Menu

Jak na to, aby pro vás byla práce z domova benefitem a ne noční můrou

Autor Iveta Nečesalová Iveta Nečesalová

Možnost pracovat z domova je určitě benefit, který naštěstí bývá čím dál tím rozšířenější. A ten, kdo ho ocení nejvíc, jsou mámy na rodičovské. Ale nehodí se úplně pro každého. V článku se dozvíte, jaké to je, udělat si z domova kancelář, v čem je to super a na co si dát pozor.

V open spacu je to jako ve včelíně

Pracuju jako copywriter už nějaký ten pátek a za tu dobu jsem přišla na jedno – k psaní potřebuju absolutní klid. Jestli denně makáte v open spacu, určitě mi dáte za pravdu, že scénář vypadá následovně: Sednete si k práci, múza je k vám dneska milosrdná, takže vzápětí přijde nápad následován myšlenkou, ruce se blíží ke klávesnici, a v tom vám kolega zaťuká na rameno, že něco potřebuje. Vyřešíte to, ale myšlenka je v háji. Někdo to samozřejmě řeší demonstrativním umístěním sluchátek do uší, signalizujícími: „Hele, teď ne.“ Ale stoprocentně to rozhodně nefunguje. V kanceláři to zkrátka vypadá jako ve včelíně. Pořád se něco děje, obklopuje vás permanentní hluk a někdo po vás něco chce. Mně osobně se proto texty nejlépe píšou doma. Klid ale není to jediné, proč je home office vítaným benefitem.

V čem spočívají hlavní výhody práce z domu?

  • Nikdo vás neruší.
  • Práci přizpůsobíte svým časovým možnostem.
  • Budete efektivnější a rychlejší.
  • Odpadne vám cestování do zaměstnání.
  • Když máte děti, je to k nezaplacení.

Jste adept na home office?

Home office má určitě svoje výhody, pravdou ale je, že není pro každého. Než se rozhodnete využít tohoto benefitu, podrobte se trochu sebereflexi. Práce z domova totiž vyžaduje vysokou míru plánování a hlavně sebekázně. Nikdo vám nestojí za zadkem a nedívá se do monitoru. To vás snadno svede k brouzdání po internetu a flákání na sociálních sítích. Doma je spousta věcí, které můžete dělat. Teď zrovna dávají váš oblíbený seriál, podíváte se JEN na jeden film, uděláte NĚCO v domácnosti. Existuje spousta lidí, kteří kvůli práci z domova byli nakonec ve větším stresu, než kdyby chodili do kanceláře. Udělejte si náš krátký test a hned se dozvíte, jestli jste vhodný adept na práci z domova, nebo bude lepší zůstat v kanceláři.

Test:

Pozor na nekonečné odkládání pracovních úkolů

Prokrastinace bývá horší, když máte před sebou práci, do které se vám ukrutně nechce. V takovém případě ještě dojdete s košem, umyjete nádobí nebo naplníte pračku. Zkrátka si vymyslíte cokoli, abyste pracovní úkoly co nejvíc oddálili. A to je právě kámen úrazu. Tohle se vám NESMÍ STÁT. Musíte uvažovat stejně, jako byste byli v kanceláři a někdo vám koukal přes rameno. I nepříjemný úkol zkrátka splnit musíte, bez ohledu na to, jestli jste doma nebo v sídle firmy. Jedině tak se nedostanete do stresu a nezačnou se vám nebezpečně stírat hranice mezi soukromým a pracovním životem.

Tip! Připravte si „To Do“ list a hned budete vědět, jaké úkoly musíte daný den splnit. Dokud je neuděláte, neexistuje nic jiného. Přečtěte si náš předchozí článek o Time managementu, mohl by se vám hodit.

Komunikaci s kolegy plánujte stejně jako zbytek práce

Samostatnou kapitolou je komunikace. Zaměstnanec, který pracuje z domova, ztrácí možnost se zeptat kolegy na cokoli face to face. Je odkázaný na mobilní telefon, sociální sítě, e-mail nebo jiný nástroj. Než vám někdo odepíše, může to trvat. Pokud si navíc naplánujete práci např. na neděli, nemůžete čekat, že ostatní budou zakleknuti ve startovních blocích, aby vám hned odpověděli. Rozvrhněte si proto pracovní úkoly tak, abyste problémy s kolegy řešili během jejich oficiální pracovní doby a obrňte se trpělivostí.

Tip! Pokud víte, že některý kolega se zkrácenou pracovní dobou pracuje jen v určité dny, napište si, které to jsou, ať nepropadáte zbytečně panice. Ostatním napište ideálně hned ráno. Někteří kolegové mohou mít pravidlo, že se na email dívají jen jednou denně, počítejte s tím.

Máte dítě? Home office si zamilujete

Práci z domova asi nejvíc ocení mámy na rodičovské. Mluvím z vlastní zkušenosti. Je to win-win pro zaměstnance i zaměstnavatele. Ženy na RD mají totiž dar perfektního time managementu. Dítě vás to prostě naučí. A to je klíčový předpoklad pro úspěšnou práci z pohodlí domova. Žena na RD je navíc zaměstnavateli často vděčná, že jí vyšel vstříc, a o to víc se snaží. Navíc je šťastná, protože nemusí být neustále jenom upatlaná od Pribináčku a likvidovat pleny, ale řeší i pracovní věci, což je pro ni návrat do života před dítětem. Kéž by tuhle možnost nabízeli zaměstnavatelé ženám častěji.

Tip! Děti do jednoho roku spí zpravidla několikrát za den, využijte toho. Batolata a předškolní děti si zase rády dopřávají odpočinek po obědě. To je vaše šance, kdy zasednout k práci.

2 přátelské rady na závěr

Práce z domova je bezpochyby skvělá věc, ale určitě byste měli trávit i nějaký čas v kanceláři s ostatními. Kromě toho, že tím budete demonstrovat svou fyzickou existenci, některé věci zkrátka naživo vyřešíte rychleji a lépe. Navíc budete v obraze, co se ve firmě děje. To, co děláte, dělejte na 100 %. Jakmile doma otevřete počítač, pracujete a nevěnujte se ničemu jinému. Naopak, pokud máte volno a jste s rodinou, neřešte pracovní záležitosti. Časem by vám obě sféry vašeho života splynuly a dostali byste se do stresu.

01.10.2018

Komentáře