsou tedy patrné takřka okamžitě. Penalizaci za případné nekvalitní odkazy tak obdržíte velmi rychle. Stejně tak se penalizace ale můžete i zbavit. To, že je Penguin v reálném čase, také znamená, že už nebude docházet k jeho aktualizacím. Tedy bude, ale ne nárazovým. Algoritmus bude vyvíjen současně s hlavním algoritmem a už se tedy jeho aktualizace nebude oznamovat jako doposud.
  2. Penalizaci už nyní nedostane celý web, ale postihne jen konkrétní stránky, s jejichž odkazy je něco v nepořádku. Dopad pocítí jednotlivé URL, ale ne na celý web, jako tomu bylo doposud.

 

S novým Penguinem zároveň přišel balíček první pomoci pro weby postižené předchozí verzí tohoto algoritmu. Pokud byl váš web penalizován předchozím Penguinem, a své odkazové profolio jste pročistili, s nástupem Penguinu 4.0 by se váš web měl úplně uzdravit. Pokud ale na postiženém webu od nasazení “čtyřky” do začátku druhé poloviny října (kdy došlo k úplnému roll-outu algoritmu do celého světa) nevidíte razantní zlepšení pozic a návštěvnosti z Googlu, pak jste patrně všechny problémy s odkazy neodstranili.

Jak se projevil Penguin 4.0?

Dopady Penguinu 4.0 jste mohli sledovat už od začátku září, kdy nástroje pro sledování vývoje pozic klíčových slov začaly hlásit, že se něco děje. Postupně totiž všechny zaznamenávaly výrazné změny na sledovaných frázích ve výsledcích Googlu.

 

1354

 

Ovšem stejně jako v případě předchozích updatů se jen málokdo veřejně chlubil tím, že jeho web po updatu Google utrpěl. Většina reakcí na Penguina na české i zahraniční scéně proto byla veskrze pozitivní. Optimisticky se tváří také data, která sledujeme u našich klientů. Negativních změn přišlo minimum, převažují ty pozitivní, a to včetně úplného uzdravení několika webů od předchozích Penguinů.

Proč byly změny “tak malé”? Podle mě jednoduše proto, že je to již 7. generace algoritmu – všichni už jsme se s ním naučili žít a jedeme podle jeho pravidel. Kdo si penalizaci zasloužil, dostal ji už v minulosti. Nyní se Penguin jenom šperkoval a nasadil do real-time režimu.

Odstranění penalizace v praxi

Jeden z našich klientů byl historicky postižen Penguinem 2.0 a za námi přišel mj. s tím, že by se rád této penalizace zbavil. O nutnosti čekání na další update algoritmu věděl. Společně jsme se ho dočkali letos v září. S příchodem Penguinu 4 došlo k razantnímu zlepšení pozic a s ním i návštěvnosti (o cca 120 %).

 

1356

 

1357

 

Kromě toho se v SERPu Googlu začaly zobrazovat i mikroformáty, které do této doby Google zcela ignoroval. Zobrazení mikroformátů Googlem je jeden ze signálů, že web je z pohledu Googlu v pořádku.

Jak s Penguinem bojovat?

Základem je přirozený odkazový profil

Budete-li se řídit následujícími body, neměli byste se penalizace nikterak obávat. Pokud již penalizací trpíte, měli byste být schopni díky tomuto návodu rozpoznat špatné odkazy. Nenajdete zde konkrétní příklady – jen zásady, které by vaše odkazy měly splňovat.

Odkazy by měly být:

  • Relevantní / tematické – tedy z takových webů, které mají blízko k obsahu vašeho webu.
  • Kvalitní – nejde už pouze o kvalitu odkazované stránky, ale mnohem více o kvalitu celé domény. Čím kvalitnější/silnější doména na vás odkazuje, tím samozřejmě lépe. Pokud si nejste jisti, jak poznáte kvalitní doménu, zaměřte se v nástrojích pro analýzu odkazového portfolia (ahrefs.com / majestic.com apod.) na hodnotu domain rating, trust flow atp. Pojmenování má každý nástroj jiné, ale hodnocení dané domény (podobně jako to dělá Google či Seznam) vyjádří v číselné hodnotě. Čím vyšší toto číslo je, tím kvalitnější je i doména. Jako základní metrika pro rychle zhodnocení domény to postačí, ale doporučujeme si i tak doménu a její odkazy projít ručně.
  • Diverzifikované – na váš web by měly směřovat odkazy v různých formách. Obrázky, textové odkazy, dofollow, nofollow, z různých částí webů, z různých typů obsahů. Stejně tak si dejte pozor na možnou přeoptimalizaci odkazů na klíčová slova. Čím diverzifikovanější vaše portfolio je, tím méně nalezitelné jsou v něm vzory, které by mohly být vyhledávačům podezřelé. Čím je algoritmus Google chytřejší, tím klesá potřeba zpětných odkazů v jejich nejčistší HTML formě. Stále častěji budou brány v potaz i pouhé zmínky.

Nestačí použít Disavow Tool?

Nestačí. Nástroj Disavow Tool od Googlu sloužící k ohlášení odkazů, o kterých jste se domnívali, že jsou špatné a zároveň nebylo ve vašich silách je odstranit, již není třeba při odstraňování využívat. U předchozích Penguinů to často byl jeden z velmi využívaných nástrojů pro odstranění penalizace. Google ale nově nesnižuje webům hodnocení za špatné odkazy, protože je schopný tyto odkazy v odkazovém profilu ignorovat. Google doporučuje Disavow Tool využít pouze v případě, že váš web má penalizaci manuální, anebo pokud na váš web směřují odkazy, které odporují Google guidelines.

Kvalita především

Nemějme vyhledávačům za zlé, že se pídí po kvalitě. Jako uživatel přece kvalitní výsledky od vyhledávače očekáváte. A vyhledávače nějak zkrátka musí rozlišit ty dobré výsledky od těch špatných. Od počátků Googlu se webmasteři a SEO konzultanti všemožně snaží hodnotící algoritmus obejít ku prospěchu jejich webu. Ale ty doby, kdy se dal vyhledávač utáhnout na vařené nudli, jsou dávno za námi a je dobře, že vyhledávače tyto kroky podnikají. Pokud budete dělat SEO chytře, dobře a myslet při tom na lidi a ne na to, jak funguje algoritmus, žádných dalších podobných algoritmů a jejich aktualizací se v budoucnu bát nemusíte.

A jaké jsou vaše zkušenosti s Penguinem?

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

31.10.2016

Komentáře