Copywriterův jízdní řád: Nastupovat! Jedém!
16. 07. 2018 Autor Martina HabartováPřijíždí vaše texty ke klientům na čas jako šinkanzen, nebo je klienti vyhlížejí marně jako Češi vlaky během výluky? Budete-li se držet tohoto jízdního řádu, předstihnete v dochvilnosti i Japonce!
Možná vás to překvapí, ale i tak kreativní činnost, jakou je copywriting, svůj řád potřebuje. Je sice fajn čekat, až přiletí múza s nemravnými návrhy, ale ta si také může dávat na čas víc než České dráhy. A šéfa ani klienta to zajímat nebude. Za sebe proto navrhuji:
1. Neprokrastinovat.
To si totiž zajdete tu přečíst článek, tam kouknout do diskuze a tuhle checknout Facebook a rázem máte časovou sekeru a jste ve stresu. Nic takového. Vypněte veškeré notifikace ze sociálních sítí jak na počítači, tak na telefonu a dejte si předsevzetí, že, než úkol dokončíte, nevystrčíte z Wordu nos.
2. Dát si reálný časový limit.
Mrkněte na hodiny a řekněte si, v kolik budete mít text napsaný. A držte se při tom nohama na zemi. Není důležité sesmolit text vcukuletu, podstatné je, aby byl dobrý. Spočítejte si, kolik času vám zabere nastudování problematiky, sesmolení osnovy, samotné psaní a finální korektura. Abyste nedopadli takhle:
Zdroj: spitfireaudio.com/pascal-wyse/the-creative-process/
3. Rozhlédnout se okolo.
Co se o tématu píše jinde a jakým způsobem? A jak o něm píší v zahraničí? Nešlo by téma ztvárnit jiným způsobem než tím, který používají všichni? Co ho třeba doplnit infografikou?
4. Určit si čtenáře.
Nemusíte složitě hloubat v Google Analytics, použijte selský rozum. Pro koho budete článek psát? Proč by si měl tento čtenář přečíst zrovna váš článek a ne článek na vedlejším webu? Bude mít z článku nějaký užitek? Co mu jeho přečtení dá či přinese?
5. Zamyslet se.
Pokud o tématu něco víte, zapněte mozkové závity a nechte myšlenky plynout – ty podstatné si zapisujte.
6. Nastudovat si podklady.
Když víte o tématu houby, nastudujte si ho. Skvělými zdroji pro odbornější témata jsou diplomové nebo dizertační práce, ty jsou na internetu volně dostupné. Dalším zdrojem mohou být například tematická videa na YouTube, která vám pomohou si načerpané informace vizualizovat a dobře představit.
7. Napsat si osnovu.
Účinný trik, který vám do hlavy vtloukala už paní učitelka, a vy jste to brali jako buzeraci. Ne, nebyla to buzerace. Osnova vám napoví, jak na sebe budou jednotlivé části textu navazovat. Už se vám nestane, že text bude mít sice hlavu, možná i břicho, ale k patě se nedostanete.
8. Rozpracovat osnovu.
O čem budete u jednotlivých bodů psát? Rozvrhněte si informace, které plánujete do textu začlenit, abyste měli šanci na přibližně stejně dlouhé odstavce. Shlukujte informace z jednotlivých oblastí do samostatných odstavců.
9. Psát a text si průběžně ukládat.
Z klávesové zkratky Ctrl+S si udělejte jednu ze svých nej kámošek. Nebo se naučte psát v Evernotu, který ukládá automaticky. A věřte mi, ať to nemusíte zažít na vlastní kůži – Poznámkový blok automaticky neukládá a každá aktualizace počítače (následovaná restartem) se dopředu nehlásí.
Zdroj: chargrilled.us
10. Po dopsání text nečíst.
Prostě ho uložte, vypněte Word a běžte dělat něco jiného, ať získáte od textu odstup. V ideálním případě aspoň přes noc, ale stačí i pár hodin. Rozhodně ho neukládejte a rovnou neodesílejte, není to dobrý nápad a klient text s překlepy neocení. I když ho dostane včas.
11. Text dokopnout do finále.
Opravit překlepy, vyškrtnout krkolomné pasáže, upravit formát a strukturu textu. A až to budete mít, kriticky se na text podívejte. Kdybyste byli svým čtenářem, přečetli byste si ho a měli z něj dobrý pocit? Pokud ne, vraťte se do bodu 6 a pokračujte opět až k bodu 10.
Jakmile si na tohle tvůrčí workflow zvyknete, vsadím svoje Asicsy, že budete psát, jako když bičem po klávesnici mrská, i bez múz.
Komentáře