Menu

Udělejte rozhovor, ze kterého každému spadne čelist

Autor Petra Zeidlerová Petra Zeidlerová

Kdy jste naposledy četli rozhovor, u kterého se vám tajil dech? Který vás inspiroval, rozesmál i dojal? A o kterém jste pak každému vyprávěli? Napsat skvělý rozhovor není úplně jednoduché. Číhá na vás spousta nástrah. Znáte je?

Posvátné slovo na sedm: REŠERŠE

Nikdy, opravdu nikdy nepodceňte přípravu. Zjistěte všechno. O svém respondentovi, o tématu, o souvislostech. Pátrejte na internetu i v knihovnách. Kvalitní rešerše zabere i ostřílenému novináři mnoho času. Vždy, když vás přepadne touha nad tím mávnout rukou, vzpomeňte si na nebožáka, který na svou nedbalou přípravu krutě doplatil. Ve videu uvidíte, jakou sodu dala Barbora Tachecí v roce 2008 moderátorovi České televize. Pozor. Tato ukázka je jen pro odvážné.

Připravte si otázky a připravte se na nich nelpět

Máte pocit, že snad znáte i číslo bot dotazovaného? Gratulujeme. Rešerši jste zvládli. Teď se pustíme do samotných otázek. Zkuste se zamyslet, co vás na tom člověku zajímá, co vás přitahuje, po jakých informacích dychtí vaši čtenáři. Zeptejte se na to. Své otázky si rozčleňte do různých kategorií, například:

  • Kariéra
  • Rodina
  • Volný čas
  • Osobní rozvoj
  • Politické názory

Tyto kategorie vám později pomohou dát celému rozhovoru řád. A čtenáři to ocení. Své otázky nikdy nepokládejte za středobod vesmíru, je to takové záchranné lano, kterého se přidržíte, když vás bude proud hovoru unášet jinam. Nebo když se úplně ztratíte.

Co skrývají profesionálové ve svých brašnách?

Než si nazujete boty a vydáte se tvořit svůj životní rozhovor, nahlédněte do své tašky. Máte rozhovor čím nahrát? Sbalili jste si telefon, diktafon nebo notebook? A pozor, ať máte zařízení dostatečně nabité a umíte s ním zacházet. Žádný respondent na konci dvouhodinového rozhovoru neuslyší rád: „Jé, ono se to nenahrálo. Co děláte zítra?” Také si nezapomeňte přibalit své připravené otázky a papír s propiskou. Zapisujte si nejlepší myšlenky a podle nich vytvořte kostru celého rozhovoru.

Co na vás práskne, že rozhovor děláte poprvé

„To byl můj první rozhovor,” přizná se začátečník s lehkým uzarděním. Jeho respondent se jen shovívavě usměje a z jeho očí vyčtete: „Ano, všiml jsem si.” Veďte celý rozhovor tak, aby dotazovaný po vašem přiznání povytáhl obočí a podivil se: „Opravdu?”

První zásada zní: Buďte tady a teď. Poslouchejte. Vnímejte vše, co vám váš protějšek říká, a nad jeho slovy přemýšlejte. Velkou chybou je křečovitá koncentrace na další otázku. Zapomínáte totiž sledovat aktuální dění – Co, že to právě říkal? No, to je jedno, mám tu další otázku. Právě jste možná přeslechli klíčovou informaci, kterou jste mohli hezky rozvést. Z průměrného rozhovoru by rázem stala naprostá pecka. Škoda.
A teď jedna zásada pro ty z vás, kterým byla nadělena průbojnější povaha. Dejte dostatečný prostor svému dotazovanému. Neskákejte mu do řeči, nehádejte se s ním a nevnucujte mu své názory. On je tady ten, o koho tu běží. Ne vy. Nebuďte jako Michaela Jílková v pořadu Máte slovo:

A jdeme psát

Udělejte si kávu a pohodlně se usaďte. Čeká vás opravdová robota. Ze všech svých poznámek a nahraného záznamu musíte vykouzlit něco, co zaujme. Co se bude líbit vašemu respondentovi. A z čeho sami získáte dobrý pocit. Jak toho docílíte? Zachovejte lehkost mluveného projevu, ale zároveň rozhovor zkultivujte. Nikdy rozhovor nepřepisujte slovo od slova z nahraného záznamu. Proč? Věřte, že málokdo mluví tak, aby z něj tento čin neudělal úplného hlupáka. Hrajte si a psaní si užívejte. A hlavně – celou dobu myslete na své čtenáře. Pochopí to složitá souvětí? Jak na ně zapůsobí jednotlivé výroky? Opravdu je tento žertík rozesměje?

Teď to nejdůležitější

První dojem – právě ten rozhoduje o úspěchu nebo neúspěchu. Vzpomeňte si na situaci, kdy se vám někdo vážně líbil až do okamžiku, než poprvé otevřel pusu. Možná jste zažili stejný šok jako dámy ve filmu Machři:

Po špatném úvodu zkrátka ztrácíte okamžitě čtenářův zájem. I když klikne na neodolatelný nadpis rozhovoru, po nemastném neslaném úvodu odejde. Úvodem, tzv. perexem, musíte zaujmout, protože je to vaše jediná šance, jak udělat dobrý první dojem. Perex musí přesvědčit čtenáře, že bez dalšího čtení jeho život postrádá smysl. A kolik na to máte prostoru? Bajvoko 220 – 250 znaků včetně mezer.

Když se vám to podaří, čeká na vás další zkouška – první otázka. Musí to být ta úplně TOP, ta která čtenáři potvrdí, že udělal sakra dobře, když si na váš rozhovor vyhradil pár minut. Málokdy se stane, že by se jednalo o stejnou otázku, která zazněla první při samotném interview. Prostě vyberte tu nejzajímavější.

Jak se to dělá správně

Brilantní rozhovry dělá například Martin Veselovský. Pokud ho znáte a sledujete DVTV, nemusíme vám ho představovat. Jestli jste s ním žádný rozhovor ještě neslyšeli, pusťte si tyto 2 krátké ukázky:

 

Rozhovor s Ivo Rittigem pro DVTV

 

 

Rozhovor s Jiřím Ovčáčkem pro DVTV

 

Pro další inspiraci inteligentních a výborně připravených rozhovorů si vyhledejte jména, jako jsou třeba Marek Eben nebo Daniel Stach. Všichni tito redaktoři mají splečných několik věcí – precizní přípravu, všeobecný přehled a pohotové reakce. Při sledování jejich rozhovorů se toho hodně dozvíte a často se i zasmějete. Nezáleží na tom, zda rozhovor natáčíte, píšete nebo třeba jen nahráváte. Záleží na tom, jak se k němu postavíte. Přejeme vám hodně štěstí a pevné nervy. 

 

PS: Nejlépe se učí od mistrů. Hoďte nám sem link na hodně povedený rozhovor. Psaný text, audio, video – cokoliv vás právě teď napadne. Sdílejte, budeme rádi 🙂

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

09.10.2017

Komentáře