Jak vzniká dobrý uživatelský zážitek? Nika Novosadová o své cestě od Social Media k UX leadershipu
Medailonek

- Nikola Novosadová, Head of Experience
- V evisions od března 2021
- Nejoblíbenější emoji: 🤌
- Káva, nebo čaj? Jasmínový čaj.
Seznamte se...
Nikola Novosadová se vydala na svou cestu online marketingu před 10 lety. Už při škole začala se správou sociálních sítí, poté přidala copywriting a dostala se až k SEO. Dnes vede svůj vlastní UX tým a stará se o UX/CX projekty našich klientů z různých odvětví. Kromě toho přednáší pro Holky z marketingu a ve volném čase se s nadšením věnuje zkoumání chutí rumů a tvorbě vlastních parfémových kompozic.
Ještě než upadnete do deprese z toho, kolik věcí Nika zvládá a umí, přečtěte si následující rozhovor, který vás třeba přesvědčí, že za úspěchem je spousta tvrdé práce a po náročném dni je Nika pořád jenom člověk, který rád vypne u sledování Love Islandu.
Začátky v online marketingu…
Jak ses dostala do světa online marketingu?
- Začala jsem u social media, což mi tehdy přišlo jako nejdostupnější cesta, jak se do online marketingu dostat. Pro Glami jsem vytvářela různé fashion koláže, potom i příspěvky na Facebook. Tady jsem si uvědomila, že mě vlastně baví psát texty a když jsem se setkala s požadavkem, abych začala používat určitá klíčová slova ve svých textech, uvědomila jsem si, že se mi právě otevřel nový svět.
Jaký svět?
- Svět plný algoritmů, robotů a dalších témat, kterými se zabývá SEO, tedy search engine optimization. Na škole jsme k tomu navíc měli jeden skvělý a praktický předmět, takže moje další směřování bylo jasné.
Počkej, vždyť teď vedeš tým UX, ne SEO?
- Je to tak. Nejdřív jsem působila v SEO, ale postupně jsem si uvědomila, že tato disciplína sice má vliv na návštěvnost webů, ale že na konverze (tedy skutečné „akce” na webu), má vliv mnohem více faktorů, které už SEO ovlivnit nemůže. A právě díky UX máme možnost tuhle část procesu ovlivňovat.
Svět UX…
Jak bys popsala UX někomu, kdo o tomhle pojmu nikdy neslyšel?
- UX je o tom, aby se lidem s produkty nebo weby lépe pracovalo, a tím i snáze žilo. Zároveň pomáháme firmám více vydělávat. Je to most mezi tím, co potřebuje uživatel, a tím, co chce firma nabídnout. UX je komplexní disciplína, která se zaobírá řadou témat. Například když má společnost potíže s jasnou komunikací toho, co přesně dělají. Tam pak přicházíme my a pomáháme tuto komunikaci zjednodušit.
Můžeš být ještě konkrétnější?
- Hmm, musím se zamyslet (smích). Tak třeba softwarové firmy – často mají docela složitý produkt. Firma má jasno, co prodává, ale směrem ven (k zákazníkům) komunikuje v příliš technickém jazyce. My jim pomáháme přeložit technické informace do srozumitelného sdělení. Třeba pro manažera, který není ajťák a nepotřebuje znát všechny softwarové parametry, ale chce vidět klíčové přínosy produktu, které jsou pro rozhodnutí, zda produkt koupit či nekoupit, zásadní.
Jaký podle tebe panuje největší mýtus o UX?
- Že UX je o tom, aby věci byly jen hezké. Není to o barvičkách, ale o funkčnosti a přehlednosti pro uživatele.
Co za UX zdroje nebo osobnosti sleduješ?
- V Česku sleduji např. Ondru Ilinčeva a Honzu Kvasničku. Fajn event je UX Day nebo třeba Shop Camp. Ze zahraničních zdrojů mě baví Nielsen Norman Group a Samuel Hesse z Německa. Doporučuji také sledovat blogy různých nástrojů, jako třeba Neurons AI, které kombinují UX a AI.
Jaké kompetence by měl mít UX specialista?
- Z hlediska hard skills by měl rozumět i souvisejícím oblastem – u nás v evisions proto dbáme na synergii napříč disciplínami, jako jsou SEO, PPC, Content a Social Media. Abychom se posouvali komplexně, občas si dáme nějaký společný meeting napříč týmy. Zároveň tvoříme např. SEO audity doplněné o UX části.
- Soft skills jsou pak o empatii – schopnosti vcítit se do uživatele, testovat, zkoušet a zlepšovat. V UX hodně testujeme. V SEO je to složitější, ale princip je podobný – učit se z dat.
Manažerské začátky…
Od léta vedeš svůj tým – jaké to pro tebe je, stát na druhé straně a šéfovat?
- Je to moje první větší zkušenost s vedením. Jsem spíš introvert, takže pro mě byl největší výzvou energy management – dávat lidem energii, motivovat je a vést, ale zároveň nezapomínat na sebe. Naštěstí mám skvělý tým lidí, takže teď je to přesně obráceně – oni dávají energii mně.
Co tě na vedení lidí nejvíc baví a co je pro tebe zatím největší výzvou?
- Pořád se učím pracovat s různými typy lidí a jejich povahami. Každý funguje jinak. Někdo potřebuje strukturu, jiný volnost. Povaha se projevuje jak v zadávání úkolů, tak v deadlinech, nebo třeba v přijímání feedbacku. Co se mi ale osvědčuje je neustále s lidmi komunikovat a vytvářet prostor, kde se budou cítit bezpečně. Pak se nemusí bát cokoliv říct a ani případných chyb, které nás posouvají dál.
Jak se snažíš podporovat svůj tým, aby pracoval kreativně a zároveň efektivně?
- Už při výběru lidí do týmu hledám ty, kteří mají pozitivní energii a chuť tvořit. Kreativitu pak trénujeme brainstormingy, kde nápady přirozeně navazují jeden na druhý. Mám ráda, když se myšlenky rozvíjejí spontánně, otevírají se ty správné „šuplíčky” a tým se vzájemně inspiruje.
Poselství za závěr…
Jaký je tvůj největší profesní „aha moment", který jsi v evisions zažila?
- Určitě zjištění, jak silná je synergie mezi týmy. Když propojujeme SEO, PPC, UX a další disciplíny, vznikají strategie, které dávají obrovský smysl. Umožňuje nám to dívat se na věci z nových perspektiv, což je opravdu efektivní.
Co bys poradila někomu, kdo začíná v online marketingu?
- Aby nevěřil slepě „best practices”. Na začátek je určitě fajn mít se od čeho odrazit, ale každý projekt i klient jsou jiní, a to co fungovalo někde někomu, nemusí fungovat teď a tady mně. Poradila bych proto testovat, testovat a testovat. A taky se nebát přiznat, že něco nevím.
Co tě nejvíc baví na firemní kultuře evisions?
- Volnost, důvěra a prostor pro experimentování. Když jsem přišla s nápadem na UX oddělení, vedení mě podpořilo. Dnes oddělení funguje a rozvíjí se dál. A to mě baví!
evisions speed dating 🔥
- Ranní ptáče, nebo sova? Sova noční.
- Film, na který bys mohla koukat pořád dokola? Vlk z Wallstreet.
- Home office, nebo office? Office.
- Jaký je tvůj superhrdinský skill v práci? Vždycky to jde! I když ostatní říkají, že to nejde.
- Pes, nebo kočka? Rozhodně kočka.
- Nejvíc cool místo, odkud jsi kdy pracovala? Sky Garden v Londýně.
- Kdyby se o tvé vášni pro UX nebo rumy chtěl někdo dozvědět víc, kde tě může kontaktovat? Třeba na mém LinkedInu. Těším se na spojení!















