Menu

Kompletní návod: Jak na úspěšný blog post v 10 krocích

Autor Jana Brücknerová Jana Brücknerová

Vybudovat úspěšný blog dá práci, ale pokud víte, jak přistupovat k tvorbě každého jednoho článku, začnou se dít věci. Podpoříte svůj brand, získáte věrné čtenáře a dost možná je proměníte v platící zákazníky. Zjistěte, jak by měl vypadat ideální blog post a tvořte pomocí našeho komplexního návodu články, které dobydou internet.

Mají v dnešní době blogy ještě smysl? Ptá se nejeden klient i influencer. Možná se na to ptáte i vy. Odpověď zní: mají, pakliže do tvorby článků vkládáte dostatek energie a víte, jak při jejich tvorbě postupovat. Ať už píšete o módě, kosmetice, zdravém životním stylu, nebo vedete firemní blog o financích, pravděpodobně chcete, aby si články našly své čtenáře, ti vás uznávali jako autoritu v oboru a vy měli pocit (či tvrdá data), že to co, tvoříte, MÁ SMYSL. Sepsali jsme pro vás 10 kroků, které byste pro jeho uskutečnění měli do své publikační činnosti zahrnout.

Kvalitní blog článek pod lupou – co musí splňovat?

Nejprve si na úspěšný blogový článek trochu posvítíme. Jaké parametry musí splňovat, aby zazářil u čtenářů i vyhledávačů?

Měl by mít:

  • Jasně daný cíl – proč článek píšete a co je jeho cílem? Pokud to nevíte, nepište.
  • Přidanou hodnotu pro čtenáře – data, statistiky, infografiky, osobní zkušenosti, příběhy, recenze, návody, tipy navíc… zkrátka cokoliv, co čtenáře posadí na zadek a donutí ho uznaně hvízdnout.
  • Atraktivní nadpis – nadpisem to začíná a mnohdy i končí. Stačí 4–12 správně zvolených slov, abyste čtenáře oslnili nebo nadobro ztratili.

Měl by být:

  • Šitý na míru cílové skupině – kdo jsou vaši čtenáři a co chtějí číst?
  • Zajímavě, originálně a hloubkově zpracovaný – bylo toho už na dané téma napsáno dost? Nahlédněte na něj z jiné perspektivy a blýskněte se něčím extra, co lidé jinde nenajdou.
  • Optimalizovaný pro vyhledávače – pokud si nechcete psát jen tak do šuplíku, bez dobrého SEO se neobejdete.
  • Čtivý – dlouhá souvětí a zbytečné omáčky čtenáře k smrti unudí, gramatické chyby zase odradí. Dobrý blogger zkrátka musí být i dobrý copywriter.
  • Dobře strukturovaný a vizuálně lichotivý – díky struktuře a formátování se články budou lépe číst.

Co je cílem blog postu?

Ještě než se pustíte do psaní, rozmyslete si, proč píšete a co je cílem blogového příspěvku. Máte v úmyslu:

  • informovat,
  • edukovat,
  • pobavit,
  • zvýšit povědomí o značce,
  • zvýšit důvěryhodnost brandu v očích zákazníka,
  • podpořit prodej produktů,
  • oslovit nové zákazníky,
  • zvýšit visibilitu webu ve vyhledávání?

Workflow se pak může podle cílů trochu lišit. Většina náležitostí však zůstane stejná a pomůže vám k jejich naplnění.

Cesta k úspěšnému blogovému článku krok za krokem

1. Poznejte svou cílovku

Vedle toho, proč píšete, byste také měli vědět, pro koho píšete. Každá cílová skupina se chová jinak, má jiná přání, potřeby a představy o kvalitním obsahu. Na vás je trefit se jí do vkusu. Prozkoumejte údaje o čtenářích skrze Google Analytics a vytvořte si prototyp běžného čtenáře.

Zdroj

V samostatném článku o personách se dozvíte, jak určit cílovku a jak s ní pracovat. Prozkoumejte také diskuzní fóra, facebookové skupiny nebo třeba maminkovské weby a ponořte se do toho, co čtenáři vašeho blogu skutečně řeší.

2. Téma článku: O čem budete psát?

Téma článku musí být poutavé, aktuální, dostatečně vyhledávané a natolik zajímavé, aby se čtenáři rezonovalo. Jestliže nevycházíte z předem připraveného publikačního plánu, pak téma budete muset vymyslet. Rozhodně není od věci zabrousit do šikovných marketingových nástrojů, inspirovat se a získat představu tom, co a jak uživatelé na internetu hledají.

Čerpejte inspiraci z marketingových nástrojů

Vezměte si k ruce Marketing Miner a sekci Otázky, kde zaručeně objevíte zajímavá témata včetně jejich hledanosti. Hodit se může i nástroj Answer the Public, kde se vám po zadání klíčového slova do vyhledávače střeženého velice sympatickým pánem zobrazí gigantický pavouk plný návrhů souvisejících s daným tématem. Sekci otázek nabízí mimo jiné i bezplatný nástroj Keywordtool.

3. Udělejte si rešerši tématu

Každému kvalitnímu článku předchází důkladná rešerše. Když píšete o tématu, které je vám blízké, pak nemusíte jít tolik do hloubky, ale určitě byste měli mít přehled o tom, jak téma zpracovali ostatní. V článku nezmiňujte fakta, která nepochází z důvěryhodných zdrojů, a při ověřování informací myslete kriticky a v souvislostech.

TIP: Přečtěte si, jak na efektivní copy rešerši v 6 krocích.

4. SEO: Zařiďte, aby váš článek milovaly i vyhledávače

Nechceme vám brát iluze, ale je dost pravděpodobné, že podobný článek už před vámi zpracovalo XY jiných lidí. Proto nejprve prozkoumejte výsledky vyhledávání (SERP) na Googlu a nezapomeňte se podívat i na to, jaký obsah tvoří konkurence. Chcete si skrze článek zajistit pravidelnou organickou návštěvnost a obsadit s ním první pozice na Googlu? Ukažte robotům, že právě váš článek je tím nejlepším, co lze na dané téma ve vyhledávání najít. Jak na to?

  • Vezměte prvních TOP 10 výsledků vyhledávání na dané téma, vložte jejich URL do nástroje Ahrefs a pomocí funkce Organic keywords si vytáhněte klíčová slova, na která se tyto texty zobrazují. Pro eliminaci „odpadních“ frází doporučuji vyfiltrovat si kupříkladu pouze ta slova, která mají hledanost větší jak 100.
  • Hledanost frází si po důkladném očištění změřte v nástroji Collabim, podle ní je poté i seřaďte a rozdělte do dvou skupin na hlavní a vedlejší klíčová slova. Hlavní klíčová slova jsou ta, na která se chcete s textem ve vyhledávání zobrazovat (tzv. rankovat), ideálně by se měla objevit v nadpisech H1, H2, H3, v perexu, v titulku, v metadatech i v textu. Vedlejší klíčová slova, obvykle ta s nižší hledaností, použijte v textu tak, aby to dávalo smysl a podpořilo to zájem uživatele.
S článkem „Žádost o ruku: Kdy, kde a jak?“ pro klienta Prsteny Rýdl balancujeme mezi 1. a 2. pozicí.
  • Ke hloubkově zpracovaným textům si vytvořte tabulku s klíčovými slovy, seřaďte si je podle důležitosti a postupně si je odškrtávejte, abyste žádné z nich nezapomněli v textu zmínit.
  • Pro zvýšení SEO efektu doporučujeme ponechat klíčová slova v původním tvaru a ta hlavní umístit ideálně na začátek textu.
  • Klíčová slova do textu rozprostřete rovnoměrně a přirozeně.
Na téma „Jak zahustit guláš“ se nám u klienta Dáme jídlo podařilo obsadit na Googlu 2. pozici.

5. Samotné psaní je jen část tvrdé práce

Cílovku znáte, téma máte a se SEO jste si potykali – přichází čas na samotné psaní. V první řadě vás čeká zásadní úkol, a sice vymyslet chytlavý nadpis. Dejte si opravdu záležet, protože budete mít asi tak 2 sekundy, abyste čtenáře nadpisem nalákali a donutili ho článek rozkliknout.

TIP: Odhalte 7 zásad neodolatelného nadpisu.

„Svůj článek si představte jako koláč – v nadpise nechte čtenáře pouze přivonět, v perexu mu nabídněte první sousto a v textu se pak snažte, aby ho zhltnul do posledního drobku.

Zdroj: Unsplash

Při psaní se řiďte následujícími copy tipy:

  • Zjednodušujte a zkracujte – vyvarujte se příliš dlouhým souvětím a krkolomným spojením.
  • Vyhněte se omáčkám a zarytým klišé.
  • Pište pro lidi z masa a kostí – to, že vy něčemu rozumíte, neznamená, že tomu rozumí i čtenáři.
  • Pište aktivně – trpný rod a podmiňovací způsob texty akorát zpomaluje.
  • Pozor na opakování slov – slovesa být, mít a moci jdou v 99 % většinou nahradit něčím neotřelejším a zajímavějším. Když nevíte, hledejte ve Slovníku synonym.
  • Nechte text alespoň 1 den uležet a pak si ho znovu projděte. A zase škrtejte, zkracujte a zjednodušujte.

6. Přidejte interní a externí prolinkování

Interní i externí odkazy plní v článcích hned několik funkcí: jednak pomáhají čtenářům dostat se snadno tam, kam zrovna potřebují (respektive kam vy chcete, aby se dostali) a zároveň mají význam z hlediska SEO. Přidáním interních odkazů zvyšujete váhu článku v očích vyhledávačů a podpoříte mezi sebou jednotlivé stránky webu, které si vzájemně předávají svou hodnotu (linkjuice).

TIP: Abyste uživatele udrželi na blogu co nejdéle, odkažte je na konci článku na další blog posty nebo na blog implementujte funkci Infinite scrolling, která je na další články přesměruje automaticky. 

Může se zdát, že odchozími odkazy zbytečně odvádíte čtenáře z článku pryč, ale velmi záleží, na jaké weby odkazujete. Pokud se jedná o uznávané instituce či kvalitní weby s vysokým hodnocením domény (DR), pak si tím můžete ve výsledcích vyhledávání přilepšit a zvýšit důvěryhodnost článku. Klíčová slova v anchor textech (textech odkazů) nechávejte ideálně v původním tvaru.

7. Jasné CTA aneb Řekněte čtenářům, co mají udělat (a co za to dostanou)

Když už si s článkem dáváte tolik práce, obvykle po lidech chcete, aby během čtení nebo po přečtení udělali nějakou akci: prohlédli si vaše produkty, stáhli si e-book, dali vám follow na sociálních sítích nebo si přečetli další článek. Řekněte jim to pomocí CTA neboli výzvy k akci. Ta by měla být srozumitelná, jasná a nepřehlédnutelná. Čtenář by se z ní měl dozvědět, jaký benefit mu kliknutí přinese a co za to dostane.

8. Branding a propojení s produkty

I blog může fungovat jako konverzní platforma, pokud ho důmyslně propojíte s vašimi produkty či službami. Ukažte čtenářům v článcích, jak produkty používat, vybrat, kombinovat a přidejte praktické tipy. Propagace produktů by měla být nenásilná – čtenáři nesmí mít pocit, že jim něco nutíte, ale že jim pomáháte.

9. Vylaďte článek po vizuální stránce

Lidský mozek zpracovává vizuálně atraktivní obsah mnohem snáze než pouhý text. Článek proložte fotografiemi, obrázkovými návody, infografikami či bannery. U obrázků nezapomeňte vyplnit ALT popisek relevantním klíčovým slovem, aby ho uživatelé našli v obrázkovém vyhledávání na Googlu.

10. Postarejte se o to, aby se článek šířil dál

Jestliže chcete vytvořit úspěšný článek, jeho zveřejněním práce nekončí. Co dalšího můžete udělat pro to, aby se o postu lidé dozvěděli?

• Zkuste egobaiting – linkbuildingovou taktiku, která spočívá v tom, že v článku zmíníte vybranou osobu/web a polechtáte jim ego. A pak doufáte, že na článek sami odkážou, příp. se s nimi můžete na vzájemné výměně odkazů domluvit.

Sdílejte článek na sociálních sítích a ve facebookových skupinách.

• Investujte do reklamy a propagujte články na Facebooku.

01.07.2020

Komentáře