Menu

Kapesní manuál: Pište články jako copywriter

Autor Iveta Nečesalová Iveta Nečesalová

Písmenka skládáme v eVisions už nějaký ten pátek. V tomto kapesním manuálu vás naučíme psát kvalitní články, za které by se nestyděl žádný copywriter.

Nastudujte si, o čem budete psát

Dostali jste téma na stůl. Co teď? Začněte rešerší. Téma, o kterém píšete, vám musí být blízké. Pokud není, dožeňte to studiem. Čím míň toho víte, tím víc času strávíte učením. Copywriter je takový věčný student připravující se na zkoušku. Kde můžete hledat? Použijte všechno, co máte k dispozici. Noviny, časopisy, internet, zahraniční články, ptejte se. Pokud můžete, vyzkoušejte si produkt nebo službu na vlastní kůži.

Znáte dobře svou cílovou skupinu?

Zaměřte se na to, pro koho svůj text píšete a snažte se do něj vcítit. Co ho trápí? Co potřebuje? Jak přemýšlí? Jaký tón komunikace pro něj zvolíte? Nabídněte mu řešení jeho problému. Upravte svůj článek tak, aby si čtenář řekl: „Wow, to mi mluví z duše.“ Podívejte se například na články od Air Bank. Banka zvolila pro komunikaci s klienty velmi přátelský a neformální tón. Na základě klientských potřeb vypustila loni nástroj internetového bankovnictví, díky kterému už nemusíte hledat účtenky. Na svých stránkách vám o něm řeknou nenásilně a vy se sami sebe zeptáte: „Jak jsem bez toho doteď mohl/a žít?“.

Tip pro vás! Naučte se lépe rozpoznávat svojí cílovou skupinu a rozšiřte svoje dosavadní znalosti z online marketingu prostřednictvím vzdělávacího kurzu od Googlu „Digitální garáž“. Pište dobře pro svůj web a osvojte si umění práce se sociálními sítěmi. Dobrý obsah vám pomůže přitáhnout návštěvníky na web.

Neunuďte čtenáře omáčkou

Rozmyslete si, jak bude článek vypadat. Co chcete sdělit? Musí mít hlavu a patu, být jasný a výstižný. Čtenář se nesmí ztrácet v textu. Jakmile ho začnete nudit, odejde vám a ani to nedočte. Vaším úkolem je udržet jeho pozornost až do konce. Naveďte svého čtenáře tam, kam potřebujete. Např. na stránkách nutri-vyziva.cz se čtenář může dozvědět něco o zdravém jídle, podívat se na recept a hned díky prolinkování nakoupit potřebné potraviny.

Pozor na lži

Vymýšlejte zajímavé příběhy, vzbuďte emoce, poučte čtenáře, zaujměte ho a překvapte. Nikdy ale nelžete. Zaprvé to nemáte zapotřebí, a navíc se vám to vymstí, protože lež má krátké nohy. Špatnou reklamu přece nechcete.

Například firma Danone zaplatila před několika lety v USA pokutu 21 milionů dolarů za lživé tvrzení o svých jogurtech Activia. Ty údajně podporují imunitu a zlepšují zažívání. Na českou reklamu to sice nemělo vliv, ale nespoléhejte se na to a ve svých textech važte slova.

Nalákejte čtenáře nadpisem

Základ každého článku tvoří neodolatelný nadpis. Ten rozhoduje o tom, jestli si čtenář dá vůbec práci, aby si text rozkliknul a přečetl. Proč o něm čtete až teď? Piště ho raději jako úplně poslední. Dejte si pozor, aby nebyl příliš dlouhý, nic neříkající a v rozporu s obsahem.

Například článek „7 věcí, které by nám usnadnily sexuální život, kdyby nám je někdo řekl“. Klikli byste na něj? Nejspíš ano a proč? Vaši pozornost by totiž přitáhla číslovka, slovo sex a přiložený obrázek dvou polonahých lidí.

Na závěr se držte pár základních pravidel:

  • Berte si na pomoc číslovky (např. titulek „5 zaručených tipů, jak strávit dovolenou“ bude pravděpodobně proklikávanější než titulek „Užijte si pěknou dovolenou“)
  • Inspirujte se bulvárem (s mírou)
  • Vkládejte atraktivní slovesa (používejte taková, která čtenáře přímo osloví a vyzvou k akci)
  • Vzbuďte emoce (v případě negativních emocí nabídněte čtenáři řešení v podobě produktu nebo služby, kterou nabízí klient, pro něhož článek tvoříte)

 

18.07.2017

Komentáře