Menu

10 nejčastějších chyb uchazečů o práci

Autor Dominik Hlubina Dominik Hlubina

Najít si práci není snadné. Zaměstnavatelé mají často přehnané požadavky, konkurence je tvrdá a každý neúspěch zabolí. Někdy ovšem stačí, když se vyhnete chybám, které uchazeči o práci dělají nejčastěji, výsledný efekt může být mnohem lepší. Kterým nedostatkům byste se měli určitě vyhnout?

1. Životopis, který stojí za … no, prostě není dobrý

Životopis je stále důležitým dokumentem (ať už je v tištěné nebo online podobě), který potenciálnímu zaměstnavateli slouží jako stručné shrnutí vašeho profesionálního života. To znamená, že předtím, než své CV pošlete, zkontrolujte, že:

  • váš životopis je šitý přesně na míru zaměstnání, o které se právě ucházíte jednoduše, pokud máte zájem o práci v online marketingu, své CVčko tomu musíte přizpůsobit. Zdůrazněte vše, co je pro danou pozici důležité a vyškrtejte to, co není. Vysokoškolské brigády za barem nikoho nezajímají, pokud se hlásíte na pozici, kde se nepřehazuje šejkr, ale údaje z Google Analytics.
  • je váš životopis dostatečně reprezentativní – samozřejmě, důležitý je obsah. Ale nenechte se zmást, forma musí být také v pořádku. Pravopisné chyby, překlepy, rozházené (nebo žádné) formátování, tím pravděpodobně nezaujmete. Nebo zaujmete, ale negativně. Životopis si uložte do PDFka.
  • jste nezahltili svůj životopis zastaralými informacemi a skills – to úzce souvisí s prvním bodem, ale je tam malý rozdíl. Neuvádějte ve svém životopisu schopnosti, které jsou pro online marketing (a dnes všeobecně) naprostou samozřejmostí. Wordem, Malováním ani PowerPointem dnes už asi nikoho neohromíte (zejména, pokud ani to není úplná pravda a bakalářku vám formátoval spolubydlící z koleje).

 

2. Ne zrovna příjemný první dojem

Ze životopisu jste vyškrtali všechny zbytečnosti, graficky ho pěkně upravili, dali jste ho přečíst kamarádovi, aby našel i poslední chybičky. Zvýraznili jste všechny své relevantní přednosti. Je docela pravděpodobné, že vás pozvou na pohovor. Jak byste měli postupovat dále?

  • Na zvací e-mail odepište poděkováním a potvrzením místa a času pohovoru.
  • Zjistěte si, kde se pohovor koná a jak se tam dostanete. Vyhraďte si raději více času. Cestou se může stát něco nepředvídatelného, co vás zdrží a časovou rezervu v takové chvíli určitě oceníte.
  • V případě, že se něco takového stane, a vy víte, že se opozdíte, dejte o sobě vědět. Už dopředu si vyžádejte kontakt na člověka, se kterým budete pohovor absolvovat. Informujte ho o svém zdržení.
  • Po příjezdu se omluvte a celou situaci vysvětlete.
  • Chovejte se mile, žoviálně a příjemně. Ruku podejte s pevným stiskem, ale prsty nedrťte. Dívejte se lidem do očí. Klidně si dejte vodu, kávu nebo čaj a připravte se na samotný pohovor.

 

3. Žádná příprava na pohovor

I když rádi improvizujete, je přece jen lepší se na pohovor připravit. Můžete prolustrovat jejich web lépe než crawler od Googlu, seznámit se s klienty, přečíst si case studies. Nebo si prohlédnout jejich Facebook, zkusit pochopit firemní kulturu a způsob komunikace. Všechny tyto informace se vám na pohovoru budou hodit. Vyplatí se vám vědět, co očekávají od zaměstnance na pozici, o kterou máte zájem. Pomůže vám to získat potřebné plusové body.

 

4. Žádné projekty, o které se můžete opřít

Nevadí, pokud za sebou nemáte mnoho zkušeností. Vždyť máte zájem o práci v online marketingu. Marketing. Od slova market. Trh, obchod. Co to znamená? Že pokud chcete něco prodat, musíte nejdříve dokázat prodat sebe.

Proto je zcela v pořádku, když si vymyslíte vlastní projekty. Napište copy články jen tak pro svou oblíbenou značku oblečení nebo restauraci. Hlásíte se na pozici SEO konzultanta? Navrhněte strategii pro libovolný web, zpracujte ukázkovou analýzu klíčových slov, cokoliv je lepší než přijít s prázdnýma rukama.

 

5. Nezájem o další vzdělávání se

Máte za sebou univerzitu. Super, ale co to v dnešním světě znamená? Vysoké školy každý rok chrlí tisíce absolventů. Naštěstí se můžete odlišit dalším vzděláním. Existují různé kurzy a certifikáty. Začněte například Digitální garáží, od ní se můžete plynule odrazit dál. Možná se po jejím absolvování nestanete hned seniorem, ale naučí vás překvapivě hodně. I to vám na pohovoru přidá body k dobru.

 

6. Přidávání si neexistujících vlastností

Je to sice velmi lákavé, ale určitě odolejte. Po zběžném mrknutí na pár životopisů můžete mít pocit, že všichni vaši známí jsou komunikativní, zodpovědní a flexibilní detailisté. Těžko říct, co si pod tím někteří představují. Těmito přívlastky se ohánějí i lidé, z nichž je zatěžko vytáhnout ucelenou větu, nebo se s nimi dohodnout na nějaké pružnější spolupráci, přestože jejich životopisy těmito pojmy srší.

Pokud tyto vlastnosti máte, je to skvělé. Ale nepište je do životopisu jen proto, abyste je tam měli.

 

7. Přílišný negativismus

Udržujte na pohovoru dobrý dojem, kterého se vám podařilo dosáhnout hned na začátku a nepokazte si ho přílišným negativismem. Při dotazu na předchozí zaměstnání řekněte vše, co by je mohlo zajímat v souvislosti s pozicí, o kterou se zajímáte. Nenadávejte a neočerňujte předešlý pracovní kolektiv nebo nadřízené. Více by to vypovědělo o vás než o vašem bývalém šéfovi a kolezích. Prozraďte raději, co jste se na předchozí pozici naučili, nebo čeho jste dosáhli.

Pokud jste předtím na žádné pozici nepracovali, nerozpitvávejte to a nelitujte se. Zkuste se zaměřit na to, čeho byste chtěli dosáhnout, kdybyste dostali příležitost.

 

8. Jen mluvení a žádný poslech

Nenechte se unést vyprávěním o sobě. Možná se chcete mnoha věcmi pochlubit, nebo naopak postěžovat si (předchozí bod!). Uvědomte si ale, že polovinu rozhovoru tvoří poslouchání. Dozvíte se tak detailnější a konkrétnější informace o pracovní pozici nebo firmě (vše na webové stránce nenajdete). A samozřejmě se nestane, že byste přeslechli nějaké otázky. Na všechny budete moci vhodně reagovat.

 

9. Nedostatek entuziasmu

Není nic špatného na tom být flegmatikem. Pokud to ale pro vás není něco, co by měl každý vědět, do životopisu si to nedávejte. Je totiž pravděpodobné, že váš potenciální zaměstnavatel hledá spíše někoho nadšeného, ​ planoucího entuziasmem. Nadchněte se. Asi nikoho nepřesvědčíte, když řeknete, že jste to jen tak přišli vyzkoušet, kdyby to náhodou vyšlo. Vlastně ani nevíte, zda máte o práci zájem, takže pokud vás nevezmou, nic se neděje. S takovým přístupem jste prohráli už předem.

 

10. Nepoučení se z neúspěchu

Stává se, že není hned jasné, zda jste pohovor zvládli na jedničku a zda z toho něco bude. I v případě neúspěchu si z toho ale zkuste něco odnést. Pokud jste někde udělali chybu, mělo by vás zajímat kde. Na feedback se klidně zeptejte už po skončení pohovoru, ať víte, v čem byste se měli zlepšit.

02.05.2017

Komentáře