Menu

Zvýšení neplacené návštěvnosti o 888 % v hodnotě statisíců korun měsíčně. Tajemství SEO úspěchu AutoPalace

Autor Michal Doskočil Michal Doskočil

V konkurenčním prostředí automobilového trhu je klíčové vyniknout online, ale zdaleka ne všechny společnosti v odvětví věnují dostatečnou pozornost SEO.

Právě díky SEO strategii šité na míru jsme dokázali významně zlepšit pozice ve vyhledávačích klienta AutoPalace.cz, což vedlo k výraznému nárůstu neplacené návštěvnosti jejich webových stránek.

V případové studii se podíváme na zvolený strategický přístup, počáteční výzvy a klíčové kroky, které nás dovedly ke skvělým výsledkům a prvnímu místu v prestižní soutěži Internet Effectiveness Awards (IEA) v kategorii výkonnostního marketingu.

Poskytujeme komplexní přehled o tom, jak správně provedená SEO strategie a její realizace mohou transformovat digitální přítomnost automobilové společnosti a přinést významné zisky v řádu statisíců korun měsíčně.

Výsledky a vliv na byznys AutoPalace

Hned na úvod uvádíme časovou osu a trend vývoje organické návštěvnosti v GA4 za dva roky od zahájení spolupráce (1. 9. 2022 – 1. 9. 2024).

Graf vývoje organické návštěvnosti v čase (GA4)

Z důvodu zachování anonymity klientských dat vyčíslíme procentní nárůst pomocí nástroje Ahrefs. Procentní nárůsty neplacené návštěvnosti v nástroji Ahrefs s relativně velkou přesností odpovídají datům Google Analytics 4. Výpočet nárůstu byl realizován pro potřeby soutěže IEA a v současné době se jeho hodnota zvyšuje.

Navýšení neplacené návštěvnosti z vyhledávače Google znamenalo nárůst z 3 856 (prosinec 2022) na 38 080 (červen 2024) – měsíčně. Aktuálně v lednu 2025 překročila hranici 56 000.

Jednalo se tedy o nárůst o 888 % dle nástroje Ahrefs. Aktuálně k 01/2025 je nárůst již 1 369 %.

Graf vývoje organické návštěvnosti v čase (Ahrefs)

Co to znamená v penězích? Odhadovanou hodnotu získané organické návštěvnosti lze vyjádřit vynásobením průměrné ceny za proklik (CPC) z non-brand kampaní ve vyhledávání systému Google Ads a meziročním nárůstem prokliků z non-brand dotazů (získaná průměrná měsíční návštěvnost oproti roku 2022). 

Přibližná hodnota dodané organické non-brand návštěvnosti z Googlu v roce 2024 činila až 270 000 Kč měsíčně.

Tolik korun by přibližně stálo dodatečně nakupovat stejnou návštěvnost přes PPC kampaně v Google Ads každý měsíc. Nicméně hodnota zobchodovaných leadů z organické návštěvnosti by měla být výrazně vyšší.

Startovní linie a výkop

Když jsme dostali projekt AutoPalace na stůl, jednalo se o obrovskou výzvu. Zadání znělo jasně, viditelný organický růst již během tří měsíců. Každý, kdo má alespoň trochu ponětí a orientuje se v oblasti SEO, ví, že garantovat výsledky v takto krátké době může být velice šibeniční.

Start projektu proběhl v září 2022, s úvodním vyhodnocením koncem listopadu 2022. Již před startem projektu byly zhotoveny základní vstupní analýzy, díky nimž byl vymezen potenciál a které nám dodaly odvahu se do projektu směle pustit. Základními stavebními kameny projektu v podobě dat byly:

  • komplexní SEO audit webu
  • analýza klíčových slov
  • strategie a akční plán

Analýzy byly zhotoveny bývalými kolegy v agentuře, tímto zdravíme Filipa Svačinu, Davida Gramana a Františka Bielika.

Audit ukázal dílčí nedostatky webu v klíčových oblastech SEO, zejména:

  • procházení webu a indexace stránek
  • nedostatečné interní prolinkování
  • absence klasických HTML href odkazů v rámci tlačítek filtrace (neschopnost robota vyhledávače se dostat na zafiltrované URLs)
  • nefunkční filtrace z pohledu SEO
  • duplicitní stránky webu
  • neošetřené stránkování
  • absence strukturovaných dat
  • plošně chybějící titulky a metapopisky
  • nedostatečný obsah v rámci celého webu a pokrytí klíčových slov

Na druhé straně, primárním cílem analýzy klíčových slov bylo odhalit vyhledávací vzory a jejich kombinace, které uživatelé vyhledávají a které již ne. Od toho se odvíjela celá navazující optimalizace – struktura webu, filtrace a tvorba obsahu. Analýza jasně podtrhla vyhledávací vzory napříč hlavními kategoriemi:

  • skladové vozy
    • nové vozy
    • ojeté vozy
  • operativní leasing

Pro lepší představu, bavíme se zde o datasetu s průměrnou hledaností v řádu nižších milionů měsíčně. Největší příležitosti byly nalezeny v pokrytí vyhledávacích vzorů:

  1. značky aut (např. Škoda)
  2. značka + model vozu (např. Škoda Octavia)
  3. značka + model + typ vozu (např. ojetá Škoda Octavia)
  4. značka + model + palivo (např. Toyota Auris Hybrid)

Ale také v mnoha dalších longtailových frázích.

Současné pozice webu byly velmi chabé. BINGO! Obrovský potenciál a cesta k jeho dosažení byly jasně vymezeny. Díky tomu jsme věděli, že prostor k dosažení výsledků na webu je. A ne ledajaký.

V čem web naopak vynikal, byl odkazový profil,který byl již dostatečně silný, a navíc velice přirozený. Jinými slovy, web měl v očích vyhledávačů vybudovanou slušnou autoritu. Aktivní linkbuilding měl proto nižší prioritu, ale jakožto důležité součásti komplexních SEO aktivit jsme se mu v omezeném měřítku také věnovali. Pomohl nám především zlepšit pozice na obecné silně konkurenční výrazy jako například „operativní leasing“.

TIP: Porovnávejte výkonnost projektu s hlavními konkurenty v oboru, pro určení benchmarku a přesnější predikci úspěchu. Neomezujte se pouze na výsledky vašeho projektu.

Na základě vstupních analýz jsme byli schopni stanovit ambiciózní, ale dosažitelná KPIs. Hlavní KPI bylo stanoveno na základě viditelnosti webu ve vyhledávači Google, tedy plošný růst pozic na úrovni top 3 a top 10.

TIP: Při stanovování KPI projektu, zejména při začátku spolupráce, je dobré se zaměřit na obecnější metriky, jako je například viditelnost a rozložení pozic ve výsledcích vyhledávání. S přibývající zkušeností KPI přeformulujte na metriky, jako je share of voice nebo růst non-brand prokliků z vyhledávačů.

Vzhůru do projektu

Filtrace a technické prvky webu

Jasnou prioritou byla úprava fasetové navigace neboli filtrace. Právě díky její úpravě bylo možné plošně optimalizovat hlavní kategorické parametrické stránky. O konkrétním postupu a práci s filtrací na webu jsem se rozepsal v článku ZDE.

Implementace filtrace od vývojářů způsobila téměř okamžitou odezvu v podobě nárůstu organické návštěvnosti na klíčových slovech s longtailovější povahou.

Kromě filtrace se současně ladily hlavní technické nedostatky webu, jako byla indexace stránkování a průchodnost stránek, které jsou nutné ke správnému fungování webu pro vyhledávače. Mimo to docházelo k zisku zpětných odkazů.

TIP: Správně optimalizovaná filtrace nemusí mít pozitivní vliv pouze na SEO, ale také zásadně ovlivňuje zkušenost uživatelů na webu (UX přesah) nebo zlepšuje výkon automatizovaných PPC kampaní.

Pokrytí vyhledávacích vzorů v kategoriích

Kromě plošných úprav filtrace a parametrických stránek jsme pracovali s vyhledávacími vzory vzešlými z analýzy klíčových slov.

Jedním takovým vzorem bylo zjištění, že uživatelé vyhledávají slova „autobazar“. Na webu se s tímto slovem vůbec nepracovalo, i když bylo výrazně hledanější než spojení „ojeté vozy“.

Celou sekci jsme plošně pokryli v rámci obsahu a metadat stránek kategorie ojetých vozů, a to zcela automatizovaně (detail řešení je popsán v článku ZDE). Po velice krátké době došlo ke zvýšení návštěvnosti celé kategorie.

Příklady textové optimalizace pro sekci ojetých vozů

Porovnání pozic hlavních klíčových slov z roku 2022 oproti 2024

Dalším uživatelsky velmi vyhledávaným vzorem je „značka (+ model) + cena“. Díky automatizovanému pokrytí ceny prostřednictvím intervalu od/do v textech se podařilo dosáhnout skvělého pokrytí v takzvaných „featured snippets“, tedy v rámci nultých pozic ve výsledcích vyhledávání.

Tato pozice je dominantnější než běžné organické výsledky a webu Autopalace.cz opět výrazně pomohla s brand awareness a celkovou návštěvností ve vyhledávačích. Zatímco před dvěma lety bylo pokrytí ve featured snippets nulové, k dnešnímu dni web takto pokrývá 114 důležitých klíčových slov (dle Ahrefs).

Ukázka z praxe –díky dobrému SEO je úryvek vyhledávání pro klíčové slovo „škoda kamiq ceny“ v Googlu dokonce před výsledkem webu skoda-auto.cz:

Obdobně byly v textech pokryty také ostatní vyhledávací vzory. To především v kategoriích operativních leasingů, elektromobilů nebo hybridů.

TIP: Optimalizujte obsah kategorií pro uživatele a poskytněte odpovědi na jejich nejčastější otázky. Směrujte je do příslušných obsahových sekcí pro více informací. Buďte nákupními rádci potenciálním zákazníkům.

Elektromobilita a content hub

Velkou prioritou bylo podpoření trendové sekce elektrických a hybridních automobilů. Hlavní kategorické stránky byly již optimalizovány, nicméně bylo potřeba vytvořit hodnotný obsah pro uživatele. A tak vznikla celá obsahová sekce elektromobility, která pokrývala všechna uživateli hledaná témata:

  • dotace
  • rádce pro výběr elektromobilu
  • elektromobil a ekologie
  • elektromobilita a legislativa
  • hybridy

Výsledky nově vzniklé obsahové sekce elektromobility se po čase dostavily.

Nejen samotná sekce elektromobility začala plodit ovoce. Nově sepsaný obsah byl prolinkován s kategorickými stránkami. Díky tomu se postupně dařilo budovat celou sekci elektrických a hybridních vozů, jak lze vidět na nárůstu prokliků a impresí v datech Google Search Console.

V kontextu celého projektu se jednalo o další krok optimalizace, která je zjevná na časové ose.

TIP: Přistupujte k budování obsahu na webu tzv. principem content hubu. Snažte se na webu tematicky pokrýt všechen relevantní typ obsahu. Od kategorických a produktových textů až po blogové články, FAQ sekce, nákupní rádce či slovníky pojmů.

Cílová rovinka a sklízení výsledků

Pro případ, že to z dosavadního textu nebylo zřejmé: úvodní KPI‘s byla nejen naplněna, ale dokonce násobně překročena.

Zatímco dlouhodobý průměr před začátkem spolupráce se původně pohyboval kolem 3 000 organických návštěv měsíčně, na konci roku 2023 se hodnota dostala na úroveň 19 320 a k červnu 2024 dokonce na úroveň 38 080.

Aktuálně v lednu 2025 neplacená návštěvnost překročila výši 56 600 měsíčně.

Rizika, kterých jsme si byli vědomi, se nacházela v projektovém řízení a v implementaci dodaných zadání na web ze strany vývojářů. SEO je bohužel obor, který generuje další práci, a SEO specialista toho sám bez copywriterů a vývojářů moc nezmůže. Proto bychom rádi zmínili partnery, kteří měli na úspěchu projektu velký podíl.

Konkrétně se jedná o agenturu Konektime, která zajistila projektové vedení, a Sassy Group, jež měla na starosti technický vývoj a implementaci zadání do webu. Zcela zásadní byla rovněž velká podpora ze strany klienta AutoPalace, a to v podobě aktivního prosazování změn uvnitř společnosti.

Jedná se o složité technické i obsahové řešení, které je unikátní nejen na trhu online autodealerů, ale i v e-commerce všeobecně. Optimalizace webu autopalace.cz z hlediska SEO je úspěšně naškálovaná na desetitisíce vstupních stránek prostřednictvím efektivní poloautomatizované formy.

To obnášelo práci v řádu měsíců na straně SEO specialisty, klienta, copywritera a vývoje. K návratnosti investice došlo po několika měsících a web autopalace.cz z toho nyní byznysově těží dlouhodobě. Přínos investice je již mnohonásobně vyšší než vynaložené náklady a to investice dobíhá setrvačně – web neustále především díky filtraci organicky roste. 

A to není všechno, již teď víme o dalších příležitostech růstu za využití synergie ostatních marketingových kanálů. Ale o tom třeba zase příště.

24.01.2025

Komentáře