Menu

Jubilejní Novinky z onlajnu #50 – Budoucnost onlajnu & highlighty z natáčení

Autor Diana Zadáková Diana Zadáková

Jubilejní 50. díl Novinek z onlajnu si zasloužil být speciální. Vyzpovídali jsme v něm (ex)členy mediálního týmu a rozebrali jsme s nimi vývoj SEO, sociálních sítí, PPC i samotných novinek. Těšte se také na perličky z natáčení a rozhovor s naším šéfem Jardou Vidimem.

Garantům pro jednotlivé oblasti marketingu jsme položili několik otázek týkajících se nejlepších zážitků z natáčení, zásadních novinek i budoucnosti SEO, sociálních sítí, německé e-commerce a PPC. Co konkrétně nás zajímalo?

  • Jaký je tvůj největší zážitek z natáčení?
  • Jaká novinka ti z nějakého důvodu utkvěla nejvíce v paměti?
  • Jaká novinka nebo trend zásadně ovlivnila tvůj obor?
  • Kde vidíš svůj obor za pár let?

1# Social ­– Rozhovor s Dianou Zadákovou

Největší milníky i budoucnost sociálních sítích nám odtajnila naše Social Media Manažerka Diana Zadáková, která se v social světě i v našich Novinkách pohybuje už pěknou řádku let.

Jaký je tvůj největší zážitek z natáčení?

Určitě rozhovory s osobnostmi z oboru, ať už třeba v rámci reportáží z oborových akcí nebo prostřednictvím našeho pravidelného dílu Novinek. Dále pak natáčení v zahraničí – s týmem jsme byli třeba v Madridu nebo v Berlíně.

Jaká novinka ti z nějakého důvodu utkvěla nejvíce v paměti?

Ta úplně první, kterou jsem natáčela. Říkala jsem si, že po tom výkonu už nebudu mít šanci natočit nějakou další. (smích)

Jaká novinka nebo trend zásadně ovlivnil oblast marketingu na sociálních sítích?

Zásadní novinkou byla změna algoritmu Facebooku na začátku roku 2018. Nový algoritmus začal upřednostňovat příspěvky od přátel, případně FB skupin, a na naši zeď se tak dostalo jen minimum příspěvků FB stránek.

Dále pak spuštění Instagram Stories v srpnu 2016. Ty přinesly zaprvé zcela nový formát 9:16 a za druhé nový druh obsahu, tvz. ephemeral content, který po 24 hodinách zmizí a naprosto perfektně apeluje na FOMO efekt. 

Kde bude podle tebe social obor za 5 let?

Stále větší roli bude hrát ochrana dat, vizuální obsah a schopnost zaujmout, odklon od textového obsahu přes obrázky až k videu a hlasovému ovládání. 

Podcasty, které aktuálně v Čechách zažívají boom, se mohou do budoucna stát důležitým médiem pro marketing firem nebo osobní branding jedinců.

Generace stárnou a sociální sítě stanou zcela běžným médiem jako byla kdysi televize. Sociální sítě už pro firmy nebudou v rámci marketingu nice-to-have položkou, ale spíše nezbytností.

2# Německý onlajn ­– Rozhovor s Milanem Fialou

Milan Fiala, vedoucí německého týmu eVisions a specialista na expanzi do zahraničí nám nastínil, jakým způsobem ovlivňuje německý e-commerce ten český a jak vypadají jeho vyhlídky do budoucna.

Jaký je tvůj největší zážitek z natáčení?

Těch zážitků je spousta. Díky tomu, že se vždycky snažíme natáčet na nových místech, je každé natáčení něčím zpestřené a zajímavé. Ale pokud bych měl vypíchnout pouze jedno, tak určitě natáčení novinek z Berlína v –2 stupních Celsia.

Jaká novinka ti z nějakého důvodu utkvěla nejvíce v paměti?

Nejspíš novinky o Facebooku v Německu, které jsem pravidelně zmiňoval a vesměs byly negativní. Týkaly se hlavně zákazů, sankcí a legislativy, takže pak už jsme tyto vstupy začali nazývat „Novinky zákazů“.

Ovlivňuje podle tebe německý e-commerce trh ten český?

Ano, dobrým příkladem je třeba nástup německých e-shopů do ČR jako Zalando a About You apod.

Kde bude podle tebe německý online za 5 let?

Upřímně, na takové hypotézy si netroufám, ale myslím si, že Amazon bude i za 5 let stále výraznou platformou. Možná bude mít o něco menší market share, ale úplně nezmizí, neboť po Americe je pro něj druhým nejdůležitějším trhem právě Německo.

3# PPC – Rozhovor s Pavlem Bělíkem

Pavla Bělíka, SEO konzultanta a PPC specialistu, v Novinkách už spíše neuvidíte, v minulosti se v nich ale věnoval hlavně novinkám z oboru PPC. Co podle něj PPC nejvíce ovlivnilo a kde ho vidí za pár let?

Jaký je tvůj největší zážitek z natáčení?

Marketing Festival 2017 a rozhovor s Randem Fishkinem. Bavili jsme se o MOZU, SEU, jeho kníru…

Jaká novinka ti nejvíce utkvěla v paměti?

Tak to vím úplně přesně. Novinka č. 22, která se týkala Amazonu, vůbec nám nešla a s Luďkem Pulicarem jsme ji tehdy natáčeli asi 30krát.

Co nejvíce ovlivnilo PPC?

Rozhodně See-Think-Do-Care Framework.

Kde vidíš PPC za pár let?

V zemi mrtvých! (Smích) Jelikož Google těžce automatizuje a pomáhá PPCčkařům a bere jim práci. Myslím si, že to bude více o analytice, chování uživatelů na webu a UX.

4# Google trendy – Rozhovor s Petrem Hlaváčem

Petr je aktuálně vedoucí SEO oddělení eVisions a rovněž tváří Novinek z onlajnu posledních několika let. Kromě nej zážitků z natáčení nám přiblížil, jak vnímá historické trendy i budoucí vývoj Google aplikací.

Jaký je tvůj největší zážitek z natáčení?

Spousta těch zážitků se pojí hlavně s počasím, kdy jsme buď extrémně mrzli, třeba právě v Berlíně, nebo nám naopak z tváří tekl pot. Ale jinak určitě setkání se zajímavými osobnostmi ze SEO scény jako je Rand Fishkin, Cyrus Shepard apod.

Jaká novinka ti z nějakého důvodu utkvěla nejvíce v paměti?

NFC platby, konkrétně novinka ohledně Apple Pay, jehož příchod jsem v novinkách stále předpovídal a on stále a stále nepřicházel. Nakonec ale dorazil a způsobil poměrně velký boom.

Jaký trend byl podle tebe z poslední 2-3 roky nejvýznamnější?

Kromě hlasového a vizuálního vyhledávání bezesporu všechny Google aplikace a nástroje – např. Google Pay.

Jak se Google posune do budoucna v rámci aplikací?

To, co ještě úplně nefunguje a Google se na to podle mě bude zaměřovat, je asistent, který by pomáhal s rutinními úkony. To znamená, že pomůže objednat boty, zjistit, kdy jede tramvaj apod.

5# SEO ­– Rozhovor s Petrem Vojtěchovským

Petr Vojtěchovský je jednou z prvních tváří novinek v době, kdy byly ještě v plenkách. Jaké trendy podle něj nejvíce zasáhly SEO a kam se tento obor posune za 5 let?

Jaký je tvůj největší zážitek z natáčení?

Když jsme točili první díl a vytáhli gauč ven, načež se kolem nás seběhlo spoustu psů – chtěli drbat, mazlit, skákali po nás, takže 20minutové natáčení se protáhlo na 2 hodiny. 

Jaká novinka nebo trend zásadně ovlivnily SEO?

Překvapivě mobilní vyhledávání.

Kde bude podle SEO za 5 let?

Do budoucna by se mělo víc řešit hlasové vyhledávání, optimalizace pro domácí asistenty jako Alexa nebo Apple Home.

6# ­Rozhovor s Jardou Vidimem o vzniku Novinek z onlajnu

A pokud jste zvědaví, jak vlastně Novinky z onlajnu vůbec vznikly a jaký záměr za nimi stojí, nenechte si ujít rozhovor s Jardou Vidimem, který na tento nápad kdysi s nadšením kývnul.

21.10.2019

Komentáře