eVisions.cz

SEO v roce 2017. Jaké bude?

Jaký byl rok 2016?

Loni jsme na rok 2016 úspěšně předpověděli růst mobilního i hlasového vyhledávání. Dočkali jsme se i real-time Penguina, nárůst dark trafficu v Google Analytics a naše studie potvrdila také vedoucí a stále sílící pozici vyhledávače Google oproti Seznamu. Naopak Seznam velká očekávání, která jsme mu i sepsali, nenaplnil. Na druhou stranu překvapil s jinými. Proto se pojďme podívat, jak to bude vypadat v SEO příští rok.

Na co mohou konzultanti v roce 2017 těšit?

Hon za rychlostí

Poté, co Google oznámil, že jeden z faktorů ovlivňující umístění webu ve výsledcích vyhledávání bude i jeho rychlost, dá se očekávat, že se na ni v příštím roce budete muset zaměřit. Facebook Instant Articles už běží a v příštím roce očekávejte velký nástup technologie AMP (Accelerated Mobile Pages) i v ČR, která urychlí konzumaci obsahu na mobilních zařízeních.

Mobilní weby budou nutností

Mobilní index už je v současné chvíli důležitější než index desktopových stránek. Pokud máte mobilní i desktopovou verzi webu, vyhledávač prvně  zaindexuje mobilní verzi. Jestliže máte pouze desktopovou verzi, nemusíte se bát, zaindexuje vám desktopovou. Letos vůbec poprvé v historii překonal počet mobilních vyhledávání množství desktopových vyhledávání. Důležité proto bude budovat mobile first content, tj. při budování obsahu myslet především na uživatele mobilních zařízení.

AI

S umělou inteligencí jste se už určitě všichni potkali. Funguje v rámci RankBrainu nebo Google Translate, ale používají ji i jiné vyhledávače. Rok 2017 by mohl být přelomový, protože by díky umělé inteligenci mohlo začít „opravdové“ vyhledávání také v obrázcích, videu nebo zvuku.

Hlasové vyhledávání

Už několik let hlasové vyhledávání existuje a postupně začíná jeho důležitost narůstat. Zatím se sice jedná o jednotky procent, ale s nástupem digitálních asistentů (GoogleHome u Googlu a Echo u Amazonu) se dá očekávat, že tento trend poroste. S jejich využívání poroste také význam pojmu newtail, kdy hledaná klíčová slova nezjišťujeme přes nástroje, jakými je třeba AdWords Planner, ale ptáme se uživatelů, zákazníků, jak by hledali a popsali naše produkty.

Kromě toho se Apple začal zabývat rozšířenou realitou (tu zkoušel už Google se svými Google Glass) a protože už si nechal registrovat určité patenty, je dost možné, že v roce 2017 přijde s nějakou novinkou.

Smrt pop-upům

Pokud budete mít na svém webu hodně pop-upů, Googlu se to určitě líbit nebude. Snižte jejich počet na únosnou míru a zamyslete se nad tím, jak je nahradit.

Epic content

Kdysi se říkalo, že je důležité budovat obsah. Postupně pouhý obsah nestačil a SEO konzultanti vyžadovali ještě lepší obsah a posléze se domáhali skvělého obsahu. Na příští rok si vymysleli epický obsah 🙂

V předchozích obdobích se vytvářel především textový a obrázkový obsah, který teď ovšem přestává stačit (protože haldy textového obsahu teď vytváří všichni), a proto je nutné posunout ho na další level, abyste vynikli. Bude důležité do obsahu na webu zapojit uživatele a zvýšit interaktivitu obsahu stránek. Zároveň bude nezbytné pro obsah na webu využívat strukturovaná data, které Google využívá pro své další aktivity (např. rich snippets). And last but not least poroste význam obsahu servírovaného podle micro momentů. Pokud ještě nevíte, co to je, doporučujeme přečíst tuto studii od Googlu.

SEO na nultou pozici

SEO na nultou pozici bude takový SEO majstrštyk, kdy se pokusíte doladit web tak, aby ho Google nabídl jako přímou odpověď na uživatelův dotaz. Dříve Google nabízel jako odpověď texty z Wikipedie, ale teď chce vyhledávání posunout dál a nabízet tyto přímé odpovědi i z jiných stránek. A jsme opět u strukturovaných dat a u propracovaného obsahu, které vám v tomto pomohou.

Méně prostoru pro organické výsledky vyhledávání

Jak už jste si mohli všimnout u vyhledávání na Seznamu, prostor pro klasické přirozené výsledky vyhledávání se stále zmenšuje, a naopak prostor pro nabízené služby Seznamu se zvětšuje. Stejně tak Google přidává na stránky s organickými výsledky přímé odpovědi, náhledy z Google Maps, obrázky, zprávy a rich cards. Tento trend bude i v roce 2017 aktuální a dá se předpokládat, že ještě více omezí prostor přirozeným výsledkům. Proklikovost ze SERP se tak bude i nadále snižovat.

Jaké budou nejdůležitější faktory v roce 2017?

1. content (epic :)) – obsah je prostě králem a bude tomu tak i nadále. Obsah je to, co uživatele zajímá a pokud budete tvořit obsah tak, aby ho bavil, budete mít náskok před konkurencí.

2. zpětné odkazy – i když všichni předpovídají linkbuildingu už pár let smrt, představují zpětné odkazy faktor významný pro hodnocení kvality webu. Nejinak tomu bude i v roce 2017.

3. mobilní web (mobilní obsah) – kdo nebude mít mobilní web, bude pozadu. Uživatelé dnes častěji procházejí web na mobilních zařízeních a webům, které se tomu nepřizpůsobí, pravděpodobně vzroste bounce rate a klesne návštěvnost.

4. uživatelská data a UX

A nezapomeňte na rychlost webu. Sice v roce 2017 nebude ještě rozhodujícím faktorem pro výsledky umístění webu, ale jeho důležitost rozhodně vzrostla, a bude potřeba se na rychlost webu zaměřit.

Jak to bude v roce 2017 vypadat s linkbuildingem?

Yandex v minulých letech provedl pokus a vyřadil z hodnotících faktorů odkazy, ale velice rychle se k nim zase vrátil zpět. I v roce 2017 budou odkazy patřit do TOP 3 faktorů, které budou ovlivňovat pozici webu ve výsledcích vyhledávání. Na odkazy bude Google reagovat real-time, a to včetně penalizací.

V příštím roce můžeme očekávat penalizaci za odkazy na Seznamu, která bude pravděpodobně souviset se zodpovědností za vlastní externí odkazy.

Buzzwords pro rok 2017

V uších nám budou bzučet staré známé pojmy jako mobilní SEO, big data, content marketing nebo focus na uživatele, ale začneme se potkávat i s voice search, AI nebo AMP.

Co SEO konzultantům do dalšího roku doporučujeme?

1. Myslete mobilně. Začněte myslet v kontextu mobilního využívání vašeho webu (co uživatelé hledají, jak váš web využívají,..)

2. Myslete rychle. Zrychlete svůj web.

3. Myslete strukturovaně. Nasaďte na web konečně strukturovaná data.

4. Myslete v micro momentech. Postupujte podle jednotlivých micro momentů a snažte se na ně nasadit kvalitní obsah.

5. Ověřujte si své hypotézy. Používejte analytické nástroje, testujte a hledejte vzory v chování a hledání uživatelů.