Menu

Jak začít s copywritingem a proč jedničky ze slohu nestačí

Autor Tereza Hruška Hášová Tereza Hruška Hášová

Účelem copywritingu není přeplácat online obsah prázdnými floskulemi, ale předat jasné informace, pozitivně posilovat povědomí o značce (u SEO textů i technicky) a prodávat. Začněte přemýšlet o psaní jinak a staňte se spojovníkem mezi zákazníkem a klientem.

Píšete rádi, z češtiny jste měli na základce samé jedničky a potřebujete si přivydělat? Tak snadné to nebude. Základem copywritingu jsou úderné texty, kterými můžete zákazníky navnadit, ale také snadno odradit. Kde získat zkušenosti, jak změnit své myšlení ohledně slov a proč sledovat profíky?

Copywriting může dělat každý. Nebo ne?

Pokud přemýšlíte o kariéře copywritera, nejspíš máte k jazyku a tvorbě textů kladný vztah. Pro práci s klávesnicí však potřebujete hlavně motivaci, takže pokud si nedokážete představit, že:

  • jednu větu přepisujete desetkrát,
  • nad kvalitním článkem o odpadových jímkách na 1 normostranu strávíte klidně i 3 hodiny času,
  • prožijete (nejeden) celý den reportováním výsledků z Google Analytics či zpracováváním analýzy klíčových slov v excelu,
  • musíte snést kritickou zpětnou vazbu od korektora nebo klienta,
  • už dvacet minut hledáte šesté synonymum pro slovo batoh
  • a že budete muset sami aktivně vyhledávat informace a dělat rešerše,

ani to nezkoušejte.

Změňte své myšlení

Úkolem copywritingu není naplnit web či billboard nicneříkajícími větami o kvalitních a spolehlivých dodavatelích s dlouholetou tradicí. Textem vytváříte most mezi zákazníkem a vaším klientem. Měl by čtenáře zaujmout, poradit mu, jasně a stručně jej informovat nebo i pobavit. V tom nejlepším případě pak samozřejmě budujete i pozitivní smýšlení o značce a také PRODÁVÁTE. Na vašem textu a kvalitě obsahu záleží postupem času čím dál více – tvůrce obsahu může pomoci firmě se odlišit od konkurence a více prodávat, nebo naopak zapadnout až na druhou stránku výsledků vyhledávání.

Zdroj: seoshark.com.au

Abyste začali psát opravdu dobré prodejní články či texty na web nebo technické popisky (ano, i tohle dělá copywriter), potřebujete nejdříve změnit myšlení. Za každým klientem a požadovaným textem musíte vidět alespoň:

  • personu či cílovou skupinu,
  • unikátní prodejní argumenty produktu/služby,
  • správný ton of voice, délku textu a kvalitní zdroje informací.

Dále budete samozřejmě potřebovat perfektní znalost pravopisu a alespoň trochu marketingových pouček. Nastudujte si nejčastější chyby začínajících copywriterů, slova jako metadescription a CTA, co dělat s klíčovými slovy a co je to normostrana.

TIP: Trénujte své textové a prodejní schopnosti kdekoliv to bude možné. Jak by se dal vylepšit claim tohohle billboardu? Proč mě zaujal zrovna tento titulek? Lze jej přepsat jen s polovinou slov? Hledejte výzvy všude kolem sebe a cvičte svou kreativitu.

Hodí se mít i odpovídající vzdělání (ceněná je třeba žurnalistika či bohemistika), určitě ale není podmínkou. Já jsem například vystudovaný zoolog, ale vlastně píšu celý život – a proto dokážu napsat i text o cestovním pojištění či bulvární článek o nehodě způsobené vánočním kaprem. Důležitý je zájem o obor, cit pro jazyk a motivace posouvat se dále.

OK, tohle zvládnu. Jak můžu doopravdy začít s copywritingem?

Začněte psát. Psát a psát. A pak ještě znovu psát. Čím více toho napíšete, tím lehčeji vám to půjde. Pokud o vaše texty zatím nikdo nestojí, pište si třeba na blog nebo pomáhejte svým přátelům, vkládejte poptávkové inzeráty a nabízejte své služby všem, kteří by je mohli potřebovat. Má vaše oblíbená restaurace chyby v jídelním lístku nebo zastaralou webovou stránku? Navrhněte majiteli vaši pomoc. Zpočátku klidně výměnou za pár obědů zdarma.

Volná noha – po pracovních příležitostech se aktivně rozhlížejte

Práci, brigády a tzv. drobné šolichy shánějte nejen po známých, ale také na sociálních sítích – pomohou vám speciální skupiny na facebooku (Jsem copywriter, Copywriteři a další psavci 🙂, Práce pro copywritery). Pro něžné pohlaví (pánové prominou) pak existuje skupina HolkyzMarketingu, ve které můžete sdílet svou poptávku, získávat nové kontakty a přínosné informace. Vyplatí se mít i vyplněný a aktivní LinkedIn profil a odpovídat na klasické inzeráty na pracovních portálech. V začátcích berte klidně i zakázky, ze kterých nutně nekouká hromada peněz – pozitivní reference a osobní doporučení vám udělá mnohem větší službu. Zároveň se však nepodceňujte, mějte správně nastavenou cenotvorbu, kterou však dokážete přizpůsobit možnostem klienta.

TIP: Mnoho menších firem shání copywritera pro psaní třeba jen jednoho článku měsíčně. Drobným pracím se nevyhýbejte, z jednorázové nabídky nebo minibrigády přes známého může být časem finančně zajímavější spolupráce.

Někteří začínající i zkušení copywriteři zkouší své štěstí také přes weby sdružující momentálně dostupné psavce. Zkuste se zaregistrovat i vy, nejznámější jsou portály Copywriteri.cz, Copywriting.cz či Navolnenoze.cz. Musíte se ale smířit s tím, že kvalita a frekvence nabídek z těchto webů i jejich cenová hladina velmi kolísá, není to tedy cesta pro každého.

Agenturní a interní copíci mají přísun zakázek jistý

Pokud si na volnou nohu zatím netroufáte, můžete se pídit po možnostech práce v agentuře (i v rozrůstajícím se eVisions hledáme další kolegy!). Tuto cestu doporučuje mnoho zkušenějších copywriterů – v agentuře se naučíte nejen základy marketingu, vyzkoušíte si tu i psaní pro rozličné obory, vypíšete své texty do lehkosti a srozumitelnosti a budete mít vždy po ruce někoho, koho se můžete zeptat. Navíc se nemusíte strachovat o množství zakázek. Pokud skočíte do vod agentury, některý z kolegů vám (alespoň ze začátku) vždy bude připraven hodit záchranný kruh. Plavat však musíte sami.

Ve větších společnostech občas nabízí pozici interního copywritera. Má to své výhody i nevýhody – naučíte se vše o daném oboru a psát o něm bude po chvíli jednodušší. Vaším nepřítelem však může být stereotyp a nuda, která může vést až k pocitu vyhoření.

TIP: Vyhořelý copík? Nedostatek nových podnětů, rutinní opakování i přemíra práce se může projevit chronickým stresem. Dejte si pozor na příznaky a předcházejte jim s našimi tipy.

Nikdy na sobě nepřestávejte pracovat

Našli jste si brigádu nebo nastupujete jako oficiální copywriter? Super, hlavně neusněte na pisálkovských vavřínech. Nejhorší, co se copywriterovi může stát, je pocit vlastní dokonalosti. Každý text jde vylepšit, téma lze napsat pokaždé jinak a to, co je pro vás dokonalé, vůbec nemusí splnit účel nebo požadavky klienta.

Sledujte svou „konkurenci“ a poučte se od těch nejlepších v oboru. Odebírejte newsletter Otty Bohuše, čtěte oceňované blogy (inspiraci najdete v našem starším článku o nejlepších obsahových počinech 2019), sledujte web Pavla Šenkapouna, pro váš rozvoj a novinky v oboru vám zase poslouží blogy marketingových agentur (eVisions, H1, Včeliště, Obsahová agentura). Rozpumpujte svou kreativitu s Copy triky Michaely Weikertové. Všechna úskalí češtiny vám pomůže rozlousknout IG profil Červená propiska, navštěvujte semináře a kurzy, zkrátka se intenzivně zajímejte o svůj obor. Čtěte přínosnou literaturu o psaní a najděte si oblíbené autory a další zdroje, které vám pomohou profesně růst. Čím více toho přečtete, vymyslíte, zkusíte a napíšete, tím lepší copywriter budete.

Najděte své místo na copytrhu

Počítejte s tím, že na začátku budete dělat chyby, ostatně občas přešlápne i kovaný profesionál. Nejde jen o i/y, musíte získat zkušenosti z technické oblasti optimalizace textů (SEO), naučit se komunikovat s klienty, umět se prodat a získat sebevědomí a mnoho dalšího. Po čase najdete svá oblíbená témata a formy textů, kterým se budete chtít přednostně věnovat. Ne každý copywriter píše všechny webové texty – někdo se zaměřuje na high quality články, jiný umí vyseknout perfektní claim nebo post na sociální sítě, další je zase specialista na webové texty s přesahem do UX. Vyzkoušejte všechno a časem si najděte svou specializaci.

První krok v novém oboru je vždy výzvou, brzy však budou z vašeho nesmělého ťukání na klávesnici vycházet čím dál kvalitnější a lepší texty. Z praxe získáte nejvíce užitečných zkušeností, věnujte však čas i sebevzdělávání, sledujte, jak píšou jiní, a snažte se být stále lepší. Jen tak máte šanci v copywritingu zazářit.

26.08.2020

Komentáře