Menu

Mobilní SEO: Jak účinně zviditelnit web ve výsledcích vyhledávání

Autor Ladislav Kos Ladislav Kos

Mobilní SEO je rozvíjející se SEO disciplína, která má za cíl optimalizaci webů pro uživatele používající mobilní zařízení, tedy mobilní telefony a tablety. Mobilní SEO dále zahrnuje činnosti, které zpřístupní webovou stránku pro roboty vyhledávačů, což je důležitý krok k dobrému umístění webu ve výsledcích vyhledávání.

Základy

Proč je mobilní SEO důležité?

Poměr mobilního vyhledávání významně roste. Aktuálně se celosvětově pohybuje okolo 55 %. V Česku je to o něco méně, zhruba 45 %. Co je podstatné, je rostoucí trend, podíl mobilního vyhledávání se dlouhodobě zvyšuje a dá se očekávat, že tento růst bude v příštích letech ještě zrychlovat. A naopak – podíl přístupů z klasických PC (desktopů) neustále klesá. 

https://gs.statcounter.com/

S ohledem na tento vývoj Google již od roku 2014 avizuje, že bude preferovat weby optimalizované právě pro mobilní zařízení. Společný jmenovatel optimalizace pro mobilní zařízení je uživatelská spokojenost

Jaké jsou předpoklady pro uživatelsky přívětivý web?

  • Obsah stránky je čitelný, není třeba ho přibližovat nebo oddalovat.
  • Obrázky jsou dostatečně velké, přitom svou velikostí nezpomalují web.
  • Na odkaz jde dobře kliknout, aniž by uživatel kliknul na jiný.
  • Načítání obsahu webu a přechod mezi stránkami je jsou svižné, uživatel nečeká.

Nedostatečná uživatelská spokojenost nutí uživatele web opustit dříve, než provedou jakoukoliv konverzi. 

Uživatelský zážitek ze stránky jako hlavní rankovací faktor

Pojďme se však podívat o jednu hladinu výše. Termín uživatelský zážitek (user experience) se stává jedním z hlavních rankovacích faktorů pro Google. Jedná se o set signálů, které ukazují, jak uživatelé interagují s webem.

Obsahuje tyto části:

  • Core Web Vitals,
  • mobilní přívětivost webu,
  • bezpečné procházení webu – Safe Browsing,
  • doména na HTTPS protokolu.

Nástroj Google Search Console již několik měsíců nabízí nový uživatelský přehled pod názvem „Dojem ze stránky“, který tyto metriky mapuje. 

Mobile first index

Mobile first index označuje stav, kdy Google používá pro indexaci a určení pořadí ve vyhledávání mobilní verzi webu. Pojďme se ohlédnout krátce do historie. Do doby, kdy neexistovaly smartphony nebo jich bylo jen málo a existoval jen jeden typ zdrojového zařízení uživatelů – počítač (desktop nebo laptop). 

Postupem času, s ohledem na vyšší počet vyhledávání z mobilních zařízení, se největší vyhledávač Google rozhodl vytvořit tzv. mobilní index. Po nějakou dobu tedy vedle sebe existovaly dva indexy a Google se rozhodoval, který z nich použije, v závislosti na zařízení uživatele.

Přecházíme do poslední fáze, kdy se Google zhruba před rokem rozhodl, že bude používat pouze mobilní index. Došlo k tomu 1. března 2021. Weby, které nejsou optimalizovány pro mobilní zařízení, se v tomto indexu vůbec nemusejí zobrazit. Tím prakticky přijdou o drtivou většinu neplacené návštěvnosti.

Tipy pro mobilní SEO

Konfigurujte web pro mobilní SEO

Jsou tři možnosti, jak konfigurovat mobilní web. 

1. Desktopová verze a mobilní verze webu (M verze)

Existují dvě samostatné verze webu, jedna pro desktopy, druhá pro mobily. Stránka rozpozná zařízení uživatele a podle toho mu ukáže jednu z verzí. Základní verze je pro desktopy, pro mobilní zařízení vzniká tzv. M verze ve formátu m.website.cz.

2. Dynamic serving 

Tato konfigurace spočívá v tom, že veškerý obsah je na jedné URL. Podle zařízení na straně uživatele se použije odlišná část kódu HTML/CSS. Nevýhodou tohoto postupu je fakt, že pro každé nové mobilní zařízení na trhu je potřeba napsat nový kód. Pokud takový kód není, webová stránka se na daném zařízení nemusí zobrazovat korektně.

zdroj: Pixabay.com

3. Responzivní design

S responzivním designem se obsah webu přizpůsobí konkrétnímu uživateli a zařízení „na míru“. Toto řešení je ze tří uvedených jednoznačně nejlepší.

zdroj: Pixabay.com

Výhody responzivního designu:

  • Obsah je vždy jen na jedné verzi URL.
  • Minimální SEO práce (duplicitní obsah, přesměrování, kanonizace).
  • Flexibilní struktura obsahu (text, obrázky).

Nakopněte rychlost webu

Je důležité, aby byl web rychlý. Nejde jen o rychlost načítání, ale i o rychlost a schopnost interakce v rámci pobytu na webu. Rychlost webu je navíc jedním z hlavních rankovacích faktorů u vyhledávačů. 

Tipy pro zvýšení rychlosti webu:

  • Ponechte stránky jednoduché bez přílišného množství nadbytečných informací a grafických vychytávek.
  • Eliminujte přesměrování typu 301.
  • Optimalizujte HTML kód, zbavte se všeho, co by mohlo web zpomalovat, jako jsou například CSS styly nebo JavaScript. 
  • Zmenšete velikost obrázků.
  • Prověřte správné nastavení hostingu.
  • Používejte nové technologie, jako je např. průběžné načítání obsahu (lazy loading).

Rozšiřte titulky

Věděli jste, že v mobilních výsledcích vyhledávání je více prostoru pro titulky? Konkrétně 78 znaků, místo 70 znaků v desktopu. 

SEPR desktop
SERP mobile


Pracujte s negativním prostorem

Negativní prostor je prostor mezi textem, obrázky a dalšími elementy webu. Tento prostor je velmi důležitý z pohledu přehlednosti a pro bezproblémový pohyb uživatele po stránce. 

zdroj: webfx.com

Nasaďte strukturovaná data

Strukturovaná data jsou skvělou příležitostí, jak v SERPu vyniknout oproti konkurenci. Využít můžete speciální zobrazení pro:

  • produkty,
  • události,
  • hodnocení,
  • články apod.

Pokud se u výsledků vašeho webu zobrazí strukturovaná data, zvýší se tím míra prokliku na web.

Pozor na odlišné pozice ve výsledcích vyhledávání 

Mezi výsledky vyhledávání na mobilu a desktopu jsou rozdíly. Největší rozdíl je v pozicích. Jen 13 % webů má stejné výsledky v SERPu na mobilních zařízeních a na desktopu. Rozdíly jsou zapříčiněny skladbou výsledků (více rozšířených výsledků v mobilním SERPu) a také velikostí zobrazované oblasti, kterou mobilní a desktopový SERP umožňují.

zdroj: Semrush

Nástroje pro měření mobilního SEO

Google Search Console

V nástroji Google Search Console si můžeme rozložit výkon webu na desktop a mobilní zařízení.

Použitelnost v mobilních zařízeních

Přehled v Google Search Console ukazuje stránky, které jsou z pohledu mobilního SEO v pořádku a které potřebují vylepšení. U stránek k vylepšení naleznete konkrétní doporučení. 

 Google mobile friendly test

Nástroj od Googlu umožňuje vložit URL adresu webu a zjistit, jak Google hodnotí stránku z hlediska uživatelské přívětivosti. Nástroj měří, jak jednoduše se uživatelé na web mohou dostat, jak snadno ho čtou a procházejí. Používá skóre úspěšnosti a v případě chyb navrhuje konkrétní úpravy. 

 Tento nástroj udává informace o výkonu webu na mobilních a desktopových zařízeních a poskytuje návody, jak rychlost stránky zlepšit. Tento nástroj doporučujeme pro detailnější optimalizaci stránek ohledně tzv. Core Web Vitals metrik webu.

Závěr

Mobilní SEO je příležitost pro weby, které se chtějí posouvat dopředu. Naopak je hrozbou pro ty weby, kterým se jejich majitelé dlouhodobě nevěnují. Vše je postaveno na uživatelské přívětivosti. Jakmile nebude uživatel spokojen, z webu rychle odejde. Dobře optimalizovaný web budou mít uživatelé rádi a toho si všimnou i roboti vyhledávačů, kteří posunou váš optimalizovaný web výše ve výsledcích vyhledávání.

04.08.2021

Komentáře