Menu

Trendy v content marketingu pro rok 2021

Autor Tereza Hruška Hášová Tereza Hruška Hášová

V roce 2020 se mnoho obsahových strategií muselo změnit z týdne na týden a nejistá budoucnost nás provází i dnes. Sociální distanc se stal pro mnoho lidí novým životním stylem a koronavirus ovlivnil i naše chování v online prostředí a také změnil preference vůči konzumovanému obsahu.

Zdroj: Reddit.com

V krizi uspějí jen ti, kteří se umějí rychle adaptovat na novou situaci a nabídnou lidem obsah, který je pro ně potřebný. Přestože nyní máme o protivníkovi, kterému čelíme, více informací a vyhlížíme opět normální život bez roušek a strachu o svoje zdraví a zdraví našich blízkých, potřeba umět se přizpůsobit stále sílí – a to nejen v marketingu. Obsah se modifikoval dle požadavků uživatelů vždy, v roce 2021 bychom ale měli začít myslet především na opravdové hodnoty a nová technická řešení. Jaké trendy nás budou letos provázet v content marketingu?

Trend č. 1. Autorita je víc než klíčová slova

Začneme malým přesahem do SEO, které však k online obsahu neodmyslitelně patří. Čím dál více platí, že kvalita je důležitější než kvantita. V minulosti byl backlinking jeden z primárních SEO faktorů budování autority stránky. Dnes se však karta obrací a vyhledávače si spíše než zpětných odkazů cení hloubky odbornosti dané stránky.

Google je v ohledu sémantiky chytřejší a dokáže si dát dvě a dvě dohromady. Samotná klíčová slova už mu nestačí k tomu, aby stránku vyhodnotil jako výbornou a umístil ji na přední pozice. Zajímá ho kontext celého webu.

Google oceňuje, pokud je obsah sladěný s kontextem a poskytuje opravdový vhled do hloubky tématu. Nejspíš jste už slyšeli o konceptu EAT (zkratka pro odbornost, autoritu a důvěryhodnost z angl. expertise, authoritativeness, trustworthiness), podle kterého se Google orientuje zejména na stránkách propagujících produkty nebo služby ovlivňující štěstí, zdraví, finance a bezpečnost uživatelů (pojišťovnictví, bankovnictví, lékárenství, výživové poradenství a další odvětví). I pro tyto stránky existuje zkratka – YMYL (z angl. your money, your life). Ohledně obsahu jsou tyto weby posuzovány z pohledu vyhledávačů velmi přísně, proto je pro ně správný obsah klíčový.

A co si z toho vzít?

Vytvářejte kvalitní obsah, který půjde do hloubky a bude odhalovat jádro problému. Nespoléhejte se jen na samotná klíčová slova s nejvyšší hledaností a využijte i méně hledané long-taily. Lidé i vyhledávače ocení hodnotný obsah ve správném kontextu webu.

Trend č. 2. Obsah založený na opravdových hodnotách

Uživatelé jsou na internetu denně bombardováni různým typem obsahu s kolísající kvalitou. Oni i vyhledávače si cení contentu, který odpovídá jejich potřebám a nabízí odpovědi či praktická řešení.

V roce 2021 se budeme my všichni vypořádávat hlavně s problémy v několika vymezených oblastech – naděje a plány do budoucna, zdraví, úspora peněz, semknutí a budování komunity či sociální, environmentální a etická odpovědnost. Využijte tato témata při tvorbě publikačního plánu a nabídněte lidem obsah postavený na reálných hodnotách.

A co si z toho vzít?

Před samotnou tvorbou obsahu si musíte být jisti, co váš zákazník (nebo persona, cílová skupina) doopravdy chce. Nabídněte mu řešení, které odpovídá reálným a důležitým hodnotám. Budování obsahu na významných základech také posiluje uživatelův pozitivní pocit a vylepšuje vaši karmu i PR.

TIP: Na vzestupu budou i originální studie a výzkumy. I my tvoříme hodnotné case studies, které odrážejí naše reálné zkušenosti.

Trend č. 3. Odlehčený obsah bude více interaktivní a zábavný

V opozici k předchozímu trendu stojí odlehčení zábavného obsahu. Kromě důležitých a silných témat totiž každý potřebuje občas vypnout a jen tak se na internetu bavit. Dopřejte svým fanouškům novou formu veselého contentu.

Všichni se chceme smát, cítit emoce a zažít ten wow moment, když najdeme odpověď na naši otázku. Milujeme GIFy, memy, kvízy, krátká videa či infografiku. V textu pak můžete využít opravdové příběhy s nábojem emocí, zajímavá fakta, checklisty nebo zábavné historky.

FUN FACT: Mem je termín, který byl poprvé použit evolučním biologem Richardem Dawkinsem již v roce 1976. Popisuje, jak se může myšlenka replikovat, šířit, mutovat a vyvíjet – právě tak jako geny (ale na kulturní bázi). Z biologického pohledu může být memem písnička, kterou všichni známe ze školky (Kočka leze dírou), populární recept (slané šneky z listového těsta), ale také politický názor či náboženství. Zdroj: Researchgate.net

A co si z toho vzít?

Vytvářejte zábavný, interaktivní a jednoduchý obsah pro uživatele, kteří se chtějí bavit. Tento typ obsahu se hodí na sociální sítě či pro PR články nebo jako odlehčená součást highquality contentu (obsah spadající v modelu See – Think – Do – Care spíše do fáze See, případně Do). Pro dlouhodobější vztah s uživatelem volte spíše hodnotný obsah popsaný v trendu č. 2 (třeba hlubší blogové články, které spadají do Think a Care).

Trend č. 4. Chatboti, všude samí chatboti!

Žijeme v rychlé době, a když něco chceme, chceme to hned. Včetně informací.

Virtuální asistenti inspirovaní umělou inteligencí, kteří imitují rozhovor se skutečnou osobou, se každý rok zlepšují. Webové stránky tak využívají nástroj, který zajišťuje rychlý, přesný a čím dál lepší nonstop zákaznický servis. Navíc poskytují své služby bez nutnosti kontaktu s živou osobou, což se líbí nejen asociálním mileniálům, ale také čím dál uzavřenější společnosti v době koronavirové pandemie. Někdy se nám prostě komunikovat nechce a jsme rádi za možnost vyřešit požadavek bez otravného vytáčení, popisování problému a neoblíbeného small talku.

Chatboti firmám šetří peníze i čas (a nervy pracovníků v první linii). Trh s chatboty během následujících 4 let poroste z 2,6 miliard dolarů na až 9,4 miliardy. Proto byste je určitě neměli přehlížet. Umělá inteligence je obecně na vzestupu – zatím umí třeba napsat newsletter, použít A/B testování nebo vytvořit reklamu na sociálních sítích, v budoucnu však bude neopomenutelným prvkem při tvorbě contentu.

Třídí data, píší newslettery, skládají hudbu, organizují letecké nálety… umělá inteligence je na vzestupu. Zdroj: Unsplash.com

A co si z toho vzít?

Také chatbot potřebuje zajímavé copy. Copywriteři by se měli připravit na budoucnost (možná ne až tak dalece vzdálenou), kdy budou tvořit texty pro „nasypání“ do chatbota či jako podkladové materiály pro umělou inteligenci. I takové texty však mohou být zajímavé nebo zábavné.

Trend č. 5. Optimalizujte svůj obsah pro hlasové vyhledávání

Podíl hlasového vyhledávání (Voice Search) roste už od roku 2018, ale v roce 2021 mu odborníci předpovídají masivní rozšíření. V posledních letech jej využívá zhruba 27 % populace při vyhledávání na smartphonech, vysoká je také obliba hlasových asistentů. Rychle se tak blíží doba, kdy bude hlasové vyhledávání dominantním způsobem vyhledávání informací.

A co si z toho vzít?

Abyste optimalizovali svůj obsah pro Voice Search, začněte používat více „lidské“ long-taily. Místo klíčových slov „nejlepší recept čokoládový dort“ použijte třeba „jak upéct nejlepší čokoládový dort“, „jaký je recept na nejlepší čokoládový dort“ či „postup pro upečení nejlepšího čokoládového dortu“.

Nevíte, jak psát obsah pro lidi i vyhledávače? My v eVisions to umíme

Tvořte obsah, který má v roce 2021 potenciál. A pokud nevíte, jak na to, může vám pomoci náš tým profesionálů – ozvěte se nám a my připravíme nezávaznou individuální nabídku přímo pro vaše potřeby.

17.02.2021

Komentáře