Menu

O čem média mlčí: Je Amazon.de přítel, nebo nepřítel?

Autor Milan Fiala Milan Fiala

„Kdo hledá informace, ptá se Googlu. Kdo hledá produkty, používá Amazon.“ Ne nadarmo se v Německu toto přísloví uchytilo, vždyť právě Amazon.de je v současné době druhým největším německým vyhledávačem. Jak si vlastně v Německu vede? A představuje pro nás riziko, nebo příležitost?

Německo je pro Amazon nejdůležitějším zahraničním trhem. Už jen tento fakt napovídá, jak moc klíčová je pro německý trh existence tohoto portálu. Amazon je s obrovským náskokem největší internetový prodejce na německém trhu – jak z hlediska návštěvnosti, tak i z hlediska tržeb.

Kdo na Amazonu nakupuje?

V oblíbenosti mezi Němci dominuje pochopitelně Amazon a OTTO. Anketa statistického portálu Statista.com přinesla navíc velmi překvapivé odhalení, a sice že na Amazonu již někdy nakoupil prakticky každý Němec (celkem 96 % dotázaných osob starších 18 let). Oproti letům minulým je vidět opravdu markantní nárůst německých uživatelů, kteří již někdy nakoupili online. Měsíčně čítá německý Amazon více než 180 milionů uživatelů. Druhým e-shopem v pořadí oblíbenosti mezi německým obyvatelstvem je Otto.de

Kdo na Amazonu prodává?

Amazon se v době svého založení, tedy v roce 1994, zaměřoval čistě na prodej knih. Tato specializace mu vydržela opravdu velmi dlouho. Na německém trhu začal Amazon prodávat v roce 1998, stále ještě čistě knihy. V současné době se na Amazonu tetelí na zákazníky více než 40 000 obchodníků. Většina z nich prodává stejné či podobné produkty, což tvoří opravdu enormní konkurenci na tomto portálu. Abyste byli úspěšní, musíte, podobně jako na Googlu, dostat své produkty na nejvyšší pozice ve vyhledávání. Níže si popíšeme, co je pro optimalizaci na Amazonu nejdůležitější.

Nejprodávanější kategorií na Amazonu je elektronika. Hned za ní jsou knihy, které tvořily onu hlavní specializaci v době jeho vzniku. V současné lze ale na Amazonu koupit prakticky vše, na co si vzpomenete.

Jak probíhá prodej na Amazonu?

Podnikat pomocí prodeje produktů na Amazonu může opravdu takřka každý. Důležité je, aby vaše produkty disponovaly tzv. EAN kódem. Pokud tento kód nemáte, tj. jste kupříkladu originální značkou, pak potřebujete mít alespoň ochrannou známku pro své produkty. Splníte-li tyto dvě počáteční podmínky pro vstup na Amazon, pak vám již nic nebrání nahrát na něj své produkty a zahájit prodej.

Amazon si standardně účtuje fixní měsíční poplatek a procentuální provizi za každý uskutečněný nákup (platba probíhá přímo pomocí Amazonu a ten následně přeposílá čistý zisk na jednotlivé prodejce). Co se týče dopravy, zde nabízí Amazon dvojí řešení – buď si můžete dopravu zajišťovat sami (mějte na paměti, že provize Amazonu se počítá z celkové kupní částky, tj. včetně ceny za dopravu), nebo necháte Amazon, aby se o dopravu produktů postaral. Pokud se rozhodnete pro druhou variantu, tedy pro dopravu přímo pomocí Amazonu, můžete navíc využít výborných logistických služeb tohoto německého giganta. Část svého sortimentu zašlete přímo na sklad Amazonu a ten se již postará o veškerou expedici.

Vratky zdarma, které ovlivnily celý německý trh

V našich článcích o německém zákazníkovi či o úspěšném budování e-shopu na německém trhu jsme již psali, že německý zákazník je jeden z nejnáročnějších zákazníků v Evropě. Jedním z jeho typických rysů je ten, že je zvyklý vracet zaslané produkty ve velkém. Není nic neobvyklého, pokud si zákazník objedná tři trička s tím, že zbylé dvě zašle zpět, protože mu nesedí velikost. Němci navíc očekávají, že jim prodejce uhradí nákupní cenu zaslaných produktů, a to včetně dopravy zpět ke prodejci!

Tento německý zvyk může být pro menší e-shopy likvidační, pokud s tím dopředu nepočítají. Právě tradice „vratek zdarma“ se v Německu objevila s nástupem Amazonu a postupem času se dostala i do německého právního řádu.

Dle Amazonu máte právo na vrácení zboží včetně náhrady dopravy zpět v následujících třech případech:

  1. pokud jste obdrželi špatný či poškozený výrobek
  2. pokud využijete právo vrácení zboží ve lhůtě 14 dnů a cena vraceného produktu překročí 40 eur
  3. pokud využijete právo vrácení oblečení, bot či kabelek ve lhůtě 30 dnů

Optimalizace pro Amazon

Prakticky ve všech médiích se dočtete, že Amazon je ohrožením pro ostatní e-shopy. Jen málo zdrojů vám ovšem prozradí, jak na Amazonu reálně uspět.

Podobně jako je tomu u Googlu, tak i u Amazonu musíte své produkty optimalizovat, abyste se stali opravdu konkurenceschopní a měli šanci se umístit pokud možno co nejvýše ve výsledcích vyhledávání.

„On-page optimalizace“:

  1. Titulek produktu – jedná se o nejdůležitější hodnotící faktor pro algoritmus Amazonu. Titulek by měl být vždy kratší než 120 znaků.
  2. Atributy (bullet points) – nacházejí se hned vedle obrázku pod cenou a vyjadřují základní popis produktu. Vždy použijte maximálně 15 slov na jeden atribut.
  3. Příbuzná slova – nejsou sice viditelná pro uživatele, nicméně pro robota Amazonu si můžete zvolit až 5 slov, které souvisejí s vaším produktem.
  4. Popis produktu – je důležité pokrýt důležité klíčové fráze a zároveň nezapomenout, že popis čtou nejen roboti, ale i lidé.
  5. Obrázky  stejně tak je podstatné mít co nejlepší obrázky, přece jenom vizuál bývá ve většině případů důležitější než samotný obsah.

 

Faktory lepší výkonnosti prodeje:

  1. Cena – i v Německu důležitá. Budete-li pro stejný produkt nejdražší ze všech, moc toho neprodáte.
  2. Skladovost produktů – nikdo nechce na produkty čekat věčnost.
  3. Cena za dopravu – obzvláště Němci velmi výrazně slyší na tzv. dopravu zdarma. Nabízejte ji, i za cenu vyšší ceny produktů.
  4. Zákaznický servis – o zákazníky je třeba se řádně starat. Akvizice německého zákazníka je dražší než českého, tudíž byste se měli opravdu snažit, aby u vás nakoupil znovu.
  5. Procento vratek – pokud uživatel vrátí produkt, snižuje se šance, že u Amazonu znovu nakoupí. Pokud jsou tedy vaše produkty často vracené, Amazon vám sníží hodnocení.
  6. Četnost prodeje – produkty, které se prodávají nejčastěji, bývají ve vyhledávání umístěny nejvýše. Snažte se, aby se z vašeho zboží stal bestseller.
  7. Hodnocení produktů a prodejce – lidé rádi nakupují něco, co se druzí nebojí doporučit. Ale pozor na falešné recenze, ty Amazon již poměrně tvrdě trestá!

Amazon v České republice?

Bude Amazon v České republice? Pokud ano, v jaké formě? A jak se mu podaří ovládnout český e-commerce trh?

Tak přesně na tyto otázky dlouho trápí nejednoho majitele/provozovatele českých e-shopů. Velká část z nich se obává situace, která se Amazonu podařila kupříkladu v Německu, tj. že se mu podařilo vytlačit menší i středně velké e-shopy pryč. V současné situaci ovšem vše nasvědčuje tomu, že se Amazon pro plnohodnotný vstup na český trh ještě nechystá. Čeští internetoví hegemoni jako Alza či Mall se tak ohrožení svého dominantního postavení ještě zcela bát nemusí, i když strojový překlad Amazon.de do češtiny vyvolal mezi českými e-shopy velký rozruch.

Nedávno (na počátku února) navíc vyšla zpráva, že Amazon nově nebude provozovat reklamační centrum v Dobrovízi, odkud se bude v budoucnu řídit jen distribuce zboží. Veškeré české reklamace tedy půjdou přes zbylá reklamační centra v Evropě. Českým zákazníkům Amazon standardně doručuje za 2,5 eura, pokud se jedná o standardní doručení. Pokud nakoupíte za více než 39 eur, pak je doprava zcela zdarma. Doba doručení produktů je v případě standardního doručení kolem 4-8 pracovních dnů.

Podíváme-li se na srovnání Amazonu s čínským Aliexpressem dle Google Trends v delším časovém horizontu, dostaneme poměrně zajímavá čísla. Již od roku 2014 je AliExpress na českém Googlu vyhledávaný více než Amazon. Bojíme se tedy Amazonu zbytečně? Nečíhá na nás zatím spíše expanze z východu?

Závěr

Amazon bychom měli vnímat nikoli jako hrozbu, nýbrž jako příležitost. Jednak obchodní příležitostí, pokud je daný e-shop kupříkladu i výrobcem daného produktu, a jednak jako příležitost pro zlepšování vlastních služeb zákazníkům. Existence Amazonu v Německu neznamená automatické vyřazení všech dalších e-commerce projektů. A rozhodnete-li se navíc na německém, případně jiném Amazonu prodávat, pak doporučujeme držet se našich výše popsaných rad. Úspěch máte prakticky zaručen.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

15.03.2018

Komentáře