Menu

Speciality německého onlajnu – od gutscheinů po srovnávače

Autor Milan Fiala Milan Fiala

V minulých článcích o německé e-commerce jsme vysvětlovali, že základními “must have” záležitostmi, které vaše webová stránka musí splňovat, jsou zejména Impressum, Datenschutz a tzv. Trusted Shops certifikát. Velmi důležité jsou i sociální sítě, legislativní čistota a důraz na důvěryhodnost subjektu/značky. Jaká jsou další specifika, která je třeba mít při expanzi na paměti?

Na co si dát pozor v online prezentaci

Správná online prezentace je základem úspěšného podnikání ve světě internetu. Každá země má navíc svá specifika, kterými se odlišuje od ostatních trhů. Německé prostředí by se dalo shrnout do jednoho slovního spojení: Důraz na profesionalitu, jednoduchost a tradičnost. Tyto faktory platí nejen pro offline svět, nýbrž i pro internetové prostředí. Odráží se to třeba na textu, jímž se prezentujete svým potenciálním zákazníkům, klientům, či partnerům. Je důležité, aby váš text byl bezchybný a psaný opravdu profesionální němčinou. Stačí jedna malá chyba a stanete se rázem nedůvěryhodným subjektem. Němci mají rádi, když mají ke všemu dostatek informací.

Na německém trhu uspějete jen stěží, pokud se budete prezentovat příliš extravagantním designem. Z loga i rozvržení webu musí být patrné, že se jedná o velmi profesionální subjekt. V podobném duchu doporučujeme využívat i sociální sítě. Uživatelé příliš neocení, pokud je budete na svém firemním profilu na Facebooku zásobovat několika osobními posty denně. Čím profesionálnější budete, tím větší bude i pravděpodobnost německé konverze.

Dejte si pozor i na onen fakt, že Němci jsou extrémně citliví na data jakéhokoli druhu. Dalo by se říct, že v oblasti ochrany dat jsou až paranoidní – Němci na svých webech kupříkladu obecně odmítají používat Google Analytics z důvodu obavy o zneužití svých údajů. Takovou míru obezřetnosti ve zbytku Evropy naleznete jen stěží. Důkaz naleznete i v infografice níže, kde je znázorněno, kolik by uživatelé byli ochotni zaplatit za ochranu svých dat.

Gutscheine – malý německý zázrak

Velkou specialitou německého trhu jsou tzv. gutscheine, které bychom do češtiny mohli přeložit jako „kupóny“ či „poukázky”. Rozmach kupónů na německém trhu se velmi často dává do souvislosti s rozšířením smartphonů. Tyto kupóny jsou nejčastěji ve formě určité finanční slevy, dopravy zdarma (v Německu velmi oblíbené), 1+1 zdarma či jiné marketingové akce. Uživatelé se k nim mohou dostat různými kanály – přes sms, e-mail či pomocí tzv. kupónových portálů, které jsou v Německu velmi oblíbené, a jež bychom vřele doporučili všem e-shopům působícím na německém trhu.

Z marketingového hlediska mají tyto kupóny tři roviny:

  1. Velké množství uživatelů vyhledává přímo na kupónových portálech (jejich výčet naleznete níže).
  2. Uživatelé obvykle ještě před nakoupením u konkrétního prodejce testují, zda nabízí nějaké kupóny na serverech třetích stran. Pokud tomu tak je, je vyšší pravděpodobnost, že u prodejce nakoupí, mimo jiné i proto, že kupóny na serverech třetích stran posilují celkovou důvěryhodnost internetového prodejce.
  3. Kupónové weby bývají pochopitelně prolinkované s konkrétním webem, což napomáhá i vašemu odkazovému portfoliu.

 

A jaké že jsou ony konkrétní kupónové portály, na kterých byste měli být vidět?

Jak je vidět z námi uvedeného výpisu, německá posedlost kupóny je dokonce tak velká, že mnohé velké portály (welt.de, focus.de, chip.de) mají vlastní sekce s kupónovými nabídkami.

Cenové srovnávače

Ne nadarmo se říká, že Němci jsou v cenových srovnávačích opravdovými přeborníky. I přes velký rozmach platforem jako Amazon, Ebay či Google Shopping, se dokázaly německé cenové srovnávače správně aklimatizovat na nové podmínky. Ty největší si na německém trhu většinou drží svoji věrnou cílovou skupinu, která se právě na těchto portálech rozhoduje, zda nakoupí či nikoli. Z toho pramení i poměrně vysoký konverzní poměr 3 – 4 %. Mezi německými specialisty na online marketing, ani mezi majiteli e-shopů, není inzerce na cenových srovnávačích zrovna tou nejoblíbenější aktivitou, přesto se téměř všichni shodují, že jejich účinnost je značná a často do velké míry podceňovaná.

Výše uvedený obrázek popisuje 5 největších cenových srovnávačů na německém trhu. Po nedávné kauze Google Nákupů a rekordní pokutě od Evropské komise se společnost Google rozhodla, že ze své služby udělá samostatný projekt, který nebude oproti ostatním cenovým srovnávačům v SERPu nijak zvýhodněný. Dá se předpokládat, že tento fakt ještě více posílí postavení ryze německých cenových srovnávačů a pomůže jim.

Seznam nejdůležitějších cenových srovnávačů:

  1. idealo.de
  2. geizhals.de
  3. billiger.de
  4. ladenzeile.de
  5. guenstiger.de
  6. preis.de

 

Mnohonásobně účinnější jsou ovšem srovnávače, které se zaměřují jen na určité odvětví. Specializované srovnávače se často zaměřují především na finanční služby (check24.de, tarifcheck.de, …), mobilní tarify (toptarif.de, wer-ist-billiger.de), zdraví (apomio.de, lenscheck.de), automobilový průmysl (mobile.de) a mnohé další.

Amazon

Německo je pro Amazon nejdůležitějším zahraničním trhem. Už jen tento fakt napovídá, jak moc klíčová je pro německý trh existence tohoto portálu. Amazon je s obrovským náskokem největší internetový prodejce na německém trhu – jak z hlediska návštěvnosti, tak i z hlediska tržeb. Amazon v současné době pečlivě analyzujeme, příští článek bychom tedy rádi věnovali čistě tomuto německému hegemonovi.

Jak probíhá prodej na Amazonu?

Podnikat pomocí prodeje prodůktů na Amazonu může opravdu takřka každý. Důležité je, aby vaše produkty disponovaly tzv. EAN kódem. Pokud tento kód nemáte, tj. jste kupříkladu originální značkou, pak potřebujete mít alespoň ochranou známku pro své produkty. Splníte-li tyto dvě počáteční podmínky pro vstup na Amazon, pak vám již nic nebrání nahrát na něj své produkty a zahájit prodej.

Amazon si standardně účtuje fixní měsíční poplatek a procentuální provizi za každý uskutečněný nákup (platba probíhá přímo pomocí Amazonu – ten následně přeposílá čistý zisk na jednotlivé prodejce). Co se týká dopravy, zde nabízí Amazon dvojí řešení – buď si můžete dopravu zajišťovat sami (mějte na paměti, že provize Amazonu se počítá z celkové kupní částky, tj. včetně ceny za dopravu), nebo necháte Amazon, aby se o dopravu produktů postaral. Pokud se rozhodnete pro druhou variantu, tedy pro dopravu přímo pomocí Amazonu, můžete navíc využít výborných logistických služeb tohoto německého giganta. Část svého sortimentu zašlete přímo na sklad Amazonu a ten se již postará o veškerou expedici.

 

04.12.2017

Komentáře