Menu

SEO restart 2016 – jaký byl?

Autor Miroslav Budiš Miroslav Budiš

Po roce jsme opět restartovali SEO na jediné české konferenci zaměřené na vyhledávání – SEO restartu 2016. Program byl výživný a ve vzduchu bylo tolik SEO, že by se dalo krájet. Co konkrétně se řešilo?

Už se vlastně stalo tradicí, že v květnu je DATA restart a v červnu je SEO restart, v obou případech v rukou kluků z agentury Medio. V pátek 10. 6. se do Prahy sjela SEO komunita z celé ČR, aby zde již po čtvrté sdíleli své know-how, jdeme na to.

#SEOrestart

Stránky SEO restartu pro rok 2016 mimo řečníků zaujaly i pár výstřednostmi – každý si jistě všiml jejich vymazleného titulku:

1146

A také unikátní SEO patičky jak ze staré školy pra-SEO:

1147

Takže se o hashtagu #SEOrestartu twítovalo již dlouho před samotnou konferencí.

Jan Tichý – Keynote

Honza Tichý odstartoval skvělou „keynote“ přednáškou, kde mj. shrnul vývoj a trendy v SEO. Věděli jste například, že tento rok slaví PageRank 20 let? Dalších narozenin se ale nedožije, Google jej už definitivně zrušil (bohudík).

V SEO se toho ale mění mnohem více. Dejme si pár příkladů:

  • Zásadně se mění chování lidí, kteří vyhledávají na internetu
  • Rok od roku roste návštěvnost z mobilního vyhledávání
  • V cizině rapidně roste hlasové vyhledávání – co se stane, až dorazí k nám?
  • AdWords a knowledge grafy v Google vytlačují výsledky fulltextu až za přehyb strany SERP
  • V Google Analytics nám stále roste podíl klíčových slov v „not provided“

Tyto a další změny (více o SEO trendech také v článku kolegy Lukáše Palkoviče) vždy vyvolají nesmrtelnou diskuzi aka „Zemřelo SEO?“. Zdálo by se, že SEO „umírá“ prakticky každý rok. Doopravdy ale SEO naopak kvete, roste a dospívá a tyto změny jsou pro nás výzvy, se kterými se musíme poprat.

Marek Prokop – Personalizované vyhledávání není strašák, ale příležitost

Google sice začal personalizovat výsledky vyhledávání už v roce 2005, ale toto téma je na pořadu dne neustále. Jak se tedy poprat s personalizací podle Marka Prokopa?

  • Cilte na jazyk, místo nebo zařízení – například na českého zákazníka z Brna (kde máte pobočku), který používá jak desktop, tak mobil.
  • Optimalizujte svůj web tak, aby návštěvníci měli důvod se vracet. Google si ukládá historii hledání a znovu hledané stránky upřednostňuje.
  • Zjistěte, jaké mají vaši zákazníci zájmy, které je vedou k tomu, že u vás nakoupí. A zaměřte se na tyto zájmy.
  • Dejte vašim návštěvníkům dobré důvody k návratu. Hodně pomáhají přínosné informace, diskusní fóra nebo fotogalerie, kam může uživatel sám nahrávat fotky.

Personalizované vyhledávání není žádný strašák. Google toho o nás ví mnoho a to je pro SEO příležitost. Až zvládneme SEO pro personalizované vyhledání, možná přijde hledání prediktivní :-).

Pavel Ungr – Případová studie: Přechod na HTTPS bez propadu u Seznamu

Pavel Ungr nám přišel představit svou případovou studii přechodu webu na HTTPS, tedy často skloňovanou záležitost posledních měsíců od té doby, kdy Seznam.cz 8. 4. 2016 potvrdil, že zvládá indexovat i weby na HTTPS.

Pavel na přelomu roku 2015-2016 pomáhal při redesignu webu www.provysavace.cz a při té příležitosti doporučil přechod na HTTPS. Nebudeme napínat, dopadlo to dobře! Pokud dodržíte vše z návodu od Jardy Hlavinky ze Seznamu, dopadne i váš převod webu na HTTPS na jedničku.

Pavel navíc doporučuje neměnit při převodu webu na HTTPS strukturu URL. Seznam pochopí, že jde pouze o HTTPS a celý web ve svém indexu automaticky (a rychle) převede. Měníte-li i strukturu URL, trvá cca 1 měsíc, než Seznam vše prohlédne a další dobu než to zobrazí i v SERPu. Pavlova prezentace zde.

Jan Tichý – Analýza klíčových slov ve světě (not provided)

Postrachu „(not provided)“ v Google Analytics se Honza Tichý chopil jako příležitosti. Jistě vzpomínáte na dříve ještě košaté výstupy klíčových slov, skrze které návštěvníci chodí na web. Nyní se už dostaneme jen ke klíčovým slovům z vyhledávání na Seznamu a ke střípkům klíčových slov v Google Search Console. Takže jak na (not provided) podle Honzy Tichého?

  • Neřešte klíčová slova, ale témata!
  • Vytvořte si témata, do kterých budou až následně spadat klíčová slova
  • Propojte si Google Search Console a Google Analytics, klíčová slova na úrovni „témat“ budete mít reportovaná i v GA
  • I v případě analýzy konkurence je lepší uvažovat na úrovni témat

Tato přednáška vyvolala zajímavou diskusi. Ano, na jednu stranu je škoda, že Google skrývá dotazy uživatelů a analýzy klíčových slov tak už nemají hodnotný zdroj. Na druhou stranu seskupení klíčových slov do „témat“, „kategorií“ nebo „štítků“ už dávno děláme a můžeme na těchto úrovních i dál uvažovat.

Michal Krutiš – Případová studie: Zvýšení návštěvnosti z organic o třetinu

Michal Krutiš představil na webu www.NejRemeslnici.cz, jak přivést tisíce nových návštěv z organicu a stovky nových konverzí. Michal doporučuje tvorbu tzv. tag page. Tedy stránky, která se poskládá podle vašeho dotazu. Jak na to?

Nejdříve je třeba analýza klíčových slov, vybraná klíčová slova je třeba následně seskupit do tzv. group (nebo „témat“ viz přednáška Honzy Tichého). Podle těchto „groups“ následně vytvoříme „tag pages“, které se naplní dostupným obsahem.

Jde sice o automatické generování stránek, tyto stránky jsou ale poskládané tak, aby byly co nejvíce konverzní, pokrývají velké množství dotazů a podle výstupů od Michala opravdu fungují (v tomto oboru hlavně na Seznamu).

Michal Voják – AMP – Accelerated Mobile Pages

Michal Voják přišel představit projekt AMP (Accelerated Mobile Pages). AMP Project si klade za cíl tvorbu mobilních webových stránek, které se budou rychleji načítat. Toho docílíte tak, že vytvoříte vlastní webové stránky pomocí AMP HTML a AMP JS a ty se budou ukládat v AMP Cache Google. Google díky tomu může vaši stránku zobrazit mnohem dříve.

Rychlost načtení stránky Michal demonstroval na BBC News. Stránka s AMP se načetla pod 5 sekundy a responzivní stránka bez AMP až za 15 sekund.

Jak už bylo naznačeno, AMP je vhodné především pro obsahové a zpravodajské weby. AMP je hodně využívané v USA, Francii nebo v Německu, pro ČR Google zatím AMP neposkytuje, ale až začne… 🙂

Adam Ježek – Rankbrain: dostaňte se Googlu do hlavy

Google toho o nás ví opravdu hodně a nejvíce toho asi ví jeho Rankbrain. A Adam Ježek ukázal, jak na něj.

Je třeba předeslat, že se jedná o jeden z nejdůležitějších signálů v řazení výsledků vyhledávání Google (hned za obsahem a linkbuildingem). Google s Rankbrainem dlouho „strašil“, oficiálně jej ale nasadil až v roce 2015 jako nástavbu algoritmu Hummingbird. Rankbrain nesleduje obsah, nebo klíčová slova, ale chování návštěvníků na internetu a na vašem webu, a toto chování pak dává do širokého kontextu.

Například pokud hledáme „Polsko“, Rankbrain nepředpokládá, že budeme mít zájem primárně o Warszawu, ale např. spíš o polské produkty. Zatímco hledáme-li Řecko, tak pravděpodobnost, že budeme mít zájem o Athény, je mnohem vyšší (např. kvůli turistice). Adamova prezentace zde.

Jak tedy na Rankbrain?

  • Vytvářejte obsahově komplexní obsah (věnujte se tématům) tak, abyste co nejvíce zaujali návštěvníky webu. Používejte analýzu klíčových slov.
  • Zaměřte se na použitelnost webu, rychlost načítání webu a uživatelskou přívětivost. Rankbrain totiž sleduje, co se vašim návštěvníkům na webu líbí.
  • Myslete na všechny uživatele, vytvářejte weby pro všechna zařízení, responsivní weby jsou budoucnost.

Jiří Koutný – Svlékněte konkurenci do naha!

Znáte nástroj Serpo.cz? Jirka Koutný nám přišel popovídat o tom, jak skrze tento nástroj sledovat konkurenci.

Serpo.cz umožňuje monitorovat každý krok konkurence, analyzovat její návštěvnost, na která klíčová slova cílí ve vyhledávání (a vy ještě ne), na jakých pozicích ve výsledcích vyhledávání se umisťuje apod. Má k tomu databázi 2 mil. klíčových slov, 14 mil. PPC inzerátů, 15 mil. výsledků vyhledávání a dále ji rozšiřuje.

„Self-promo“ nám vůbec nevadilo, naopak. Serpo nás baví a kdybychom ho už nějaký pátek nepoužívali, tak po této přednášce určitě začneme.

Martin Kůra – Geografické cílení vícejazyčných webů

Martin Kůra představil, jak na jazykové mutace pomocí domény (ccTDL), subdomény nebo adresáře. A před vstupem na „cizí trh“ doporučil řešit následující:

  • Mějte jasno, zda cílíte na jazyk, region nebo kombinaci
  • Region neznamená jen hledání v daném regionu (např. Německo vs. Rakousko, německé stránky se klidně mohou zobrazovat v Rakousku a naopak)
  • Když nevíte, začněte cílit na jazyk a testujte
  • Hlídejte odkazové portfolio, obzvlášť u adresářů (pokud míří na stránku hodně odkazů z cizí země, web se bude zobrazovat i v této cizí zemi)
  • Nemáte-li silnou jazykovou mutaci, použijte raději cannonical než hreflang kvůli duplicitám
  • Nepoužívejte hreflang a cannonical zároveň (Google z toho bude zmaten)
  • Nastavujte geografický cíl pro TLD
  • Neměňte servery a používejte CDN
  • Vytvořte si hreflang sitemap

Karel Lyčka – SEO mobilních aplikací a jiné taškařice

Je super, že i pro mobilní aplikace lze dělat SEO, a Karel Lyčka nám ukázal jak na to. Čím dál tím více času totiž trávíme na mobilních zařízeních a v mobilních aplikacích. V mobilních aplikacích se více nakupuje a nákupní košík je větší. A už dávno neplatí, že by mobilní aplikace byly jen pro velké hráče.

Na druhou stranu, mít aplikaci není jen tak. Apky nejsou vhodné úplně pro každého. Jsou vhodné pro opakované nákupy a pro budování vztahu se zákazníkem. Aplikace bez existence webu má jen velmi malou šanci na indexaci vyhledavači.

Indexování mobilních aplikací je v plenkách, zatím funguje cca u 10 000 aplikací. Jak tedy přidat aplikaci do indexu Googlu:

  • Aplikace by měla mít svou HTTP URL
  • Implementujte SDK (Software Development Kit)
  • Propojte svou aplikaci s webem

Vaši pozici v SERPu v AppStore a Google Play ovlivní:

  • Trend stahování a množství instalací
  • Kvantita a kvalita hodnocení
  • Retence uživatelů a míra odinstalace
  • CTR, míra instalace/zobrazení
  • Klíčová slova v názvu, popisku

V SEO pro mobilní aplikace vyhledavač zohledňuje, jak často jsou aplikace instalované a jak často jsou používané. Karlova prezentace zde a další cenné zdroje informací na toto téma naleznete na https://firebase.google.com/)

A Seznam.cz nakonec

Program SEO restartu zakončila delegace ze Seznam.cz v čele s Romanem Duškem. Roman představil jak je na tom nyní vyhledávání na Seznam.cz, jaké mají plány a jaké jsou jejich výzvy, a celé to zakončil dlouhý blok panelové diskuse. Protože se nám tyto informace zdají jako velmi důležité, shrnujeme je do samostatného článku, těšte se!

Článek zde: Co prozradil Seznam.cz na SEO restartu 2016

Díky!

SEO restart 2016 byl super, děkujeme Honzovi Tichému a celému Mediu za organizaci a těšíme se na příští ročník. SEO žije!

1148

13.06.2016

Komentáře