Menu

Expanze do Polska-vyplatí se?

Autor Miroslava Kuběnová Miroslava Kuběnová

Polsko je naším sousedem, který se pyšní 22. příčkou mezi největšími trhy s elektronickým obchodováním a s předpokládanými tržbami do roku 2023 v tomto ohledu předstihne Švýcarsko. Ano, stále hovoříme o Polsku, které v minulosti bývalo byznysově podceňované, ale čím dál častěji prokazuje svou hodnotu a potenciál. Jestli se chceš dozvědět víc, pokračuj ve čtení.

Obsah

  • Kultura
  • Začněmě s čísly
  • Základní informace o e-commerce v Polsku
  • Nákupní návyky
  • Co má vliv na důvěryhodnost obchodu?
  • Nápověda pro lokalizaci
  • Administrativa
  • Na závěr

Kultura  

Většinu obyvatelstva tvoří Poláci, kteří jsou hrdí na svůj národ a mají velmi silné pouto se svým regionem.

 

¡ REGION, ve kterém se Polák narodí a odkud pochází jeho rodina má důležitou roli! 

V průzkumu zaštítěném Terazpolska měli respondenti možnost volby, 78,3 % z nich prohlásilo, že by kupovali výrobky polského původu (shrnuto odpověďmi rozhodně ano a spíše ano). 

Polský trh se stává více složitým pro zahraniční podnikatele. Několik let existuje móda nakupovat polské výrobky a zejména podporovat malé místní podniky.  

Tohoto trendu účinně využívají podnikatelé, kteří budují svou značku na základě regionálního původu, vícegenerační tradice a polského kapitálu. 

Tato skutečnost je poměrně známá, ale musím zmínit, že 94 % Poláků vyznává katolickou víru. Proto může být mnoho produktů na e-shopech i konzervativnějšího typu.  

Čeština i polština jsou slovanskými jazyky. Tak, jako všechny z této skupiny, je dělí určité rozdíly, proto je nutné věnovat pozornost tomu, co píšeme. Pokud například nabízíš čerstvý chléb (czerstwy chleb), Polák to může nesprávně pochopit, protože to v jeho jazyce znamená “zastaralý chléb”.  

To platí i u dodržování termínů na fakturách nebo smlouvách, kde květen (kwiecień), je v Polsku duben!   

Níže se dozvíš více o lokalizaci a pár tipů jak na ni. 

Začněme s čísly 

Polsko je šestou nejlidnatější zemí v Evropě. Žije zde více než 38 milionu lidí ze kterých síť používá 84 % Poláků pravidelně.  

(Vytvořeno eVisions)

Covid ovlivnil internetový obchod po celém světě a Polsko je jeden z příkladů, kde se reakce na změnu trhu ve správnou dobu vyplatilo a způsobilo, že je jeden z nejrychleji rostoucích trhů v Evropě. 

Přibližně 150 000 firem prodává online buď prostřednictvím vlastních webových stránek, nebo na nejoblíbenější prodejní platformě Allegro v Polsku.  

Největším hráčem, podle ecommerceDB, na polském trhu elektronického obchodu (podle čistého obratu v roce 2022) je mediaexpert.pl. Tento obchod měl tržby ve výši 1 293 milionu USD. 

Graf níže zobrazuje nárust pro dva faktory: 

  • počet domácností s přístupem k internetu, 
  • počet uživatelů internetu.   

Rozdíl mezi rokem 2013 a 2022 je více než 30%. 

(Vytvořeno autorkou)

Základní informace o e-commerce v Polsku 

Podle reportu z Ceneo je nejvyšší počet online nakupujících od 35 do 44 let, kde více než polovinu z této skupiny tvoří ženy. Druhá největší skupina je od 25. do 34. roku, kde opět ženy převažují. Níže nalezneš další skupiny. 

(Trendy na rynku e-commerce w Polsce 2022, CENEO) 

Musím vyjasnit, že celkově 54 % online nakupujících na Polském trhu jsou ženy a 46% muži.  

Tím, že je tento trh takto rozdělen, užitečná informace v tomto případě je oblíbená kategorie podle pohlaví. 

Ženy vyhledávají nejvíce dům a interiér (12,3 %), stavba a renovace (10,6 %), věci pro děti (9,8 %), zdraví (9,2 %) a domácí spotřebiče (8,6 %) 

Kategorie, kterou nejvíce ženy vyhledávají jsou dům a interiér.

Muži se zaměřují na stavbu a renovaci.

Pro muže vyhledávání vypadá trochu jinak. Na 1. místě je stavba a renovace (17,6 %), následují domácí spotřebiče (7,3 %), spotřební elektronika (6,8 %), zahrada (6,8 %) a motorismus (6,8 %). 

CENA velká pozornost padá na tento činitel! Polští “internauti” = uživatelé internetu dodávají velkou váhu ceně. Pokud chtějí nakoupit např. elektroniku, předchází dlouhodobý průzkum, aby byla cena co nejvíce odpovědná kvalitě produktu. 

Oficiální polskou měnou je polský zlotý, ale existují možnosti sjednat platební metody i v jiných měnách, např. v EUR. 


Pokud jsi stále tady a přemýšlíš o expanzi do zahraničí, podívej se na naši stranu a můžeš tam i nezávazně vyplnit kontaktní formulář. 


Nákupní návyky 

Na tomto trhu jsou obzvláště platební metody. 

  • 59 % – nejvíce používaná je rychlá platba “szybka płatność”. BLIK je jeden z příkladů.  
  • 23,5 % je platba při vyzvednutí 
  • 9,3% platba přímo na účet obchodu 
  • 8,1% kreditní karta 
  • 0,1 % na splátky 

Další informace, která není k zahození je forma doručení. 

Kurýr má největší oblíbenost v Polsku (55,8 %). Následuje 34,5 % odběrové místo (např. paczkomat). Jeden z nejméně používaných forem je osobní odběr (5 %). 

(Vytvořeno autorkou)

Co má vliv na důvěryhodnost obchodu? 

Převažující ukazatel důvěryhodnosti pro uživatele v Polsku je s 25 % Hodnocení obchodu. Možná to není překvapující, ale na druhém místě jsou Zásady vrácení a reklamace s 13,8 %. Dále dodává důvěru Obchod, který je registrovaný v Polsku pro 13,6 %. 

Pokud už máš známou značku, tak to se umístilo jako další faktor v pořadí (12,4 %). 

Polský trh je inovativní a otevřený byznysu, ale bez faktorů, které jsem doložila jako příklad výše, nebude důvěra vysoká a můžeš se potýkat s pomalejším růstem tak jako i s nižšími obraty. 

¡40 % Poláků očekává odpověď ze zákaznického centra do 1 hodiny! 

Tento bod možná nemusím zmiňovat, protože asi bude samozřejmostí, ale je zásadní zaměstnat zákaznickou podporu s rodilými mluvčími, a hlavně zařadit mezi telefonní kontakty i ty polské.  

Nápověda pro lokalizaci  

Polský jazyk a správná jazyková lokalizace je zásadní, proto zde dokládám pár tipů: 

  • Způsob oslovování, kontrola pronikání jiných jazykových mutací na PL web 
  • Nastavení polského telefonního čísla a emailu 
  • Zajištění zákaznického servisu v polštině 
  • Přizpůsobení délky obsahu a širokého popisu produktů (např. strategie rich content) 
  • Přidání na web lokálních certifikátů potvrzujících spolehlivost 
  • Transparentní uvedení dostupných možností doručení a možností platby (např. BLIK) 
  • Správné nastavení měny (PLN), VAT 23 % a fakturace 
  • Optimalizace webu pro Google PL 

Pokud se chceš dozvědět také o expanzi do Maďarska, přečti si náš článek. 

Administrativa 

Při zakládání polské firmy je optimální zaregistrovat firmu rovnou jako “sp. z.o.o.” (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) – ekvivalent české s.r.o. 

Tato aktivita zjednoduší registrace ke službám a ušetří zbytečné komplikace. 

Co se týče DPH, z počátku doporučuji prodej s uplatněním české DPH, protože základní sazba v Polsku v tomto období dosahuje 23 %. Uplatnění české DPH se stane konkurenční výhodou, stejně tak jako založení bankovního účtu v Polsku. Dodá to na důvěryhodnosti a také ušetří za mezinárodní poplatky. 

Pokud stále váháš nad vlastní pobočkou v Polsku, ale chceš spolupracovat s tuzemskými firmami, budeš potřebovat Certifikaci o daňové rezidenci, bez čehož spolupráce NEBUDE možná. 

Na závěr 

Čísla jsou více než jasná a ukazují, že Polská expanze je velkou příležitostí, ale zároveň velmi konkurenční. Více než 93% obyvatelstva má přístup k internetu a z toho 90 % nakupuje online.  

Cena je nakonec to, co rozhoduje. Zároveň, jak jsem již dříve zmínila, uživatelé internetu očekávají nejrychlejší možnou podporu s rodilými mluvčími.  

POZOR! Správně lokalizavaná polština a k tomu i webová stránka jsou jedny z hlavních klíčů k úspěchu.  

K tomu nesmím zapomenout dodat, že provozování e-shopu by mělo být jen na polské doméně! Trendy se mění, ale Poláci jsou stále skeptičtí nakupovat ze zahraničních e-shopů.  

Shrnula bych to jako trh, který je spíše pro v e-commerce zkušenější hráče.  

04.10.2023

Komentáře