Menu

Na co dát pozor při přechodu na HTTPS aneb Jak jsme přecházeli s klientem na bezpečnější protokol

Autor Helena Škývarová Helena Škývarová

Jak jistě víte, přechod na HTTPS je jedním z posledních trendů tohoto roku, ať už kvůli bezpečnosti pro uživatele či z pohledu SEO. Vyhledávače by teoreticky měly mít „raději“ webové stránky, které běží na HTTPS. Jak se tedy situace doopravdy má?

Webům s HTTPS by měly dát vyhledávače ve výsledcích vyhledávání přednost. Momentálně se uvádí, že až 30 % webů na světě zobrazujících se ve vyhledávání, jsou na HTTPS (údaj platí pro vyhledávač Google). V Česku je to o něco méně, ale i u nás má tento trend vzrůstající tendenci. V lednu tohoto roku vydal vyhledávač Seznam zprávu, že jejich algoritmus by již neměl mít problém s protokolem HTTPS, a tak se weby, které na čekaly s přechodem jen na tuto zprávu, mohly pustit do práce. I my jsme se u jednoho našeho klienta k přechodu na HTTPS rozhodli.

Redesign webu byla naše šance

Klient má menší web s cca 11 700 zaindexovanými stránkami. Pro přechod jsme se rozhodli v době, kdy uvažoval o redesignu svého webu a toho jsme chtěli využít rovnou i přechod na https. Čekaly nás razantní změny, proto jsme museli vše dobře naplánovat.

Dohodli jsme se, že nejprve přejdeme na nový protokol HTTPS a až po pár týdnech vyměníme na webu design.

Abychom nepřišli o to, co jsme několik let budovali, tedy zejména o návštěvnost a odeslané formuláře, pohlídali jsme si důležité kroky, které jsou nutné pro „bezproblémový přechod na HTTPS“.

Kroky k přechodu na HTTPS

  • Jedním z hlavních úkolů bylo pohlídat si přesměrování všech stránek HTTP kódem 301 z HTTP na HTTPS adresy 1:1, aby vyhledávače, zejména pak Seznam, rychleji přesunuly web na HTTPS.
  • Přesměrovali jsme také všechny obrázky a CSS. Doporučuje se i přesměrování JavaScriptu, který se však v našem případě na webu nenacházel.
  • Dále jsme pak upravili všechny URL, aby vedly na HTTPS stránky (za tímto účelem jsme využili absolutní URL s HTTPS).
  • Web klienta obsahoval sekci s články, kde bylo nutné upravit tzv. hardcoded URL, tedy natvrdo zapsané odkazy.
  • Upravili jsme i hreflang URL.
  • Dalším krokem bylo vytvoření nového robots.txt souboru, v kterém jsme upravili adresu sitemapy. Zároveň jsme upravili všechny URL v souboru sitemapy.
  • Nutné pak bylo zkontrolovat externí zdroje, ze kterých jsme linkovali soubory jako CSS, obrázky atd., jestli HTTPS funguje.

Po těchto úpravách následovala celková kontrola v nástroji XENU, zdali byly veškeré URL stránek opravdu upraveny a změněny. Protože se jedná o menší web, šlo vše rychle.

Co následovalo po nasazení

Po nasazení jsme vše opět pečlivě zkontrolovali a provedli následující kroky:

  • Otestovali jsme, jestli naše nejdůležitější stránky projdou validátorem Seznam a Google.

1242

  • Vložili jsme naše nejdůležitější HTTP URL webu do formuláře Seznamu (abychom urychlili zaznamenání přechodu na těchto stránkách).
  • Přidali jsme novou verzi HTTPS webu do Google Search Console, abychom mohli sledovat a vyhodnocovat novou verzi.

Poté následovala změna URL webu všude, kde ji používá klient, tedy v PPC kampaních, v newsletterech, na sociálních sítích a v e-mailových podpisech.

Po finálním přechodu a veškerých závěrečných kontrolách jsme web necelý měsíc na denní bázi monitorovali. Zejména pak návštěvnost a zobrazování webu ve výsledcích vyhledávání jak na Googlu, tak na Seznamu. Jak to dopadlo?

  • Během tohoto období ( a ani nyní po 3 měsících) nedošlo k poklesu návštěvnosti či pozic.
  • Přechod na HTTPS neměl však ani nijak výrazný vliv na zlepšení pozic ve vyhledávání či zvýšení návštěvnosti v organickém vyhledávání.
  • Přechod se projevil jen v indexaci stránek a to výkyvy v období od 27. 6. do 25. 7., jak vidíte na grafu níže. Vyčtete z něj také, že se počet indexovaných stránek začal po období výkyvů na Googlu zvyšovat, na Seznamu došlo k mírnému poklesu.

 

1243

Na níže uvedený graf znázorňuje vývoj návštěvnosti webu od června do srpna. Přechod jsme prováděli 21. 6. 2016.

1244

Závěrem můžeme říci, že přechod na HTTPS proběhl bez komplikací. Vzhledem k velikosti webu nebylo komplikované provést veškeré úpravy a kroky nutné k přechodu. Pro větší webové stránky, či samotné e-shopy však doporučujeme nezapomenout na následující:

  • Přesměrovat pomocí kódu 301 také HTTP multimédia, PDF atd.
  • Pokud na webu využíváte canonical URL (zejména e-shopy), je nutné upravit i je.
  • Upravte URL v RSS a také tagu OG:URL
  • Důležité je needitovat již existující přesměrování. Pokud na webu již nějaké přesměrování máte, přidejte nová pravidla pro přesměrování z HTTP na HTTPS.
  • Zajistěte, aby HTTPS fungovalo jak na subdoménách, tak i externích zdrojích, ze kterých budete linkovat soubory – JS, CSS apod.

Před ostrým spuštěním nezapomeňte vše pečlivě otestovat. V případě, že se rozhodnete pro HTTPS a nejste si jistí všemi kroky, kterými je nutné projít, doporučujeme se do přechodu pustit pouze s pomocí odborníků.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

07.12.2016

Komentáře