Mailing ve stínu AI buzzwordů. Jak využít nejefektivnější prodejní kanál na maximum?
Pojďme si hned říct, že „newslettery“ nejsou „mailing“ a že jestli tyhle dva pojmy vnímáte synonymně, tak nejspíš přicházíte o hodně peněz. A jestli jste e-shop, tak ještě o mnohem víc. Dobrá zpráva je, že za pět minut budete chtít okamžitě změnit.
Newslettery jsou jako tištěné noviny, které říkají všem lidem to stejné, přičemž ale každého zajímá něco jiného. Proto už dnes asi nemáte moc známých, kteří se každé ráno staví v trafice pro denní tisk. Mailing je v téhle mediální analogii jako Netflix, který vás baví proto, že přesně ví, co vás zajímá.
Když máte data, dokáže mailing neuvěřitelné věci, a je proto fascinující, jak málo firem mu věnuje náležitou pozornost. Svůj díl viny na tom možná mají i agentury, které před klienty musí vypadat, že mají v malíku hlavně nejnovější trendy a že tuší, kudy zítra poběží technologický zajíc.
Buzzwordy jsou víc než ověřená řešení
Je to trochu dar i prokletí zároveň. Na jedné straně sice mají agenturní projekťáci rodinné album ve stylu Ghibli mezi prvními, ale na druhé pak třeba tlačí copíka do toho, aby si v rámci efektivity generoval v nástroji A prompt do nástroje B a následnou „hmotu“ vyladil v nástroji C.
Nové je lepší než staré a buzzwordy jsou víc než ověřená řešení.
V téhle atmosféře je pak hrozivě jednoduché namísto ždímání osvědčených kanálů sklouznout k experimentování s novinkami a doufat, že se „trefí“ něco, o čem se bude mluvit až za půl roku, a zpětně se dostaví i klientovo uznání.
Ale spíš ne.
Přijít za klientem s revolučním AI nástrojem, který slibuje třeba 80% úsporu produkčních nákladů, je ale asi o něco lepší propozice než mu doporučit navýšení investic do kanálu ze 70. let. Nebo ne?
V jednoduchosti je krása. Mailing je jen o vás.
Na protokolech, na kterých je e-mail postaven, se sice od sedmdesátek nic moc nezměnilo, ale právě to je v době algoritmického doručování obsahu to největší kouzlo. Nezáleží na tom, kolik konkurence nasype do PPC ani na tom, jak zapracuje na SEO. Mailing je jen o tom, co děláte vy.
A možnosti, které dnes s využitím uživatelských dat nabízejí nástroje jako Ecomail nebo Smartemailing, jsou prostě... úžasné.
Třeba ten „otravný“ mail, který vám připomene, že jste si něco zapomněli v košíku, zvyšuje tržby e-shopů v průměru o 10 až 15 %. Jen tahle samotná personalizovaná automatizace...
Zlatý důl? Personalizace a automatizace mailingu
Právě tahle dvě slově – personalizace a automatizace – jsou dnes klíčem k úspěšnému e-mail marketingu.
Automatizace zajišťuje, že vás mailing nebude stát moc peněz na provozu, protože se prostě jednou nastaví, nadesignuje a napíše a poté už si žije vlastním životem.
A personalizace se postará o to, že váš mailing nebude tím, čím se všichni klienti děsí, že bude – nerelevantním obsahovým spamem s CTR 0,04 %.
Když totiž člověku, který si u vás na webu prohlížel byty k pronájmu v Karviné, pošlete druhý den mailem e-book „Jak ušetřit na nájmu v Karviné?“ a třeba ho už v předmětu oslovíte jménem (kampaně s personalizovanými předměty mají o 50 % vyšší míru otevření), bylo by statisticky hodně nepravděpodobné, aby takový mail neotevřel. A nestrávil s vaší značkou ten drahocenný čas, o který tady všichni tak bojujeme.
Když mailing supluje zakázaný remarketing…
Při troše kreativity se dá s mailingem v remarketingové fázi pracovat úplně stejně jako se social ads, ale výýýýrazně levněji a bez omezení.
Třeba ve zdravotnictví nebo v některých oblastech financí máte na Metě i na Googlu retargeting úplně zakázaný. Mailing? V pohodě. Dobrovolný souhlas se zasíláním obchodních sdělení je víc než neviditelný pixel.
Nebo když víte, že u vás „kontakt“, jak mailing specialisté trochu ošklivě říkají „lidem“, dřív každý měsíc nakupoval dva šampony a pastu na zuby, a teď už tři měsíce neobjednal nic, můžete mu poslat incentivu typu: „K těmhle dvěma šamponům teď tahle pasta zadarmo“ a nejspíš se budete divit, jak nákladově efektivní to bude.
Návratnost mailingu? Tisíce procent!
Udává se, že návratnost investice je u mailingu nějakých 4 200 % – v průměru 42 tisíc na každou investovanou tisícovku. Takže až se ve vašich systémech podíváte na srovnání s ostatními prodejními kanály, kde i v tom úplně nejlepším případě uvidíte sotva čtvrtinu, snad dojdete k tomu, že ten pokročilý mailing musíte aspoň zkusit.
Známe e-shop, kde implementace pokročilých mailingových strategií zvedla průměrnou hodnotu košíku o 138 %. A spoustu e-shopů, kde tržby z mailingu tvoří nadpoloviční podíl na celkových tržbách.
A je přitom docela jedno, jestli jde o fashion, elektroniku nebo digitální produkty.
Chcete taky navrhnout chytrou mailingovou strategii a přidat se k nim? Dejte nám vědět.