Menu

Checklist: 9 doporučení pro komunikaci na sociálních sítích v době (korona) krize

Autor Diana Zadáková Diana Zadáková

Pokud dáte vaši značku do karantény a přestanete hovořit k lidem, koledujete si o malér. Komunikovat se zákazníky nebylo nikdy tak důležité, jako právě teď. Sepsala jsem pro vás 9 konkrétních doporučení pro účinnou a efektivní komunikaci na sociálních sítích v době (korona) krize.

Asi mi dáte za pravdu, že značná část vaší cílové skupiny právě teď sedí doma. Svou sociální izolovanost si kompenzuje aktivitami na sociálních sítích, kde tráví několikanásobně více času.

Lidé jsou mentálně na sociálních sítích připraveni přijímat informace (nikoliv pouze scrollovat), komunikovat i nakupovat. Hledají zábavu, inspiraci, ale také důvěryhodné informace o fungování vaší firmy.

Komunikovat prostřednictvím sociálních sítích nebylo nikdy tak důležité jako právě teď. Když si to shrneme:

  • máte možnost hovořit přímo k zákazníkům,
  • vaše zákazníky něco spojuje – jsou doma, nudí se nebo mají depresi, hledají sociální kontakt,
  • vaši zákazníci jsou mentálně nastavení na přijímání nových informací prostřednictvím sociálních sítí,
  • můžete je oslovit efektivní reklamou (CPM je dle informací nejnižší v roce).

Zásadní doporučení v úvodu:

Pokud dáte vaši značku do karantény, tzn. zastavíte komunikaci nebo bude dělat, že se vůbec nic zvláštního neděje, koledujete si o malér. Může se stát, že na vás během izolace zákazníci zapomenou a až vylezou ven, najdou si nové kamarády (nové lovebrandy), které tu pro ně byly v těžkých časech.

via Gfycat

Checklist: 9 doporučení pro komunikaci na sociálních sítích v době (korona) krize

Připravila jsem pro vás praktický checklist s konkrétními doporučeními, jak a co byste jako značka (firma) měli komunikovat v době koronakrize. Tyto tipy lze ale aplikovat plošně řekněme v krizových situacích.

Pokud se raději koukáte, než čtete, na konci článku najdete veškeré informace ve formě videa. 🙂

Bod 1: Dejte zákazníkům vědět, jakým způsobem aktuálně fungujete, poskytujete své služby nebo prodáváte

Vaši zákazníci musí vědět, že jste se nikam neztratili a jste tu stále pro ně. Že jste např. kamenné prodejny nahradili e-shopem, že jste otevřeli výdejní okénko, změnili otevírací dobu.

Tento příspěvek doporučuji na zeď připnout, případně se vyplatí změnit úvodní fotografii.

Bod 2: Ubezpečte o zavedených opatřeních

Musíte zákazníky ubezpečit, že návštěva vašeho výdejního okénka, prodejny či servisu je bezpečná, že ve skladech dodržujete hygienická opatření, že máte zabezpečeného dopravce a zásilka od vás dopotuje včas.

3. Informujte o narušených plánech a dalších krocích

Pokud kvůli aktuální situaci musíte rušit např. konkrétní eventy nebo jiné aktivity, doporučuji je jmenovitě zmínit, ubezpečit zákazníky o dalších krocích a ujistit je, že nepřijdou o své peníze i zážitky. Zkrátka nabídnout alternativní řešení.

Toto jsou podle mě 3 klíčové kroky, které byste měli jako firma (značka) udělat. A pokud jste je ještě neučinili, založte si tento článek, udělejte to a pak se zase vraťte ke čtení.

4. Pomáháte? Nebojte se to ukázat

Možná namísto košil nyní šijete roušky, posíláte lékařům obědy zdarma nebo se aktivně podílíte na výrobě ochranných štítů. Řekněte to lidem. Aktuálně jste v situaci, kdy se to od vás možná i trochu očekává. A to co není sdíleno, jako by nebylo.

5. Nebuďe negativní – virus už není dobré téma

Negativních zpráv už bylo nadmíru. A víme, že může být i hůř – žádné mistrovství světa v hokeji, žádné nové díly Ulice, návrat do školních lavic v nedohlednu.

Povzbuďte lidi a nabídněte jim zábavný nebo užitečný obsah. Poptávka je po obojím.

6. Přineste kulturu do domu

Premiéry v kinech, romantické procházky parkem, víkend v Římě, návštěva divadel i fitness center – o to vše bohužel přicházíme. Veškerá kultura se smrskla do velikosti našeho bytu.

Je na vás, abyste přinesli kulturu do domácností. Nezatracujte soutěže. Je na ně vhodná doba! (Ostatně v Česku je na ně vždy vhodná doba.)

7. Přizpůsobte své připravené marketingové kampaně

Pravděpodobně jste měli veškeré jarní a letní kampaně připravené na vypuštění do světa, avšak koronavirus vám překazil plány. Já radím, abyste je úplně nezahazovali do koše, ale spíše zkusili sdělení přizpůsobit nastalé situaci.

Přizpůsobte samozřejmě i média, prostřednictvím kterých budete kampaň šířit. U nás v agentuře se teď snažíme pomoct se vším, co umíme, pokud to u daného klienta dává smysl a podaří mu to vydělat peníze.

8. Investuje do placené reklamy chytře

U většiny klientů jsme přealokovali finanční prostředky zejména do výkonových kampaní, abychom jim zlepšili cash-flow. U některých klientů jsme například zcela přestali propagovat komunitní příspěvky sdílené na fanpage. Organický dosah je navíc v tomto období poměrně vysoký.

U společných klientů s PPC oddělením jsme si sedli a na základě dat jsme zjistili, na jaké produktové kategorie a produkty by se jednotlivé kanály měly zaměřit. Výsledkem toho je cílenější alokace finančních prostředků.

9. Buďte aktivní na sociálních sítích i vy – jako majitelé firem, manažeři, freelanceři, zaměstnanci

Lidé nyní ocení vaše zkušenosti a praktické tipy, jak se vypořádáváte s nastalou situací. Teď je čas vyprávět, nikoliv prodávat.

Velice zajímavý článek s názvem Jaké nemoci skolili kuchyni napsal na webu Filip Šimoník, spolumajitelem restaurace Kuchyně ze sítě Ambiente. Restaurace, která před několika dny vyhlásila insolvenci.

Přeji vám, aby vám nastalá situace přinesla více businessových i životních příležitostí než nezdarů. Jak říká náš Jarda, teď je čas makat, na kafíčka si zajdeme později.

Jedno je jisté. Lidé si na tenhle pohodlný život, kdy jim vše potřebné přinesete až pod nos, lehce zvyknou. Online is the new norm! Kdo nebude online, jako kdyby vůbec nebyl.

A nenechte se zmást. Konkurence tu bude a mnohem silnější. My vám ale pomůžeme, abyste v online světě vynikli.

20.04.2020

Komentáře