eVisions.cz

Copywriting a SEO v praxi: Pište pro lidi i vyhledávače

Dobrý copywriter ví, jak zaujmout lidi a zkušený SEO konzultant zase, jak zaujmout vyhledávače. Jakmile táhnou za jeden provaz a dají své schopnosti dohromady, začnou se teprve dít věci.

SEO&Copy – jak spolu souvisí a proč se mají rádi?

Vztah copywritingu a SEO je prostý: jako copywriter můžete psát parádní články nebo skvěle otextovat web, stejně tak tvořit publikační plány na blog jen tak u kávy ve stylu „Myslím, že tohle téma bude fajn!“. S pocitovým copywritingem možná dojdete daleko, ale nejspíš ne tak daleko, aby se vaše obsahové stránky dostaly na přední pozice ve vyhledávačích a přiváděly z něj přirozenou návštěvnost. A právě v této chvíli vstupuje na scénu SEO.

Kde všude se potkává Copy a SEO?

SEO copywriting aneb jak to nedělat

S termínem SEO copywriting jste se už možná setkali. V SEO textu, v němž jde pouze o zalíbení se vyhledávačům často vidíme keyword stuffing, tedy snahu nacpat do textu co nejvíce klíčových slov, nehledě na konečný (ne) smysl. Klíčovými slovy se ovšem dá i tapetovat, tzn. vybranou frázi v textu zopakovat alespoň 6 tisíckrát, kdyby si jí Google náhodou nevšiml. Ačkoliv obě metody patří mezi zakázané optimalizační techniky (tzv. BLACK HAT SEO), stále se s nimi na některých webech setkáme.

„SEO text jako takový vlastně neexistuje, protože dobrý text píšete nejen s ohledem na SEO, ale především s ohledem na lidi z masa a kostí.“

Jak psát pro lidi i vyhledávače?

Jak mít jistotu, že se text dostane k vaší cílové skupině a že ho zaznamenají i vyhledávače? Jako dobrý základ vám postačí vědět, co a jak vaši čtenáři na internetu hledají. Jedině tak se vyhnete tomu, že byste psali epesní texty o toaletách, ačkoliv lidé na Googlu 3 520krát více hledají „wc“. Říkejme tomu copywriterova základní znalost SEO. Bude se vám hodit při tvorbě publikačních plánů, popisků produktů i textů do kategorií.

Práce s klíčovými slovy v textu

To, v jaké míře s klíčovými slovy budete pracovat, se opět mění v závislosti na typu textu. Píšete PR článek? Pak si vystačíte s pár klíčovými slovy, které buď dostanete přímo od klienta, případně SEO specialisty, anebo si je vyhledáte sami prostřednictvím nástrojů jako Marketing Miner, Keyword Tool, nebo skrze návrhy v klíčových slov v Collabimu či Skliku. Vzniká-li vám pod rukama obsáhlý článek na blog nebo nová vstupní stránka na web, s kterou se chcete dostat na první pozice ve vyhledávání, pak se neobejdete bez malé analýzy klíčových slov. Tu s pomocí jmenovaných nástrojů hravě zvládne i člověk termínem SEO nepolíbený.

Mini analýza klíčových slov. Jak na ni?

SEO a Copy v praxi: Jak dostat článek na první pozice ve vyhledávání…

… a zajistit si pravidelnou návštěvnost z organicu.

Recyklace či aktualizace obsahu patří mezi velmi efektivní způsoby, jak vytěžit maximum z toho, co už funguje. Pokud ovšem máte nešťasně zpracované téma s velkým potenciálem, mnohdy nezbývá než vytvořit nový obsah, který přinese kýžené ovoce. Vloni na podzim jsem tedy pro klienta Šperky Rýdl vytvořila článek na téma zásnub s názvem „Žádost o ruku: Kdy, kde a jak?“ i přesto, že téma už bylo na blogu zpracované. Chyběla v něm však práce s relevantními klíčovými slovy i zohlednění konkurence.

Cíl byl jasný: Vytvořit ten nejlepší článek pro lidi i vyhledávače a zajistit si pravidelnou návštěvnost z organického vyhledávání.

Výsledek

Článek na Googlu úspěšně obsadil:

Za 3 měsíce na něj přišlo bezmála 600 lidí z organického vyhledávání na Googlu, z toho 300 lidí v březnu 2019.

Z článku se stal tzv. evegreen content a každý měsíc nám na blog vodí okolo 800 návštěv z organického vyhledávání.

Asi se teď ptáte: Jak dlouho to trvalo?

Trvalo přesně půl roku, než se článek ze 13. pozice na Googlu vyšplhal na 2. pozici. A stejně tak půl roku, než se na něj začali hrnout lidé z Googlu –přirozeně a ve slušných číslech.

A jak se to podařilo?

Google – 13. pozice říjen 2018.

Google – 2. pozice březen 2019.

A šlo by to urychlit? Případně jak?

 Šlo. Jednou z možností a zároveň místem, kde se opět střetává copywriting a SEO, je podpoření článku linkbuildingem. V praxi to znamená, že na článek přivedete zpětné odkazy, ideálně ze silných a relevantních webů, z nichž získáte hutný link juice. Článek tím posílíte a dáte signál robotům, že se jedná o kvalitní text, který stojí za povšimnutí. Zároveň půjdete naproti něčemu, co Google považuje za jeden z nejdůležitějších hodnotících faktorů. Zjednodušeně řešeno, pokud vás vyhodnotí na výbornou, přední pozice na sebe nenechají dlouho čekat.

Copywriting & linkbuilding

V nejlepším případě napíšete tak skvělý článek, že na něj ostatní začnou odkazovat přirozeně, v těch reálnějších se pak linkbuilding neobejde bez vašeho přičinění. Zkuste proto zapojit fantazii a popřemýšlet, jak kreativně získat zpětný odkaz na váš článek.

Anebo využijte některou z následujících linkbuildingových taktik:

Egobaiting

Ať už v textu zmiňujete nebo odkazujete na kohokoliv, dejte mu o tom vědět. Dost možná bude poctěn a sám na článek odkáže.

Výměna odkazů

V článku můžete odkázat na jiný web pouze z dobré vůle, anebo daný web oslovit a vzájemně si odkazy vyměnit.

Guestblogging

Napadá vás nějaké zajímavé a nosné téma související s vaším článkem, které byste dokázali kvalitně zpracovat? Nabídněte jeho sepsání oborovému webu a v rámci něj si pak odkažte na text, který chcete podpořit.

Suma sumárum…

Shrnutí Copy&SEO tipů, které při tvorbě textů oceníte: