Menu

Google vs. Yandex – jak skončí souboj Titánů na ruském trhu?

Autor Dominik Hlubina Dominik Hlubina

Ačkoliv je Google světovou vyhledávací jedničkou, stále existují na planetě Zemi místa, kde musí o svou pozici tvrdě bojovat. Možná vás nepřekvapí, že jedním z takových míst je Rusko. Rusové se totiž stále drží portálu (a vyhledávače) Yandexu, který si v Rusku úspěšně vybudoval monopol ještě před vstupem Googlu na ruský trh.

Souboj je to velmi těsný, a i když se dá předpovídat, stejně jako v Česku, konečné vítězství Googlu, těžko říct, kdy se tak skutečně stane. Stále totiž existuje šance, že v Rusku zasáhne vyšší moc a pánové z Googlu ji budou muset respektovat.

Jak to zatím vypadá?

V boji o jedničku na ruském internetovém trhu zatím stále vyhrává Yandex, ale Google mu nepříjemně dýchá na záda. V lednu 2013 byl podíl Googlu na ruském trhu 26,9 % a Yandex měl 61,7 %. V létě 2015 už byl podíl Googlu větší – 34,9 %, zatímco Yandex klesl na 57 %. Pokles Yandexu se zatím zastavil na 55,9 % za třetí kvartál tohoto roku.

I když Google postupně zvyšuje svůj podíl na ruském trhu, objevují se názory, že Yandex si svou vedoucí pozici ještě nějakou chvíli udrží. Oproti Googlu má totiž na ruském trhu vícero výhod. Podobně jako Seznam.cz v Čechách, i Yandex.ru je portál, kterým mnoho Rusů začíná svůj den. Poskytuje e-mailovou schránku, hudbu, videa, úložiště na fotografie a podobně. Kromě toho je ruskému trhu lépe přizpůsobený – Yandex totiž lépe ovládá ruštinu a rozumět specifickým požadavkům vyplývajícím z osobitosti ruského jazyka.

Mobilním zařízením vládne Google

Přílišná snaha o dominantní postavení se už jednou proti samotnému Googlu obrátila. Yandex zalobboval na správných místech a výsledkem byla žaloba ruského antimonopolního úřadu proti Googlu. Antimonopolní úřad v létě 2015 rozhodl, že Google porušil pravidla férové soutěže svými dohodami s výrobci telefonů s OS Android o tom, že Google bude defaultním prohlížečem a launcher bude prosazovat portfolio Googlu.

Rozsudku navzdory to na mobilních zařízeních vypadá pro Google docela dobře. Ukazuje se totiž, že Yandex vede především na desktopech a noteboocích. V mobilních zařízeních Google překonal (v dubnu 2016) Yandex v měsíční návštěvnosti o téměř 3 miliony návštěv (16,35 mil. vs. 13,38 mil.). Celková měsíční návštěvnost Googlu ve zmiňovaném období byla také vyšší než návštěvnost Yandexu. Denní návštěvnost a návštěvnost z počítačů a notebooků vyhrál Yandex.

Kromě soudního řízení proti Googlu, které Yandexu pomohlo udržet si svůj tržní podíl, se Yandex dostal do Androidů i svým firmwarem Yandex.Kit, který nastaví vyhledávač Yandex jako defaultní a přizpůsobí mu i launcher. V podstatě nahradí celé portfolio Goolu vlastními appkami. Tato praxe se ale za hranice Ruska nerozšířila.

Yandex se nevzdává

Obě společnosti si uvědomují výrazný podíl mobilního vyhledávání, Yandex navíc také nereálnost ohrožení pozice Googlu jako celosvětové vyhledávací jedničky. Navzdory tomu vymyslel plán, jak bojovat o své pozice na domácím trhu a v okolních zemích, kde má také silnou pozici. Dohodl se s menšími výrobci mobilních telefonů fungujících na OS Android (Fly, LAVA, Posh Mobile, Willeyfox, ZTE…), kteří Yandexu různě přizpůsobí browser a launcher. Tato zařízení by se měla prodávat v Evropě, Indii, Latinské Americe a, samozřejmě, v Rusku. To je zajímavá strategie, protože podobné značky telefonů se samostatně nemohou objemem prodejů ani zdaleka rovnat velkým hráčům na trhu, jakými jsou Samsung, Apple nebo Huawei, ale společný podíl těchto malých značek tvoří téměř polovinu celosvětového prodeje mobilních telefonů. Yandex nechce na mimoruské trhy tlačit Yandex Search, protože si uvědomuje silné postavení Googlu. Jeho průnik do mobilních telefonů zmiňovaných značek se tak kromě domácího prostředí omezí jen na browser a launcher.

Yandex chce odlišit vlastní prohlížeč Yandexem Zen, což má být systém umělé inteligence, který vypozoruje, jakým způsobem scrollujete, na jakých příspěvcích se zastavíte a tyto surfovací zvyky propojí s komplexnějším vyhledávacím indexovacím algoritmem. Slibuje si přesnější odhad toho, co by se vám mohlo líbit a co by vás mohlo zaujmout. To se má posléze promítnout do recommendations a reklam.

Boj o pozici (nejen) vyhledávací jedničky na ruském internetu může být ještě zajímavý.

10.03.2017

Komentáře