eVisions.cz

Zbožové srovnávače po lopatě a netechnicky

Propagace skrze tzv. „zbožáky“ každopádně není žádná oddechovka, jak by se mohlo zdát. Nechme technické záležitosti stranou a pojďme se na zbožové srovnávače podívat z obchodního hlediska.

OK, proč mám být na zbožovém srovnávači?

 

Přejdeme rovnou k věci. Majitelé e-shopů a obchodníci se správně ptají, proč mají být na zbožovém srovnávači. Takže:

Už víte, proč chcete být na zbožových srovnávačích? Pokud ano, pojďme dál a teď trochu od podlahy.

Zbožáky, zbožové srovnávače, porovnávače zboží, cenové srovnávače…

 

Zbožáky se v ČR objevily poprvé mezi lety 2007 a 2008 a byly to:

Tyto dva zbožáky nezůstaly osamocené. Postupně jich na českém trhu vyrostlo jak hub po dešti. Nebudeme jmenovat všechny, ale mezi ty větší, o které byste se měli zajímat, patří:

Mezi srovnávači dnes s přehledem vede Heuréka a druhou, a velmi silnou pozici, zastává Zboží.cz. Navíc nám tu vyrostly tematicky zaměřené zbožové srovnávače jako velmi zajímavý Glami.cz pro módní trh nebo Atoto.cz, který vám vybere nejlevnější banán (jogurt, chléb, salám, mléko,…) z online supermarketů.

 

Jak to propojení vlastně funguje?

 

Základem je XML feed, tedy dynamicky generovaný XML report produktů, který vytvoří váš programátor nebo rovnou redakční systém e-shopu, a který dává zbožovému srovnávači informaci o tom, jaké produkty nabízíte. To je základ. Tento základ je potřeba udělat pořádně, proto doporučujeme, abyste si svůj XML feed pořádně vymazlili.

Druhým bodem propojení je párování produktů. Vzhledem k tomu, že jeden produkt může prodávat několik e-shopů, musíte ho správně pojmenovat a zařadit do příslušné kategorie dle požadavků srovnávače. Zbožák poté vaši nabídku napáruje ke konkrétnímu produktu v katalogu a vy se u daného produktu začnete zobrazovat (a začnou k vám chodit dychtiví zákazníci).

Můj produkt prodává dalších 100 e-shopů

 

S tím je třeba počítat. Některé obory by za „jen“ 100 konkurentů byly ještě rády, ale co s tím?

  1. Můžete soupeřit cenou. Budete-li nejlevnější, dostanete se na první místo, pozor ale, ať vám zbyde něco z marže.
  2. Druhou cestou, jak dostat produkt na oči potenciálním zákazníkům, je tzv. bidding, kdy si zaplatíte pozice ve výsledcích zbožových srovnávačů formou aukce, podobně jako v PPC systémech. Heuréka tomu říká „Vybíráme pro vás kvalitní obchody“ a zobrazuje tři bidované pozice ještě před samotným řazením dle ceny. Zboží.cz to nazývá „výchozím“ řazením a k řazení dle nejlevnějšího se hledající dokliká až ve filtru.

Obecně lze říci, že v TOP 5 nabídkách je nejvyšší proklikovost (cca 70%), takže je dobré se v této první pětce vyskytovat.

Jak být vidět ve srovnávačích a neprodělat kalhoty

 

Nejdříve je třeba si uvědomit, jaká je vaše cenová politika. Máte-li v tomto jasno, nastavte si pravidla i pro zbožáky:

 

Na jaké zákazníky se připravit, zase cena, cena, cena?

 

Zbožové srovnávače vznikly bez diskuze především za účelem porovnání ceny produktů. Ovšem není pravdou, že by všichni zákazníci sledovali jen a pouze cenu. Mezi další rozhodující faktory patří:

I tak ale počítejte s tím, že cena hraje velmi silnou roli. Nadto zákazník, který si už jednou váš e-shop zvolil, může příště s klidným svědomím nakoupit u konkurence. Proto se musíte na tyto zákazníky připravit a jejich loajalitu si vysloužit. „Sledujte“ je jako samostatnou cílovou skupinu a komunikujte s nimi tak, abyste si naklonili jejich přízeň.

 

Jak pracovat se zákazníky ze zbožových srovnávačů?

 

Zbožové srovnávače představují vysokou míru konverze. Nacházejí se zde totiž zákazníci, kteří se již rozhodli nakoupit. Cena za získání tohoto zákazníka je navíc poměrně nízká. Čeho se naopak e-shopům nedostává, je loajalita zákazníků. S tím je potřeba pracovat, ale jak na to?

Svému zákazníkovi se průběžně připomínejte, aby při dalším nákupu místo zbožáku navštívil rovnou váš eshop – to je vaším cílem.

Na závěr

 

Zbožové srovnávače se možná jeví jako jednoduchý obchodní kanál a rychlá cesta „ke zbohatnutí“. Doopravdy to ale tak jednoduché není a ani my tímto článkem s tématem zbožových srovnávačů nekončíme.

Chcete-li se propagovat skrze zbožáky, začněte u těch největších (Heuréka a Zboží.cz). Vyšperkujte si svůj XML report, dohlédněte na spárování produktů a zaujměte na předních pozicích výpisů zboží zajímavou cenou nebo v přednostní placené pozici. Získané zákazníky si hýčkejte minimálně tak, jako by u vás nakoupili osobně.

Ale nespoléhejte jen na zbožové srovnávače! Rozložte své působení na internetu i na ostatní kanály jako je SEO, PPC, e-mailing nebo sociální sítě. A pokud chcete nejen ze zbožáků, ale i z ostatních kanálů na internetu dostat maximum, nechte si poradit.