Menu

E-commerce Expo 2018: Jak v zahraničí neprodělat kalhoty?

Autor Martina Habartová Martina Habartová

V pražských Letňanech proběhla koncem ledna první česká konference zaměřená čistě na expanzi do zahraničí v oblasti e-commerce. O čem se mluvilo?

Jan Vohryzek: Proč na exportu záleží a kde začít?

O tom, jak se do zahraničí vydat s rozmyslem a minimalizovat riziko neúspěchu, se ve své přednášce rozpovídal Jan Vohryzek z Googlu a dal publiku několik tipů, jak na to:

  1. identifikujte své tržní příležitosti, tedy objektivní skutečnosti, které vám pomohou poznat trh, jako například demografii nebo ekonomické faktory
  2. sestavte si shortlist příležitostí, ve kterém zanalyzujete zákazníky, konkurenci, ale i aktuální trendy na trhu
  3. vyberte si nejvhodnější trh z hlediska logistiky, použijte vhodné platební metody a lokalizujte stránky
  4. připravte si porci vytrvalosti a trpělivosti a definujte si KPI pro každou fázi expanze

Nevíte, kde s analýzami začít? Odpíchněte se od země pomocí nástrojů Google Trends, Consumer Barometer a Market Finder.

Jan Kvasnička: Jak optimalizovat e-shop pro zahraniční trhy. Prakticky!

Mezi klienty Honzy Kvasničky patří třeba Pelikan.sk a VašeČočky.cz, na jejichž německých mutacích 321linsen.de a lentiamo.ch pracujeme také, a právě na příkladech z těchto projektů vystavěl Honza přednášku plnou užitečných CRO a UX nápadů. Co konkrétně prozradil?

  • Pro každou zemi si na zákaznickou podporu sežeňte člověka, který bude se zákazníky komunikovat po telefonu v jejich jazyce. A pro každou zemi si také pořiďte vlastní telefonní číslo.
  • Udělejte si průzkum srovnávacích portálů v dané zemi. Jaké patří k těm nejznámějším a jaké služby nabízejí? Umějí například překládat recenze?
  • Dobře si zmapujte uvažování zákazníků v dané zemi, ať nastavíte účinnou strategii. Třeba ve Švýcarsku s konceptem nejlevnějšího e-shopu nemusíte uspět.
  • Stejně tak by vám neměly uniknout ani drobnosti specifické pro danou zemi, které mohou zákazníka od objednávky odradit, ať už se to týče způsobů platby, rozdílných způsobů vyplňování formulářů, nebo třeba levné dopravy – uslyší na ní zákazníci vůbec?
  • Jaké akce během roku zákazníky osloví? Nakoupí u vás spíše na Halloween, nebo uspějete s Black Friday?
  • Dejte si pozor na legislativu. Obzvlášť v Německu se můžete těšit na ustavičné kontroly, které na vás bude záměrně posílat konkurence.

Zkrátka vymýšlejte, testujte, spouštějte a pořád znovu a pořád dokola. Vždy je co vylepšovat. A nezapomeňte se inspirovat u konkurence. Obzvlášť je-li domácí provenience a má oproti vám výhodu domácího hráče na trhu.

Zaznělo také…

  • Denně máme až 100 interakcí se svým mobilem a 80 % času na telefonu strávíme v aplikacích – třeba Instagramem brouzdá jeho běžný uživatel 21 minut denně, proto Asos věnuje vývoji své aplikace, PR na sociálních sítích a spolupráci s influencery značné úsilí.
  • Heuréka si pro účastníky konference připravila přehled největších tržních konkurentů v Česku, na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Rumunsku a na základě realizovaných srovnání pokrytí trhu, šíře prodávaného sortimentu a ceny vybrala Maďarsko jako zemi s velkým potenciálem pro e-commerce. Počítejte ale s tím, že v Maďarsku mají DPH 27 %, nebudete smět online prodávat cigarety, léky a zbraně, obchodní podmínky a manuály ke zboží budete muset přeložit do maďarštiny a záruční doba je 1 rok.
  • A Footshop.cz si na vlastní konto vyzkoušel, že zařazení lokálně preferované platební metody může tržby zvednout o 450 % a po zařazení lokálně preferovaného dopravce může konverzní poměr narůst z 0,01 na 0,5 %.

Pokud také o vstupu na zahraniční trh přemýšlíte a netroufáte si na něj sami, napište nám. Společně určitě něco vymyslíme.

06.02.2018

Komentáře