Copywriting a SEO v praxi: Pište pro lidi i vyhledávače
11. 11. 2019 Autor Jana BrücknerováPřečtěte si, jak i copywriter může v praxi snadno využít základní SEO techniky, tak, aby se texty dostaly k těm správným lidem a přiváděly návštěvnost i konverze.
Dobrý copywriter ví, jak zaujmout lidi a zkušený SEO konzultant zase, jak zaujmout vyhledávače. Jakmile táhnou za jeden provaz a dají své schopnosti dohromady, začnou se teprve dít věci.
SEO&Copy – jak spolu souvisí a proč se mají rádi?
Vztah copywritingu a SEO je prostý: jako copywriter můžete psát parádní články nebo skvěle otextovat web, stejně tak tvořit publikační plány na blog jen tak u kávy ve stylu „Myslím, že tohle téma bude fajn!“. S pocitovým copywritingem možná dojdete daleko, ale nejspíš ne tak daleko, aby se vaše obsahové stránky dostaly na přední pozice ve vyhledávačích a přiváděly z něj přirozenou návštěvnost. A právě v této chvíli vstupuje na scénu SEO.
Kde všude se potkává Copy a SEO?
- PR články
- Články na blog
- Publikační plány
- Obsahové strategie
- Texty do kategorií, popisky produktů a další webové texty
- Metapopisky a titulky
- Nadpisy H1, H2…
SEO copywriting aneb jak to nedělat
S termínem SEO copywriting jste se už možná setkali. V SEO textu, v němž jde pouze o zalíbení se vyhledávačům často vidíme keyword stuffing, tedy snahu nacpat do textu co nejvíce klíčových slov, nehledě na konečný (ne) smysl. Klíčovými slovy se ovšem dá i tapetovat, tzn. vybranou frázi v textu zopakovat alespoň 6 tisíckrát, kdyby si jí Google náhodou nevšiml. Ačkoliv obě metody patří mezi zakázané optimalizační techniky (tzv. BLACK HAT SEO), stále se s nimi na některých webech setkáme.
„SEO text jako takový vlastně neexistuje, protože dobrý text píšete nejen s ohledem na SEO, ale především s ohledem na lidi z masa a kostí.“
Jak psát pro lidi i vyhledávače?
Jak mít jistotu, že se text dostane k vaší cílové skupině a že ho zaznamenají i vyhledávače? Jako dobrý základ vám postačí vědět, co a jak vaši čtenáři na internetu hledají. Jedině tak se vyhnete tomu, že byste psali epesní texty o toaletách, ačkoliv lidé na Googlu 3 520krát více hledají „wc“. Říkejme tomu copywriterova základní znalost SEO. Bude se vám hodit při tvorbě publikačních plánů, popisků produktů i textů do kategorií.
Práce s klíčovými slovy v textu
To, v jaké míře s klíčovými slovy budete pracovat, se opět mění v závislosti na typu textu. Píšete PR článek? Pak si vystačíte s pár klíčovými slovy, které buď dostanete přímo od klienta, případně SEO specialisty, anebo si je vyhledáte sami prostřednictvím nástrojů jako Marketing Miner, Keyword Tool, nebo skrze návrhy v klíčových slov v Collabimu či Skliku. Vzniká-li vám pod rukama obsáhlý článek na blog nebo nová vstupní stránka na web, s kterou se chcete dostat na první pozice ve vyhledávání, pak se neobejdete bez malé analýzy klíčových slov. Tu s pomocí jmenovaných nástrojů hravě zvládne i člověk termínem SEO nepolíbený.
Mini analýza klíčových slov. Jak na ni?
- V zemědělství nejprve sázíte a potom sbíráte, tady konáte přesně naopak a začínáte sběrem klíčových slov. V Marketing Mineru doporučuji využít návrhy klíčových slov a sekci Otázky, stejně tak i v nástroji Keyword Tool.
- Vezměte prvních TOP 10 výsledků vyhledávání na dané téma, vložte jejich url do nástroje Ahrefs a pomocí funkce „Organic keywords“ si vytáhněte klíčová slova, na která se tyto texty zobrazují. Pro eliminaci „odpadních“ frází doporučuji vyfiltrovat si kupříkladu pouze ta slova, která mají hledanost větší jak 100.
- Hledanost frází si po důkladném očištění změřte v nástroji Collabim, podle ní je poté i seřaďte a rozdělte je do dvou skupin na hlavní a vedlejší klíčová slova. Hlavní klíčová slova jsou ta, na která se chcete s textem ve vyhledávání zobrazovat (tzv. rankovat), ideálně by se měla objevit v nadpisech H1, H2, H3, v perexu, titulku a samozřejmě i v textu. Vedlejší klíčová slova, obvykle ta s nižší hledaností, použijte v textu tak, aby to dávalo smysl a podpořilo to zájem uživatele.
- Ke hloubkově zpracovaným textům doporučuji udělat si tabulku s klíčovými slovy, seřadit si je podle důležitosti a postupně si je odškrtávat, abyste žádné z nich nezapomněli v textu zmínit. Klíčová slova do textu rozprostřete rovnoměrně a přirozeně. Ohýbání či skloňování daných frází výsledky vyhledávání neovlivní.
SEO a Copy v praxi: Jak dostat článek na první pozice ve vyhledávání…
… a zajistit si pravidelnou návštěvnost z organicu.
Recyklace či aktualizace obsahu patří mezi velmi efektivní způsoby, jak vytěžit maximum z toho, co už funguje. Pokud ovšem máte nešťasně zpracované téma s velkým potenciálem, mnohdy nezbývá než vytvořit nový obsah, který přinese kýžené ovoce. Vloni na podzim jsem tedy pro klienta Šperky Rýdl vytvořila článek na téma zásnub s názvem „Žádost o ruku: Kdy, kde a jak?“ i přesto, že téma už bylo na blogu zpracované. Chyběla v něm však práce s relevantními klíčovými slovy i zohlednění konkurence.
Cíl byl jasný: Vytvořit ten nejlepší článek pro lidi i vyhledávače a zajistit si pravidelnou návštěvnost z organického vyhledávání.
Výsledek
Článek na Googlu úspěšně obsadil:
- 1. pozici na klíčové slovo „Kde požádat o ruku“
- 2. pozici na klíčové slovo „Žádost o ruku“
- 2. pozici na klíčové slovo „Jak požádat o ruku“
Za 3 měsíce na něj přišlo bezmála 600 lidí z organického vyhledávání na Googlu, z toho 300 lidí v březnu 2019.
Z článku se stal tzv. evegreen content a každý měsíc nám na blog vodí okolo 800 návštěv z organického vyhledávání.
Asi se teď ptáte: Jak dlouho to trvalo?
Trvalo přesně půl roku, než se článek ze 13. pozice na Googlu vyšplhal na 2. pozici. A stejně tak půl roku, než se na něj začali hrnout lidé z Googlu –přirozeně a ve slušných číslech.
A jak se to podařilo?
- Začala jsem mini analýzou klíčových slov na téma Žádost o ruku,
- proklepla si tematické konkurenční články v nástroji Ahrefs,
- optimalizovala článek na hlavní klíčová slova „Žádost o ruku“, „Kde požádat o ruku“ apod. (nadpisy H1, H2, perex),
- přidala fotky a interní prolinkování,
- vyplnila ALT texty obrázků (klíčové slovo „Žádost o ruku“),
- indexovala článek v Search Consoli a dala o něm vědět robotům.
A šlo by to urychlit? Případně jak?
Šlo. Jednou z možností a zároveň místem, kde se opět střetává copywriting a SEO, je podpoření článku linkbuildingem. V praxi to znamená, že na článek přivedete zpětné odkazy, ideálně ze silných a relevantních webů, z nichž získáte hutný link juice. Článek tím posílíte a dáte signál robotům, že se jedná o kvalitní text, který stojí za povšimnutí. Zároveň půjdete naproti něčemu, co Google považuje za jeden z nejdůležitějších hodnotících faktorů. Zjednodušeně řešeno, pokud vás vyhodnotí na výbornou, přední pozice na sebe nenechají dlouho čekat.
Copywriting & linkbuilding
V nejlepším případě napíšete tak skvělý článek, že na něj ostatní začnou odkazovat přirozeně, v těch reálnějších se pak linkbuilding neobejde bez vašeho přičinění. Zkuste proto zapojit fantazii a popřemýšlet, jak kreativně získat zpětný odkaz na váš článek.
Anebo využijte některou z následujících linkbuildingových taktik:
Egobaiting
Ať už v textu zmiňujete nebo odkazujete na kohokoliv, dejte mu o tom vědět. Dost možná bude poctěn a sám na článek odkáže.
Výměna odkazů
V článku můžete odkázat na jiný web pouze z dobré vůle, anebo daný web oslovit a vzájemně si odkazy vyměnit.
Guestblogging
Napadá vás nějaké zajímavé a nosné téma související s vaším článkem, které byste dokázali kvalitně zpracovat? Nabídněte jeho sepsání oborovému webu a v rámci něj si pak odkažte na text, který chcete podpořit.
Suma sumárum…
Shrnutí Copy&SEO tipů, které při tvorbě textů oceníte:
- Pracujte s klíčovými slovy.
- Tvořte ten nejlepší obsah, který je možné ve vyhledávání najít.
- Choďte do hloubky tématu.
- Nebojte se dlouhých textů.
- U obrázků v textu vždy vyplňujte alternativní popisky, roboti i lidé je pak snáze najdou.
- Vyhrajte si s interním prolinkováním.
- Odkazujte na autoritativní weby třetích stran jako instituce, úřady, uznávané zdroje, zvýšíte tím důvěryhodnost textu. Vynechte v případě, že řešíte bounce rate a chcete na webu udržet lidi co nejdéle.
- Indexujte články v Search Consoli.
- Podpořte texty linkbuildingem.
- Buďte trpěliví a nevěste hlavu, pokud článek doposud nerankuje. Roboti si rádi dávají na čas:).
Komentáře